New

Elektrische luchtontvochtiger in badkamer i.p.v. ventileren én verwarmen.

  • 15 January 2020
  • 4 reacties
  • 4239 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Sinds een jaar heb ik een elektrische luchtontvochtiger (Eurom Drybest 20 L) in mijn badkamer. Echt zeldzaam zijn elektrische luchtontvochtigers (althans die op basis van een warmtepomp, er zijn ook duurdere op basis van een schijfje met silicagel = adsorptiedroger die vooral geschikt zijn bij lagere temperaturen) niet. De Lidl had ze immers ook een paar keer in hun assortiment. Buiten het feit dat ik vanwege de stank door verouderde houtkachels vaak sowieso niet kon ventileren ben ik er erg tevreden over.

Het apparaat is slechts 330 Watt en draaien doet hij per keer maar een half uur (zodat de handdoek ook een beetje droog wordt). En dat natuurlijk alleen tijdens het stookseizoen.  Douche maak ik wel altijd eerst droog met een trekker en een goed uitwringbare zeem. 

Voordelen:

  1.  Om een badkamer droog te krijgen moet je behalve ventileren natuurlijk ook verwarmen. Maar verwarmen met de radiator gaat niet want meestal brandt dan de cv-ketel niet. Vooral 's morgens op werkdagen of een douche net voor het slapen gaan.
  2.  Door het elektriciteitsverbruik door het apparaat stijgt in de badkamer de temperatuur (voor mijn badkamer van 10 m3 is dat ongeveer 3 graden) extra (inclusief de temperatuurstijging door het warme douchewater). Bovendien vang ik het grootste deel van het douchewater op in een teiltje welke dan in een emmer met een goed afsluitbare deksel gaat ((iets eenvoudiger dan een douche met warmtewisselaar dus en ik kan dat water bovendien nog ergens anders voor gebruiken)). Dat wordt versterkt doordat de condensatiewarmte die bij het condenseren van de waterdamp vrijkomt ook omgezet wordt in warmte (in feite een omgekeerde goedkope verdamper ‘airco’).  Een elektrische luchtontvochtiger heeft daardoor een rendement dat hoger is dan 100 %. Bij 18 graden en een relatieve luchtvochtigheid van 80 % heeft het apparaat ongeveer een rendement van 150 %. Je voert de waterdamp af (als condens in het apparaat) zonder te hoeven ventileren met koude buitenlucht. Het werkelijke rendement is daardoor in feite veel hoger. 
  3.  Je komt in één keer op een lage relatieve luchtvochtigheid (55%) waardoor schimmelvorming geen kans heeft.

 Doordat in de winter het raampje van de douche nu niet open hoeft (het duurt tot half maart eer de zon er op staat) heb ik het ook beter kunnen isoleren.

Het apparaat is in feite een airco. Met dus een verdamper en condensator. De werking is dat de waterdamp tegen de koude verdamper condenseert. Wordt een elektrische luchtontvochtiger gebruikt bij een temperatuur onder de 15 graden dan wordt de verdamper na 20 minuten zo koud dat de waterdamp er op bevriest. Dan valt de warmtepomp uit en gaat de aan-uit knop knipperen en gaat weer draaien als de verdamper weer is ontdooit. Het apparaat valt ook uit als de condenswaterbak niet op tijd leeg gemaakt is.

 Een elektrische luchtontvochtiger zou ook te combineren zijn met een lucht-lucht warmtepomp. Want als de buitentemperatuur zo laag zou worden dat het rendement van de warmtepomp zou zakken naar slechts 100 % kan je net zo goed ook een luchtontvochtiger laten draaien. Die heeft dan ten minste nog een rendement van 130 % (het rendement is lager als het kouder is en de luchtvochtigheid lager is) en je voert bovendien nog waterdamp af ook.

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb ook een los staande elektrische ontvochtiger in de badkamer,
omdat deze geen directe verbinding naar buiten heeft.

Deze heeft ca 40kWu in een jaar gebruikt (is net als het gebruik van de badkamer sterk wisselend overigens).

Deze wordt vooral tegen schimmelvorming ingezet.

Over het algemeen zou een lucht - lucht warmtepomp een betere COP hebben neem ik aan.
Alleen zou ik er zelf niet zo snel aan denken om een ‘airco’ warmte unit in de badkamer op te hangen… ...waarom weet ik eigenlijk niet ;)

Reputatie 4
Badge +1

Er zijn WTW installaties die ook de luchtvochtigheid op pijl houden (Zender bijvoorbeeld). Vocht bevat veel energie. Door een deel van het vocht met verse lucht te mengen kan veel energie bespaard worden. Het geeft ook een aangenaam leefklimaat en kan noodzakelijk zijn voor houten vloeren.

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn WTW installaties die ook de luchtvochtigheid op pijl houden (Zender bijvoorbeeld). Vocht bevat veel energie. Door een deel van het vocht met verse lucht te mengen kan veel energie bespaard worden. 

Even natuurkunde. Als een warmteterugwinning WTW de energie van de waterdamp (condensatiewarmte) benut zou er dus condensvorming en dus de vorming van condensdruppeltjes in de WTW moeten plaats vinden.

Als dat zo zou werken waarom wordt een WTW dan niet benut voor de rookgasafvoer van een cv-ketel?

Reputatie 4
Badge +1

Er zijn WTW installaties die ook de luchtvochtigheid op pijl houden (Zender bijvoorbeeld). Vocht bevat veel energie. Door een deel van het vocht met verse lucht te mengen kan veel energie bespaard worden. 

Even natuurkunde. Als een warmteterugwinning WTW de energie van de waterdamp (condensatiewarmte) benut zou er dus condensvorming en dus de vorming van condensdruppeltjes in de WTW moeten plaats vinden.

Als dat zo zou werken waarom wordt een WTW dan niet benut voor de rookgasafvoer van een cv-ketel?

Ik heb enkel WTWs gezien met afvoer voor condensatie. Dat is dus vrij normaal. Het vocht opnieuw verdampen is wat zeldzamer.

Mijn vorige WTW en CV konden zaten op elkaar aangesloten in de WTW kon inderdaad de rookgas afvoer van de CV benutten om daar extra water uit te halen.

Reageer