Skip to main content

Nu bijna alle energieleveranciers kosten in rekening gaan brengen voor het terugleveren van stroom en de salderingsregeling ten einde gaat komt, onstaat er steeds meer behoefte om zelf energie op te kunnen slaan. 

Leveranciers van thuisbatterijen maken graag gebruik van dit gegeven, maar voorlopig is de aanschaf van een thuisbatterij nog niet rond te rekenen.

Volgens mij kunnen slimme boilers of ook wel warmtebatterijen genoemd goed als energiebuffer fungeren. De kosten voor verwarmen van douchewater zijn zeker voor grotere gezinnen heel significant.

Er zijn verschillende kant en klare producten op de markt, zoals NEStoreTesy. Het concept van NEStore lijkt mij heel interessant.

Maar handige doe het zelvers zijn ook in staat om een standaard boiler slim te laten schakelen met een energiebeheer systeem zoals homewizard of homey.

Ik ben benieuwd of deze vorm van energieopslag al op de radar staat bij de vereniging en of er leden zijn die al ervaring hebben met opslag van energie in de vorm van warm water.

 

 

 

Ik heb bedacht dat de aanschaf van een elektrische boiler die ik dan laat verwarmen op zonne energie overschot uren voor mij het zinvolst is. Zinvoller dan een warmtepomp boiler of zonneboiler. Die zijn weliswaar een stuk zuiniger, maar veel duurder in aanschaf en de elektrisch boiler verwarmt gratis op basis van mijn  overschot (ook in de winter). Dus de zuiniger werking is voor mij niet relevant.


Ik zie meer uit naar slim gebruik van een buffervat op een grondgebonden warmtepomp.

Heeft daar al iemand ervaring mee ?.


@PragmaticHarm . Een beetje doe-het-zelver en met een homewizard stekker met een abonnement van € 11,- per jaar is het stuk goedkoper dan de zonneboiler van Vattenfal.

 Je zou die wifi-stekker beter moeten kunnen sturen op de landelijke kWh-prijs (ook al heb je zelf geen dynamisch contract). Als in de zomer de kWh-prijs laag is, is er volop zon (en zou de boiler op die momenten dus ook op warmen) en in de winter warmt het water 's nachts op (vooral als er veel wind is). Het blijft immers zonde om ook in de winter met zonnestroom je boiler op te warmen terwijl in november, december, januari, februari de kWh-prijs ondanks zonnig weer toch nog steeds hoger is.

Een PV 'zonneboiler' bouwen (op zonnepanelen) - YouTube  ('ketelklets')


@PragmaticHarm  Klinkt mooi - elektrische energie opslaan in de vorm van warm water.

Enkele aandachtspunten: Warmteverlies van de boiler, beperkte opslagcapaciteit (en vol is vol), laagwaardige energieopslag (alleen maar als (rest)warmte te gebruiken).


@PragmaticHarm  Klinkt mooi - elektrische energie opslaan in de vorm van warm water.

‘Elektrische energie’ werd niet genoemd

 Ik ben benieuwd of deze vorm van energieopslag al op de radar staat bij de vereniging en of er leden zijn die al ervaring hebben met opslag van energie in de vorm van warm water.

 Iedereen met een voorraad boiler (dus geen doorstroomboiler) heeft ervaring met de opslag van energie.

 De term ‘warmtebatterij’ is dan ook misleiding. Het gaat immers gewoon over een voorraadboiler. Wat als er een echte warmtebatterij ontwikkeld zou worden. 

 Waar @PragmaticHarm  op doelt is een slimme aansturing van een voorraadboiler. (Mijns inziens kan het slimmer door in de winter de voorraadboiler juist in de goedkope uren op te warmen. En dat is als er 's nachts veel wind staat. Er staat immers voor 11 GW aan windturbines (on- en offshore) en 's nachts is er een laag verbruik. En overdag is er in de winter meestal weinig zonopbrengst en een hoog verbruik).


Ik ken wel mensen die in de salderingstijd de overtollige energie in een standaard boiler te stoppen.

Het echte salderen is er alleen nog voor oude contracten zonder terugleverkosten. (TLK)

Slimme boilers hebben alleen zin als je een dynamisch contract hebt. Velen durven dat nog niet aan.

Ik ben zeker geïnteresseerd in de  slimme boiler systemen. Al kan het mijns inziens ook met een standaard boiler op een tijdklok.

Zelf ben ik nog zoekende wat ik wil. Warmtepompboiler of gewone boiler of gewoon sww op gas. Ik wil namelijk nog niet van het gas af. Ondanks dat een m3 gas voor mij meerdere Euro's kost ivm de vaste kosten voor  netwerk etc.

Ik vraag mij verder af hoe @PragmaticHarm daar over denkt en naar zijn situatie qua verbruik en woning.


 Slimme boilers hebben alleen zin als je een dynamisch contract hebt. Velen durven dat nog niet aan.

1 m3 aardgas voor warm douche water kost gemiddeld rond de € 1,30. 

Ik heb een jaarlijks overschot aan PV-stroom. Ik krijg bij Budget Energie daarvoor nog € 0,045 per kWh. Eneco en Vattenfal geven nog minder. 1 m3 aardgas bevat 9 kWh. Dus 1 m3 aardgas vervangen met mijn overschot aan PV-stroom kost mij dus amper € 0,40 en bespaart mij dus € 0,90.

Budget Energie rekent alleen terugleverkosten over de kWh's die je terug uit het net opneemt.

Als ik de boiler in de zomer laat verwarmen als mijn panelen te weinig opleveren, kan ik met een hoger salderingsverbruik dan 1000 kWh echter in een duurdere terugleverschaal komen. Nu betaal ik 3,6 cent per kWh.  Bij meer dan 1000 kWh 11 ct per kWh.

Een e-boiler bespaart mij dus € 0,90 voor elke m3 gas dat ik bespaar. Maar bij terugopname uit het net (i.p.v. opbrengst zonnepanelen) ga ik dus 9 x 11 ct is dus € 0,99 terugleverkosten per bespaarde m3 aardgas betalen.

Na afschaffing van de salderingsregeling gaat opwarmen zonder opbrengst uit je zonnepanelen dus de volledige kWh-prijs betalen. Dus dan kost je e boiler dus 9 x 30 ct = € 2.70 per bespaarde m3 aardgas. Maar als je opwarmt tijdens opbrengst van je zonnepanelen nagenoeg niets.


Mijn idee is dat de investering in een elektrische warmwater boiler minimaal is en dat daar toch een aanzienlijke besparing mee kan worden gehaald door deze slim te schakelen. De energie die nodig is voor het maken van warm water om te douchen is immers aanzienlijk en gaat 12 maanden per jaar door. Zeker op het moment dat het salderen stopt of er betaald moet worden voor terugleveren van opgewekte stroom. Graag zou ik een wetenschappelijk antwoord ontvangen op deze gedachtegang.


Reageer