New

Welke maatregelen heb jij genomen om zo zuinig mogelijk met elektriciteit om te gaan?

• 20 april 2019
  • 6 reacties
  • 146 Bekeken

Reputatie 4
Welke maatregelen heb jij genomen om zo zuinig mogelijk met elektriciteit om te gaan? Graag suggesties voor specifieke zuinige elektrische apparaten of maatregelen. Met name apparaten die continu aan staan, hoe ga je daar mee om? Ikzelf heb bijvoorbeeld alle gelijkstroomadaptertjes en laders achter een schakelaar zitten (desktop stekkerdozen MET schakelaar). Mijn pc heeft 1 "hoofdschakelaar" = een kleine desktop stekkerdoos MET schakelaar met daarachter een gigantisch contactdoos blok waarin de stekkers van de pc, de twee monitoren, adapters, usbvoeders, laders, scanner, printer, bureaulamp, noem maar op zitten). De stekker van de "hoofdschakelaar" zit via een energieverbruiksmeter in het wandstopcontact zodat ik altijd kan zien hoeveel Watt vermogen er wordt afgenomen.

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Mijn wasmachine laten draaien als er een overschot is aan groene stroom. Dus tijdens een weekend wanneer het hard waait en Nederland de stroom voor niets uit Duitsland krijgt. En in de zomer wanneer mijn eigen PV panelen veel stroom produceren. Wasmachine altijd vol.
Reputatie 4
Mijn besparingsresultaten op elektraverbruik (soms ook op gas):
(de lijst is niet uitputtend):
  • Door slim te schakelen (domotica) is het “sluipverbruik”, ondanks een uitbreiding in het aantal apparaten, vrijwel constant gebleven (80 W)
  • De diepvrieskast A+ in onverwarmde! berging en de nieuwe koelkast A++ verbruiken samen 250 kWh (was 650 kWh!)
  • Elektrisch koken nu deels op inductie, minder dan 5 liter warmwater? = elektrisch, dit is bij mij zuiniger dan met gas
  • Sinds 2017 ca. 120 kWh minder verbruik door een A-label pomp voor de vloerverwarming. Een slimme pompschakelaar bespaart verder ca. 80 kWh
  • Verlichting is nu doorgaand LED
  • Geen echte besparing, wel extra groene energie (en financiëel rendement): Een aantal zonnedelen op de ARCUS sporthal in Wijchen via de ECL leveren ook een bijdrage aan duurzame opwekking van stroom en de CO2-reductie. Met de jaarlijkse uitkering kan ik het stroomverbruik van een wp + warmtepompboiler bekostigen en er blijft nog wat over.
Resultaat: geschat ca. 20-25% minder elektraverbruik
Ik monitor mijn elektraverbruik voor ca. 90% via slimme stopcontacten (Fritz!Box)
Reputatie 1
Ik heb een A+++ vrieskast met invertermotor. De gekoppelde verbruiksmeter geeft rond de 50 Watt continue aan in de winter en rond de 110 Watt continue in de zomer. Ik vraag mij af of het nuttig is om de vriezer aan de zijkanten, de bovenkant en de onderkant te voorzien van extra isolatie. Iemand een idee, suggestie of ervaring?
Reputatie 5
Ik heb een A+++ vrieskast met invertermotor. De gekoppelde verbruiksmeter geeft rond de 50 Watt continue aan in de winter en rond de 110 Watt continue in de zomer. Ik vraag mij af of het nuttig is om de vriezer aan de zijkanten, de bovenkant en de onderkant te voorzien van extra isolatie. Iemand een idee, suggestie of ervaring?
Ik denk niet dat verdere isolatie van de vrieskast (A+++) veel zal helpen.
Wel 2 andere tips:
  1. zorg dat de kast altijd goed vol zit (weinig lucht), zodat bij open en dicht doen er niet te veel koude verloren gaat.
  2. Zet de kast in een zo koel mogelijke ruimte zodat hij zijn warmte gemakkelijk kwijt kan.
  • WasDroger de deur uit, was draaien met een droge weersverwachting.
  • De overbodige vrieskist de deur uit
  • waterkoker met afgepast water
  • zuinige wasmachine en koelkast/diepvriescombinatie
  • nieuwe apparaten checken op sluipstroomverbruik
  • ledlampen overal, veel simme ledlampen.
  • computers en laptops gaan na 30 minuten in de sluimerstand (niet de slaapstand).
  • slimme stekkers slim gemaakt met slim domoticasysteem : lichten gaan vanzelf uit wanneer een ruimte leeg is. Sluipstroomschakelaars gaan uit als de aangesloten apparaten een tijd niet worden gebruikt. Wanneer het huis leeg is gaat het internetmodem en router vanzelf uit, weer aan als de voordeur opengaat, enzovoorts.
  • plintboiler gaat vanzelf uit, en doen we alleen aan als we echt warm water willen (zo eens per week)
  • 5 zonnepanelen
Netto, met de 5 panelen, leveren we een klein beetje stroom in een jaar op. Gezin met 4 personen.
Reputatie 3
Badge +2
@Ries @jvdleeuw Bedankt voor de vele praktische tips!

Reageer