New

Welke maatregelen heb jij genomen om zo zuinig mogelijk met elektriciteit om te gaan?


Reputatie 4
Welke maatregelen heb jij genomen om zo zuinig mogelijk met elektriciteit om te gaan? Graag suggesties voor specifieke zuinige elektrische apparaten of maatregelen. Met name apparaten die continu aan staan, hoe ga je daar mee om? Ikzelf heb bijvoorbeeld alle gelijkstroomadaptertjes en laders achter een schakelaar zitten (desktop stekkerdozen MET schakelaar). Mijn pc heeft 1 "hoofdschakelaar" = een kleine desktop stekkerdoos MET schakelaar met daarachter een gigantisch contactdoos blok waarin de stekkers van de pc, de twee monitoren, adapters, usbvoeders, laders, scanner, printer, bureaulamp, noem maar op zitten). De stekker van de "hoofdschakelaar" zit via een energieverbruiksmeter in het wandstopcontact zodat ik altijd kan zien hoeveel Watt vermogen er wordt afgenomen.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Mijn wasmachine laten draaien als er een overschot is aan groene stroom. Dus tijdens een weekend wanneer het hard waait en Nederland de stroom voor niets uit Duitsland krijgt. En in de zomer wanneer mijn eigen PV panelen veel stroom produceren. Wasmachine altijd vol.
Reputatie 7
Badge +1
Mijn besparingsresultaten op elektraverbruik (soms ook op gas):
(de lijst is niet uitputtend):
  • Door slim te schakelen (domotica) is het “sluipverbruik”, ondanks een uitbreiding in het aantal apparaten, vrijwel constant gebleven (80 W)
  • De diepvrieskast A+ in onverwarmde! berging en de nieuwe koelkast A++ verbruiken samen 250 kWh (was 650 kWh!)
  • Elektrisch koken nu deels op inductie, minder dan 5 liter warmwater? = elektrisch, dit is bij mij zuiniger dan met gas
  • Sinds 2017 ca. 120 kWh minder verbruik door een A-label pomp voor de vloerverwarming. Een slimme pompschakelaar bespaart verder ca. 80 kWh
  • Verlichting is nu doorgaand LED
  • Geen echte besparing, wel extra groene energie (en financiëel rendement): Een aantal zonnedelen op de ARCUS sporthal in Wijchen via de ECL leveren ook een bijdrage aan duurzame opwekking van stroom en de CO2-reductie. Met de jaarlijkse uitkering kan ik het stroomverbruik van een wp + warmtepompboiler bekostigen en er blijft nog wat over.
Resultaat: geschat ca. 20-25% minder elektraverbruik
Ik monitor mijn elektraverbruik voor ca. 90% via slimme stopcontacten (Fritz!Box)
Reputatie 1
Ik heb een A+++ vrieskast met invertermotor. De gekoppelde verbruiksmeter geeft rond de 50 Watt continue aan in de winter en rond de 110 Watt continue in de zomer. Ik vraag mij af of het nuttig is om de vriezer aan de zijkanten, de bovenkant en de onderkant te voorzien van extra isolatie. Iemand een idee, suggestie of ervaring?
Reputatie 6
Badge
Ik heb een A+++ vrieskast met invertermotor. De gekoppelde verbruiksmeter geeft rond de 50 Watt continue aan in de winter en rond de 110 Watt continue in de zomer. Ik vraag mij af of het nuttig is om de vriezer aan de zijkanten, de bovenkant en de onderkant te voorzien van extra isolatie. Iemand een idee, suggestie of ervaring?
Ik denk niet dat verdere isolatie van de vrieskast (A+++) veel zal helpen.
Wel 2 andere tips:
  1. zorg dat de kast altijd goed vol zit (weinig lucht), zodat bij open en dicht doen er niet te veel koude verloren gaat.
  2. Zet de kast in een zo koel mogelijke ruimte zodat hij zijn warmte gemakkelijk kwijt kan.
  • WasDroger de deur uit, was draaien met een droge weersverwachting.
  • De overbodige vrieskist de deur uit
  • waterkoker met afgepast water
  • zuinige wasmachine en koelkast/diepvriescombinatie
  • nieuwe apparaten checken op sluipstroomverbruik
  • ledlampen overal, veel simme ledlampen.
  • computers en laptops gaan na 30 minuten in de sluimerstand (niet de slaapstand).
  • slimme stekkers slim gemaakt met slim domoticasysteem : lichten gaan vanzelf uit wanneer een ruimte leeg is. Sluipstroomschakelaars gaan uit als de aangesloten apparaten een tijd niet worden gebruikt. Wanneer het huis leeg is gaat het internetmodem en router vanzelf uit, weer aan als de voordeur opengaat, enzovoorts.
  • plintboiler gaat vanzelf uit, en doen we alleen aan als we echt warm water willen (zo eens per week)
  • 5 zonnepanelen
Netto, met de 5 panelen, leveren we een klein beetje stroom in een jaar op. Gezin met 4 personen.
Reputatie 4
Badge +3
@Ries @jvdleeuw Bedankt voor de vele praktische tips!
  • WasDroger de deur uit, was draaien met een droge weersverwachting.
  • De overbodige vrieskist de deur uit
  • waterkoker met afgepast water
  • zuinige wasmachine en koelkast/diepvriescombinatie
  • nieuwe apparaten checken op sluipstroomverbruik
  • ledlampen overal, veel simme ledlampen.
  • computers en laptops gaan na 30 minuten in de sluimerstand (niet de slaapstand).
  • slimme stekkers slim gemaakt met slim domoticasysteem : lichten gaan vanzelf uit wanneer een ruimte leeg is. Sluipstroomschakelaars gaan uit als de aangesloten apparaten een tijd niet worden gebruikt. Wanneer het huis leeg is gaat het internetmodem en router vanzelf uit, weer aan als de voordeur opengaat, enzovoorts.
  • plintboiler gaat vanzelf uit, en doen we alleen aan als we echt warm water willen (zo eens per week)
  • 5 zonnepanelen

Netto, met de 5 panelen, leveren we een klein beetje stroom in een jaar op. Gezin met 4 personen.

En wat betaalt u per maand aan gas en elektra?

Reputatie 7
Badge +2

En wat betaalt u per maand aan gas en elektra?


Ik heb het 24/7 verbruik van 2 computers terug weten te brengen van ca 240W naar 75W.

Daarnaast bleken de 2 transformatoren van de elektrische lattenbodems ook constant samen 70W te gebruiken.

Alleen deze 2 besparingen scheelden
((240-75) + 70) * 24 * 365 / 1000 = 2058kWu a € 0,184 = ca € 380,=/jaar. 

Ik ben in de afgelopen jaren van ca 10.500kWu en 3.400m3 gas naar
5.650kWu (waarvan 2880kWu eigen opwek) en 1.160m3 gas gegaan.

Elk jaar steeds een paar duizend euro in een nieuw ‘speeltje’ geïnvesteerd.
Gewoon omdat ik het interessant vond. Het ging mij eigenlijk nooit om terug verdientijd.

Samen met de herfinanciering zijn mijn lasten daardoor dusdanig gedaald dat ik zonder moeite 20% minder kon gaan werken. En nu in een duidelijk comfortabeler huis kan thuis werken.

Anne.

Reputatie 5
Badge +1

We hebben voor het warme keukenwater een elektrische 50 l Boiler (B-Label, A-label is in dit volume nauwelijks leverbaar). Onze zonnepanelen hebben tussen 13h00 en 16h00 hun peak opbrengst. Momenten waarin we (uiteraard!) de wasdraaien. In de groepenkast van de werkplaats (hierop liggen de zonnepanelen) een eigen digitale kWh geplaatst met een ‘Pulse'-uitgang. Elke 100 W = 1 pulse. Alleen voor de badkamers gebruiken we warmwater van de CV,

Dus bij 2000 W opbrengst per uur, volgen de pulse op elke 3 seconde. Is deze tijd  < 3 sec. schakelt de Boiler in. Geen zon ( of > 3 sec., dan gaat de boiler tussen 15h00 tot 18h00 alsnog aan op een timer (uit het net dus). En als we s’avonds thee zetten, gebruiken we een waterkoker, welke we vullen vanuit de boiler (65 graden). En klinkt gek, maar ik was s’avonds met de hand af. Zijn 2 ‘Pensionado's'.

In de woonruimte gaan een 4 tal ‘vaste'-verlichtingspunten en één buitenlamp automatisch aan op een schemer sensor (ook als we niet thuis zijn !) De verlichting bestaande uit 4 x 6 en 1 x 8 Wat LED. Op een ‘random'-timer gaat deze verlichting tussen 22h50 en 23h50 weer uit. Tenzij een bewegingssensor in de woonruimte nog bewegingen detecteert. Dan blijven de 4 binnen (!) branden  tot ong. 15 min na de laatste beweging (Home-bus). Met dezelfde bewegingssensoren wordt trouwens ook onze CV gestuurd. Tussen 16h00 en 18h00 ‘kijkt’ de bewegingssensor, of er leven is. Zo niet, dan blijft de ruimte temperatuur op 18 graden ipv verhogen naar 21 graden.

[ hebben niet bepaald een ‘standaard’ electranet in huis ]

Heb de werkhoek (PC + printer + verlichting ed.) via een verdeelblok geplaatst. Eén knop, het licht gaat uit en overal is de spanning af (heb dit verdeelblok in een kabelgoot gebouwd, zodat er  geen spaghetti over m'n buro legt),

Wat vele niet weten, heel veel elektronica kun je in een ‘Nacht’ of ECO-modus programmeren. Vaak even zoeken in de beschrijvingen / web-side van de fabrikant.

Wij hebben 9 zonnepanelen met eff. waarde van 2700 Watt.  Ons 'Bruto'-electra verbruik over 2019 was 2411 kWh, waarvan 1608 kWh is geleverd. Dit door optimaal de eigenopbrengst te benutten. Is even plannen met de was doen, het strijken en bijvoorbeeld stofzuigen.  Ons ‘Netto'-verbruik, minus de terug levering was in 2019 min 157 kWh :kissing_heart:

Gaat voor 2020 wel veranderen door de plaatsing van een L/L Warmtepomp (maar daarover staat elders al mijn bevindingen)

Reputatie 5
Badge +1

Even een zijweg over energie-label van apparatuur.

In verband met de koppeling van een elektrische Boiler aan de opbrengst van de zonnepanelen (zie hierboven), zochten wij een A-label (liefst A+, maar die bestaan niet) elektrische boiler met 40 á 50 liter inhoud (berekend).

In Nederland zijn A-label Boilers nauwelijks leverbaar. Dus hebben we een A-label Boiler meegenomen uit Portugal, waar deze gewoon in de Bouwmarkt staan !!

Als ik het model eens opzoek op Internet, heeft een Duitse ‘Shop’ deze in het assortiment met . . . . . een B-label. Dezelfde ! ! !

Wat blijkt (na enig zoekwerk); de EU is verdeeld in zones, Zuid (zeg maar Portugal, Spanje, Italië en Griekenland), Midden, waarin o.a Nederland en Duitsland vallen en Noord (Scandinavië).

En daar ligt de achtergrond. In Regio Zuid (waar wij de Boiler vandaan hebben) gaat men bij de Energie-label test uit van een omgevingstemperatuur van 18 graden. In Regio Midden van een omgevingstemperatuur van 16 graden. En ja, bij 2 graden minder, koelt de Boiler sneller af in dezelfde (!) EU-test. Dus in Portugal een A-label, thuis in Lochem een B-label.

Je hoeft geen ‘Atoomgeleerde’ te zijn, om te begrijpen dat bij producten waar energie voor warmte wordt gebruikt, het Energie-label waarde in Regio Zuid beter scoort als in Regio Noord met zijn lange winters.

Moraal: kijk vooral goed naar de achtergrond van het product. Uit welk land (Regio) is het afkomstig. Onder meer bij L/L Warmtepompen (airco's) kan dit forse verschillen opleveren in de Seizoen waardes, S.E.E.R (bij koelen) of S.C.O.P bij verwarmen.

[ SCOP = Seizoen Coëfficiënt Of Power, kortweg, het berekende jaar effectiviteit  ! ]

Reputatie 7
Badge +2

Cooker zou met gebruik van vacuum een goed rendement halen.
Alleen heb ik daar alleen nog hun eigen beweringen over gelezen.
En de ‘terugverdientijd’ van een Cooker zal altijd wel negatief zijn :)

Ik heb mijzelf dus nog niet kunnen overtuigen dat ik er eentje nodig heb O:)

Eerst on topic: 

  1. We hadden tot corona geen vriezer (ik woon binnen 5 minuten slenteren van 4 supermarkten), nu een A+++ (jaarverbruik 100 kW).
  2. Alles zit op stekkerdozen met aan-/uit schakelaar. Het laatste dat ik ‘s avonds doe, is alle stekkerdozen uitzetten. Dat komt in de praktijk neer op de wifi-router, de tv en de woonkamer verlichting... Dan is er alleen  nog verbruik van koelkast, vriezer en CV. Beetje zoals @Dekker-Lochem , maar dan zoals opa en oma het ook al deden :P
  3. De open deuren; zoveel mogelijk LED (ik vervang als ‘t kapot gaat), alleen laten branden wat je nodig hebt.
  4. Normaal formaat tv..
  5. Mazzel met de oriëntatie van het huis: in alle seizoenen tot relatief laat veel natuurlijke lichtinval.

Alles bij elkaar nu een jaarverbruik van ca. 1700 kW. Sinds we nu met z’n allen permanent thuiswerken is m’n verwachte verbruik voor dit jaar wel hoger, maar dat blijft denk ik wel binnen de perken (ca 2000 kW) is de indicatie.

 

Off-Topic:

@Dekker-Lochem Het EU-Energielabel laat netjes zien in de plaatjes rechtsboven welke zone NL valt (Zone 😎, maar idd, dat is heel belangrijk om er bij te houden. Werkt nl. ook voor airco’s, warmtepompen etc. Ander leuk geintje is het verschil tussen een “apparaat-label” en een “systeem-label”, waarbij de tweede een combinatie van apparaten is. Het eerste is verplicht, het tweede is een leuk quasi-marketingtrucje: Als je een A++-Label Airco op een slimme thermostaat aansluit kan deze de efficiëntie van het systeem als geheel verhogen, waardoor het systeem als A+++ wordt verkocht. 

Ik heb een tijdje geleden een topic op Tweakers gelezen, waarbij er personen zijn die zweren bij het principe van de doorstromer. Die nemen het hoge verbruik in gebruik voor lief om zo geen opslagverlies te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat dat efficiënt is, maar goed. 

Zit zelf met smart te wachten op deze:  https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/industrie/roadmaps/sustainable-chemical-industry/warmtebatterij-voor-in-huis/

En heb ook hier wel eens naar gekeken i.v.m. het kleine formaat en de relatieve lage verliezen: 

https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco

Die laatste is overigens al gewoon in de markt verkrijgbaar. Belangrijkste van de TNO versie is dat ie NUL opslagverlies heeft, omdat de opslag chemisch en niet thermisch is. Gezien de geringe omvang van het beoogde systeem kom je dan eindelijk in de buurt van efficient voeden van je warmtebehoefte...

 

Reputatie 5
Badge +1

En heb ook hier wel eens naar gekeken i.v.m. het kleine formaat en de relatieve lage verliezen: 

https://flamcogroup.com/nl/pageid/landingpage-flextherm-eco

Die laatste is overigens al gewoon in de markt verkrijgbaar. Belangrijkste van de TNO versie is dat ie NUL opslagverlies heeft, omdat de opslag chemisch en niet thermisch is. Gezien de geringe omvang van het beoogde systeem kom je dan eindelijk in de buurt van efficient voeden van je warmtebehoefte...

 

Heb ik inderdaad naar gekeken.

Maar de kleinste, de FlexTherm Eco 3E, heeft nog altijd een inhoud van 71 liter. Wij gebruiken de boiler niet voor de badkamers. Daar is een doorstroom toestel, de CV ketel meer efficiënt (ehhh. wij zijn nog van de ‘oude’ teiltjes generatie en hoeven niet 15  x per week onder de douche 🙂 )

Het ‘systeem’ zoals Flamco dat op haar Website voorspiegelt, suggereert dat er een koppeling is tussen de opbrengst van je zonnepanelen en de FlexTherm Eco. Maar elke vorm van een ‘intelligente'-koppeling ontbreekt. Zit dus gewoon in het stopcontact en kan ook s’nachts, na het douche bijvoorbeeld,  even willen bijverwarmen.

Wat gegevens: De kleinste ‘FlexTherm’ heeft een aansluitwaarde van 2,8 kW en een dag ‘verlies’ van slechts 27 W. Er zijn geen gegevens, als je bijvoorbeeld 20 liter per dag consumeert, wel als je de 71 liter volledig gebruikt; 2,5 uur (opwarmtijd 10 > 65 graden) x 2,8 = 7 kWh. even uitgaande van ‘onze’ 20 liter per dag, dan kom je (grofweg) op een dag verbruik van 2 kWh uit. De FlexTherm heeft een energie label C.

‘Onze’  50 liter Boiler heeft een aansluitwaarde van 1,5 kW en verbruikt (gemeten)  1,5 á 2 kWh per dag. Vandaar onze keuze voor deze B-label 😉 boiler.

Zoek de verschillen, Rob.

Reageer