Vraag

Contactgeluid nieuwbouwhuis 2019. Hoe pak ik dit aan?

  • 15 October 2023
  • 1 reactie
  • 229 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Wij wonen in een nieuwbouwhuis van 2019 (2 onder 1 kap) en horen onze buren met kleine kinderen best goed, terwijl ze echt geen overdreven lawaai maken.
Schuiven van stoelen, lopen, stemmen, dreunen op de grond.
Dat zou je niet verwachten in een huis met ankerloze spouwmuren.

Ik heb ergens gelezen dat er puin in de spouw kan zitten, waardoor de geluidsoverlast toeneemt.
Nu heb ik niet zo'n hoge pet op van de bouwer. We hebben al een paar aardige verrassingen gehad hier in de wijk. Dus dat zou mij niets verbazen.
Ik zou het graag onderzocht hebben.

Heeft iemand al eens zoiets bij de hand gehad?
En hoe kan ik het dan het best aanpakken?
Ik stel me zo voor dat er eerst met een camera gekeken wordt in de spouw.
Ook geen idee wat zoiets kost en waar ik dan moet zijn.
 


1 reactie

Reputatie 3

Als er één brokje puin in de spouw zit ga je niet al die contactgeluiden krijgen denk ik. Als je stemmen hoort is dat geen contactgeluid maar luchtgeluid. Bij de gemeente kan je gratis een kopie downloaden van de omgevingsvergunning. Maar beter kan je bij de bouwer een kopie vragen van de bestektekening en werktekeningen, die zijn veel gedetailleerder, op grotere schaal en met meer details uitgewerkt, Dat moet je dan lief vragen, ze zijn het niet verplicht.

Op die tekeningen kan je kijken hoe de fundering is opgebouwd, is dat één geheel voor beide woningen of twee aparte? Hoe is de begane grondvloer opgelegdop de fundering, is dat een vloer met nokken bij de oplegging? (Kijk hier wat ik bedoel met een nokkenoplegging https://www.joostdevree.nl/shtmls/nokkenoplegging.shtml ). Zit er antidreun rubber tussen de vloer en de fundering? (Zie rubberen strips op de muren waar de vloerplaten op komen op bijgaande foto. De betrokken vloerplaat op de foto is met nokkenoplegging). Als het goed is maken beide woningen alleen bij de fundering en het dak contact met elkaar. Bij het dak zouden de dakplaten elkaar ook niet moeten raken maar de dakpannen wel. Je klaagt niet over geluid op de zolder dus zal het daar wel goed zitten. Dan is het alleen bij de fundering. 

Reageer