Sticky

Loop jij kans op funderingsschade?

  • 26 March 2024
  • 4 reacties
  • 324 Bekeken
Loop jij kans op funderingsschade?

Door klimaatverandering en wisselende grondwaterstanden neemt de kans op funderingsproblemen toe. Deze problemen zit letterlijk onder de grond verborgen, maar kunnen wel tot grote schade leiden.

Van een klemmende deur of een scheurtje in de muur tot een volledig onbewoonbaar huis. Een half miljoen huizen in Nederland zijn verzakt, en als er niet snel iets gebeurt kan dat aantal verdubbelen. Als je een huis wil kopen, hoe weet je dan of het huis wat je op het oog hebt funderingsproblemen heeft?

Het is bijna onmogelijk voor een koper om daarachter te komen. Schade aan de fundering, of het risico op verzakking, wordt nu bijna nooit verteld. Maar jij draait wel voor de kosten op als het huis verzakt blijkt te zijn. En dat kan flink oplopen. Hoe kom je erachter of een huis verzakt is? En moet die woningmarkt niet veel transparanter? 

Vereniging Eigen Huis heeft het onderwerp op de politieke agenda gezet en Radar wijdde er een uitzending aan. 

Weet jij of je in een risicogebied woont of wil kopen? En weet jij hoe je signalen van funderingsschade kan herkennen? Kijk op onze website en praat hieronder mee!


4 reacties

Zover ik uit de media heb begrepen heeft Waterschap Friesland al enige tijd geleden besloten mee te betalen aan funderingsschade. Dus in Friesland betaalt al iedereen mee aan het oplossen van dit probleem. Een landelijke regeling moet niet bijdragen aan dubbel betalen.

In de Randstad zijn de salarissen het hoogst en de huizen het duurst (Maar dus voor de gelukkigen ook de meeste waardestijging van hun  huis en mogelijkheden om tegen dezelfde kosten royaler te gaan wonen in het buitengebied). Ik denk dat je er heel goed over moet nadenken bij een landelijk systeem hoe je eventueel de kosten van funderingsschade op een faire manier omslaat.

There is no magic. Wat de ene niet hoeft te betalen, komt op het bordje van een ander neer.

Wij wonen in Enschede en in deze gemeente lopen door de hoge grondwaterstand vele kelders vol. Als wij niet afpompen dan staat het water tot ver boven de knie in de kelder. Dit is uiteindelijk schadelijk voor het huis en mogelijk leidt het ook tot funderingsproblemen. De gemeente geeft niet thuis. Is probleem van de eigenaar is het gemakkelijke antwoord.

Reputatie 2

Zover ik uit de media heb begrepen heeft Waterschap Friesland al enige tijd geleden besloten mee te betalen aan funderingsschade. Dus in Friesland betaalt al iedereen mee aan het oplossen van dit probleem. Een landelijke regeling moet niet bijdragen aan dubbel betalen.

 

 

Ik loop weinig risico, maar de waterschapsbelasting is hier wel met 20% gestegen, dus meebetalen doe ik inderdaad wel.
Ik ben bang dat het niet blijft bij die 20%

Zit zelf in een VVE waarbij panden die 100 jaar ouder zijn fundering schade hebben en ik mag 100K ophoesten terwijl mijn fundering prima is. Het gaat dus niet alleen om je eigen huis, maar ook dat van andere panden binnen je VVE.

Reageer