Beantwoord

Buren met afzuigkap op centraal ventilatiekanaal, zaak voor VVE bestuur??

  • 1 February 2020
  • 3 reacties
  • 1997 Bekeken

Ik ben mij aan het oriënteren voor een andere woning.

Het is een portiek appartement uit de jaren 30 en komt uit de verhuur, woningen worden verkocht als huurder vertrekt.

Door andere bewoners ben ik gewaarschuwd dat een boven buur (koopwoning)de afzuigkap op het natuurlijke ventilatiekanaal heeft. aangesloten en dat de vorige bewoner klaagde over stank, maar de verhuurder beweerde niets te kunnen doen.

Dit aansluiten op het natuurlijke ventilatiekanaal is vlgs mij niet toegestaan, maar waar staat dat?? In het bouwbesluit vind ik dit niet specifiek terug.

Als ik besluit tot koop, is het dan aan mij om dit probleem met de boven buur op te lossen, eventueel bouw&woningtoezicht inschakelen?

Of moet het VVE bestuur (hier zit ook de firma in die deze woning verhuurde en nog wat overige woningen verhuurt) dit oplossen?

Wil ook niet direct op verkeerde voet met de buren komen, maar lijkt mij wel een belangrijk punt, wil niet in de kooklucht van een ander wonen.

Heeft hier iemand ervaring mee?

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 February 2020, 13:56

Bekijk origineel

3 reacties

Hoi @DvanV , welkom op de community van Eigen Huis!

Wanneer je eigenaar van een appartement bent heb je te maken met een splitsingsakte, splitsingsreglement en vaak ook huishoudelijk reglement. In het splitsingsreglement staat o.a. welke zaken en gedeelten gemeenschappelijk zijn en welke bestemming ze hebben.

Advies is om eerst te kijken in het splitsingsreglement en huishoudelijk reglement. Soms staat letterlijk in het huishoudelijk reglement dat het verboden is om de afzuigkap aan te sluiten op het mechanische ventilatie. Als dat duidelijk is, moet de VvE de eigenaar van het appartement aanspreken en die moet de situatie in orde maken. 

Heb je hierbij nog hulp nodig, kun je ook bellen met onze ledenservice via 033 450 77 50.  

Succes! 

Hai Femke,

Bedankt voor je antwoord.

Het gaat om oude huizen, zonder mechanisme ventilatie.

Het bewuste kanaal is voor de natuurlijke ventilatie van de keuken.

Ik kan het nog niet precies vinden, maar meen dat het wettelijk niet is toegestaan om een mechanische afvoer hier op aan te sluiten.

In het bouwbesluit staat wel iets over het verbod om een ongezonde situatie te creëren door het maken van een afvoer. En dat is vlgs mij precies wat hier gebeurt.

Dit staat m.i.z. los van welk regelement of splitsingsacte dan ook.

Ik denk dat ik bij Bouw&Woningtoezicht moet zijn hiervoor en dat ik daarna naar de VVE kan.

 

 

Reputatie 7
Badge +2

Is er een mogeijkheid om een aparte afvoer te maken voor de afzuigkap van de bovenbuur?
Zo ja is de vraag wat dat ongeveer zou kosten.


Ik ga er van uit dat het tov de aankoopprijs in het niet valt en zou de bovenbuur voorstellen om op basis van gedeelde kosten (of zo nodig geheel voor uw kosten) een fatsoenlijke afzuigkap afvoer te laten maken.

Voor een paar honder euro zou ik niet op mijn strepen gaan staan, zelfs als je helemaal gelijk hebt, wat in dit speciefiek erg lastig te bewijzen zou kunnen zijn.

Reageer