Beste mede forumleden. Sinds afgelopen juli is mijn moeder weduwe en behartig ik een aantal van haar zaken. Nu heeft haar energieleverancier, waarvan mijn ouders altijd een geiser huurden) te kennen gegeven dat haar geiser aan het einde van zijn levensduur is gekomen en dat deze vervangen moet worden. Volgens hen waarschijnlijk door een boiler. Ik heb over deze keuze echter zo mijn twijfels.
Het woonhuis is een vrijstaand jaren'60 huis, zonder vloer-, spouwmuur- en dakisolatie (hoewel een deel van de plafonds op de eerste verdieping wel is geïsoleerd). De begane grond , waaromder een serre met grote ramen, is voorzien van verouderd dubbelglas en de eerste verdieping is nog geheel voorzien van enkelglas. Enkel de benedenverdieping wordt verwarmd (kamer, keuken en serre), en wel met een drietal ouderwetse gaskachels. Zo verstoken ze ongeveer 1800 kuub per jaar.
De geiser wordt dus alleen gebruikt voor warm tapwater (ze heeft ook geen vaatwasser...) en voor douchen.
Mijn moeder is 81. Het huis is dus niet of nauwelijks geisoleerd en de te vervangen geiser verbruikt dus maar een klein deel van het totale gasverbruik, lijkt mij. Voor een eventuele nieuwe boiler moet er elektrisch waarschijnlijk ook weer eea worden aangebracht in en vanaf de meterkast. Dit is dan voor eigen kosten. Qua energieverbruik verbruikt een elektrische boiler volgens mij aanzienlijk meer en overstijgt dit de hogere kosten van het gas in de nabije toekomst. Ik heb de energieleverancier verzocht een schriftelijke inschatting van alle kosten te overleggen, maar ik heb het vermoeden dat zij koste wat kost willen sturen naar gasloos.
Heeft iemand goede raad wat te doen inzake deze kwestie?