Skip to main content

Energiekosten nieuwbouw woningen zonder gas met hoog verbruik en veel zonnepanelen

Ik ben Bart 58 jaar en woon in Roelofarendsveen.

Ik heb sins 3 jaar een vrijstaande nieuwbouw woning.

Ik heb geen gas dus alles via een lucht water warmtepomp 12kw en wtw.

Er ligt 12kw aan zonnepanelen op het dak dus het is een 0 op de meter woning.

Ik vind bijna nergens goed info voor verbruik van dit soort huizen. Ik zit gemiddeld op 35kw per dag aan verbruik. Dit is met de salderings regeling geen probleem want ik verbruik op jaarbasis 10000kw en lever 11000kw per jaar op. Dus 0 op de meter en dat was mooi.

Nu gaat de saldering weg en krijg je allerlij kosten voor terugleveren. Ik lever zomers makkelijk 70kw per dag op. Als je dit in tabellen gaat plaatsen van energie bedrijven dan krijg ik aardige teruglever kosten per maand. 

Ook alles wat je leest over accu's gaat over kleine huizen met een paar zonnepanelen. Ik kan mijn stroom van de zomer nooit opslaan in een accu.

Als ik de gemiddelde stroom bereken over een jaar per dag dan zou ik aan een 16kw accu al genoeg hebben. Deze zou ik dan op zijn best benutten in de winter 20% gevuld in de zomer 100% gevuld.

Maar je bent bij als je een accu kan terugverdienen. De gene die zeggen dat je met een accu gaat verdienen snappen het niet helemaal.

Een dinamische energie contract is ook slecht voor mijn energie verbruik. Omdat ik veel zonnepanelen heb en dan teruglever als de prijzen misschien wel 0 worden of zelf negatief. Dan moet het systeem gewoon uit.

Ik denk dus dat ik na 2027 een aardige energierekening ga krijgen.

Ben benieuwd of er meer mensen info hebben met verglijkbare woningen

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

9 reacties

• Gevorderde
  • 252 reacties
  • 13 maart 2025

Ik woon ook in een vrij staande woning met 7 kWp aan panelen op het dak en met warmtepomp en gasloos.
Die zonnepanelen leveren gemiddeld 6000 kWh per jaar op en dat is ook ongeveer het verbruik.
Een derde zo'n 2000 kWh gebruik ik zelf direct. de resterende 4000 kWh wordt gesaldeerd.
Inderdaad wordt de rekening na 1-1-27 fors hoger en heb je in ieder geval geen nul meer in je portemonnee.
Alleen jou verbruik vind ik nogal aan de stevige kant.
Of je hebt bijzondere energie verbruikers zoals een EV of je gaat slordig om met energie gebruik.
10.000 kWh is wel erg veel.

Een deel van de oplossing zoek ik in thuisbatterijen, maar die kosten ook geld.
Dan wordt het rekenen wat kost het en wat levert het op.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 324 reacties
  • 13 maart 2025
B.vd K. schreef:

Ik denk dus dat ik na 2027 een aardige energierekening ga krijgen.

Ben benieuwd of er meer mensen info hebben met verglijkbare woningen

We zullen er met z’n allen niet op vooruit gaan, dat is inderdaad een feit. En verder valt er nu nog niks te zeggen over de totale energie kosten vanaf 2027, de wereld en de politiek zijn dusdanig in beweging dat meer dan een maand vooruit kijken geen zin heeft. 

1 richting is al wel duidelijk: flexibilisering, zowel voor vaste als voor variabele kosten, dus sturen van grootverbruikers, laat de kleintjes maar zitten, wordt belangrijk als je de kosten wilt optimaliseren.

Hou vooral de wereld, onze politiek, de energiemarkt en de technische innovaties/ontwikkelingen op energie opslag/management oplossingen in de gaten. En dus uitkijken voor fake news op dit terrein, dat is er nl volop

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1356 reacties
  • 14 maart 2025

‘10.000 kW’. Graag aangeven kW (vermogen) of kWh (energieinhoud). Met ‘10.000 kW’ als jaarlijkse verbruik en ‘11.000 kW’ opwek begrijp ik het wel dat je kWh's bedoelt maar als het over accu's gaat wordt het soms onduidelijk.

U heeft inderdaad gelijk dat je met accu('s) de zomerse opbrengst voor de winter niet kunt opslaan. Nog sterker. Je kan in de zomer zelfs niet de gehele opbrengst van een zonnige dag in een accu opslaan. Want als je er 's avonds en 's nachts en in de vroege ochtend er maar 4 kWh uit haalt, kan de volgende dag er ook maar weer 4 kWh in. En voor gebruik voor een elektrische boiler is de (geisoleerde) elektrische boiler 's middags op laten warmen veel goedkoper (en efficienter).

Hoe hoog was het aardgasverbruik ?

35 kWh als gemiddeld verbruik voor een warmtepomp. Gezien de COP van 4 (of rendement van 400 %) komt dat neer op 140 kWh warmte opwekking. Dat komt neer op een vervangend aardgasverbruik van 16 m3. Oorzaak kan ook een verkeerde afstelling zijn of een te royale verwarming zijn.

Met 16 m3 per dag aan aardgasverbruik zou je ook ruim €2000,- kwijt zijn. Plus de €400 die je nu bespaart aan vastrecht gas en onderhoud cv-ketel.

Als je een dynamisch contract neemt kan je met je solaredge omvormer en - app en een iPhone met ios > 14 de omvormer bij lage prijzen uit laten vallen.

• Gevorderde
  • 252 reacties
  • 14 maart 2025

@Driepinter 
35 kWh als gemiddeld gebruik, kennelijk niet alleen voor de warmtepomp, zou ook erg veel zijn.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1356 reacties
  • 14 maart 2025

Met de getallen verbruik en teruglevering weten we nog niet hoeveel de warmtepomp verbruikt. Want naast het verbruik (opname uit het net) en teruglevering is er ook het eigen directe eigen verbruik. Of de opbrengst van de panelen (teruglevering + direct eigen verbruik).

Het is een nieuwbouwwoning dus zal wel goed geïsoleerd zijn.

De meeste warmtepompen houden ook hun kWh verbruik bij. Dat doet mijn lucht lucht warmtepomp, airco, ook.

Stel dat de benodigde temperatuur voor uw radiatoren 50 graden is dan is het rendement van de lucht water warmtepomp laag.

• Gevorderde
  • 252 reacties
  • 14 maart 2025

@Driepinter Ik heb overal kWh meters tussen zitten dus ik weet precies wat mijn warmtepomp vraagt en wat zonnepanelen opleveren. en nu ook wat de batterijen doen.
In de 2,5 jaar dat ik de pomp heb (3 winters)  zijn er maar 2 maanden geweest dat de pomp gemiddeld boven de 20 kWh/dag zat, of te wel boven de 600 kWh over de hele maand
Over de afgelopen 12 maanden (mrt24-feb25 )  2978 kWh/365 dagen is ruim 8 kWh per dag gemiddeld.
Warmtepomp + overig gebruik vind ik 35Kwh heel erg veel.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • 324 reacties
  • 14 maart 2025
Polvo55 schreef:

Warmtepomp + overig gebruik vind ik 35Kwh heel erg veel.

dat hangt helemaal af an het huis dat je moet verwarmen, hoe groot, hoe goed geisoleerd enz.

• Gevorderde
  • 252 reacties
  • 14 maart 2025

Als het aan de isolatie ligt dan is die te slecht voor een warmtepomp, maar omdat dit een nieuwbouwhuis is zal het met de isolatie wel goed zitten.
Ik heb 220 m2 woonruimte dus ook redelijk groot en hou het hele huis warm.
Is geïsoleerd naar de normen van de tijd dat het gebouwd is: 25 jaar geleden.

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 1227 reacties
  • 16 maart 2025

@B.vd K. De informatie over jouw verbruik in huis kan waarschijnlijk nog wat uitvoeriger.

Wat ik hier zo lees vraagt om extra gegevens over jouw (groot) huis, bijvoorbeeld (om te beginnen): warmteverliesberekening, verwarmt oppervlak, huidig stookregime, elektrische grootverbruikers (behalve de wp - hoeveel verbruikt deze exact? - ook voor warm water), sluipverbruik in de kleine uurtjes, ….

Reageer