Skip to main content
Onze vve heeft een mjop maar een totale liftvervanging was niet begroot.

1 Wel een all-in pijs voor onderhoud. Moet uiteindelijk alles van een (tractie)lift installatie ooit vervangen worden of niet?

2 Volgende vraag gaat over de fine tuning en marges bij de electrische installatie. Onze liften hebben een aansluitwaarde van 3x80A. Dat kost nogal wat vastrecht en mogelijk is er zekerheid op zekerheid gestapeld, wat staat er op de motor, hoe zijn ze apart of gezamenlijk gezekerd.

3 En dan is er kennelijk ook een interpretatie hoe de zaak vanaf de oplevering is afgesteld, er zijn zware contra gewichten, de lift kooi is op x personen/kg gedimensioneerd. Wat komt vaak voor en kan het daar dan op afgesteld worden Maar hoe kozen ze de balans, natuurlijk moet het systeem altijd werken met 1 of het max aantal mensen erin. Maar als er nu meestal 2 mensen in een 15 persoonslift gaan kan het evenwicht dan niet beter anders gekozen worden?

4 Laatste punt gaat over een modern begrip peak shaving, ik las eens wat over powerwalls of super capacitors die de benodigde start stroom vanaf het net beperken door er uit " eigen reserves" (batterij of condensatoren) wat aan toe te voegen. Is dat alleen bij nieuwe installaties te overwegen of ook bij oude?



Ik kan over dergelijke zaken niets op internet of fora vinden maar het gaat om best veel geld, aanleg, onderhoud, keuringen, electraverbruik (vast en variabel), aansluitwaarde in amperes etc! Benieuwd of hier buiten de erkende lift monteurs ook op wat simpeler niveau wat over uit te wisselen is!
Hi @Mich omdat je vraag niet over verduurzamen gaat heb ik deze verplaatst naar de categorie overig. Ik hoop dat iemand in de community ervaring heeft met jouw topic!
Mich,



Als ex-voorzitter van een grote VVE (20 liften) kan ik wel antwoord geven op vraag 1.

Die vraag hadden wij nl. ook zo na 20 jaar. Er stond een post Vervangen liften.

We hebben er toen onderzoek naar gedaan wat wettelijk nodig is en wat bijvoorbeeld de overheid doet.

Resultaat: volledig vervangen gebeurt eigenlijk nooit, maar wel gedeeltes. Bij voorbeeld de kooi en rails dus niet, maar wel de kabels en het hefsysteem. Daar zijn wettelijke regels voor. Verder is bij ons bijv. het originele relaisaanstuursysteem vervangen door een elektronisch omdat de relais niet meer te onderhouden waren.

We hebben 3 leveranciers een onderhoudsplan laten opstellen voor de volgende 20 jaar. Dat gaf vooral een financieel plaatje, daaruit kozen we dan het beste aanbod.)

Advies: Vraag vooral meer gegevens bij meerdere liftleveranciers en bij het Liftinstituut (voor de wettelijke eisen).

Reageer