Vraag

Moet ik 3 fasen 35 ampère accepteren voor nieuwbouw


Beste community,

Momenteel word ons huis gebouwd als onderdeel van een nieuwbouw project dat 8 twee-onder-een-kap woningen omvat.

Dit word een duurzame gasloze woning van grofweg 530m³ inhoud met een minimale Rc waarde van 3,5 m2 K/W als einddoel. Tevens komt er op het dak 9x 370Wp van JA Solar, type S21 zonnepanelen met een GoodWE 3000-XS type String omvormer (geen optimizers).

Nu is onze woning voorzien van alle hedendaagse luxe in de badkamer, keuken etc. maar niets exotisch (Nog niet eens een laadpaal).

Doordat de aannemer als standaard kiest voor een 1 fase warmtepomp zijn wij genoodzaakt om 3x35ampere huisaansluiting te nemen wat grofweg €500 per jaar duurder is.

Mijn vraag aan jullie, moet ik en de andere kopers dit accepteren? (Contractueel hebben we geen voet om op te staan helaas)

 

Belangrijk om te weten is dat ze door dit probleem een "upgrade" aanbieden voor maarliefst €4.200 welke wel op 3 fase werkt en we dus naar 3x25ampere huisaansluiting kunnen.

Overal lees ik dat zonder bijzonderheden als een hottub of sauna de standaard 3x25ampere is, dus kan ik zelf moeilijk accepteren dat een duurzame gasloze nieuwbouw woning 3x35ampere vereist.

 

Kortom ik hoor graag hoe jullie er over denken.

Tevens als hier wat installateurs tussen zitten; is het normaal om een 1 fase warmtepomp aan te bieden als standaard? (helemaal met de kennis dat dit zulke gevolgen heeft)  


17 reacties

@Teeuwen Welkom op de Community van Vereniging Eigen Huis. Mocht je met vragen blijven zitten dan kun je ook altijd telefonisch contact opnemen met onze Bouwkundige Ledenservice. Dit kan maandag tot en met donderdag van 9.00-18.00 uur en vrijdag van 9.00-16.30 uur. Het telefoonnummer is 033-4507750. Groet, Thea

Reputatie 2

Hallo @Teeuwen 

 

Het is inderdaad raar om een 3x35A aansluiting te hebben. Pas de afgelopen jaren komen nieuwe woningen idd met 3 fase aansluitingen.  Ikzelf heb 3x25A en heb daar ruim voldoende aan. Wat ik begreep heeft het vaak te maken met de zonneinstallatie. Om het vermogen afgevoerd te krijgen. Er kan bij jou nu bijna 8kW door een fase lopen. Of jij dat zal benutten is de vraag. 

 

Je kan altijd na de bouw kijken of je de aansluiting verlaagt naar wat je wel nodig hebt. Ik heb hier een buurman in de straat die van 3x25 juist naar 3x35 is gegaan. Om zn auto te kunnen laden. Zelf zou ik dat niet gedaan hebben en even gaan verdiepen in load balancing. Sterker nog. Deze auto kan maar 50 KM op stroom rijden dus sws weggegooid geld,elk jaar weer.

Het gekke is dat er een test-woning in Nederland staat met een 10A aansluiting en dan hoor je nu dit is 🤔🤔🤔

Alsnog gefeliciteerd met je nieuwe huis en geniet van de uitdagingen die je tegen zal komen. Gooi je vragen online als je ergens tegenaan loopt. Thuis zitten piekeren levert niks op, niet dat wij hier alles weten, maar we zijn zelf ook al het een en ander tegengekomen.

Succes

JMV

PS. welke upgrade zijn ze bereid uit te voeren? Is dat een duurdere warmtepomp op drie fasen? 

Reputatie 4

Hallo @Teeuwen 

 Er kan bij jou nu bijna 8kW door een fase lopen. Of jij dat zal benutten is de vraag. 

 

Ik denk dat de 1 fase warmtepomp meer trekt dan de 5kw die op 1 fase van 25A kan. Daarom zal er waarschijnlijk die 3x35 aangelegd worden.
De aannemer /installateur zal duidelijkheid aan kunnen geven waarom de 3x35 noodzakelijk is.
Het probleem kan zich ook voordoen dat er zoveel groepen in de meterkast zijn dat als je de warmtepomp wel op 1 fase van 25A doet, op die fase er niets meer bijkan. Daardoor kan het zijn dat er teveel groepen zijn die op de 2 resterende fasen moeten.

Maar laas de aannemer/installateur uitleggen hoe of wat en waarom 3x35A.

JMV en Rob,

Bedankt voor de snelle reacties. De aannemer geeft zoals Rob omschrijft aan dat doordat de warmtepompmaar op 1 fase werkt er niet voldoende over is op de andere 2 fasen voor de rest van de woning. De berekeningen achter deze conclusie mogen we alleen niet inzien.

De "upgrade" is alleen de verandering naar een warmtepomp die dus op 3 fasen werkt. Door de verdeling over 3 fasen kunnen we wel op 3x25A blijven. Wat op zijn plaats dan weer 600 euro per jaar zou schelen. Dus snel genoeg terug verdiend zou je zeggen. Maar het probleem zou naar mijn inziens niet moeten bestaan en een upgrade moet meer bieden dan alleen de mogelijkheid beiden dan alleen binnen een standaard huisaansluiting te vallen.

Kortom ik ben van mening dat ze bewust een 1 fase warmtepomp als standaard kiezen om dit probleem te creëren, om 4200 op te strijken voor de zogenaamde "upgrade". We weten dat de upgrade maar 1500 duurder dan de standaard, dus dit is overduidelijk hun verdienmodel. 

Deze info wilde ik initieel hier niet delen om onbevooroordeelde meningen en ervaringen te krijgen van de community.

Reputatie 2

@Teeuwen 

Ik snap jouw standpunt. We houden allemaal wel een aannemer of installateur hier uit onze mond terwijl het afgeleverde werk niet volgens afspraak is verlopen. 

De volgende vraag rijst dan. Is het mogelijk zonder de warmtepomp.  Waarschijnlijk niet omdat hij het huis functionerend moet opleveren.  

Het is zoals wij het hier in Rotterdam een naaistreek noemen. Jammer dat je ook hier weer slechts een melkkoe bent van een paar stropdassen.

 

Reputatie 7
Badge +1

@Teeuwen  wat je nog niet hebt verteld is het type & merk warmtepomp i.v.m. het verwarmingsvermogen en wat komt uit de warmteverliesrekening over het benodigde vermogen?

Misschien is de wp ruim overgedimensioneerd en kan dus relatief veel elektrisch vermogen (ook via de backup-heater) vragen?

Kleinere wp’s < 7kW zijn meestal 1-fase, de middelgrote tussen de 7 - 10 kW zowel 1- als ook 3-fase, en boven de 10 meestal/uitsluitend in 3-fase.

De kleinere en middelgrote? 1-fase warmtepompen werken, voor zover ik weet, prima aan een 3 x 25A aansluiting, zeker als men de “backupheater” en het verwarmingselement (legionella) voor de warmwaterboiler op een andere fase kan zetten.

Het ontwerpen, dimensioneren en installeren van een verwarming met warmtepompen vergt wat meer afstemming tussen de deelnemende partijen vooraf. Bij een gasgestookte verwarming was dit  natuurlijk niet nodig.

Darkfiber,

Bedankt voor de reactie en de vragen!

Zie de bijlagen (afbeeldingen hieronder) voor de informatie die met ons gedeeld is door de aannemer. Hopelijk beantwoord dat de meeste vragen die je hebt. Helaas zijn wij niet zo thuis is de wereld van warmtepompen.

De standaard is een Panasonic Aquarea J-Generatie R32 All in one compact 400v

De upgrade naar 3 fase is een Stiebel Eltron WPL 09 ACS-Classic.

 

Reputatie 4

Nu ben ik geen techneut, maar ik zie staan MAX bedrijfsstroom 9,60 A.
Is dat het max wat hij aan stroom trekt? Als dat zo is, wat is dan het probleem?

Maar er is vast wel een techneut op de community die dit goed kan beoordelen.
De vraag blijft dan, J.M.V.: heb je keus om een 3x25 te willen ipv een 3x35?

Reputatie 2

@RobvanV @Teeuwen 

Goedemorgen. Ik ben net zo min techneut als Rob. Maar heb al meerdere woningen voorzien van infra tbv stroomverbruikers. 

 

Ik zie dat de zekering een B16 is. Wat wil zeggen dat er nog 19A vrij op die fase. Dan laten we zelf de bijna 10A van de pomp buiten de berekening. Met de nu genoemde fase met 19A vrij heb je dus strax 89A over.

Nogmaals geen techneut, maar ik denk als je het zo brengt, dat dit een beetje veel is. Maar goed we gaan met de aannemer mee.

Warmtepomp 16A

EV tot 11kW.    16A ,EV tot 22 kW 35A

Elektrisch koken 20A

Elektrische ovens 16A/20A p/st.

De rest vd woning ( pc's, tv's koffiezetapparaat, boormachines en alles wat ik niet heb opgenoemd) moeten het met de rest doen

Als je deze bijkomende factoren zo bekijkt. Snap ik de aannemer. Want dit is niks geks wat ik hier aangeef toch.

Je kan wat winnen bij de EV, maar ik weet niet of je daar blij mee bent zodra je op 22 kW kan laden. Spelen al deze zaken niet, dan is het een ander verhaal.

Het zou passen op 3x 25A  met 11 kW voor de EV maar dan kan je niet meer groeien. 

Dus de lange termijn overwegingen meegenomen snap ik de aannemer. De EV kwestie speelt bij mij nog niet, maar na er nu even naar gekeken te hebben, moet ik ook rekening gaan houden met hoe ik verder wil of kan met 3x25A.

Wellicht een topic voor op Tweakers, zij zullen het vast met betere verwoording over kunnen brengen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt gehad.

 

JMV

 

 

 

Reputatie 6
Badge

Darkfiber,

Bedankt voor de reactie en de vragen!

Zie de bijlagen (afbeeldingen hieronder) voor de informatie die met ons gedeeld is door de aannemer. Hopelijk beantwoord dat de meeste vragen die je hebt. Helaas zijn wij niet zo thuis is de wereld van warmtepompen.

De standaard is een Panasonic Aquarea J-Generatie R32 All in one compact 400v

De upgrade naar 3 fase is een Stiebel Eltron WPL 09 ACS-Classic.

 

 

Jammer dat er bij de Panasonic niet bij staat welk model van de J serie all in one het om gaat, maar als ik naar het vermogen van de Stiebel kijk, en het geschatte verbruik van de panasonic, dan denk ik dat het om een 5kW model gaat, en die is volgens mij geen 400V, maar gewoon 230V en dus een 1 fase model.

Het zou nog kunnen dat de backup heater die in de binnenunit zit een 3 fase variant is, en deze op 400V draait, iets om de aannemer te vragen.

Want als dat zo is, dan is een 3x25A aansluiting ruim voldoende, als het een 1 fase heater is, dan wil je die op een aparte groep hebben die op een andere fase zit dan je WP buitendeel, dan zou 3x25A ook moeten lukken, tenzij je hele rare dingen gaat doen met allemaal grote verbruikers op de zelfde fase.

 

Een elektrische auto kan je in de toekomst altijd laden met een Zappi slimme lader die er voor zorgt dat je maximale laadstroom dynamisch aangepast wordt aan je wensen: maximaal eigen zonnepanelen stroom gebruiken of zorgen dat je niet meer stroom trekt dan je hoofdzekeringen aankunnen.

 

Een 3 fase WP maakt dat allemaal makkelijker natuurlijk, maar de kleinere WP’s zijn vaak niet in 3 fase te krijgen.

 

 

Reputatie 4

Het zou passen op 3x 25A  met 11 kW voor de EV maar dan kan je niet meer groeien. 

Ik heb 3x25A met een EV en 11kw lader. Echter wel met load balancing. 
Overigens wel een 3 fase lader.
Nu na ruim 1,5 jaar nog nooit gehad dat ik op minder heb geladen. 
En wanneer je de EV oplaad bepaal jezelf (precies tijdens het koken, de oven aanstaat, de wasmachine draait en de waterkoker aan staat?).

En wat voor kookplaat neem je? ik heb er 1 die op een dubbele kookgroep zit. Dus max 7,4kw. Ze zijn er ook van bv 11kw. Dit is allemaal echter het maximum. En dat haal je pas als je alle zones op maximaal zet en tegelijkertijd.
Verder wat trekt een oven, 2 kw?

Eh ja, als je alles tegelijk op maximaal wil gebruiken, dan is het krap, 3x25.

Ik heb jouw probleem niet, maar als ik kijk naar het maximum van 17 kw bij 3x25, zonder EV, lijkt het me te moeten kunnen.
Als er een EV komt kan je kiezen voor een lader van 11kw met load balancing. Het laden kan dan langer duren maar je hebt door dat laden geen “probleem”.

Maar de vraag blijft: heb je keus in 3x35 of 3x25?
Het feit dat je wel kan kiezen voor een 3 fase WP doet me vermoeden van wel.
Vragen staat vrij, maar: de aannemer bepaald en de klant betaald.
 

Reputatie 7
Badge +1

@Teeuwen    De summiere beschrijving van de 400 V aquarea J R32 bevat geen technische gegevens zoals bij de Stiebel Eltron wp's. Dus wat de wp en de backupheater maximaal trekken ontbreekt, 400V (single fase?) is eigenlijk  ongebruikelijk, betekent wel dat je een 3-fase aansluiting moet hebben, waarbij de compressor en de verwarmingselementen wel op verschillende fasen worden aangesloten?

Ik heb ondertussen de indruk dat de keuze voor de Panasonic 400 V een beetje ondoordacht en ad-hoc is gebeurd. Welk verwarmingsvermogen heeft deze wp (exacte type graag)?

Nu ben ik geen techneut, maar ik zie staan MAX bedrijfsstroom 9,60 A.
Is dat het max wat hij aan stroom trekt? Als dat zo is, wat is dan het probleem?

Maar er is vast wel een techneut op de community die dit goed kan beoordelen.
De vraag blijft dan, J.M.V.: heb je keus om een 3x25 te willen ipv een 3x35?

Rob, ik heb nogmaals gevraagd naar alle berekeningen maar die mag ik niet inzien van de aannemer. Ik heb dus helaas geen antwoord op je vragen.

Is dit normaal dat de aannemer zo weinig informatie geeft over je eigen woning?

Of ik keuze heb in 3x25A of 3x35A?
Nee, als ik voor de Panasonic kies is de aannemer verplicht 3x35A aan te sluiten. zet ik dit later terug naar 3x25A dan neem ik risico en vervalt garantie e.d.

Kies ik voor de upgrade naar de Stiebel, dan sluiten ze 3x25A aan omdat er geen reden is om voor 3x35A te gaan.

 

@darkfiber @J.M.V @PC @RobvanV 

We kunnen gewoon met de aannemer mee dat het een verstandige keus is om met de standaard Panasonic naar 3x35A te gaan (aangenomen dat hun berekeningen kloppen).
Wat mij betreft is dat ook correct en de discussie niet, al vind ik het leuk te lezen hoe analytisch de jullie dit benaderen!

Mij gaat het er vooral om waarom de aanemer samen met de installateur standaard een 1-fase warmtepomp kiest met de kennis dat dit ervoor zorgt dat mijn huisaansluiting buiten de standaard valt, en vooral of ik dat als koper zomaar moet accepteren?
De upgrade die ze bieden is om dit probleem te voorkomen en naar mijn mening moet dat de standaard zijn.
De aannemer geeft zelfs aan dat ze voor de onverkochte woningen standaard deze Stiebel upgrade erin plaatsen om te voorkomen dat dat ze daar een 3x35A aansluiting moeten doen. Wat mij betreft verschuift dan de standaard.
Persoonlijk heb ik geen moeite met een meerprijs voor een wellicht betere WP, maar dat ze hier dan per koper 2000+ winst op maken zit me erg dwars.

Wellicht ook goed om te weten is dat ze deze optie bieden nadat ze een rechtzaak hadden gekregen van een vorige koper in een recent afgerond project omdat die dus verrast werd met de 3x35A nadat hij de sleutel kreeg.
Tevens word in de mailing aangegeven dat we over moeten op 3x35A OF de upgrade WP moeten nemen nadat de berekening van de keuken bepaald zijn. Met andere woorden; een standaard gasloze keuken is de reden dat 3x25A niet meer verantwoord is.

Net als de eerder gedupeerde zijn wij bereid dit aan te vechten, maar wij zitten er met veel emotie in en hopen realistisch te blijven door jullie onbevooroordeelde opinie/visie op het probleem dat we hebben met de aannemer. 

Reputatie 2

@Teeuwen 

Ik praat voor mezelf ,maar ik voel met je mee. Want dit is dus de manier van werken in de bouw tegenwoordig. Bij mij werden in de prefab muren de niet-betaalde wcd's dichtgesmeerd, omdat ik er geen €350,-/leiding voor wilde betalen. Ook zoiets..

 

Om toch vooruit te blijven gaan, denk ik, dat als je dit nu eenmaal weet , je idd even een moment moet nemen om je over de rest van het huis te ontfermen en je mettertijd kan je in de buurt kijken hoe de rest tegen deze praktijk aankijkt en hoeveel last je er echt van zal ondervinden. Verloren tijd vindt je niet meer terug..

Je zal tegen de tijd dat de EV komt dan toch de installatie moeten laten bekijken door een wel-techneut voor je keuzes maakt. Wij kunnen onze kijk met je delen. Maar de wel-techneut weet het waarschijnlijk (hopelijk) beter dan mij iig.

Je bent nu €2000,- extra kwijt voor een betere warmtepomp en een goedkopere aansluiting. T brandt nu omdat je dit weet. Zo vaak zijn wij als consument op deze manier al belazerd. Alleen nu zie je het.

Je wil niet dat iets moois als een nieuw huis kopen, veranderd in een juridische kwestie..

probeer te geniet van deze mooie tijd en ik hoop van harte dat dit je enige tegenslag zal zijn

 

JMV

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

@Teeuwen   Ik zou de meerkosten dan, samengevat, onder “lesgeld” afboeken (misschien delen?)

Mijn interpretatie van het verhaal (op grote afstand):
De aannemer kon de 400V 1-fase warmtepompen relatief goedkoop op de kop tikken (zoals gezegd niet gebruikelijk in NL, maar wel in het buitenland waar zwaardere* aansluitingen standaard zijn). Dat hij hiermee de kopers met permanent? hogere netbeheerkosten opzadelt was niet zijn probleem.

Hij kwam er wel achter dat dit niet zo goed beviel (juridische procedure). En nu heeft hij even snel de Stiebel Eltron (had ook iets anders kunnen zijn) als  alternatief moeten regelen.

Misschien leren de deelnemende partijen in toekomst betere, optimale?, goedkopere
wp-verwarmingsinstallaties te realiseren?

Zal nog een lang leertraject zijn.

*In Duitsland hadden we standaard! een 3 x 63A huisaansluiting en dat was tientallen jaren geleden.
Maar dit is een ander verhaal.

@Teeuwen Heb je ondertussen (1 mei) iets over de beweegreden gehoord om eerst voor een (ongebruikelijke) 400V 1-fase warmtepomp te kiezen?

Reputatie 6
Badge +1

In de gasloze nieuwbouw die veel meer met elektra gaat doen in de toekomst gaat men graag voor de 3 x 35 A. Rekening houdend met WP, elektrisch koken en EV is de  berekening die TS niet gezien heeft snel te maken. De aannemer kiest daar graag voor: de kosten zijn niet voor hem en geen (juridische) klachten als telkens de hoofdzekeringen er uit gaan.

Advies: wel gaan voor 3 x 25 A. De berekening is snel gemaakt. De meerkosten zijn met enkele jaren terugverdiend. Tegenwoordig heeft men zekeringsautomaten die je zelf weer kunt inschakelen. Mocht het een keer fout gaan, is het nog niet zo'n ramp.

Ik heb zelf nog een 35 A smeltzekering waar ik legaal niet bij kan. Zou graag zo'n moderne zekering hebben, maar het zit er niet in.

Reputatie 7
Badge +2

Ja, dit is een vrij standaard manier van werken volgens mij.

Een beetje zoals de excuus zonnepanelen die bij veel nieuwbouwhuizen op het dak worden/werden gelegd. Precies voldoende om aan de eisen te voldoen en het huis ‘scherp’ geprijsd te kunnen houden. Waarbij je vervolgens nog een ton extra kwijt bent aan alle ‘opties’.

Je zou idd de voor de upgrade kunnen gaan en dan achteraf voor ca 230,= je aansluiting laten verlichten van 3x35 naar 3x25 als dat passend zou blijken te zijn.

Dat hangt naast de warmte pomp bijvoorbeeld ook af van het soort inductie kookplaat dat je hebt. En of er toevallig een doorstroom boiler ergens zit, of een ander apparaat dat al veel stroom gebruikt.

Anne.

Reageer