Skip to main content

In de poll van Vereniging Eigen Huis van zaterdag 20 januari 2024 worden concrete vragen gesteld over de tevredenheid van een VvE of Eigenaar binnen een VvE.
 

Dit is een beetje tekort door de bocht.
De poll ging over de contracten die beheerders aanbieden. Beheerders bieden zeer diverse contracten aan en vaak moet je doorvragen om precies te weten wat wel en wat niet in een contract zit. En als je denkt dit te weten kom je toch voor verrassingen.

Onze VvE neemt alleen het administratieve contract af. Daar hoort naar onze mening alles in te zitten. Van de administratie in Twinq maar in onze ogen ook b.v. de afrekening stookkosten (Ista), financieel verslag, uitschrijven jaarvergadering, wisseling van appartementen etc.
En daar wringt de schoen. Wij zijn een redelijk grote VvE (80 appartementen) en wat ik zo van andere VvE bestuurders hoor zijn deze administratie kosten (overeenkomst beheerder) per inwoner (want zo wordt gerekend) tussen de € 87,- en € 120,-.
Krijg je een aparte afrekening stookkosten (bij ons € 35,-- voor een simpel factuurtje) dan moet je dit bij dit bedrag optellen (bewoner betaalt immer). En dat is dan wel 30% extra.
Er zijn beheerders die deze kosten Ista in hun beheer contract hebben zitten

Gaat een bewoner verhuizen dan betaalt de verkopende en kopende partij plm € 160,-. De notaris houdt dit in bij de verkoop (mag dit?) met omschrijving “Administratiekosten te betalen aan bestuurder Vereniging van Eigenaren.???”. De VvE ziet hiervan niets terug in haar administratie, maar de nieuwe bewoner vraagt wel aan het bestuur waarom dit is. Zo zijn er tal van extra kosten vermeldt in de bijlage van de overeenkomst. Kijk daar naar!!
Ook de percentages regiekosten zijn fors. Afhankelijk van de ordergrootte 7-12% Plaats je b.v. een order voor € 100.000,- dan zijn de regiekosten € 7.000,-.

In onze ogen moeten de hoogte van facturen verklaarbaar zijn. Reken je een uurloon van € 100,- dat moet de beste man daar 70 uur mee bezig zijn!!! (Twee volle weken)

Modelreglement voor beheerder.
Persoonlijk ben ik hier niet voor. Als alle beheerders aan hetzelfde reglement moeten voldoen krijgen we een eenheidsworst. Dat willen we niet. Iedere VvE is anders georganiseerd en kent zijn eigen structuur. Bovendien moet de vrijheid van onderhandelen over een overeenkomst mogelijk blijven.

 

De bankrekening
Een VvE heeft in de meeste gevallen een rekening courant en één of meer spaarrekeningen. De toegang tot de spaarrekening(en) moet alleen mogelijk zijn voor de daartoe gekozen leden (bestuurders). Geld overmaken van spaarrekening naar rekening courant moet een akkoord van twee leden(bestuurders of één lid en bestuurder) geaccordeerd worden.

 


 


 


 


 

Geen reactie

Reageer