Vraag

Ouderlijk huis herbouwen of verbouwen - regels en opties

  • 19 February 2023
  • 1 reactie
  • 54 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Hallo allemaal,

Volgende situatie: Mijn vriendin en ik woon in het ouderlijke huis van haar ouders wij zij ook is opgegroeid samen met ons dochter. Het is een klein vrijstaand oud huis (uit 1930) van ca. 65 m2 (enkelglas, geen centrale CV, slecht geïsoleerd etc.).

Op het erf zijn er nog een aantal gebouwen (schuren - in totaal ca. 70+ m2) en een woonboerderij waar nu haar ouders in wonen.

We zouden graag op dezelfde plek een nieuw, duurzaam huis willen bouwen.

De vragen waar we op het moment mee zitten zijn:

  • Is het mogelijk het nieuwe huis ‘groter’ te bouwen (dmv het oppervlak van de schuur(en) erbij te trekken? We denken aan ca. 150m2 totaal dus ca. 85m2 begane grond en 65m2 eerste verdieping.
  • Wat zou de beste aanpak zijn aangezien we niet het oude huis + grond kunnen kopen, de sloopkosten en een nieuw huis kunnen betalen.
  • Verder zijn we op zoek naar de beste oplossing voor het eigenaarschap. Erfpacht van haar ouders, opstal recht etc. Een schenking willen haar ouders nu niet. Er zou ook een optie zijn dat haar ouders het huis bouwen en wij huren (later erven). Maar ik wil mezelf ook verzekeren dat ik (deels) eigenaar van het huis ben en iig niet zomaar alles kwijt kan raken.

 

Elk tip is welkom en ons dank is groot!


1 reactie

Reputatie 7
Badge +2

Voor het antwoord op de 1e vraag moet je bij de gemeente zijn.
Die kunnen aangeven welk deel van de grond bebouwd mag worden en wat de bestemming van die gebouwen is/kan zijn. Zondermeer een huis bouwen op de plek waar een schuur staat is vaak niet toegestaan.

Maar een garage met daarboven een ruimte die bewoonbaar is,
maar niet als woning wordt gebruikt, kan dan mss weer wel.

En je kunt er ook aan denken om bepaalde functies die je normaal gezien in een huis hebt in een schuur te plaatsen en dan bijvoorbeeld een glazen gallerij/gang van het woonhuis naar de schuur te maken zodat je altijd droog van het woonhuis naar de schuur komt.
Bijvoorbeeld een waskeuken, bijkeuken, schoenenhok, speelruimte, berging, fietsenstalling, technische ruimte voor zonnepanelen, etc.
Maar je zit dan mogelijk wel op het randje van wat de gemeente toe staat?


Hetzelfde geldt voor de vraag of het bestaande pand en/of de schuren gesloopt mogen worden.


Er zijn idd constructies te bedenken waarbij jullie wel eigenaar van de grond worden,
maar niet van het huis en dat dan huren van je schoonouders, die dat (deels) kunnen terugschenken.

Of mss dat jullie de grond en het huis kopen en je schoonouders van dat geld jullie een achtergestelde hypotheek verstrekken waarmee je dan de nieuwbouw kunt realiseren.
Daar - het vestigen van een andere hypotheek, ook al is die achtergesteld - zal niet elke bank in mee gaan overigens.

Haar schoonouders zouden ook een schenking op papier kunnen doen.
Maar dat wordt al snel een beetje lastig gok ik, want wat zouden ze dan kunnen schenken…


En nog even een lullige opmerking:
In het kader van ‘aangetrouwd wordt nooit eigen’ zou ik als ik jouw schoonouders was schenkingen en voorschotten op erfenissen etc altijd met uitsluiting van ‘de koude kant’ doen.
Zodat niet de situatie kan ontstaan dat jij straks met je 20 jaar jongere minnares in hun oude huis woont en hun dochter weer bij hen moet intrekken.

Dat maakt het vinden van een werkbare constructie wel nog wat lastiger.
Mss dat een financieel planner je daar bij kan helpen - kost wat, maar dan heb je meestal ook wat.

Anne.

Reageer