Vraag

Petitie voor betaalbare starterswoningen

  • 25 August 2022
  • 14 reacties
  • 227 Bekeken

Beste mensen,

Ik krijg een bericht van jullie binnen mbt een petitie voor goedkope huizen voor starters. Ik werd echt een beetje kribbig van die e-mail. Ik gun elke starter een betaalbare woning. Echter waarom alleen de starter? Iedereen wil toch gewoon een betaalbare woning? Ik ben geen starter meer maar ik kan me heel goed voorstellen dat ontzettend veel mensen hun jaren 70 woning van 450000 euro als een haas zullen willen inruilen voor een nieuwbouw woning tot 260000. 
 

Dus ik zou willen voorstellen dat jullie je hard maken voor betaalbare woningen. Niet alleen voor starters. Ik heb de petitie NIET getekend. Discriminatie vind ik het.

 

Mvrg

Tessa


14 reacties

Ik teken deze petitie niet. Mijn pleidooi is voor betere en duurzamere woningen voor starters en senioren, en onderzoek naar betere verdeling van bestaande woningen. Veel senioren wonen in te grote huizen. Het zou jammer zijn als er natuur wordt opgeofferd terwijl er in steden mogelijkheden zijn voor verdichting

Mijn ouders willen dolgraag hun mooie eengezinswoning in de Randstad inruilen voor een nette aanleunwoning. NIET TE VINDEN. 
 

Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg tussenwoningen zijn maar te weinig fatsoenlijke doorstroom flats voor ouderen.

 

Denk je in. Is je prachtige tussenwoning met tuintje waar je al je herinneringen hebt liggen waar je bijna gratis woont te groot. Vind je een gedachte aan een aanleunwoning eigenlijk wel prettig. Kun je die stap niet maken. Of ze vragen 2400 euro netto per maand of het is er gewoonweg niet. 
 

Dan is de keuze snel gemaakt. Blijven zitten en dan maar aanspraak maken op allerhande ambulante zorg.

 

Groeten

Tessa

Een oproep aan VEH om structurele oplossing te onderzoeken dan een petitie voor betaalbare woningen. En als je het als doet doe het dan voor iedereen, Maar stop met dit soort korte termijn denken. Een huis van €260K wordt morgen weer met dikke winst verkocht

Er is een structurele wijziging nodig want dit systeem met “gratis” geld van belastingvoordelen en subsidies heeft geleid tot deze situatie en de stijging van de huizenprijs zal nog wel even doorgaan zolang andere starters het kunnen betalen met een jubelton van paps en mams  

Hopelijk kijkt VEH naar dergelijke structurele oplossingen. Wellicht vloeken in de kerk en niet  in het belang van huiseigenaren,

Reputatie 4

Ik teken deze petitie niet. Mijn pleidooi is voor betere en duurzamere woningen voor starters en senioren, en onderzoek naar betere verdeling van bestaande woningen. Veel senioren wonen in te grote huizen. Het zou jammer zijn als er natuur wordt opgeofferd terwijl er in steden mogelijkheden zijn voor verdichting

VEEL senioren wonen in TE grote huizen.

Laten senioren nu zelf uitmaken wanneer ze in een ANDERE woning willen (of moeten) gaan wonen. 
 

Reputatie 3

Verdichting in de steden is ook niet al te best, te veel beton en de boel warmt weer op naar 45 graden zodra het zomer is.

De regelgeving moet versoepeld worden, dan kunnen mijn kinderen straks zelfstandig wonen binnen mijn "te grote" huis (zetten we er een muurtje in). Of in een woonunit in mijn "te grote" tuin. Ik was niet van plan zelf veel in te schikken na 30 jaar gewerkt/gespaard te hebben voor deze "te grote" woning die overigens 6 jaar geleden nog onverkoopbaar was.

Geen groepen belachelijk bevoordelen, kijk naar de vette winsten die vroeger gemaakt zijn na de verkoop van voormalige premiewoningen. Ik kwam niet in aanmerking voor premie wegens te veel inkomen en de verkopers van de voormalige premiewoningen verdienden er kapitalen aan.

Meer sociale huurwoningen vind ik, dan normailseert de koopmarkt ook.

Het zou beter zijn als VEH hier geen specifiek doelgroep zou benoemen maar zich richten op barrièrevrije woningen. Deze zijn door iedereen bewoonbaar en leveren dus een veel grotere groep eindgebruikers op.
Daarbij zouden alle toekomstige woningbouw verplicht barrièrevrij gebouwd moeten worden.
Dit voorkomt dat we met “onbruikbare” woningen opgescheept zitten.
Momenteel zijn mijn verloofde en ik bezig een huis te bouwen in Duitsland, aangezien de grondprijzen hier belachelijk duur zijn en we daar wel een woning naar onze smaak en behoefte kunnen en mogen bouwen. Het hoofddoel is dat de woning barrièrevrij is zodat we niet hoeven te verhuizen i.v.m. evt. (toekomstige) ongemakken. Dit zou de norm in bouwen moeten zijn, dan kunnen mensen in hun huis kunnen blijven wonen al ze dat willen. Niet de stoelendans die we nu opgetuigd hebben waarbij er verhuisd moet worden omdat een woning niet meer geschikt is omdat er b.v. drempels in liggen of er geen slaapkamer op de begane grond aanwezig is.

Reputatie 7
Badge +2

Ik vind petities sowieso onzin.

Zijn namelijk geheel consequentie loos: ik kan een petitie tekenen voor meer starterswoningen en meer seniorenwoningen en meer woningen voor statushouders en zo voort. En dan op 1 tegen het stikstof beleid mbt de boeren. En dan vervolgens op een partij stemmen die er allemaal niets mee doet.

Precies hetzelfde verhaal gaat op voor referenda.

Als je ander beleid wilt moet je de volgende keer stemmen op een partij die dat beleid voor staat.

Anne.

Reputatie 2

@T.S.I.vanS Wij willen met de petitie Betaalbare huizen voor starters bereiken dat er voor starters betaalbare woningen worden gebouwd. Dat zijn huizen van rond de 260.000 euro. De gemiddelde huizenprijs is nu rond de 400.000 en de overheid mikt op nieuwbouwwoningen van 355.000 euro, maar dat is voor veel starters met modale inkomens onbetaalbaar duur. Daarom willen wij dat gemeenten, bouwers en projectontwikkelaars zich inzetten om woningen te bouwen die voor jonge mensen met een modaal inkomen wel betaalbaar zijn. Bij het laatste baksteenberaad dat plaatsvindt op 13 maart 2023, even voor de Provinciale Statenverkiezingen bieden we de petitie aan in politiek Den Haag, met hopelijk daarin honderdduizenden verzamelde handtekeningen. Het staat je uiteraard vrij om wel of niet de petitie te tekenen. Groet, Stephanie

Ik teken niet. 
te zot voor woorden dat voor asielzoekers woningen gegeven worden terwijl we zelf jaren moeten wachten. Beter om dit aan te pakken.

Verder vergunningverlening aanpassen. Waarom een perceel met grote tuin niet opknippen in kleinere percelen met kleinere tuinen.

Deze petitie vind ik tekort doen aan alle mensen die op zoek zijn naar een betaalbaar huis. 
 

at last but not at least als we de enorme belastingdruk kunnen verlagen dan biedt dit ook weer talloze mogelijkheden. 

Beste mensen,

Ik krijg een bericht van jullie binnen mbt een petitie voor goedkope huizen voor starters. Ik werd echt een beetje kribbig van die e-mail. Ik gun elke starter een betaalbare woning. Echter waarom alleen de starter? Iedereen wil toch gewoon een betaalbare woning? Ik ben geen starter meer maar ik kan me heel goed voorstellen dat ontzettend veel mensen hun jaren 70 woning van 450000 euro als een haas zullen willen inruilen voor een nieuwbouw woning tot 260000. 
 

Dus ik zou willen voorstellen dat jullie je hard maken voor betaalbare woningen. Niet alleen voor starters. Ik heb de petitie NIET getekend. Discriminatie vind ik het.

 

Mvrg

Tessa

Ook ik als senior heb niet getekend en heb dat EH ook laten weten! Kreeg echter een zeer flauw antwoord terug. Wij willen dolgraag naar een senioren-woning en laten dan een zeer royale vrijstaande woning achter: doorstroming!! En de jeugd moet eerst eens leren sparen! Half jaren '70 moest je minimaal 40% eigen geld hebben en was de Hypt rente: 13,75%!! De mensen die het echt wilden, is het gelukt!

Beste VEH, ik ben blij te zien dat er zoveel mensen negatief reageren op jullie petitie! Wij bezitten een starterswoning en willen al jaren DOORSTROMEN maar kunnen als 2-verdieners de volgende stap met 1 a 2 ton tekort gewoon niet betalen. Stop met geld weggeven als subsidie waar alleen de weinigwerkenden van profiteren, maar investeer in DOORSTROMING vd huizenmarkt. 

Reputatie 1

Veel van onze leden met een eigen huis vinden het belangrijk dat er oplossingen komen voor starters. Bijvoorbeeld omdat ze kinderen hebben die geen woning kunnen vinden. Of omdat ze vroeger in dezelfde situatie zaten. Wij zien dat er onvrede is onder starters. Tegelijkertijd verenigen ze zich niet echt, laten ze niet luid van zich horen. De woonprotesten uit 2021 hebben niet tot harde afspraken geleid. Uit gesprekken die wij voerden met starters, kwam ook naar voren dat zij in plaats van demonsteren liever op een constructieve manier meepraten over oplossingen. De vereniging kan hierin een rol spelen. Met onze initiatieven geven wij starters een podium waarop ze hun stem kunnen laten horen. Starters zijn veelal jongeren, maar uiteraard niet uitsluitend. 

 

De doorstroommogelijkheden middels het bouwen van woningen voor ouderen die de doorstroom zouden kunnen bevorderen heeft ook onze aandacht. Er komen dan inderdaad meer woningen beschikbaar, maar die zijn niet perse betaalbaar aangezien die waardes de afgelopen jaren enorm gestegen zijn. Goedkoper erbij bouwen is naar onze mening dan ook nodig.  De aandacht die wij nu genereren voor starters staat naast onze inzet die we plegen voor de situatie en zorgen van  doorstromers over de aankoop van een woning.  Ook voor deze groep voert Vereniging Eigen Huis een lobby voor voldoende passende en betaalbare koopwoningen. Wij pleiten bij overheid en gemeenten dit tekort nu te onderkennen en snel om te zetten in doelgericht beleid. Groet, Willem

Ik teken deze petitie niet. Mijn pleidooi is voor betere en duurzamere woningen voor starters en senioren, en onderzoek naar betere verdeling van bestaande woningen. Veel senioren wonen in te grote huizen. Het zou jammer zijn als er natuur wordt opgeofferd terwijl er in steden mogelijkheden zijn voor verdichting

Eigenlijk ook mijn reden om de community te bezoeken. Wanneer er huizen beschikbaar komen voor senioren, komen er huizen beschikbaar in de markt voor starters. Zo heeft het altijd gefunctioneerd meen ik. Nu worden ouderen gestimuleerd om zo lang mogelijk in je grote eengezinswoning te blijven wonen, waardoor er een tekort optreedt.

Reputatie 3
  • Wichertje Knol Schreef o.a. ;

  • Veel senioren wonen in te grote huizen. Het zou jammer zijn als er natuur wordt opgeofferd terwijl er in steden mogelijkheden zijn voor verdichting.
  •  
  • Wij wonen in een z.g. te groot vrijstaand huis, waar we overigens samen 48 jaar hard voor gewerkt hebben om zover te komen.
  • Voor een Mnd. bedrag van € 150,-- van onze ( 2 ½ jaar en 3 jaar uitgestelde en afgeroofde) AOW en klein pensioen. Waar dacht je dat wij heen moeten doorstromen ? Naar een flat voor € 1000,-- per Mnd. ? Nooit niet.
  • Ps. Natuur is er niet in Ned., alleen een door d66 gewild ‘wens park landschap’ op deze overvolle postzegel.

Reageer