Rendement energiecentrale en verhouding kosten energie uit gas of elektriciteit


Reputatie 1

Hallo allemaal,

Net als iedereen op dit forum ben ik aan het nadenken over energieverbruik. Nu zijn er twee dingen die ik onderbelicht vind. En waarvoor ik dus jullie aandacht vraag. Het gaat om 1) het rendement van een elektriciteitscentrale, en 2) de verhouding gas/elektriciteitsprijs.

 

  1. Een centrale heeft een rendement van cIrca 60%. Dat betekent dat een centrale 1,7 kuub gas moet verstoken om de energie van 1 kuub gas (want 60% van 1,7 kuub is ongeveer 1 kuub)  aan een stopcontact te leveren.
    Mijn HR-ketel heeft een rendement van ongeveer 95%. Dat betekent dus dat ik met een kuub gas via mijn HR-ketel 1,5 keer zoveel warmte krijg als uit het stopcontact.
  2. Ik betaal nu 1,40€ voor een kuub gas, en 0,32€ voor een kWh aan stroom. De energie-inhoud van een kuub gas komt overeen met ongeveer 10 kWh. Ofwel: 1,40€ warmte uit gas versus 3,20€ (10 x0,32€) aan warmte uit het stopcontact. 3,2/1,4 is ongeveer 2,3. Een warmtepomp die een COP heeft van 2,3 zou dus kosteneffectief kunnen zijn. Maar dan moet ik wel flink investeren. En verbruikt de centrale nog steeds 70% meer dan mijn HR-ketel.

Kortom: ik heb zo mijn twijfels over het vervangen van je HR-ketel door elektrische alternatieven. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

M.v.g. Toon

 


38 reacties

Reputatie 6
Badge

Een kuub aardas levert bij verbranding 31.65[MJ]/3.6[MJ/kWh] =8.79 kWh aan warmte met 95% rendement daarvan kom je op 8.35 kWh aan warmte uit je CV ketel.

Een kuub aardgas levert in de electriciteits centrale dan 60% van 8.79 kWh = 5.28 kWh aan stroom.

Dus met een COP van groter dan 1.58 zal verwarmen met de warmte pomp minder CO2 uitstoot geven dan gas in de ketel verbranden.

 

Ik reken zelf meestal inclusief transportverliezen met een 50% rendement, dus dan zou een kuub aardgas 4.4 kWh aan electrische energie betekenen bij je huis, wat dan betekend dat met een COP groter dan 1.9, verwarmen met de warmtepomp minder CO2 uitstoot zal geven dan gas in de ketel verbranden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Een aardgascentrale heeft geen (elektrisch) rendement van 60 % maar van slechts 50 %. De getallen die ze opgeven (voor bijvoorbeeld de meest efficiente STEG , in serie gekoppelde gasturbine en stoomturbine ) is 56 % maar dat betreft over de zogenaamde onderwaarde. Dus de energie die met de door verbranding ontstane waterdamp (dus condensatiewarmte) wordt dan niet meegeteld.

De hoeveelheid aardgas per kWh neemt ook af naar mate er meer stroom wordt opgewekt door windturbines. 

 

Reputatie 1

Driepinter en PC: bedankt voor jullie reactie. Heeft me aan het denken gezet, maar mijn mening niet veranderd. Ik zal dat proberen uit te leggen.

Ik heb vandaag op https://nl.wikipedia.org/wiki/Gronings_gas gelezen dat de opbrengst van een kuub gas ofwel 35,17 MJ (=9,7kWh) ofwel 31,65 MJ (=8,8 kWh) is. Dit hangt af van het feit of er uit de waterdamp warmte terug gewonnen kan worden.  Mijn HR-ketel doet dat, maar laten we uitgaan van 8,8 kWh. Maar zou volgens mij meer moeten zijn.

Ik gebruik ongeveer 2500 kuub gas (=2500*8,8=22000 kWh) per jaar. Dat kost me dus 2500*1,4=3500€. Een warmtepomp met een COP van 2 zal mijn electriciteitsverbruik verhogen met 11000 kWh (=22000/2) per jaar. En dat kost me dus 11000*0,32=3520€. Maakt dus niets uit in mijn maandbedrag aan Innova. 

Waarom zou ik dan investeren in een wamtepomp, en andere radiatoren?

Jullie geven aan te rekenen met een rendement van 50% voor een centrale. Dat betekent dat, ondanks de COP van 2, er nog steeds 2500 kuub gas verstookt wordt. In de centrale dan.

Kortom: voor mij betekent een warmtepomp een forse investering, die me geen enkele besparing oplevert, en ook niet resulteert in minder CO2 uitstoot, want er wordt nog steeds 2500 kuub gas verbrand. Maar nu in de centrale.

En: mijn hoofdzekering vliegt er door bij 50 A. Ofwel 11,5 kW. Op een koude wintermorgen verstook in wel 2 kuub gas per uur om alles op te warmen. Ofwel 17,6 kWh. Dus met een warmtepomp met een COP van 2 vraag ik 8,8 kW.  Dan blijft er weinig vermogen over voor mijn andere apparatuur. En ik vraag me af of het elektriciteitsnet in mijn buurt er tegen bestand is wanneer mijn buren ook van het gas af zouden willen.

Ik lees graag jullie reactie.

M.v.g, Toon

Reputatie 6
Badge +1

@A.C.J.S 

Een leuke berekening, maar waar kun je die warmtepomp kopen met een COP van 2. De meeste mensen met een warmtepomp halen een SCOP van tussen de 4 en 5.

Dan heb je een heel andere berekening en veel minder CO2 uitstoot. Sowieso heb je dan minder fossiele brandstof nodig, omdat een deel groen opgewekt kan worden.

Over de waarde van de zekering. Raar trouwens een aansluiting van 1 x 50 A. De meeste mensen hebben 1 x 35 of 3 x 25. Warmtepompen kunnen trouwens bij veel huizen op 1 fase, maar bij wat grotere huizen wordt dat toch wel op 3 fase.

Het stoken van een warmtepomp gaat ook anders dan met gas. Je gebruikt namelijk bijna geen nachtverlaging.

Als al je buren een warmtepomp hebben en elektrisch koken en een EV rijden is ons netwerk te klein.

Tenminste als je daar niet slim mee omgaat.

Reputatie 7
Badge +3

Ik constateer verschillende tegenstrijdigheden

U schrijft dat uw hr-ketel alle condensatiewarmte benut. Dan moet u dus stoken met een lage cv-temperatuur (op zijn hoogst 45 oC). Bij zo'n cv-temperatuur heeft een warmtepomp een COP van 4. (Tenzij die CO2 als koudemiddel heeft).

Reputatie 7
Badge +1

Ik ben hier niet van plan om de TS van het e.e.a te overtuigen, ik wil alleen kwijt dat de reken/natuurkundige exercities hierboven zonder betekenis en relevantie voor de casus van @A.C.J.S zijn. Om een goed onderbouwde investerings beslissing te kunnen nemen is de verstrekte informatie namelijk te beperkt. Het gaat blijkbaar niet alleen om de globale? vragen uit de OP, maar (ook) om een individueel geval.
Niet uitputtend: Verwarmd GO?, huidig stookgedrag, gasverbruik voor cv en sww, systeemtemperaturen aanvoer/retour, vloerverwarming? - Isolatieniveau ...

Reputatie 1

Rakker, Driepinter, Darkfiber: bedankt voor het meedenken!

@darkfiber: ik begrijp je afko's niet. TS? OP? GO? sww?

@driepinter: ik zeg niet dat mijn ketel alle  condensatiewarmte benut. Maar het is een HR-ketel, dus voor een deel zal dat wel gebeuren. Waarmee de warmte opbrengst uit een kuub gas hoger zal zijn dan 8,8 kWh. Maar 8,8 kWh is wel de waarde waar ik mee gerekend heb.

@rakker: bij een (S)COP van 5 worden de berekeningen natuurlijk heel anders dan bij een waarde van 2. Zou ik 2100€ per jaar kunnen besparen. Maar dan moet ik wel 14K (milieucentraal.nl) investeren voor een 12kW pomp, en ca 4K (eigen schatting) om mijn radiatoren te vervangen. Dus minstens 9 jaar terugverdientijd. Haal ik ook die SCOP van 5? Hoelang gaat de pomp mee (nog geen feitelijkheden van gezien)? En wat als we over 10 jaar onze ketels gewoon waterstofgas laten verbranden? Daar hoef ik vast geen 18k voor te investeren.

Ik woon in een tweekapper uit 1935. Vloer-, dak- en spouwisolatie. Op een koude winterochtend duurt het circa een uur voordat de woonkamer van 15 tot 19C is opgewarmd. Afgelopen winter was de temperatuur van het aanvoerwater naar mijn radiatoren (met blowers eronder) meestal maximaal 50C. Zonneboiler ( 200-250 kuub gas per jaar) en zonnepanelen (2200 kWh per jaar).

Kortom, ik blijf zoeken en nadenken. Fijn dat jullie daar aan meehelpen!

Grtz, Toon

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S   Duidelijk dat je nog niet zo thuis bent in de materie van het forum en het topic.

TS: Topic Starter, OP: Opening Post, GO: GebruiksOppervlak, sww: sanitair warm water

En als onze ketels over 10 jaar "gewoon” waterstof verbranden? No way! Dream On!
Geloof me - dat gaat er voorlopig niet gebeuren. Er zijn andere belangstellenden die er eerder aan de beurt zijn. Misschien over 20 jaar en dan tegen exorbitante prijzen.

Wat is het energielabel van je huis? Hoeveel verstook je voor cv? (dus exclusief sww)
Welk gebruiksoppervlak verwarm regelmatig? Welk type ventilatie heb je en hoe gebruik de ventilatie?

Trouwens met een warmtepomp moet je jouw verwarmings/stookgedrag enigszins aanpassen.
De afgelopen winter was relatief mild - Heb je toevallig verbruikscijfers en aanvoertemperaturen van de strenge vorst periode van 8 - 13 februari 2021? (misschien gebruik je al mindergas.nl?)

Advies: Ik zou proberen met een aanvoertemperatuur van 45°C of het liefst lager door de komende winter te komen. Met een warmtepomp krijg je namelijk bij een aanvoer van >50°C een zeer slechte COP en dus ook een niet acceptabele SCOP over het stookseizoen gezien.

Reputatie 6
Badge +1

Uitgaande dat huizen uit de 30 er jaren niet te groot zijn en je toch 2500 m3 stookt per jaar, kan je er wel van uitgaan dat je huis slecht geïsoleerd is. Misschien ook wel koudebruggen. Steens muren waren toen ook nog heel gewoon. Ik zie in mijn woonplaats deze woningen gerenoveerd worden. Er worden dikke isolatieplaten om gezet en daarom heen een nieuwe muur of er komt een pleisterwerk omheen.

Nu ga je uit van een gasprijs van € 1,40  per m3, maar de verwachting is dat dit ook €3,00 kan worden. Dan worden de rendementsberekeningen heel anders. Met een investering van 18 k red je het dan ook niet.

Dus eerst nogal wat vragen over isolatie etc. (zie ook bericht van @darkfiber )

Reputatie 1

@darkfiber Het energielabel van mijn huis weet ik niet. Ik heb vorig jaar medio januari de vloer (45 m2) laten isoleren met Tonzon. Daarvan merkte ik helemaal niets. Het aantal gewogen graaddagen in de drie weken ervoor, en de drie weken erna was ongeveer hetzelfde  En mijn gasverbruik ook. De verhouding kuub/graaddag bleef ongeveer 0,8.

Tonzon is afgelopen winter nog langsgekomen met een warmtebeeld camera en daarmee zag je goed het temperatuurverschil tussen  geïsoleerde vloer en een deel waar tijdelijk de isolatie was verwijderd. De isolatie werkt dus wel, maar het verlies via de vloer is blijkbaar te verwaarlozen t.o.v. andere verliezen.

In september vorig jaar heb ik de spouw met HR Isowool laten isoleren door Pluimers. Dat merkte ik wel; de verhouding kuub/graaddag was in de afgelopen winterperiode 0,72.

Buiten het stookseizoen bedraagt mijn gasverbruik ongeveer 3,5 kuub/week, dus 180 kuub/jaar.  Douchen en koken. Close-in boilertje levert het warme water voor de keuken.

Oppervlakte van de ruimtes die verwarmd worden is ongeveer 85 m2. Volume van het huis is ongeveer 550 m3.

In de week 8 tm 13 feb 21 verbruikte ik 138 kuub gas, bij 183,6 gewogen graaddagen. De verhouding gas/graaddag is 0,75. Het lijkt erop dat bij echte kou het gasverbruik relatief gezien minder is.

Ventilatie gaat via de afzuigkap in de keuken (open verbinding met de woonkamer).

Ik zal komende winter eens kijken hoe het gaat wanneer ik het CV-water begrens op 45C.  Ik begrijp dat ik met 50C een slechte COP heb. Dus zeker niet overgaan op een warmtepomp.

@Rakker Ja wanneer de gasprijs naar 3€/m3 gaat worden de uitkomsten van de sommetjes heel anders. Maar ik heb voor de komende 3 jaar een vast contract (aanbod gedaan op de dag voordat Poetin Oekraine binnenviel :-) ) dus wat betreft stijgende gasprijs heb ik voorlopig geen zorgen.

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S   Ik weet niet of een hybride oplossing al in beeld is geweest, anders zou je misschien op remeha.nl voor een (grove) indicatie kunnen checken. Met een hybride warmtepomp is de maximale aanvoertemperatuur iets minder kritiek en het wordt altijd warm (goed voor de installateur).

0,80 m³/gew. graaddag (ggd) bij een verwarmd oppervlak van 85 m² - o.k. - nu ook duidelijk.
In mijn beperkte ervaring als energiecoach ben ik een dusdanig hoog verbruik bij gemiddeld 18°C kamertemperatuur nog niet tegengekomen - het oudste huis was ook maar van 1954.
Nu met 0,72 m³/ggd zit jouw huis gelukkig ca. 10% lager, maar nog steeds vrij hoog naar mijn mening.

 

@Rakker   De huidige “gasprijs” zou, voor zover ik kan inschatten,
op dit moment al boven de € 3,-/m³ kunnen uitkomen.
Ik kan me voorstellen dat de overheid bij nieuwe dreigende faillissementen van energieleveranciers tot zeer onconventionele middelen zou kunnen grijpen.

Reputatie 1

@darkfiber

  1. Remeha.nl: goeie tip. Geeft aan dat ik met een investering van 3750€ ongeveer 1500€ kan besparen. Terugverdientijd dus 2,5 jaar. Zal eens uitzoeken hoe hun sommetjes in elkaar zitten.
  2. Ben nu bezig met raamisolatie. Afgelopen winter ontdekt dat sluiten vd gordijnen soms bijzondere effecten oplevert. Kom ik straks op terug.
    Alle ramen in mijn huis hebben zes kleine (ca 25x30 cm) ruitjes, Enkel glas. Wel met voorzetramen ad buitenkant. Vervangen door andere kozijnen met beter glas is voor mij geen optie; veel te duur of te lelijk.
    De luchtspleet tussen het raamglas en het voorzetglas is ongeveer 5 cm. Heb een rapport van TNO gevonden waarin staat dat er, wat betreft isolatie,  geen wezenlijk verschil is tussen 2/5/10 cm luchtspleet. Kan met niet voorstellen dat bij 10 cm de lucht stilstaat. Dus dan is dat blijkbaar bij 2 en 5 cm ook niet zo. Experimentje gedaan met 3mm plexiglas ad binnenkant vh kozijn (extra luchtspleet van 1 cm) . Dan is het temperatuurverschil tussen kamer en glas ongeveer 20% hoger dan tussen kamer en plexiglas.  Betekent volgens mij dat met die extra luchtspleet er  20% minder warmte door de ramen naar buiten gaat. Ben dus bezig om zowel ad binnenkant als tussen glas en voorzetraam plexiglas te plaatsen. Twee extra luchtspleten van ca 1 cm. Benieuwd wat me dat komende winter oplevert. Omdat ik dus denk dat via de vloer relatief weinig warmte verloren gaat.
  3. Mijn buren  produceren meer elektrische energie dan ze gebruiken. Die hebben recent een airco laten installeren waarmee ze in de winter de benedenverdieping (op de eerste verdieping stoken ze nauwelijks) gaan verwarmen. Benieuwd wat dat gaat opleveren. Heb je daar ervaring mee?
  4. De link naar je website ( https://nobodyisperfeckt.boxathome.net:10443/photo/index.php#!Albums + https://pvoutput.org/list.jsp?id=43609 ) wordt door zowel Firefox als Avast gekenmerkt als onbetrouwbaar. Geen id hoe dat komt.
Reputatie 1

@darkfiber Nog even over het sluiten van mijn gordijnen. Ik heb afgelopen winter een aantal keer ( dus niet altijd) opmerkelijke effecten gezien bij het sluiten; de thermostaat geeft aan dat de temperatuur gewoon 19,5C blijft, maar de ketel stopt nagenoeg meteen met verwarmen. De temperatuur net buiten de gordijnen zakt (na een hele korte opleving) aanmerkelijk, en het voelt daar ook echt flink minder aangenaam aan. Het lijkt erop dat de luchtcirculatie in de kamer totaal verstoord wordt; dus geen lucht die tegen het raam afkoelt en dan de kamer weer in rolt.

X-as is in halve minuten. T_in is aanvoertemperatuur radiatorwater. T_out is retour temperatuur. in_out is het verschil er tussen. T_amb in temperatuur net buiten de gordijnen, in de kamer. Maar daar zie je niet zoveel aan. amb_ref is 10x het verschil tussen T_amb en 19,5C.

Wat je dus ziet is dat bij t=137 de gordijnen dichtgaan. Daardoor stijgt de temperatuur net buiten de gordijnen nagenoeg meteen met 1C. En de ketel stopt met verwarmen. Bij t=443/460 heb ik de thermostaat weer hoger gezet omdat ik het niet meer prettig vond. Ik schrijf de verhoging van T_in rond t= 171 toe aan het starten van de pomp. Benieuwd naar jouw mening!

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S   Betreffende enkele punten uit je bijdrage hierboven:

  1. Remeha versleutelt het  temperatuurniveau in het soort warmteafgifte,
    vloerverwarming = lage temperatuur, radiatoren =  hoge temperatuur
    De verdeling tussen cv en sww kan je door het aantal personen beïnvloeden
    Het is niet echt transparant daarom is het resultaat een grove inschatting naar mijn mening.
  2. Jammer dat met die kleine raampjes. Verwacht niet te veel met de voorzetraampjes.
    Ik had ook 5 kozijnen uit 1984 met stijlen waardoor er 4 kleinere ramen ontstonden.
    De stijlen zijn 7 jaar geleden verwijderd en het oude dubbelglas natuurlijk ook en er zijn een grote ruiten met HR++ glas geplaatst. Was relatief goedkoop en de effecten waren meteen merk- en meetbaar. Voor een schatting van het bespaareffect.
  3. Met een airco heb ik geen ervaring. Een airco kan zeker interessant zijn als er 1 - 3 kamers verwarmd en gekoeld moeten worden. Je hebt natuurlijk eerder last van luchtstromingen en uitblaasgeluid.
    Vergeet niet dat een airco meestal onder het plafond zit en de koude lucht in de zomer de ruimte inblaast waar ze dan (langzaam) naar beneden zakt. In de winter in verwarmingsstand blijft de warme lucht natuurlijk in eerste instantie onder het plafond hangen.
  4. De eerste link is niet zo belangrijk voor de onderwerpen hier en eerder achtergrondinfo voor “connaisseurs”.
    De pvoutput link naar het nieuwe systeem werkt nu wel. Ik had nog de link naar het oude systeem staan, is er nog steeds in het historisch overzicht te bekijken.

 

Reputatie 1

@darkfiber Ja als je sommetjes gaat maken is het warmteverlies door het glas eigenlijk niet zo heel groot. Ik had de afgelopen winter ongeveer 2000 graaddagen. Met 3 m2 (36 kleine ruitjes) enkel glas (U=5,8) levert dat een energieverlies van ongeveer 3 GJ (=2000*5,8*24*3600*3) op, dus ongeveer 80 kuub gas. HR-++ glas schijnt een U-waarde van 1,1 te hebben, dus pak em beet 5 keer zo weinig energieverlies. Komt je op 16 kuub. 80-16 = 64 kuub per jaar zet bij mij niet echt veel zoden aan de dijk. Toch hoor ik van veel mensen dat hun wooncomfort flink verbeterd is met beter glas, en dat het een flinke besparing op hun gasverbruik oplevert.  Jij schrijft dat bij jou de effecten meteen merk- en meetbaar waren. Wat heb je dan gemeten en gemerkt? En doen al die mensen dan aan wishful thinking?

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S  De verbetering van het wooncomfort speelt zeker een merkbare rol. Het e.e.a. hangt van sterk de individuele situatie af. Zo hadden wij regelmatig condensatie op de ruiten en vooral in de hoeken. Heb je veel bloemen op de vensterbank? Dan heb je, ook met de gordijnen dicht, een kans op meer condensatie.
Zonder gordijnen (radiatoren moeten natuurlijk vrijblijven) heb je bij aan/uit stokende ketel (ca. 6 x per uur aan - zgn. low-load) een grote kans op plotselinge koude val  in de buurt van de vensters.
De luchtstroming in de kamer veranderd dan regelmatig wat veel mensen als onaangenaam ervaren.

Meetbaar effect- ja, in principe - maar hoeveel je bespaart hangt sterk van de ligging van de vensters af (noord bespaart het meeste, zuid, met zon in voor/najaar het minste.
Harde cijfers heb ik niet - mijn huis is geen meetopstelling (te veel variabelen: zoninstraling, buitentemperatuur, stookgedrag, ventilatie, vakantie etc.).

Reputatie 6
Badge

...Met 3 m2 (36 kleine ruitjes) enkel glas (U=5,8) levert dat een energieverlies van ongeveer 3 GJ (=2000*5,8*24*3600*3) op, dus ongeveer 80 kuub gas. HR-++ glas schijnt een U-waarde van 1,1 te hebben, dus pak em beet 5 keer zo weinig energieverlies. Komt je op 16 kuub. 80-16 = 64 kuub per jaar zet bij mij niet echt veel zoden aan de dijk. 

... doen al die mensen dan aan wishful thinking?

 

Ik denk dat al die mensen veel meer dan 3 m^2 glas hebben vervangen, dat is natuurlijk erg weinig glas en niet realistisch om dan een flink verschil in gas verbruik te verwachten, dat zie je al aan de uitkomst van je sommetje.

Een gemiddeld jaar heeft ongeveer 2800 graaddagen, dus daar zou ik mee rekenen, als je een gemiddeld te verwachten opbrengst wilt weten.

 

Ik heb redelijk geisoleerd glas hier voor het bouwjaar (1995), gemiddeld een U van 1.48 (1.3 voor de vaste ramen, 1.5 voor de ramen die open kunnen) en in totaal 42.65 m^2 verdeeld over 28 ramen.

Zonder vervanging van kozijnen kan ik naar een U van gemiddeld 0.91 komen (0.6 voor de vaste ramen en 1.1 voor de ramen die open kunnen) wat een serieuze investering is voor 28 nieuwe ramen.

Mijn sommetjes een aantal jaar geleden kwamen op een besparing van 185 m^3 per jaar, dat is ongeveer 10% van mijn warmte behoefte. Met de gas prijs van toen was het financieel geen goede keuze om te doen de ramen waren eerder door de levensduur dan dat ze zichzelf hadden terug betaald. Toen ook besloten om ze niet voortijdig te vervangen, maar pas als ze lek zijn.

 

Met de huidige gas prijs zal het misschien anders zijn, geen idee, de prijs van de ramen zullen ondertussen ook wel flink omhoog gegaan zijn net als de gas prijs.

 

 

 

Reputatie 6
Badge

@darkfiberNog even over het sluiten van mijn gordijnen. Ik heb afgelopen winter een aantal keer ( dus niet altijd) opmerkelijke effecten gezien bij het sluiten; de thermostaat geeft aan dat de temperatuur gewoon 19,5C blijft, maar de ketel stopt nagenoeg meteen met verwarmen.

 

Ik weet niet wat voor merk ketel/thermostaat je hebt, maar ik heb een Nefit Ketel met Nefit Moduline 300 thermostaat, en met de temperatuur sensor in die thermostaat wordt met een resolutie van 1/10 graad C gemeten, alleen niet weergegeven. Daar zag ik op de thermostaat display alleen weergave per 0.5C en ook nooit iets veranderen als de thermostaat besloot dat het even genoeg was met verwarmen, dus dat klinkt niet vreemd.

 

De temperatuur net buiten de gordijnen zakt (na een hele korte opleving) aanmerkelijk, en het voelt daar ook echt flink minder aangenaam aan. Het lijkt erop dat de luchtcirculatie in de

kamer totaal verstoord wordt; dus geen lucht die tegen het raam afkoelt en dan de kamer weer in rolt.

Dat klinkt inderdaad alsof de thermostaat het langzaam afkoelen niet merkt, en dit vooral lokaal in de buurt van het raam plaats vind.

 

 Ik schrijf de verhoging van T_in rond t= 171 toe aan het starten van de pomp. Benieuwd naar jouw mening!

 

Als je de aanvoer temperatuur in de buurt van de ketel gemeten hebt zou ik verwachten dat rond t=171 de pomp gestopt is niet gestart.

 

Wat mij opvalt is dat je ketel zo’n 6 keer per uur heel even aangaat, wat op een low load mode lijkt te wijzen, het zijn echter wel hele korte piekjes, alsof hij ook weer uit gaat omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan of dat er een temperatuur begrenzing aanstaat, maar dit zou ook kunnen voorkomen als de thermostaat dicht in de buurt van een verwarming hangt.

Als ik je grafiekje goed lees, koelt het 3C af in 2.5 uur net achter je gordijnen, dat is wel erg veel.

Reputatie 7
Badge +1

@A.C.J.S   Wat @PC hierboven schrijft kan ik bijna punt voor punt bevestigen, met twee opmerkingen:

  1. Het is idd. onduidelijk waar exact je de aanvoertemperatuur meet.
  2. De korte starts in de low-load modus zijn bij mijn oude Honeywell Chronotherm Modulation soms maar ca. 2 minuten lang, de (minimale) temperatuurschommelingen bij de thermostaat zijn wel goed te meten, maar ik gebruik dan ook ventilatoren op mijn convectoren welke continu draaien.
Reputatie 1

@PC  @darkfiber Sorry voor de late reactie; was een weekje weg.

Ik heb een Honeywell thermostaat zonder type aanduiding. Simpel rond ding, in ca 2000 geplaatst. Maar de regeling is heel goed. Temperatuur blijft. eenmaal bereikt, nagenoeg constant. En je ziet in de grafiek dat de ketel eens per 10 minuten eventjes (1-2 minuten) aanslaat. De aanvoer temperatuur is gemeten in de kamer, vlak bij een radiator. Heb blowers (eigenbouw met een Arduino) onder de radiatoren die bij 35C aangaan, en bij 32C weer uitgaan. Scheelde een paar graden in de aanvoer- en retourtemperatuur, maar die was al volgens mij laag genoeg om voldoende condensatie in de schoorsteenpijp te laten plaats vinden, m.a.w. de ketel kon echt HR spelen. Dus die blowers zijn wel leuk maar helpen me niet (maar het was wel een heel leuk zelfbouwproject).

Maar los van dit alles: ik ben dit topic begonnen met de opmerking dat energie uit gas nog steeds veel goedkoper is dan uit stroom (1 kuub gas = (grofweg) 10 kWh stroom) en dat het rendement van een centrale 50-60% is.

Even kort door de bocht: Een kuub gas kost me 1,40€, en 10 kWh stroom 3,20€. Waarbij de centrale  voor die 10 kWh stroom ongeveer twee keer (50% rendement) zoveel CO2 uitstoot als mijn ketel.  Dus: hoezo van het gas af?

Reputatie 7
Badge +1

Idd. de topictitel - Globaal gezien- Je kan dat met de “rendementen” opsplitsen in een natuurkundig en een financieel rendement. Het eerste kan je binnen de natuurkundige wetten beperkt verbeteren, het tweede is voornamelijk een politieke (economische?) kwestie en eigenlijk niet structureel te verbeteren/ te veranderen, want veel te bewegelijk, helaas. Hetzelfde geldt ook voor de “kosten”.

En het plaatje met de CO2-uitstoot voor de productie van stroom is toch veel complexer dan de simpele reductie tot de gerelateerde uitstoot van een gasgestookte centrale.

Just my € 2ct

P.S.: @A.C.J.S 

De genoemde prijzen voor gas & stroom zijn natuurlijk een momentopname van jouw persoonlijke situatie, voor een energieleverancier kunnen totaal andere prijzen (en marges) van toepassing zijn.

Voor een onderbouwing van een beslissing om “van het gas af” te gaan - of ook niet!
lijkt me de huidige prijsontwikkeling geen belastbare basis te vormen, misschien wel een extra duwtje in de rug?

Reputatie 7
Badge +2

@darkfiber

  1. [...]
  2. Ben nu bezig met raamisolatie. [...]
  3. Mijn buren  produceren meer elektrische energie dan ze gebruiken. Die hebben recent een airco laten installeren waarmee ze in de winter de benedenverdieping (op de eerste verdieping stoken ze nauwelijks) gaan verwarmen. Benieuwd wat dat gaat opleveren. Heb je daar ervaring mee?
  1. Mogelijk is het een idee om een compleet kozijn voor of achter het betaande raam te maken en daar HR++glas in te zetten?
    Dat is wat bij mijn Glas in Lood bovenlichten is gedaan.
     
  2. Ik heb ervaring met het verwarmen mbv arico’s.
    Mss handig om even een nieuw topic aan te maken met een specifieke vraag zodat ook anderen met ervaring hiermee dit kunnen delen?

Anne.

Reputatie 1

@Anne Ja een compleet kozijn met HR-++ a.d. binnen- of buitenkant is idd een mogelijkheid. Zou voor mijn woonkamer op ongeveer 9 m2 uitkomen. Op https://www.isolatieglaswijzer.nl › prijzen-isolatieglas las ik dat je op ongeveer 140€/m2 moet rekenen voor vervangen van enkel glas door HR-++. Bij mij hoeft er niets vervangen te worden maar wel 4 nieuwe kozijnen gemaakt en geschilderd, dus ik ga maar van die 140€ uit. Dus ongeveer 1300€ alles bij elkaar. Voor 54 kleine ruitjes. Een stuk naar boven heb ik berekend dat, bij 36 kleine ruitjes en 2000 graaddagen, ik met HR-++ glas 64 kuub kan besparen. Dus bij 54 ruitjes ongeveer 100 kuub. Wat met mijn huidige gasprijs op een terugverdientijd van negen jaar uitkomt. Zou dus op zich wel de moeite waard kunnen zijn.

Maar ik ga eerst maar 3mm plexiglas tegen de binnenkant van de ramen (9 stuks) plaatsen (zie je nauwelijks iets van) en dan afwachten wat ik er de komende winter van merk.

mvg

Reputatie 6
Badge

@PC  @darkfiber Sorry voor de late reactie; was een weekje weg.

Even kort door de bocht: Een kuub gas kost me 1,40€, en 10 kWh stroom 3,20€. Waarbij de centrale  voor die 10 kWh stroom ongeveer twee keer (50% rendement) zoveel CO2 uitstoot als mijn ketel.  Dus: hoezo van het gas af?

 

Ik denk dat dit een hele mooie onderbouwing is waarom je in iedergeval niet je stroom moet op stoken in een electrische CV, infrarood panelen of een setje aan electrische kachels.

 

Als je gas inruild voor stroom, dan is het verstandiger om met de stroom een warmtepomp te laten lopen die 1kWh stroom over het seizoen genomen gemiddeld omzet in 4.5 kWh warmte, dan wordt het milieu sommetje al een stuk voordeliger voor stroom en snap je meteen waarom je van het gas af moet.

 

 

 

Reputatie 1

@PC@darkfiber Ja bij een COP van 4,5 ben ik het wel met je eens. 2500 m3 gas, 25000kWh, dus 25000/4,5 = 5555 kWh scheelt me 3500€ (2500*1,4) versus 1750€ (5555*0,32). Dus 1750€ per jaar. Geeft bij een investering van circa 10K een redelijke ROI (moet je dus wel 10k klaar hebben liggen).

Maaaaaaar: begreep van darkfiber dat ik met een aanvoertemperatuur voor mijn radiatoren van circa 50C hooguit mag rekenen met een COP van 2. Dan gaat die 5555 kWh omhoog naar 12.000kWh (en explodeert mijn stroomverbruik (nu circa 1500 kWh), en vraag ik me af of het net dit wel kan leveren). Ben ik met de stroom niets goedkoper uit dan met gas. Nog steeds evenveel CO2. En een forse investering met een rendement van 0 %.

Voor alle duidelijkheid: ik ben als een waanzinnige aan het proberen om CO2 en energieverbruik te verminderen.  En ik heb de mazzel dat mijn energiecontract voor drie jaar vaststaat. En nogmaals (als is @darkfiber  het daar niet mee eens): ik denk dat over een paar jaar er gewoon waterstofgas naar onze CV-ketels gaat.

M.a.w: als je een oud huis hebt (zoals ik) is van het gas af gaan geen optie.

Mvg

Reageer