Staat dit Nederlandse windmolentje straks bij iedereen op het dak of in de tuin?

  • 27 November 2023
  • 6 reacties
  • 164 Bekeken

Reputatie 6
Badge

Een recente publicatie over "The Blade" een nieuw type kleine windmolen, ook geschikt voor de woonomgeving biedt lijkt mij toch wel perspectief te bieden voor woningen met te weinig m2 dak voor zonnepanelen en als verbreding van de mix van groene energie bronnen voor woningbezitters.

Er zullen nog wel de nodige testen gedaan moeten worden voor dat een betrouwbare prijs/kwaliteit kan worden vastgesteld, alle begin is moeilijk.

Wat lastiger lijkt de wet- en regelgeving rondom dit soort van voorzieningen. Gemeentelijk vergunningen beleid zou hier zomaar een interessante optie in de energietransitie de nek om kunnen draaien. Misschien is het goed nu al na te denken en discussies te starten over vergunningsvoorwaarden voor dit soort windmolens in de residentiële omgeving.

Ben ook benieuwd naar gemeentes die hiervoor al iets geregeld hebben (precedenten)

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hopelijk niet. Kleine windmolentjes vangen veel minder wind dan grote windturbines. Ook omdat de laatste veel hoger staan. Dus als de kleine windmolentjes op daken in woonwijken gaan draaien produceren grote windturbines inmiddels al zo veel stroom dat de stroom die kleine windmolentjes gaan produceren overschot is en dus niets waard is. Bovendien werken grote windturbines zo efficiënt dat hun financiële en CO2-terugverdientijd veel lager is dan kleine windturbinetjes. Men wil ook niet voor niets de verouderde windturbines van minder dan 1 MW vervangen door turbines van meer dan 3 MW. Daarnaast is het de vraag wat de meeste horizonvervuiling geeft: Eén grote langzaam draaiende windturbine of 10.000-en kleine harddraaiende windturbines.

Reputatie 3

Al sinds 2000 was er sprake van de Turby windmolen. Die zijn al op veel plaatsen toegepast.
 

Reputatie 6
Badge

@Driepinter Je beantwoordt een vraag die niet gesteld is.

Een vergelijking tussen grote en kleine windmolens probeer ik helemaal niet te maken.

Het punt is of woningen met een kleiner of geen dakoppervlak, die geen PV panelen kunnen installeren en dus geen voordeel hebben van eigen opwekking van groene energie met behulp van kleinere windturbines toch ook mee kunnen doen aan de groene transitie.

Wind heeft in ieder geval veel minder seizoensafhankelijkheid dan PV opwekking.

Nadat we alle TV antennes hebben uitgebannen uit de woonomgeving, zijn we zowiezo al weer overspoeld met PV-panelen, airco's en lucht Warmtepompen, een simpele turbine van 1,5 x 0,5 m zal daartussen niet misstaan.

Reputatie 2

Je kent misschien nog wel van school de term kracht maal krachtarm, wordt handig gebruik van gemaakt bij breekijzers en windmolens met superlange wieken.
Hoe langer de wieken hoe groter het moment des te meer energie kan er opgewekt worden.
Dit windmolentje heeft amper armen en zal dan ook maar weinig opleveren.
Ik zie veel eerder lawaai overlast doordat hij als fluit gaat fungeren.
 

Reputatie 6
Badge +1

Ik hoop dat dit een succes kan worden. Het zou mooi zijn als ze die opbrengsten kunnen halen in de praktijk met een oppervlakte van 0,6 x 1,5 = 0,9 m2.

Ik zie het alleen nog niet zo gebeuren. Natuurkundige wetten waar ze mee schermen, zullen waarschijnlijk eisen dat de oppervlakte groter moet zijn. Dat het ding er uitziet als een ventilatorblad wat ook in menig afzuigkap zit kan wel een voordeel zijn. Die zijn ook efficiënt, want anders zaten ze daar niet in.

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik verwacht niet dat kleine windmolens op daken in de bebouwde kom snel een succes zullen worden.

Als ik kijk hoe kritisch vele mensen al zijn over de mogelijke geluidsoverlast van een warmtepomp, dan denk ik dat dat zeker zo groot gaat zijn bij een apparaat dat 24/7 staat te tollen.

Sowieso is er al regelgeving die windmolen met wieken met een spanwijdte van 1,60m geloof ik min of meer onmogelijk maken.

Ik ben zelf wel geïnteresseerd in een windmolen(tje) op mijn dak, maar begrijp wel dat je kwa opbrengst je er niet al te veel van moet voorstellen. 
Ook het bovenvermelde artikel is daar weer lekker vaag over.
Er worden beloftes gedaan en vervolgens gezegd dat er geen beloftes worden gedaan.

Bij mij op het dak is de gemiddelde windsnelheid ca 11km/u
Dat wil zeggen: de helft van de tijd is het minder, de helft van de tijd is het (iets) meer.
Voor de meeste kleine windmolens is dat te weinig om te beginnen met echt energie opwekken.
Op de site staat geen informatie die er op duidt dat het bij deze anders zou zijn.
(wel vage beloftes waar niets over gezegd zou kunnen worden vanwege een patent aanvraag, wat op zich ook al weer onzin is)

Dat er geen aandacht voor kleine windmolens is klopt niet.
Alleen is er tot nu toe nog nooit 1 op de markt gekomen die universeel inzetbaar is en daarnaast de investering loont.

Dat je met dit apparaat energiearmoede zou kunnen bestrijden lijkt me overigens een enigszins ongepast verkooppraatje.

Kortom, ik krijg niet het idee dat dit het model is dat de markt per storm gaat veroveren en gemeenten gaat voertuigen om vaker vergunningen af te geven.

Ik ben bang dat ik nog wat langer moet wachten op een model dat ik wel op mijn dak kan zetten.
Gewoon, omdat ik het leuk vind, niet omdat ik denk dat die ooit zijn eigen kosten terug zal verdienen :)

Anne.

Reageer