Hij zijn spannende tijden. De meeste van ons zitten in meer of mindere mate in de stress met zorgen om werk, inkomen, gezondheid. Dat Corona grote economische impact zal hebben staat vast, maar de vraag is hoe groot die impact is. Verening Eigenhuis wat niet af en komt meteen met de stelling: “Corona heeft grote invloed op wonen en verhuizen”. Een stelling gebaseerd op een opiniepeiling van een kleine groep leden en gekopt alsof het al een feit is.
Reactie Bias: Een onderzoek zoals deze is onbetrouwbaar vanwege "Reactie Bais”: Een groot deel van de mensen die reageren op een enquete doen dit omdat ze een mening hebben over het onderwerk. De mening van mensen die reageren zijn vaak veel positiever of negatiever dan gemiddeld. De uitkomst van een onderzoek zonder inachtneming van de deelnemers is dus vaak veel extremer dan de werkelijkheid.
Self-fulfilling prophecy: Door dit soort ongefundeerde claims vaak genoeg te herhalen zal het consumenten vertrouwen vanzelf zakken en wordt de stelling waar. Het is dus een “self-fulfilling prophecy”.
De auteur zal zich vast bewust zijn van de hierboven genoemde verschijnselen en hij/zij heeft zich in het artikel netjes ingedekt door te noemen dat het om een “representatieve peiling onder 1.175 leden”. Toch zullen mensen de titel als feit onthouden en niet als een mening.
Conclusie: Click-bait gaat voor ledenbelang.
Er wordt misbruik gemaakt van de nieuwsgierigheid van mensen in onzekere tijden. Het is veel te vroeg om iets zinnigs te zeggen over de impact van de Corona crisis op de woningmarkt. In plaats van de positieve kanten te belichten en te proberen om consumentenvertrouwen vast te houden kiest VeH er voor om voor een sensationele titel te gaan en het consumenten vertrouwen verder onderuit te halen op basis van de mening van welgeteld 1.175 “leden”.