Skip to main content

Hallo,

Ik ben op zoek naar advies voor de volgende situatie:

Het verborgen gebrek betreft de elektriciteit van de keuken. 
De vorige eigenaar heeft na verbouwing en plaatsen van een "nieuwe" keuken (in 2017) verzuimd om extra stopcontacten en in feite ook aparte stroomgroepen te laten plaatsen waardoor alles in de keuken op dezelfde groep zit. De keuken was voorzien van koelkast, oven-magnetron, vaatwasser, afzuigkap en gas kookpit. Afgelopen jaren viel wel is de stroom uit als we bijv. een waterkoker aan hadden staan tijdens bereiden van het avondeten (afzuigkap aan en oven of magnetron).
Nadat zowel de oven-combi en de vaatwasser vlak achter elkaar ineens kapot zijn gegaan heb ik geconstateerd dat deze apparaten niet op hun eigen stopcontact zitten in de muur maar beide op een oude versleten stekkerdozen (waarvan degene van de vaatwasser duidelijk een gesmolten stekker heeft, oftewel brandgevaar).

Na inwinnen van advies van een elektricien blijkt dat dit helemaal niet mag!
Zowel de vaatwasser, oven-combi en rest van de keuken hadden hun eigen stopcontact en ook stroomgroep moeten krijgen. Volgens mij is het zo dat het plaatsen van een nieuwe keuken met apparatuur moet voldoen aan de richtlijnen en die zijn niet gehanteerd?
Verder is het zo dat er bij de koelkast en oven 2 stopcontacten zitten in de muur, waarvan er 1 niks doet (geen stroom) dus vermoedelijk is dat de reden dat beide apparaten op een stekkerdoosje zaten. Deze stekkerdoos was niet zichtbaar omdat de kast van de inbouwkoelkast en oven vastgezet was aan de muren.
Bij de vaatwasser zit er simpelweg (achter de keuken) maar 1 stopcontact en ook hier zat dus een stekkerdoos weggewerkt tussen muur en keuken (en dus niet zichtbaar) die stroom doorgeeft aan de vaatwasser en kookpit. 
De beide stekkerdozen waren duidelijk stokoud en versleten maar kunnen alleen maar bewust gebruikt zijn toen de keuken geplaatst werd. Hetzelfde geld dus dat er bewust geen extra stroomgroepen aangelegd zijn (volgens de elektricien ontkom je dan niet dat de nieuwe leidingen vanaf de meterkast dwars door de muren/WC/trapkast gelegd moeten worden).

Kortom door deze situatie en mogelijk brandgevaar is waarschijnlijk onze verzekering niet geldig als er ooit wat gebeurt.

Ik heb bij aanschaf van het huis in 2021 een onafhankelijke bouwkundige keuring uit laten voeren en daar zijn bovenstaande punten dus niet bij ontdekt.

Ik heb de vorige eigenaar aangeschreven per mail en de situatie uitgelegd. Maar zowel de vorige eigenaar als zijn makelaar onttrekken zich van elke aansprakelijkheid hiervan en vinden het geen verborgen gebrek.
De vorige eigenaar wenst ook niet meer “lastig” gevallen te worden, dus de fase van er samen uitkomen is voorbij.
Ik wil hem juridisch aansprakelijk gaan stellen voor alle kosten die gemaakt moeten worden aan stroomnetwerk/groepen, keuken en de defecte apparaten (800 euro). 

Ik heb nog geen volledige prijsoffertes, maar voor alleen het aanpassen van de stroom voor de vaatwasser kost dit al 700 euro.
Voor de koelkast en oven kost dit het veelvoudige omdat dan de huidige keuken en vloer eruit moet. Naar mijn mening is de huidige keuken dermate matig van kwaliteit dat demonteren en weer monteren geen nut heeft en wellicht dan de hele keuken vervangen zal moeten worden…
In mijn voorstel naar de vorige eigenaar heb ik dus alleen die 700 euro voorgesteld en daar is hij niet meer akkoord gegaan.

Kortom ik ben benieuwd naar advies en tips, en meningen zijn ook welkom. 


 

ben je niet veel te laat? ik lees her en der max 2 jaar voor verborgen gebreken waarbij een redelijke termijn zelfs slechts 2 maanden is. 

En volgens mij kun je EH ook bellen voor juridische ondersteuning. 


De vorige eigenaar heeft na verbouwing en plaatsen van een "nieuwe" keuken (in 2017) verzuimd om extra stopcontacten en in feite ook aparte stroomgroepen te laten plaatsen waardoor alles in de keuken op dezelfde groep zit. De keuken was voorzien van koelkast, oven-magnetron, vaatwasser, afzuigkap en gas kookpit.

Naar mijn mening is de huidige keuken dermate matig van kwaliteit dat demonteren en weer monteren geen nut heeft en wellicht dan de hele keuken vervangen zal moeten worden.

Klinkt allemaal heel erg triest.

Kun je nog aangeven wat het bouwjaar van de woning is.

Een foto van de meterkast zou ook wel verhelderend kunnen werken.

 


ben je niet veel te laat? ik lees her en der max 2 jaar voor verborgen gebreken waarbij een redelijke termijn zelfs slechts 2 maanden is. 

En volgens mij kun je EH ook bellen voor juridische ondersteuning. 

Volgens mij niet, volgens mij is er geen verjarings termijn. Maar als er hier op het forum juristen rondlopen die daar meer over weten dan hoor ik het graag.

 

De vorige eigenaar heeft na verbouwing en plaatsen van een "nieuwe" keuken (in 2017) verzuimd om extra stopcontacten en in feite ook aparte stroomgroepen te laten plaatsen waardoor alles in de keuken op dezelfde groep zit. De keuken was voorzien van koelkast, oven-magnetron, vaatwasser, afzuigkap en gas kookpit.

Naar mijn mening is de huidige keuken dermate matig van kwaliteit dat demonteren en weer monteren geen nut heeft en wellicht dan de hele keuken vervangen zal moeten worden.

Klinkt allemaal heel erg triest.

Kun je nog aangeven wat het bouwjaar van de woning is.

Een foto van de meterkast zou ook wel verhelderend kunnen werken.

 

Bouwjaar is 1973
Foto's heb ik zo niet bij de hand maar zou ik wel kunnen maken.
Betreft een ex-huurhuis dus vermoedelijk is de meterkast door de woningbouw voor het laatst aangepakt en is het huis daarna verkocht aan de vorige eigenaar.


ben je niet veel te laat? ik lees her en der max 2 jaar voor verborgen gebreken waarbij een redelijke termijn zelfs slechts 2 maanden is. 

En volgens mij kun je EH ook bellen voor juridische ondersteuning. 

Volgens mij niet, volgens mij is er geen verjarings termijn. Maar als er hier op het forum juristen rondlopen die daar meer over weten dan hoor ik het graag.

ik zou morgen even bellen met de VEH, die hebben juristen rondlopen met kennis van zaken.


Bouwjaar is 1973
Foto's heb ik zo niet bij de hand maar zou ik wel kunnen maken.
Betreft een ex-huurhuis dus vermoedelijk is de meterkast door de woningbouw voor het laatst aangepakt en is het huis daarna verkocht aan de vorige eigenaar.

Een foto van de meterkast moet dan zeker een redelijk beeld kunnen geven van wat de de “aanpak” van de verhuurder is geweest.

Ik vrees dat op het vlak van de installatie een majeure inhaalslag gemaakt moet worden. Het gaat dus ook helemaal van je eigen ambities afhangen wat het beste advies hierin zal zijn. Dit roept dan ook onmiddellijk vragen op als:

  1. Hoelang wil in dit huis blijven wonen ?
  2. Zie je het zelf als een klushuis waar je iets moois van wil maken ?
  3. Hoe afhankelijk ben je van dienstverleners (installateurs e.d.) in de markt ?
  4. Welk budget kun je beschikbaar maken ?

 


Ik ben bang dat dit geen verborgen gebreken zijn. Zeker een verouderde meterkast is gewoon zichtbaar. Hoeveel groepen zijn daar. Apparatuur gaat niet stuk doordat ze samen op een stekkerdoosje zitten. Dat ga je juridisch niet winnen.

Het valt misschien wat tegen,  maar oude apparatuur is niets waard. De duurste uitgave is toch de meterkastvernieuwing.

Ook een bouwkeuring kan niet 100 % zijn. Als het goed is staat er wel wat over de meterkast in het rapport. Die mensen hebben ook een afvinklijst.


Dat een ingebouwde stekker doorbrandt lijkt mij wel een bouwtechnisch gebrek. Maar waarom zou het niet gelijktijdig kunnen gebruiken van een oven en vaatwasser (zodat de stop uit valt) wel een juridisch technisch gebrek zijn.

Als u op inductie zou gaan koken moet de meterkast e.d. sowieso aangepast worden.


Wat ik absoluut niet kan begrijpen is dat je een woning koopt uit 1973 en niet een kritische blik hebt geworpen in de meterkast. Je schrijft dat je een onafhankelijke bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren vóór de koop. Het lijkt mij geen verborgen gebrek maar meer een wanprestatie van de deskundige.

Ik zou dit zien als een ervaring voor de toekomst, even diep ademhalen en vervolgens je energie steken in een oplossing zodat je nog lang en gelukkig verder kan leven.


Wat ik absoluut niet kan begrijpen is dat je een woning koopt uit 1973 en niet een kritische blik hebt geworpen in de meterkast. Je schrijft dat je een onafhankelijke bouwkundige keuring hebt laten uitvoeren vóór de koop. Het lijkt mij geen verborgen gebrek maar meer een wanprestatie van de deskundige.

Ik zou dit zien als een ervaring voor de toekomst, even diep ademhalen en vervolgens je energie steken in een oplossing zodat je nog lang en gelukkig verder kan leven.

Volgens mij ben je dan niet helemaal op de hoogte van de huidige woningmarkt waanzin?
Ik heb het huis 1x bekeken en die bouwkundige keuring laten doen voordat ik het kocht.
Waarbij het tegenwoordig zelfs al gangbaar is dat je bod al gelijk wordt afgewezen als je een keuring wil laten doen… 

De meterkast en de groepen zijn in die zin niet het grootste probleem, ik heb zelf geen verstand van elektriciteit en in de meterkast valt weinig te zien. Die is waarschijnlijk ooit gemoderniseerd door de woningbouw maar zonder de groepen uit te breiden. 
De vorige bewoner had gewoon de keuken volgens de normen moeten aanleggen en is in mijn ogen 100% fout als hij elektrische grootverbruikers op een stekkerdoosje gaat aansluiten en geen extra stopcontacten erbij laat plaatsen.

Heb verder contact gehad met VEH maar ben er weinig wijzer van geworden, kan een juridische check laten doen of deze zaak haalbaar is. En moet daarvoor dan ook een complete prijsopgave door een elektricien laten doen. Degene uit het dorp doet geen vrijblijvende prijsopgaves, en een andere werkt ineens niet voor particulieren dus moet nog verder zoeken.
 
Het komt er al met al op neer dat je gewoon een grote zak met geld moet hebben en dan pas kun je e.e.a. voor elkaar krijgen in dit land.
  



De meterkast en de groepen zijn in die zin niet het grootste probleem, ik heb zelf geen verstand van elektriciteit en in de meterkast valt weinig te zien. Die is waarschijnlijk ooit gemoderniseerd door de woningbouw maar zonder de groepen uit te breiden. 
De vorige bewoner had gewoon de keuken volgens de normen moeten aanleggen en is in mijn ogen 100% fout als hij elektrische grootverbruikers op een stekkerdoosje gaat aansluiten en geen extra stopcontacten erbij laat plaatsen.

Als jezelf geen verstand van elektriciteit hebt moet je de beoordeling van de meterkast misschien aan een expert overlaten.

Maak toch maar eens een lijstje met de groot verbruikers in huis en een foto van die meterkast.

Met alle respect.


@Quadrifoglio 

Ik begrijp de frustaties. Zeker als je niet overal verstand van hebt. Toch zal zoiets dergelijks wel bij meer verkopen tegenkomen. Ik  beschouw dit niet als verborgen gebrek, maar als klein leed.

Een echt groot verborgen gebrek zoals verzakkende funderingen/muren en lekkages, zullen hopelijk door een bouwkundige opgemerkt worden. Er zitten in veel woningen en ook in keukens stekkerdoosjes. Ook in mijn huis. Trouwens in mijn ogen volstrekt veilig.


@Quadrifoglio 
In 73 waren 3 groepen met smelt zekeringen gebruikelijk, als dat nooit veranderd is heb je met het huidige stroom verbruik gewoon te weinig.
Zeker als er grote verbruikers als een oven of inductie plaat in de keuken zit.
Een blik in de meterkast had je dat al kunnen vertellen, ook zonder achter de keukenkastjes te kijken.

Mijn huis is van 2000 met een groepenkast van 24 plekken, 12 voor de automaten en de rest voor de aardlek schakelaars.
Deze is met nog eens 24 plekken uitgebreid.
Bij die uitbreiding bleek dat er een beun de haas in bezig was geweest en het niet volgens de regels was aangesloten en dat er bij een calamiteit de meterkast er gewoon in zijn geheel was uitgebrand.
De eigenaar heeft alles aan laten leggen, hem treft geen schuld, de fout ligt bij de installateur.

Als jou keuken door een keukenboer is geplaatst en de apparatuur zo heeft aangesloten is dat ook op beun de haas niveau gebeurd.
Je mag als opdracht gever (en leek) er van uitgaan dat zo'n installatie volgens de regels is aangelegd

Mijn keuken was ook niet voorzien van extra aansluitingen voor de vaatwasser, oven en inductie plaat, simpel omdat die oorspronkelijk ook niet in de keuken erin zaten.
Deze heb ik dus zelf aan moeten leggen.

De vraag is of je met een claim van 700 euro met procedures niet meer kwijt bent naast veel tijd en ergernis en beter maar gewoon de uitbreiding uit eigen zak kunt betalen.


ben je niet veel te laat? ik lees her en der max 2 jaar voor verborgen gebreken waarbij een redelijke termijn zelfs slechts 2 maanden is. 

En volgens mij kun je EH ook bellen voor juridische ondersteuning. 

Volgens mij niet, volgens mij is er geen verjarings termijn. Maar als er hier op het forum juristen rondlopen die daar meer over weten dan hoor ik het graag.
 

Is eenvoudig met google te vinden, er geldt een termijn van 5 jaar, na melding heb opnieuw 2 jaar.
 


Hoi @Quadrifoglio ik zie dat je reeds contact hebt opgenomen met onze Juridische en Bouwkundige ledenservice. Heb je nog vragen dan kun je opnieuw telefonisch contact opnemen met onze Ledenservice. Groet, Stephanie


Ik ben idd bang dat het je veel meer geld gaat kosten om hier een zaak van te maken,
waarvan het zeker vooraf niet duidelijk is dat je die ook zal winnen.
Gevolgschade - apparaten die stuk zouden zijn gegaan vanwege slechte aansluiting - is vaak een nog weer lastiger verhaal.

Er is op afstand si er helaas niet heel veel zinnigs over te zeggen.

Het is idd zo dat als je iets verandert aan de technische installatie in je huis,
die aanpassingen aan de dan geldende normen moeten voldoen.
Dat is bij een keuken tegenwoordig idd zo dat
zowel een vaatwasser als oven een eigen groep moeten hebben.

Het gebruik van stekkerdozen is niet per definitie een probleem,
wel iets dat je zo veel mogelijk wilt vermijden en ze idd vervangen als ze niet goed meer zijn.
Daarom moeten ze liefst zo gemonteerd zijn dat ze vrij eenvoudig te vervangen zijn.

Mij wordt niet helemaal duidelijk in hoeverre dat vervangen mogelijk is,
maar ik zou dus zo veel mogelijk stekkerdozen (laten) weghalen en apparaten direct aansluiten, al dan niet via een lasdoos.
En anders de stekkerdozen vervangen voor nieuwe goedgekeurde varianten - idealiter spatwater dicht en ook de stekkers die niet meer jofel zijn vervangen.

De stekker van de vaatwasser duidt idd op een aansluitprobleem.
Overbelasting van de groep zou niet tot het smelten van de stekker of het stekkerblok moeten leiden, tenzij alle apparaten die de overbelasting veroorzaken allemaal via die stekker zijn aangesloten.

Een vaatwasser, oven en waterkoker tegelijkertijd is idd teveel voor 1 groep.
De 1e 2 samen kan al teveel zijn op sommige moment.

Ik zou er denk ik voor kiezen om idd een - betaalde - offerte te laten maken.
En dan de elektricien ook te laten kijken of er mogelijk minimale aanpassingen te doen zijn om de boel in ieder geval wat veiliger en bruikbaarder te maken.

Bijvoorbeeld door misschien wat stekkers en stekkerdozen te vervangen door directe aansluitingen.

En misschien is het ook mogelijk om door een bestaande buis een dikkere kabel te trekken en dan een mini meterkastje in de keuken te maken zodat er geen al te groot hak en breekwerk nodig is.
Je mag helaas door 1 buis maar de draden van 1 groep trekken, dus daar zit ook geen ruimte voor uitbreiding.

Wat betreft de keuring: het klinkt alsof veel van de problemen niet direct zichtbaar waren.
Bj een bouwtechnische keuring wordt niets weggehaald, dus enkel datgene wat in het zicht zit wordt bekeken. Dus alleen als er heel weinig groepen in de meterkast zitten zou je de keurder er mss op kunnen aanspreken, maar ook daar verwacht ik niet veel succes mee.

Al met al een erg vervelende situatie,
waarvan ik bang ben dat je er niet via een procedure je gelijk zult kunnen halen.

Anne.
Geen elektricien, noch advocaat


Reageer