Hallo,
Ik ben op zoek naar advies voor de volgende situatie:
Het verborgen gebrek betreft de elektriciteit van de keuken.
De vorige eigenaar heeft na verbouwing en plaatsen van een "nieuwe" keuken (in 2017) verzuimd om extra stopcontacten en in feite ook aparte stroomgroepen te laten plaatsen waardoor alles in de keuken op dezelfde groep zit. De keuken was voorzien van koelkast, oven-magnetron, vaatwasser, afzuigkap en gas kookpit. Afgelopen jaren viel wel is de stroom uit als we bijv. een waterkoker aan hadden staan tijdens bereiden van het avondeten (afzuigkap aan en oven of magnetron).
Nadat zowel de oven-combi en de vaatwasser vlak achter elkaar ineens kapot zijn gegaan heb ik geconstateerd dat deze apparaten niet op hun eigen stopcontact zitten in de muur maar beide op een oude versleten stekkerdozen (waarvan degene van de vaatwasser duidelijk een gesmolten stekker heeft, oftewel brandgevaar).
Na inwinnen van advies van een elektricien blijkt dat dit helemaal niet mag!
Zowel de vaatwasser, oven-combi en rest van de keuken hadden hun eigen stopcontact en ook stroomgroep moeten krijgen. Volgens mij is het zo dat het plaatsen van een nieuwe keuken met apparatuur moet voldoen aan de richtlijnen en die zijn niet gehanteerd?
Verder is het zo dat er bij de koelkast en oven 2 stopcontacten zitten in de muur, waarvan er 1 niks doet (geen stroom) dus vermoedelijk is dat de reden dat beide apparaten op een stekkerdoosje zaten. Deze stekkerdoos was niet zichtbaar omdat de kast van de inbouwkoelkast en oven vastgezet was aan de muren.
Bij de vaatwasser zit er simpelweg (achter de keuken) maar 1 stopcontact en ook hier zat dus een stekkerdoos weggewerkt tussen muur en keuken (en dus niet zichtbaar) die stroom doorgeeft aan de vaatwasser en kookpit.
De beide stekkerdozen waren duidelijk stokoud en versleten maar kunnen alleen maar bewust gebruikt zijn toen de keuken geplaatst werd. Hetzelfde geld dus dat er bewust geen extra stroomgroepen aangelegd zijn (volgens de elektricien ontkom je dan niet dat de nieuwe leidingen vanaf de meterkast dwars door de muren/WC/trapkast gelegd moeten worden).
Kortom door deze situatie en mogelijk brandgevaar is waarschijnlijk onze verzekering niet geldig als er ooit wat gebeurt.
Ik heb bij aanschaf van het huis in 2021 een onafhankelijke bouwkundige keuring uit laten voeren en daar zijn bovenstaande punten dus niet bij ontdekt.
Ik heb de vorige eigenaar aangeschreven per mail en de situatie uitgelegd. Maar zowel de vorige eigenaar als zijn makelaar onttrekken zich van elke aansprakelijkheid hiervan en vinden het geen verborgen gebrek.
De vorige eigenaar wenst ook niet meer “lastig” gevallen te worden, dus de fase van er samen uitkomen is voorbij.
Ik wil hem juridisch aansprakelijk gaan stellen voor alle kosten die gemaakt moeten worden aan stroomnetwerk/groepen, keuken en de defecte apparaten (800 euro).
Ik heb nog geen volledige prijsoffertes, maar voor alleen het aanpassen van de stroom voor de vaatwasser kost dit al 700 euro.
Voor de koelkast en oven kost dit het veelvoudige omdat dan de huidige keuken en vloer eruit moet. Naar mijn mening is de huidige keuken dermate matig van kwaliteit dat demonteren en weer monteren geen nut heeft en wellicht dan de hele keuken vervangen zal moeten worden…
In mijn voorstel naar de vorige eigenaar heb ik dus alleen die 700 euro voorgesteld en daar is hij niet meer akkoord gegaan.
Kortom ik ben benieuwd naar advies en tips, en meningen zijn ook welkom.