Beantwoord

Wie heeft er een warmtepompboiler?

  • 17 October 2022
  • 15 reacties
  • 369 Bekeken

  • Actieve deelnemer
  • 10 reacties

Wie heeft er een warmtepompboiler en hoe bevalt dit?

icon

Beste antwoord door Anonymous 24 October 2022, 13:21

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En pakt die de warmte van binnen (fijn in de hete zomer) of van binnen ?

Hallo geen idee wat ik met dit antwoord moet, dit is toch helemaal niet een antwoord op mijn vraag? Heeft u een warmtepompboiler?

Ik heb een maand een warmtepomp met boiler en tot nu bevalt het goed.
Omdat we met z'n tweeën zijn werd een 200 liter boiler geadviseerd, maar door negatieve ervaring met een 120 liter boiler was ik bang toch te kort te komen en heb voor een 300 liter gekozen.
Nu hangt het ook een beetje van merk en type af, maar als het 4 a 5 uur duurt voor het water weer op temperatuur is dan is het prettig wat extra te hebben.
Nu blijkt dat de warmtepomp de 300 liter in een uur heeft opgewarmd en hadden we inderdaad wel genoeg gehad aan 200 liter.

Goedendag, bedankt voor uw antwoord mag ik er nog een paar vragen over stellen?

Waar staat deze warmtepompboiler? en hoe is het met het geluid? wordt er lucht van buiten aangezogen en nabuiten afgevoerd of gebeurd dit vanaf binnen?

Weet u ook al het verbruik over de afgelopen periode?

Hoorgraag weer van u ben zeer benieuwt.

Alvast bedankt,

Willem

Omdat de warmtepomp ook de verwarming doet is het lastig te scheiden hoeveel alleen voor warmwater wordt gebruikt, dat wordt iets voor de volgende zomer als de verwarming weer uitstaat.
Afgezien daarvan het hangt ook sterk af hoeveel tapwater je gebruikt of aantal keren, personen en tijd er gedoucht wordt of hoe vaak je een bad laat vollopen.
De binnen unit staat in de bijkeuken en het geluid is verwaarloosbaar en niet meer dan een zacht gezoem, gemeten 35dB.
Buiten unit haalt warmte uit de lucht en draait alleen als er warmtevraag is.
Het geluid was een van de belangrijkste punten waarop ik gezocht heb.
De Wolf die het is geworden heeft speciaal gevormde fan bladen en maakt erg weinig geluid.
Nu is het wel zo dat alle merken roepen dat ze de stilste zijn, maar ze zijn amper met elkaar te vergelijken.
De een meet bij de bron, de ander op 1m afstand, weer een ander op 3 meter afstand of soms zelf op 10 meter afstand, maar net hoe het hun het beste uitkomt.
Het beste om een indruk te krijgen is luistern bij mensen die er al een hebben.

 

Reputatie 7
Badge +1

@W.A.H   Helaas hier nog geen “warmtepomp met boiler” of “warmtepompboiler” (wat natuurlijk niet hetzelfde is). - Maar gisteren een nieuw artikel op Heise.de over:
Analyse zu Brauchwasser-Wärmepumpen: Wann sie sich lohnen und was sie bringen

Vertalen bijvoorbeeld via “Google Translate”.

Wederom bedankt voor je antwoord wij verkeren in de zelfde gezin samenstelling wij zijn ook nog met zijn tween zonder bad. en ja het ligt aan diverse factoren helemaal mee eens. 

Ik denk dat ik mijn eerste vraag niet duidelijk genoeg gesteld hebt het gaat echt alleen om een situatie van een warmtepomp boiler alleen voor warm water.

Dus geen warmtepomp die het huis verwarmt en daarbij ook het sanitair water.

Sorry  voor het misverstand en heel veel succes met dit systeem.

Wie heeft er een warmtepompboiler en hoe bevalt dit?

En dan bedoel ik echt alleen een warmtepompboiler voor alleen sanitair warm water.

Ik heb wel ervaring met een losse zonneboiler, is iets anders, maar ik denk dat ze één ding gemeen hebben, ze zijn veel te duur voor de besparing die ze opleveren.
Je verdient hem nooit terug.

 

Tja dat is een mooie discussie we moeten met z'n allen van het gas af toch? ik heb me nooit afgevraagd of de bestaande cv ketel zich terug zou gaan verdienen en zo zijn er nog meer dingen die we gewoon nodig hebben en gebruiken zonder te weten of ze zich terug verdienen.

U legde me eerder uit dat u een boiler van 300 li heeft en met 200 li genoeg had kunnen zijn? dan hebben we nu toch meer stilstand verliezen en onnodig meer energie verbruik?

U geeft al aan dat een warmtepompboiler 4 a 5 uur nodig heeft om het water weer op temperatuur te krijgen, dit is zo om een zo hoog mogelijke COP te krijgen maar het verbaast u min of meer dat dit nu in een uur gebeurd. Gebeurd dit alleen met de warmtepomp of samen met een extra elektrisch element? hoe dan ook er moet veel energie in gestopt worden om dit in een uur voor elkaar te krijgen.

Het systeem warmtepomp voor huis verwarmen met losse boiler word mij ten zeerste afgeraden door verschillende installateurs en techneuten en waarom? als de boiler verwarmt word dan kan die niet je huis op dat moment verwarmen want de boiler zal voor rang geschakeld zijn. De COP na de boiler zal ook te wensen overlaten omdat de warmtepomp zijn beste COP heeft in cv stand en daar ook eigenlijk op berekend is.

( zie de populaire hybridepomp die alleen je huis verwarmt tot +/-7 gr en warmwater via de cv ketel )

Met andere woorden de warmwater boiler komt hier extra bij maar is bijzaak. Je heb ook geen controle op je energie verbruik voor verwarming of warm water wat belangrijk is voor als het salderen eraf gaat en de generaties die na ons komen.

Jaren geleden zijn wij mijn broer en ik uit genodigd geweest bij een grote fabrikant in het oosten van het land om plaats te nemen op de stoelen van installateurs waar we uitleg kregen over een toen net nieuwe HR ketel (die wij zelf ook gekocht hadden) wij attenderen deze meneer op een foute uitleg in de installateurs uitleg en ter plekken konden we een proef doen met een cv ketel en u raad het al de sessie werd stil gelegd om het onderhoud instruktie gedeelte te herschrijven.

Met andere woorden wij zijn techneut puur sang wil niet zeggen dat we alles weten hoor integendeel van deze disscussie kan je alleen maar weer leren.

Dus om te eindigen met uw woorden “ ze zijn veel te duur voor de besparing die ze opleveren je verdient ze nooit terug”  is helaas niet op feiten en metingen gebaseerd maar helaas op aannames.

Wil absoluut niet betweterig doen maar het verduurzamen vind ik een moeizaam proces omdat er zo onnoemelijk veel (verschillende) uitleg is ook met name door fabrikanten en installateurs.

Heel veel succes met uw systeem en hoop dat de ervaringen positief blijven.

Hoor graag nog van u.

 

 

 

 

 

 

Even wat antwoorden:

 

Tja dat is een mooie discussie we moeten met z'n allen van het gas af toch? ik heb me nooit afgevraagd of de bestaande cv ketel zich terug zou gaan verdienen en zo zijn er nog meer dingen die we gewoon nodig hebben en gebruiken zonder te weten of ze zich terug verdienen.
Ik ben nu van het gas af , al had dat niet eerder dan 2050 gehoeven en terug verdienen is een kosten vergelijking tussen twee dingen, ik snap de opmerking van de bestaande cv ketel dus niet, u vergelijkt die nergens mee.
 

U legde me eerder uit dat u een boiler van 300 li heeft en met 200 li genoeg had kunnen zijn? dan hebben we nu toch meer stilstand verliezen en onnodig meer energie verbruik?
Ja daar heeft u in feite gelijk aan.

U geeft al aan dat een warmtepompboiler 4 a 5 uur nodig heeft om het water weer op temperatuur te krijgen, dit is zo om een zo hoog mogelijke COP te krijgen maar het verbaast u min of meer dat dit nu in een uur gebeurd. 
Gebeurd dit alleen met de warmtepomp of samen met een extra elektrisch element? hoe dan ook er moet veel energie in gestopt worden om dit in een uur voor elkaar te krijgen.
Dat gebeurt alleen door de warmte pomp, de ene fabrikant is qua ontwikkeling en efficiëntie een stuk verder dan de ander.

Het systeem warmtepomp voor huis verwarmen met losse boiler word mij ten zeerste afgeraden door verschillende installateurs en techneuten en waarom? als de boiler verwarmt word dan kan die niet je huis op dat moment verwarmen want de boiler zal voor rang geschakeld zijn. De COP na de boiler zal ook te wensen overlaten omdat de warmtepomp zijn beste COP heeft in cv stand en daar ook eigenlijk op berekend is.
​​​( zie de populaire hybridepomp die alleen je huis verwarmt tot +/-7 gr en warmwater via de cv ketel )
​​​​Dat klopt als hij er 5 uur over zou doen, bij mijn pomp speelt dat geen rol.
Een warmtepomp verwarming werkt alleen goed bij vloerverwarming.
De vloer blijft nog uren warmte afgeven als de pomp de boiler aan het opwarmen is.

Een uurtje geen verwarming merk ik niks van.
Daarbij nog opgemerkt dat je nooit alle warme water in één keer opgebruikt.

Dus om te eindigen met uw woorden “ ze zijn veel te duur voor de besparing die ze opleveren je verdient ze nooit terug”  is helaas niet op feiten en metingen gebaseerd maar helaas op aannames.

Nee, dat is eigen ervaring, met een investering van 3300 euro en een besparing aan gas van 10 tot 15m3 per maand mag je zelf gaan rekenen, met de 60 cent per m3  destijds 45 jaar.
Ver buiten de technische levensduur en dus koste het alleen geld.
En dan heb ik het nog niet over de onderhoudskosten.
​​​​​​
Dat was dan een zonneboiler, ik denk dat het niet veel anders zal zijn met een warmtepomp boiler, waarschijnlijk zijn de investeringskosten daarvan nog hoger.
Met de huidige gasprijzen kan qua kosten wel wat gunstiger uitkomen.
 

 

 

 

 

 

 

Mooi dat u van het gas af bent, mijn insteek is ook om van het gas af te komen nu alleen nog 130 M3 voor warm water. Ik vind het wel een lastig traject met onnoemelijk veel mogelijk heden en onmogelijkheden wat te doen. Ik bedoel met terug verdienen  dat als ik een ander koffie automaat nodig heb niet gaat kijken of deze zich terug gaat verdienen t.o.v. van de oude. Als mijn wasmachine ermee op houd ga ik niet kijken of de volgende zich terug gaat verdienen dat de nieuwere apparaten zuiniger zijn is mooi mee genomen Ik vraag me dus ook niet af als ik van de oude cv ketel af wil of een  WP zich terug gaat verdienen. zo heb ik het bedoelt.

Klopt de ene fabrikant is qua ontwikkeling en efficiéntie verder als de ander maar de verschillen vind ik helaas niet veel.

U zegt ook dat het bij u pomp geen rol speelt hij doet er nu een uur over? dit kunt u niet zeggen want eerder legde u uit dat u de pomp nog maar een mnd hebt en het is nog helemaal niet koud geweest. Het is uitzonderlijk weer kwa temperaturen de laatste maanden, heel veel mensen hebben nog niet of nauwelijks voor warmte in huis hoeven  stoken. Echter dit gaat een rol spelen als het echt koud/winter gaat worden En inderdaad het warme water gebruik je nooit helemaal op in één keer. 

Waarom werd u een boiler geadviseerd van 200 li als je met zijn tweeën bent? bijna iedere boiler fabrikant geeft op voor twee personen 150 li of minder.

Het laatste dat u zegt “ is eigen ervaring “  U heeft de zonneboiler wellicht op de gok gekocht gehad niet wetende dat het een besparing van maar 10 tot 15m3 per mnd op zou leveren niet op wegen tegen de kosten dit mond door gebruik van u uit in feiten. 

Iemand heeft een  warmtepompboiler  gekocht afgelopen julie voor €1800 incl. montage en subsidie ik zie er ook genoeg van €2000 en meer. ( allemaal terug te vinden op internet) als je daarmee van het gas kan denk ik mooi toch, in ons geval een besparing van 130m3 gas plus de aansluit kosten en volledig van het gas af.

Met dit soort discussies probeer ik betere keuzes te maken.

Nog meer antwoorden:

 

Mooi dat u van het gas af bent, mijn insteek is ook om van het gas af te komen nu alleen nog 130 M3 voor warm water.
Ik had het over 10 tot 15 m3 per maand, bij u dus ook niet meer dan 11 m3 per maand.
​​​​​​

U zegt ook dat het bij u pomp geen rol speelt hij doet er nu een uur over? dit kunt u niet zeggen want eerder legde u uit dat u de pomp nog maar een mnd hebt en het is nog helemaal niet koud geweest. Het is uitzonderlijk weer kwa temperaturen de laatste maanden, heel veel mensen hebben nog niet of nauwelijks voor warmte in huis hoeven  stoken. Echter dit gaat een rol spelen als het echt koud/winter gaat worden En inderdaad het warme water gebruik je nooit helemaal op in één keer. 
Ik heb natuurlijk wel ervaring met de vloerverwarming en de cv op 35 graden en weet ook hoelang de vloer warm blijft.
Ook kan ik inmiddels zien dat er in de afgelopen weken gemiddeld 4 keer per dag een kwartier de boiler wordt bij verwarmd, dat is inclusief het warmwater gebruik.
Alleen als ik de 300 liter helemaal leeg zou trekken doet hij er een uur over.
Dat zal in ieder geval geen invloed hebben op de verwarming


Waarom werd u een boiler geadviseerd van 200 li als je met zijn tweeën bent? bijna iedere boiler fabrikant geeft op voor twee personen 150 li of minder.
Uit eigen ervaring gemerkt dat het te weinig is, zoals al eerder uitgelegd, het zijn leuke theoretische benaderingen onder ideale omstandigheden, de praktijk is weerbarstiger en minder ideaal.
Afgezien daarvan, als de kinderen en kleinkinderen komen logeren wil ik ook niet te weinig warm water hebben.

Het laatste dat u zegt “ is eigen ervaring “  U heeft de zonneboiler wellicht op de gok gekocht gehad niet wetende dat het een besparing van maar 10 tot 15m3 per mnd op zou leveren niet op wegen tegen de kosten dit mond door gebruik van u uit in feiten. 
Wederom: Het werd mooier voorgespiegeld dan het in de praktijk uitpakte.
Er werd een besparing van 150 tot 200 euro per jaar voorspeld, in de praktijk was het 60 euro bleef er na aftrek van onderhoudskosten hooguit twee tientjes over.
​​​​​​Met de huidige prijzen zal het wel gunstiger uitpakken.

Iemand heeft een  warmtepompboiler  gekocht afgelopen julie voor €1800 incl. montage en subsidie ik zie er ook genoeg van €2000 en meer. ( allemaal terug te vinden op internet) als je daarmee van het gas kan denk ik mooi toch, in ons geval een besparing van 130m3 gas plus de aansluit kosten en volledig van het gas af.
Dat is mooi, ik had ze duurder verwacht.

 

Reputatie 2

@W.A.H

Ik volg dit topic al een poos en begrijp wat u voelt als er geen stappen vooruit gezet worden na een vraagstelling.🙄

Ik wil als eerste zeggen dat ik geen warmtepompboiler heb, maar ik ben in mijn zoektocht naar een oplossing voor sww en verwarming meerdere opties gepasseerd. 

Ik was ook voornemens op een gegeven moment het sww met een wpb op te vangen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een all in 1 unit.

Maar wat ik hier wil aangeven is dat er meerdere manieren zijn om aan sww te komen. Als u thuis bijvoorbeeld een mechanische ventilatie heeft kunt u die ook inzetten als bron tbv een warmtepomp. 

NIBE F130 ventilatielucht/water warmtepomp - NIBE

Met het voorbeeld uit de bovengevoegde link vangt u twee vliegen in 1 klap. De ventilatie is geregeld en u houdt er warm water aan over. Energie die je zou weggooien, wordt nu in warm water omgezet. Op basis van de efficiëntie van de woning zijn dat grote stappen. Zelf ben ik op het moment aan het sparen voor een upgrade van mijn systeem en wil dit erbij voegen in mijn huidige setup.

Het voordeel van dit voorbeeld is de mogelijkheid om de formaten van de aangesloten buffer/boiler naar u gebruik aan te passen.

Hier even mijn input voor uw info

J.M.V

Goedendag, Bedankt voor het meedenken, wij wonen in een jaren 30 huis zonder mechanische afzuiging, behalve badkamer en keuken dan. Dit zou overigens wel een systeem kunnen zijn in het huis van onze zoon en schoondochter waar dit wel aanwezig is. Nogmaals bedankt en stoeien gewoon verder.

Reageer