Vraag

WOZ-taxatie: is er nadere uitleg van termen als doelmatigheid, voorzieningen en onderhoudstoestand?

  • 10 March 2023
  • 4 reacties
  • 350 Bekeken

Beste communityleden,

In de WOZ-taxatie van ons nieuwe huis staat een aantal referentiepanden. Een daarvan hebben we toevallig vorig jaar bezichtigd omdat het te koop stond. Volgens onze taxatie verkeert ons huis in dezelfde staat van doelmatigheid en heeft vergelijkbare voorzieningen als het referentiepand. We hebben met eigen ogen gezien dat dat niet zo is.

Mijn vraag is daarom: weet iemand of is ergens te vinden wat er precies onder doelmatigheid bedoeld wordt en welke voorzieningen meetellen voor een WOZ-taxatie?

Met vriendelijke  groet,

Anna

 


4 reacties

Reputatie 4

dit is volgens mij een vraag voor de gemeente waar je woont. Elke gemeente bepaalt dat zelf, zie hier de algemene richtlijn vanuit de overheid: Hoe bepalen gemeenten de WOZ-waarde? | Rijksoverheid.nl

Reputatie 7
Badge +2

Idd hangt dat er maar net van af hoe die doelmatigheid en voorzieningen worden ingeschat
Hier staat een rudimentaire uitleg van de termen

Waarom moet ik WOZ bezwaar maken? - JUIST (juistwoz.nl)

Wat ik me nog wel afvraag is:
Als u niet duidelijk heeft wat er met die termen wordt bedoeld, hoe weet u dan dat het referentiepand niet te vergelijken is op die basis?

De gemeente Den Haag geeft aan dat zij modelmatige waardebepalingen uitvoeren.
Hierbij is type, grootte en locatie vooral van belang.

“Vergelijking op basis van objectkenmerken:
Om alle woningen met elkaar te kunnen vergelijken, beschikken wij (de taxateur) over heldere informatie om te bepalen in welke mate woningen op elkaar lijken. Dit laatste gebeurt zo veel mogelijk op basis van objectieve kenmerken over de woningen zoals type, grootte van de woning, bouwjaar, ligging en grootte van de kavel. Waar nodig worden ook minder objectieve kenmerken (zoals kwaliteit van de woning, onderhoudstoestand) gebruikt om te vergelijken. Al deze kenmerken worden aangeduid als ‘objectkenmerken’. Wij houden deze objectkenmerken steeds actueel. Als wij bijvoorbeeld zien dat een woning is verbouwd, registreren wij direct de nieuwe kenmerken van deze woning.”

Anne.

Bedankt voor je antwoord Anne, hiermee kan ik vooruit.

En wat je vraag betreft: voor een deel kan ik wel inschatten wat onder voorzieningen en doelmatigheid bedoeld wordt. Het referentiepand heeft bijvoorbeeld twee nieuwe badkamers. Ons pand een heel klein en zeer verouderd badkamertje.

Ik heb mijn vraag gesteld om zeker te weten dat ik niets vergeet.

 

Reputatie 7
Badge +2

Er wordt voer het algemeen niet heel erg veel achter de voordeur gekeken.
Dus een leuken van 100k hoeft idd niet veel verschil te maken. 

Reageer