Klinkt gek, salderen met zonnepanelen en batterijen, maar er zit een idee achter.
Je kunt in de zomer geen energie in een batterij opslaan voor de winter, hooguit voor een paar dagen, afhankelijk van de batterij capaciteit.
In mijn geval heb ik dan aan een 5 kWh batterij genoeg, afgelopen zomer kon ik hiermee de hele zomer me zelf van energie voor zien op 18 kWh per maand na.
Een 5 kWh batterij zat bij mij in de ochtend rond 10 uur al vol en dan nog kwamen ze zelden onder de 50% lading in de nacht.
Ik hou dus een bak energie over die nu met de saldering nog terug geleverd word, maar na 1-1-27 waardeloos is.
Stoppen met terug leveren is een optie die ik al eerder opperde, maar ik heb nog een ander idee.
De fantasie van energie maatschappijen om geld binnen te halen bleek grenzeloos te zijn, laat ik ook even mijn best doen.
(tussen haakjes, nu ze zelf met hun eigen zonne en windparken invoeding tarieven moeten gaan
betalen staan ze op hun achterste benen!).
Op piekdagen lever ik nog wel 40kWh terug, maar laat ik het gemiddeld op 20 kWh houden.
Die kan ik met extra batterijen en een dynamisch contract op een gunstig tijdstip terug leveren.
Nadeel, je moet dan wel een bak geld extra investeren in die extra batterijen.
Dynamische tarieven zijn in de winter niet gunstig, afgelopen winter zou ik gewoon een stuk duurder uit geweest zijn met een dynamisch contract.
Het idee:
In de zomer dynamisch zonne energie met batterijen terug leveren en geld overhouden.
in oktober een vast contract nemen en die in maart weer opzeggen.
Aangezien ik in de winter mijn jaar verbruik zo goed als op heb en in de zomer bijna niks meer afneem is de opzeg boete ook minimaal.
Terug leveren doe ik in de winter ook zo goed als niks, dus heb ik ook geen last van de terug lever boete.
De zomer opbrengsten zouden dan grotendeels de winter kosten moeten dekken, een soort financieel salderen dus.
Leuk idee of niet?