Skip to main content
Vraag

Salderen met zonnepanelen en batterijen?

• November 23, 2025
  • 14 reacties
  • 59 Bekeken

Polvo55

Klinkt gek, salderen met zonnepanelen en batterijen, maar er zit een idee achter.

Je kunt in de zomer geen energie in een batterij opslaan voor de winter, hooguit voor een paar dagen, afhankelijk van de batterij capaciteit.
In mijn geval heb ik dan aan een 5 kWh batterij genoeg, afgelopen zomer kon ik hiermee de hele zomer me zelf van energie voor zien op 18 kWh per maand na.
Een 5 kWh batterij zat bij mij in de ochtend rond 10 uur al vol en dan nog kwamen ze zelden onder de 50% lading in de nacht.

Ik hou dus een bak energie over die nu met de saldering nog terug geleverd word, maar na 1-1-27 waardeloos is.
Stoppen met terug leveren is een optie die ik al eerder opperde, maar ik heb nog een ander idee.
De fantasie van energie maatschappijen om geld binnen te halen bleek grenzeloos te zijn, laat ik ook even mijn best doen.
(tussen haakjes, nu ze zelf met hun eigen zonne en windparken invoeding tarieven moeten gaan 
betalen staan ze op hun achterste benen!).

Op piekdagen lever ik nog wel 40kWh terug, maar laat ik het gemiddeld op 20 kWh houden.
Die kan ik met extra batterijen en een dynamisch contract op een gunstig tijdstip terug leveren.
Nadeel, je moet dan wel een bak geld extra investeren in die extra batterijen.

Dynamische tarieven zijn in de winter niet gunstig, afgelopen winter zou ik gewoon een stuk duurder uit geweest zijn met een dynamisch contract.

Het idee:
In de zomer dynamisch zonne energie met batterijen terug leveren en geld overhouden.
in oktober een vast contract nemen en die in maart weer opzeggen.
Aangezien ik in de winter mijn jaar verbruik zo goed als op heb en in de zomer bijna niks meer afneem is de opzeg boete ook minimaal.
Terug leveren doe ik in de winter ook zo goed als niks, dus heb ik ook geen last van de terug lever boete.
De zomer opbrengsten zouden dan grotendeels de winter kosten moeten dekken, een soort financieel salderen dus.

Leuk idee of niet?

14 reacties

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • November 23, 2025

heb je ook echt gerekend aan dit op zich leuke idee? Dynamisch in de winter is gemiddeld niet duurder dan variabel in de winter, je kunt nl geen vast contract nemen ivm de contracttijd. 

Je kunt beter in de zomer gaan shoppen bij EV buren zonder panelen of die niet bij jou die 20kWh willen afenemen voor weinig, maar wel meer dan de teruglever vergoeding.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • November 23, 2025

heb je ook echt gerekend aan dit op zich leuke idee? Dynamisch in de winter is gemiddeld niet duurder dan variabel in de winter, je kunt nl geen vast contract nemen ivm de contracttijd. 

Je kunt beter in de zomer gaan shoppen bij EV buren zonder panelen of die niet bij jou die 20kWh willen afenemen voor weinig, maar wel meer dan de teruglever vergoeding.

Ik heb echt wel naar de dynamische tarieven gekeken zowel over de zomer als de winter periode.
In de winter ben je echt duurder uit.
Nu al dreigt er een gas te kort omdat onze politiek zit te slapen, als dat gebeurt zullen de prijzen weer exploderen.
Dan ben je niet blij met dynamisch.
Ik snap alleen niet wat je bedoel met contract tijd, een vast contract van een jaar kun je rustig opzeggen na een half jaar

Volgens mij heeft alleen onze naaste buur een EV maar heeft het dak zelf ook vol panelen liggen.
Dat verkopen van eigen energie moet wel mogelijk worden, maar is nog niet zover, dus dat is nu nog geen optie.​​​​​​​

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • November 23, 2025

je kent ook de gemiddelde dynamische grafieken van jeroen, en in de winter zit die op ongeveer 12 c, met alles erbij dus 24-25 ct en dat is echt vergelijkbaar met de huidige jaar contracten, die je dus best tussentijds op zou kunnen zeggen maar bij vattenval betaal je wel een boete. Als je de tarieven van een variabel contract bekijkt, en die kun je wel elk moment opzeggen. dan loopt dat richting de 27-28 ct.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 24, 2025

@Polvo55 

Het idee is leuk, maar je gaat er waarschijnlijk weinig mee verdienen.

Aangezien ik in de winter mijn jaar verbruik zo goed als op heb en in de zomer bijna niks meer afneem is de opzeg boete ook minimaal.

Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen. Ze berekenen en gaan uit van de gemiddelde consument. Je mist ook alle bonussen. 

@EmielS was mij al voor. Een variabel contract is wat duurder en heeft ook geen bonussen. Toch is het wel uitvoerbaar, maar dan alleen met de echte wintermaanden en niet een half jaar. Zeker met jouw grote overschot en thuisaccu zou je ook voor 3 maanden variabel kunnen gaan.

Hoe komen mensen toch op het idee dan na 2026 de teruggeleverde stroom niets meer waard is. Alleen maar meer als de salderingsregeling er niet meer is, ten opzichte van een vast contract.

Het is voor het hoogste rendement wel zaak dat de thuisaccu goed gestuurd wordt. Met de standaard stekkeraccu’s kan dat standaard niet.

Ik heb vorige week nog enkele screenshots geplaatst met de opbrengsten. Nu zit ik wel in een geheel andere situatie zo zonder thuisaccu, maar met warmtepomp en EV. De enige sturing is voornamelijk handmatig. Op het juiste tijdstip de EV laden en grote verbruikers bij voorkeur niet in de pieken van de dag. 

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • November 24, 2025

Een variabel contract komt niet in aanmerking, die zijn te duur.
Ik heb prijzen gezien van 40 cent per kWh, en dat is toch fors meer dan vast of dynamisch.

@Polvo55 

Het idee is leuk, maar je gaat er waarschijnlijk weinig mee verdienen.

Daar zou je je nog wel eens in kunnen vergissen. Ze berekenen en gaan uit van de gemiddelde consument. Je mist ook alle bonussen. 

Hoe komen mensen toch op het idee dan na 2026 de teruggeleverde stroom niets meer waard is. Alleen maar meer als de salderingsregeling er niet meer is, ten opzichte van een vast contract.

Het is voor het hoogste rendement wel zaak dat de thuisaccu goed gestuurd wordt. Met de standaard stekkeraccu’s kan dat standaard niet.

Wat ik gelezen heb op gaslicht.com gaan ze uit van jou jaar verbruik en berekenen ze de boete over de gemiste inkomsten als de prijs lager is en dat is niks als de prijs hoger is of dat jou jaarverbruik al op is.
Ze missen dan geen inkomsten.
Wat bonussen betreft heb je wel gelijk, die mis je wel.

De energie maatschappijen die tot nu hun tarieven bekent hebben gemaakt zitten op een kwart cent netto en bij een paar zijn de kosten dan al hoger dan de opbrengsten en moet er geld bij.
Dus ja, na 26 is de terug geleverde stroom waardeloos tenzij je een dynamisch contract hebt en met de negatieve momenten kunt schuiven.
Maar dan wordt je naar een dynamisch contract gedwongen met de bijbehorende risico's die je misschien helemaal niet wilt

Met de stekkerbatterijen kan een hoop al weet in niet wat er met de diverse merken wel of niet kan.
De Zendure heeft in ieder geval slimme software waarbij het wel kan.
Als het zonnetje schijn, zoals op dit moment, dan worden alle energie stromen netjes geregeld.
Warmtepomp en huis gebruik zit nu op 1000 watt de resterende 2000 watt gaat naar de diverse batterijen en wordt ook gelijkelijk verdeeld.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • November 24, 2025

Een variabel contract komt niet in aanmerking, die zijn te duur.
Ik heb prijzen gezien van 40 cent per kWh, en dat is toch fors meer dan vast of dynamisch.

sterker nog, vndaag 43 in depiek, morgen bijna 50 ct in het piekuur. Maar dat is onbelangrijk, het gaat om het gemiddelde of nog beter, hoe je je energie gebruik afstemt op de goedkope uren. dynamisch moet je over langere termijn bekijken. 

Wat ik gelezen heb op gaslicht.com gaan ze uit van jou jaar verbruik en berekenen ze de boete over de gemiste inkomsten als de prijs lager is en dat is niks als de prijs hoger is of dat jou jaarverbruik al op is.
Ze missen dan geen inkomsten.
Wat bonussen betreft heb je wel gelijk, die mis je wel.

hebben we het nu over dynamisch (geen enkele boete, zelfs een bonus als je teruglevert), over variabel of over vast?

De energie maatschappijen die tot nu hun tarieven bekent hebben gemaakt zitten op een kwart cent netto en bij een paar zijn de kosten dan al hoger dan de opbrengsten en moet er geld bij.
Dus ja, na 26 is de terug geleverde stroom waardeloos tenzij je een dynamisch contract hebt en met de negatieve momenten kunt schuiven.
Maar dan wordt je naar een dynamisch contract gedwongen met de bijbehorende risico's die je misschien helemaal niet wilt

niemand dwingt je, je hebt altijd een keus.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • November 25, 2025

@Polvo55 

Er zijn heel veel mensen die eigenlijk niet willen. Zo bang voor uitschieters en plotselinge verhogingen. Gewoon een prettig gevoel zo’n vast contract. Noem het maar een bepaalde verslaving aan een vast contract.

Toch is dit voor heel veel mensen gewoon de goedkoopste oplossing op lange termijn. Jij hebt nu de keus al laten vallen op dynamisch. Over een jaar weet je niet anders meer.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • November 25, 2025

@EmielS Ik heb die tarieven ook gezien, iedereen met een dynamisch contract weer dol enthousiast, maar het is sinds 1 oktober maar een enkele keer voorgekomen.
Ik vind dat blij zijn met een dode mus.

hebben we het nu over dynamisch (geen enkele boete, zelfs een bonus als je teruglevert), over variabel of over vast?
/quote

Dit ging over een vast contract in de winter.

Wat het dwingen betreft, het is wel een vorm van financieel dwingen.

@Rakker 
De keus voor dynamisch geldt voorlopig alleen nog voor 2026 met de saldering.
Of ik dat in 2027 aanhoud of niet zal afhangen van de situatie op dat moment.
Het rare is dat iedereen de energie crisis is vergeten en denkt dat dit niet weer zal gebeuren, incl. onze minister.
Er zit nu veel te weinig gas in de voorraden voor een calamiteit van b.v. een LNG terminal die uitvalt of een onverwachte strenge winter.
De wereld is erg instabiel en een prijs explosie kan zo weer voor komen en iedereen sluit er de ogen voor en steekt de spreekwoordelijke kop in het zand.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • November 25, 2025

...

Stoppen met terug leveren is een optie die ik al eerder opperde,

...

Terug leveren doe ik in de winter ook zo goed als niks, dus heb ik ook geen last van de terug lever boete.

Heb je met je huidige vaste contract dan netto terugleverkosten? 

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • November 25, 2025

Dynamische tarieven zijn in de winter niet gunstig, afgelopen winter zou ik gewoon een stuk duurder uit geweest zijn met een dynamisch contract.

Het idee:
In de zomer dynamisch zonne energie met batterijen terug leveren en geld overhouden.
in oktober een vast contract nemen en die in maart weer opzeggen.
De zomer opbrengsten zouden dan grotendeels de winter kosten moeten dekken, een soort financieel salderen dus.

Maar afgelopen winter was ook uitzonderlijk. Lange tijden weinig wind. 

De meeste dynamische contracten zijn voor onbepaalde tijd. Die kan je dus kosteloos opzeggen. Als je na een paar maanden weer een dynamisch contract wil zou ik geen vast maar een variabel contract nemen want dan heb je geen opzegboete zodra je weer een dynamisch contract wil.

Een opzegboete is onafhankelijk van je verbruik. Contract is contract en een contract verbreken levert een boete op. Een opzegboete is afhankelijk van de kosten die de leverancier moet maken om de af te nemen energie in te kopen.

Eigen Huis geeft weinig aandacht voor dynamische contracten.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • November 26, 2025

...

Stoppen met terug leveren is een optie die ik al eerder opperde,

...

De terug lever kosten zijn wel zo hoog dat er nu al weinig meer van over blijft (buiten de saldering)
Maar ik heb nu nog een klein voordeel, maar uiteindelijk zal daar in 2026 en 2027 zo goed als niks van over blijven.
Binnen de saldering levert het natuurlijk wel veel op.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • November 26, 2025

Maar afgelopen winter was ook uitzonderlijk. Lange tijden weinig wind. 

De meeste dynamische contracten zijn voor onbepaalde tijd. Die kan je dus kosteloos opzeggen. Als je na een paar maanden weer een dynamisch contract wil zou ik geen vast maar een variabel contract nemen want dan heb je geen opzegboete zodra je weer een dynamisch contract wil.

Een opzegboete is onafhankelijk van je verbruik. Contract is contract en een contract verbreken levert een boete op. Een opzegboete is afhankelijk van de kosten die de leverancier moet maken om de af te nemen energie in te kopen.

Eigen Huis geeft weinig aandacht voor dynamische contracten.

Ik zie dit jaar niet veel anders, er zijn sinds 1 oktober maar weinig dagen waarop er een interessant prijsverschil is door wind.

Vast of variabel is een keuze, vaan variabel blijkt nog duurder te zijn dan dynamisch

De opzegboete is wel degelijk afhankelijk van je verbruik.
Als ik een contract afsluit voor 3000 kWh en ik heb die al na 10 maanden verbruikt kan ik ook kosteloos opzeggen, de energie maatschappij maakt dan geen verlies omdat ik precies de afgesproken energie heb afgenomen.
Maar we gaan het zien, zodra ik op de afgesproken energie zit zeg ik op.
Dat zal wel na de winter worden in maart of zo.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • November 26, 2025

...

De terug lever kosten zijn wel zo hoog dat er nu al weinig meer van over blijft (buiten de saldering)

Weinig van over blijft. Is dus nog niet dat teruglevering netto geld kost.

Polvo55
  • Auteur
  • Gevorderde
  • November 26, 2025

Weinig van over blijft. Is dus nog niet dat teruglevering netto geld kost.

Mij nog niet, maar er zijn ook nu al leveranciers waarbij de kosten hoger zijn dan de baten.