Skip to main content

Wanneer VEH iets vermeldt over het rendement van thuisbatterijen wordt verwezen naar het onderzoek van CE Delft over thuis- en buurtbatterijen van december 2023. Daarin zijn onder meer voor thuisbatterijen voor 5 en 10 Kwh berekeningen opgenomen over het rendement. Dat rendement wordt voor een zeer belangrijk deel bepaalt door de investeringskosten, de prijs en kosten van installatie van de thuisbatterij. Excl. BTW zouden deze ca 8000 € zijn voor een thuisbatterij voor 10 kWh. Ik liet echter voor vrijwel dezelfde kosten Zonneplan een thuisbatterij met de dubbele capaciteit, 20 kWh, plaatsen. Dat scheelt lijkt mij een behoorlijke slok op een borrel bij de berekening van het rendement en de terugverdienduur.

Om de BTW terug te kunnen vragen op de investering mag je niet in de KOR, Kleine Ondernemingsregeling, zitten. Als je daar ivm terugvragen BTW op zonnepanelen inzit en je die langer dan ik meen 3 jaar geleden hebt aangeschaft, kan je je uit de KOR laten uitschrijven. In het kwartaal volgend op deze uitschrijving kan je dan de BTW op de aanschaf terug (laten) vragen ook zonder dat de thuisbatterij op naam van je partner is aangeschaft. Dit vereist natuurlijk dat je, als je geen partner hebt,  de datum van de factuur van de koop laat vallen in het kwartaal nadat je uit de KOR bent. Eenmalig moet BTW op de fictieve opbrengsten van de batterij worden betaald: deze bedragen 15 € per kWh van de thuisbatterij, in mijn geval 20 (kWh) x 15 € = 300 € . Dit is een nieuwe regeling van 2024.

In de 4½ maand sinds 22 juli heeft mijn thuisbatterij al 800 € voor mij verdiend met in- en verkopen van stroom, 1/10 van de aanschaf en installatie. Maar natuurlijk is de vraag of dit zo blijft. Maar ik denk dat ik de thuisbatterij toch wel heb terugverdiend ruim voor de economische levensduur (15 jaar) van de batterij, Zonneplan gaat uit van binnen 4-5 jaar.

Ik ben benieuwd hoe het rendement uitpakt bij andere leveranciers van thuisbatterijen.

Mooie uiteenzetting ​@W.E.B 
De accu's worden inderdaad snel goedkoper.
Maar er zijn nog vele verkopers die een 1000 euro per kWh rekenen, dus 10kWh accu = 10.000 €
Dus shoppen loont zeker.

Ik heb ooit btw terug gevraagd voor zonnepanelen en als je dergelijke bedragen uitgeeft is dat ook de moeite waard.
Maar als ik zie hoe goedkoop de nieuwe stekker accu's zijn die gaan komen (geen installatie kosten) dan ga ik daar niet meer mee beginnen.
Dat uitschrijven uit de KOR ben ik nog niet tegen gekomen bij de verkopers, ze sturen aan op het energie contract en de teruggave aan te vragen op naam van de partner.
Het is in ieder geval een mooie aanvulling!

Reageer