Skip to main content

Ervaringen met een Homewizard Batterij

• 12 april 2025
  • 3 reacties
  • 227 Bekeken

Inmiddels een (1) Homewizard batterij 3  weken in mijn bezit en zie de positieve effecten al op mijn Zonnestroom verbruik. Het gehanteerde "nul op de meter principe" zorgt voor minder verbruik overdag omdat hij bijstand verleent (middels tot Max 800W) aan apparaten (was draaien, drogen, Föhnen etc) maar laat zich in de loop van de dag voldoende op voor om de avond (tv, licht) en nacht (koelkast, luchtverversing) gratis van stroom verbruik te laten zijn. Uiteraard is niet ieder huishouden tevreden met 2,7Kwh (batterij capaciteit) maar dan zet je eentje er naast mocht het ooit zover voor iemand moeten komen.

Kortom; zowel overdag als in de avond en nacht nuttig in gebruik.

Uiteraard speelt het weer en zomertijd gewoonte ook een rol. Een kookplaat gebruiken verbruikt wel de nodige Watt maar aangezien mijn relatief plat schuine dak (op het noorden gericht!) net nog wel even ook van de avondzon mag genieten is hij vol genoeg voor de avond en nachtverbruik (dat wordt m.i. anders bij wintertijd) . Uiteraard stopt dit verhaal van november zeker tot en met februari aangezien dan je huis zelf al voldoende van dat resterende beperkt binnengelaten stukje restant zonstroom, ongetwijfeld te weinig voor de voorbereidingen van de avond en nacht. dat zien we tegen die tijd wel.

Let wel: voordat ik aan de batterij begon heb ik wel wat vooronderzoek gedaan naar het sluipverbruik in het huis en daarop geanticipeerd met aanschaf installatie van slimme stroom schakelaars (met tijd en /of wattage consumptie start/stop mogelijkheden) op die apparaten zodat ze in de avond en nacht geen onnodige energie verbruiken. Dit kost misschien paar tientjes om bij Homewizard en/of bij Bol dit soort tijd/stroom schakelaars aan te schaffen.

Dus als je bijvoorbeeld die App van Homewizard met de P1 meter al gaat gebruiken (kost niet zoveel) wordt mi al een hoop duidelijk in het gedrag van je (verbruik) huishouden. En die P1 meter gebruikt deze batterij dan weer later mocht je besluiten voor de homewizard batterij (dus die aanschaf heb je dan niet meer)..

Kortom:

• Geen installateurs nodig zolang je de instructies van Homewizard goed volgt. Allemaal "plug and play".
  • Nul op meter filosofie geeft overdag al nuttig zonstroomverbruik en de avond en nacht komt daarbij
  • Ga wel altijd van te voren je huis-sluipverbruik na en neem daar maatregelen op want nutteloos slurpen van die stroom kun je doorgaans aanpassen door of apparaten echt uit te zetten of slim uit en aan te zetten gedurende de dag.
  • En hoewel batterijen soms/meestal niet goedkoop zijn (voor diegene die die (cowboy) markt al eens gecheckt heeft, is deze toch wel redelijk betaalbaar. Alternatieven zijn er ook al op de markt maar lees je goed in want er kunnen functioneel beperkende addertjes in het gebruik achter zitten. Ze lijken goedkoper maar hebben dan minder Kwh capaciteit of zijn complexer qua setup. En volg het (youtube) internet omdat er wel de nodige vloggers zijn die nuttige tips verschaffen om je alvast eens te laten voor-informeren.
  • De batterij verzorgt dat de maandelijkse operationele stroomrekening uitgaven zeker naar beneden zullen gaan. Mocht de (variabele stroomprijs) nog gaan stijgen dan ga je hem zelfs sneller terugverdienen. Vooralsnog zie ik nu wel dat mijn 8 zonnepanelen toch nog meer stroom op het net zetten boven alles wat het nu al bespaart (behalve op de wasdagen..;-), Maar dat kun je met stroomverbruik gedrag en slim verbruik overdag (of zonneboilertje)  zelf beïnvloeden. Al lijkt het me voor de aardbol niet verstandig die airco's de hele dag te laten loeien want dat verhoogt uiteindelijk enkel nog meer de stroom consumptie.. Dus voor diegene straks verbaasd zijn over die 200 miljard extra energie infra uitgaven (en de heffingen weer bij ons weghaalt) waarmee de regering bezig is..…  
  • en we dragen weer wat bij juist aan vermindering van stroomconsumptie en verlaging van kansen op vervelende effecten van netcongestie voor de wijk waar je woont. Want de netbeheerders zijn voorlopig nog wel even bezig, voorbehouden dat ze geld hebben/krijgen van de regering(en). Of de batterij helemaal wordt terugverdiend zal in deze onzekere economie tijden nog moeten worden bezien maar als je op dit moment 1395 euro (voor een(1) batterij) in Mr. Trump steekt of in dit soort batterij oplossingen zal het rendement /effect hiervan ongetwijfeld wel veel beter zijn voor jezelf (en de aardbol). En mocht je echt de hele avond een airfryer aan willen hebben staan, accepteer dan eenmalig die avond dat je wat netstroom erbij hebt verbruikt of schaf een extra HW batterij aan oid of …….gebruik hem eens niet.

Hoop hiermee wat extra informatie te hebben gegeven aan de opkomende thuis batterij opslag discussie.  Wel ter info voor de stroomverbruikers met een elektrische oplaad auto voor de deur dan wel warmtepomp- dan wel airco op het dak oid ; ….die heb ik (voorlopig nog) niet.   

darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 12 april 2025

@Rob D Interessante eerste ervaringen, maar net zoals bij “De grote thuisaccutest” van de VEH zou ik nog even wat langer wachten. Vooral op goedkopere opslag en bredere integratie in domotica oplossingen. Trefwoord HEMS = Home Energy Management System - opletten voor “vendor-lock-in”!

• Gevorderde
  • 12 april 2025

Als je een merk kiest zit je daar inderdaad aan vast.
Dat hoeft geen probleem te zijn als je er tevreden over bent.
Als je goed met Home Assist overweg kunt dan schijnt er nog wel van alles te koppelen te zijn, maar ik ben daar niet in thuis en heb er ook geen zin meer in om dat programmeren nog te leren al heb ik dat in het verleden wel met plezier gedaan.

Beste ​@Rob D welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Reageer