Skip to main content

Heb sinds half juni een 20 kW Thuisbatterij van Zonneplan. De installatie is geheel volgens mijn voorkeuren uitgevoerd. Hij staat in de kelder precies onder mijn meterkast. De 4G verbinding was eerstverantwoordelijke zwak, maar na verlenging van de netwerkkabel was dat probleem ook opgelost. Werkt sindsdien vlekkeloos. Opbrengst tot nu toe bijna €700. Afwachten hoefde opbrengst de komende jaren zal zijn hangt natuurlijk af hoe de onbalansmarkt zich ontwikkelt. Samen met 20 zonnepanelen ben ik benieuwd naar de opbrengst van de combi.

Zolang de onbalansmarkt zo blijft als nu (prijsverschil op pieken en dalen), inderdaad nog financieel extra aantrekkelijk. 
De verwachting is dat die markt over ca. 2 jaar, met het verdwijnen van de salderingsregeling, flink zal afvlakken, dus financieel minder aantrekkelijk wordt. 


Sinds 24 juli 2024 draait ook bij ons een Zonneplan Nexus 20 kW thuis batterij in combinatie met een dynamisch energiecontract tot volle tevredenheid. De installatie was binnen 2 uur probleemloos gefixt. De ruimte die de batterij inneemt is slechts een hoekje in onze schuur (verbonden aan de woning). Met de onbalansvergoeding levert de batterij inmiddels na 68 dagen een rendement van € 438. Als je dat omrekent naar een heel jaar zou dat zo’n jaarrendement van € 2350 betekenen. Dan zou je dus de kosten ad € 8000 (ex BTW) in krap 4 jaar terug kunnen verdienen. Maar onze ervaring is natuurlijk nog niet ‘jaar rond’. Het zou kunnen zijn dat we mogelijk slechtere jaargetijden, waarin het rendement iets lager ligt, nog niet hebben meegemaakt. Afwachten hoe we er na een volledig jaar uitspringen dus.

Over de levensduur stelt Zonneplan dat de Nexus 10.000 volledige oplaad/ontlaad-cycli moet meegaan. In deze 68 dagen hebben we 107 volledige cycli voltooid. Als je dat omrekent zou de batterij het zo’n 17 jaar moeten kunnen volhouden. Kortom, over de terugverdientijd maken we ons daarom maar geen zorgen, ook met of zonder salderingsregeling en ook niet bij een afnemende onbalansvergoeding.

Overigens is het vergoedingenverhaal maar één kant van de zaak. Met de thuisbatterij lever je immers ook een (kleine) bijdrage aan het stabiliseren van het electriciteitsnet, wat milieuvoordelen oplevert voor de maatschappij. 


@H.Groeneweg  Juist als je veel op de onbalansmarkt actief bent kan je lokaal de netcongestie verergeren. Tenminste is dat een van de mogelijke bijwerkingen.

Naast de capaciteit van 20 kWh is ook het laad- en ontlaadvermogen (in kW)  voor de handel belangrijk. De levensduur van de batterij gaat door het vaak laden en ontladen met hoog vermogen sneller omlaag.


Als steeds meer elektrische auto softwarematig in staat zijn om te laden en te ontladen als het net daar om vraagt valt het wel mee met die netcongestie. Zolang de accu banken nog relatief duur zijn en er steeds meer mega batterijen komen is dat mogelijke effect niet erg groot.


@J.T.W.M.Jansen De EV's moeten zowel hardware- als ook softwarematig in staat zijn.
De accutechnologie speelt natuurlijk ook een rol - Op dit moment is LiFePO4 beter geschikt dan de veelgebruikte LiPo-accu's.

Vraag: Wie stuurt de EV-accu aan? - Welke afspraken over laden  en ontladen?

Megapacks worden meestal op strategische plekken neergezet (windparken, zonnevelden).


In deze 68 dagen hebben we 107 volledige cycli voltooid.

Nu nog met de salderingsregeling kan je de kWh's (en daarmee dus energiebelasting en btw) waarmee je laadt weg strepen met de kWh's (en daarmee dus de energiebelasting en btw) die je uit je batterij terug op het net levert. Na afschaffing salderingsregeling voor zonnepanelen kan je die kWh's (en daarmee dus de energiebelasting en btw) niet meer met elkaar wegstrepen. Doordat degene die je kWh's die je op het net hebt terug gelevert dan ook energiebelasting en btw betaalt is er dus sprake van dubbele energiebelasting. Ik heb nog niet gehoord of en hoe dit probleem opgelost gaat worden.

 Indien geen oplossing zou je dan dus alleen nog maar kunnen handelen bij een prijsverschil van minstens € 0,15 per kWh.


Er worden opmerkingen gemaakt waar ik zo het antwoord niet op heb. Ook is het natuurlijk nauwelijks mogelijk om de toekomst op de energiemarkt te voorspellen. Maar veel antwoorden op onze vragen kreeg iik via mijn leverancier, zowel m.b.t. de aanschaf van onze zonnepanelen, het dynamische energiecontract als ook de thuisbatterij. Ik kan hun website aanbevelen. Ook heeft Zonneplan een kanaal op YouTube met heel veel antwoorden op vragen. Je kunt dan tegenwerpen dat dat de slager is die zijn eigen vlees keurt, maar In ieder geval hebben ze ons tot nu toe nog geen “knollen voor citroenen” verkocht. Soms moet je de gok maar nemen. Ook op andere plaatsen op dit forum lees ik soortgelijke ervaringen.

Zo kon ik 3 jaar geleden mijn aflopende energiecontract ad € 160 pm vernieuwen voor € 340 pm. Daarom toen toch maar de “onzekerheid” gekozen van een dynamisch contract en sindsdien betalen we zo’n € 100 pm. Maar als ik toen (en nu nog) al die critici had moeten geloven, had ik dat nooit moeten doen. Hetzelfde is nu naar mijn mening aan de hand met de thuisbatterij-discussies. Ik lees her en der heel veel tegenwerpingen, die vaak niet relevant blijken te zijn. De belangrijkste daarvan dat het financieel nooit uit zou kunnen (meestal door mensen die nog nooit van een onbalansvergoeding hebben gehoord). Daarom heb ik maar gewoon mijn huidige rendement op dit forum vermeld. Dat is ter aanvulling op de pilot van Eigen Huis wellicht ook informatief als een praktijkvoorbeeld.


de enige positieve case voor een thuisbatterij lijkt handelen op de onbalansmarkt. Alle andere toepassingen zijn we het wel over eens, geen case te bekennen.

Wat is super interessant vindt is hoe die case zich over een volledig jaar ontwikkelt. De laatste maanden hoor je heel positieve verhalen, en blijft dat ook als je over een volledig jaar kijkt.

En dan komt de glazen bol, hoe ontwikkelt de onbalansmarkt zich in de toekomst? Die vraag is niet te beantwoorden, tenzij we de toekomst afwachten.


Reageer