Skip to main content

Binnenkort loopt mijn energiecontract af en ik oriënteer mij nu op een nieuw energiecontract. Ik denk daarbij aan een dynamisch contract i.c.m. een thuisbatterij waarmee ik kan handelen op de energiemarkt. Hoe zit het met de levensduur van een thuisbatterij? Is die, net als bij andere oplaadbare batterijen, beperkt tot een bepaald aantal laadcycli? Bij een dynamisch contract wordt meerdere keren per dag energie ingekocht (de batterij geladen) en verkocht, afhankelijk van de op dat moment geldende stroomprijs. Als dat zo is, dan zijn er meerdere laadcycli per dag en zal de batterij niet lang meegaan. Mogelijk moet de batterij al worden vervangen voordat deze is terugverdiend. Aanbieders van thuisbatterijen reppen niet over de verwachte levensduur bij dagelijks handelen (en dus laden). Is hierover objectief al iets bekend of is het daarvoor nog te vroeg? 

De batterij houdt er niet van de ene op de andere dag mee op.
De capaciteit zal langzaam terug lopen.
Gangbaar zijn 5000 tot 7000 laadcycli wat normaal goed is voor 10 tot 15 jaar.
Na die cycli heeft de batterij nog een rest capaciteit van b.v. 70%.
Dat zul je per merk/type na moeten gaan.


Zonnepanelen hebben na 25 jaar ook nog een rest capaciteit van meestal 80%, ze vallen dus niet direct uit en kunnen nog jaren veel stroom leveren, de accu dus ook.


Beste Polvo, dank voor de reactie. Voortbordurend op wat je zegt: stel dat de batterij drie keer per dag laadt (door het computergestuurde aan- en verkopen bij een dynamisch contract), dan is dat 3 x 365 dagen = 1095 laadcycli per jaar. Na vijf jaar is dat 5475 laadcycli en dan zit je dus al in de range van 5000 tot 7000 laadcycli die je noemt als gangbaar voor de levensduur van een batterij. De meeste huidige op de markt zijnde thuisbatterijen verdienen zich (volgens de verkopers!) na vijf jaar terug. De capaciteit loopt langzaam terug, dus het houdt niet op na vijf jaar, maar na misschien nog enkele jaren zal hij wel vervangen moeten worden. Dan heb je dus niet zo lang plezier ervan, als je alleen kijkt naar de financiële kant van de zaak. Van belang is dus hoeveel laadcycli het handelen op de energiemarkt nu eigenlijk dagelijks vereist? Dat zal bepalend zijn voor de levensduur van een thuisbatterij als je dagelijks handelt. 


@T.S.M.K Ik denk dat in de meeste gevallen het bij 1 keer per dag blijft, als je de accu oplaad met je zonne panelen en 's avonds en 's nachts ontlaad vooral voor eigen gebruik.
Nu er weinig zon is en je de accu uit het net wilt laden dan is het meestal in de nacht het goedkoopst en tussen 17.00 en 20.00 uur het duurste, dus dan ontlaad en voor het grootste deel ook weer voor je zelf.
Ook dan blijft het bij één keer per dag.
De grafieken die ik heb gezien geven weinig andere mogelijkheden.
Op andere momenten is het verschil maar één of enkele centen, niet de moeite om je accu voor op te offeren.
Zoals ik in een ander topic al schreef, het levert je een tientje op over de winter maanden bij een 5 kWh accu.

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar mogelijk komt met dat handelen ook de belasting om de hoek kijken, zeker als je de btw van de aanschaf wilt aftrekken moet je je er goed in verdiepen wat de consequenties zijn.


 


Tja, in de belasting moet ik me ook nog verdiepen….

Bedankt zover voor het meedenken!


@T.S.M.K  Ik heb nog even nagetrokken wat onder een laadcyclus wordt verstaan.
Met name omdat het vandaag buiig is en soms de zon schijnt en soms niet.
Als de zon schijnt dan is er voldoende zonnestroom om de accu volop op te laden en voor het actuele thuisgebruik is er ook nog genoeg, mogelijk kan er zelfs nog terug geleverd worden.
Maar dan komt er een bui, en moet je accu aangesproken worden, soms gebeurt dit meerdere keren per uur.
Dit zijn niet allemaal laad cyclussen, een laad cyclus is een volledige op en ontlading.
Als d e accu 10% op en ontladen wordt geldt dit als een 0,1 laadcyclus.



 


Oke, dus een laadcyclus wordt pas bereikt als de batterij helemaal leeg is geraakt en daarna weer helemaal vol is geladen, ook al wordt hij daarvoor meerdere keren een beetje ontladen/geladen. Het is dan zaak om te weten te komen hoe lang het duurt voordat er een laadcyclus is gedaan en dat zal weer afhangen van het vermogen van de batterij, van de panelen en het eigen verbruik. Blijft lastig inschatten of berekenen!


Voor de duidelijkheid, 10 keer een laadcyclus van 10% is samen ook een volledige laadcyclus.
Je zult dus van gemiddelden uit moeten gaan.

Een leuk voorbeeld wat ik tegen kwam is een auto accu, met een laad cyclus van 80 keer.
De auto starten kost een hoop stroom, maar duurt maar enkele seconden.
Dit komt overeen met een laadcyclus van 0,001.
Je kunt dus enkel tienduizenden keer starten  voor hij er de brui aan heeft.
OK, de accu wordt ook voor andere dingen gebruikt en zal geen auto leven mee gaan, maar je hoeft hem ook niet om de drie maanden te vervangen.

 


Dat is een helder voorbeeld. Bedankt!


Reageer