Skip to main content

Sinds 23 augustus een Bliq 25 kwh met 8 kwh omvormer geplaatst. (aanschaf 10,000 euro) Vanaf 1 oktober handelen op de onbelans markt, via frank energie

Daarnaast 39 panelen en een hybride warmtepomp van 7 kwh, met backup van electrische cv

Geen gas aansluiting, tot op heden geen energie rekening, maar terug gave van plus minus 300 a 450 euro per jaar, dankzij de compensatie regeling.

Ter lering en of vermaak zal ik per maand kosten en of opbrengst doorgeven

EmielS

>>>Er moet helemaal geen balans gevonden worden, Tennet moet het net gewoon stabiel houden<«

Er is natuurlijk altijd onbalans niemand is in staat accuraat de zon, wind en gebruik van te voren precies te bepalen, dus (thuis)batterijen zijn absoluut noodzakelijk als we af willen van fossiele brandstoffen.

De modus is natuurlijk voor verbetering vatbaar, naar er is uiteraard niets op tegen dat als je investeert je betaald wordt voor je investering en risico dat je neemt!!

EmielS

>>>Er moet helemaal geen balans gevonden worden, Tennet moet het net gewoon stabiel houden<«

Er is natuurlijk altijd onbalans niemand is in staat accuraat de zon, wind en gebruik van te voren precies te bepalen, dus (thuis)batterijen zijn absoluut noodzakelijk als we af willen van fossiele brandstoffen.

De modus is natuurlijk voor verbetering vatbaar, naar er is uiteraard niets op tegen dat als je investeert je betaald wordt voor je investering en risico dat je neemt!!

Dat van die onvoorspelbare zon en wind is al jaren, en ook zonder thuisbatterij kon Tennet dat prima regelen. Nu is het handelen gewoon een verdienmodel, niks meer en niks minder. Laten we gewoon investeren in wijk/dorp/stad batterijen en de boel niet proberen te redden met inefficiente thuisbatterijen, waarvan we de milieu impact (over een aantal jaar) nog niet eens aangestipt hebben. 

Helaas is korte termijn geld verdienen nog altijd hipper dan lange termijn slimme dingen doen.

Ik denk dat beide foto's aantonen dat je argument misschien toch wat kort door de bocht is.....ik lever ongeveer 40 kWH aan het net, gedurende 2 piek momenten

EmielS

Nee, want dan staat verdienmodel voorop. Beter is dat netwerkbedrijf daarin de investeringen doet. Die kan dat goedkoper en dat is in ieders belang. Prima dat ze nu de regels wat strakker maken.

Buurtaccu's en thuisaccu’s zijn niet de oplossing. Niet duurzaam. Beter is het afschalen van windmolens of in de toekomst de overtollige stroom verwerken naar H2.

Ik denk dat iedereen in dit soort  discussies wat meer oog zou moeten hebben voor 2 aspecten die vaak onbenoemd blijven.

1. De gevolgen en kosten van het transport van elektriciteit t.g.v. het willen “verdienen aan laden/ontladen met een thuis accu. Hoe dan ook de netbelasting neemt alleen maar toe en ook de transportverliezen.
  2. Het verlies van energie door rendementsbeperkingen van accu's. Vergeet niet dat elke laad/ontlaad cyclus tevens AC/DC conversies betekent en dat je maar zo 15% zelf verliest. De hebberigheid om dan zelfs pieken en  dalen in prijzen te volgen en 2 cycli per dag te draaien maakt het ook voor levensduur van de accu niet veel beter.

Het 2de punt zijn echt kosten die je zelf voor je kiezen krijgt maar lang niet alle management systemen maken deze verliezen inzichtelijk. Het zijn systeemkosten die worden verstopt in je eigen huishoudelijk energie verbruik

Ik probeer mijn accu inzet zoveel mogelijk te beperken tot het uitgesteld gebruik van zelfopgewekte PV energie, “peakshaving” en als noodstroomvoorziening bij netuitval.

EmielS

Laten we gewoon investeren in wijk/dorp/stad batterijen en de boel niet proberen te redden met inefficiente thuisbatterijen,

Voorlopig moet er nog energiebelasting betaald worden als je een batterij oplaadt uit het net. Dat geldt helaas ook voor buurtbatterijen.

Ik probeer mijn accu inzet zoveel mogelijk te beperken tot het uitgesteld gebruik van zelfopgewekte PV energie, “peakshaving” en als noodstroomvoorziening bij netuitval.

@jvdleeuw 
Even op dat laatste inhaken, heb je een accu waarmee je het hele huis van stroom kan voorzien?
​​​​​​​Dat zou voor mij een complete verbouwing van de meterkast gaan betekenen want je hebt een kast nodig die het net afkoppelt bij netuitval.

De eerder genoemde stopcontact accu's hebben wel een ups uitgang, maar daarmee kun je maar op beperkte schaal apparatuur onder spanning houden.

Ik zou b.v. het wifi/internet modem en computer onder spanning kunnen houden, dat heb ik altijd communicatie naar buiten, tenzij de kabel of glasvezel kasten buiten ook zonder spanning komen te zitten.

@jvdleeuw 
Even op dat laatste inhaken, heb je een accu waarmee je het hele huis van stroom kan voorzien?
​​​​​​​Dat zou voor mij een complete verbouwing van de meterkast gaan betekenen want je hebt een kast nodig die het net afkoppelt bij netuitval.

De eerder genoemde stopcontact accu's hebben wel een ups uitgang, maar daarmee kun je maar op beperkte schaal apparatuur onder spanning houden.

Ik zou b.v. het wifi/internet modem en computer onder spanning kunnen houden, dat heb ik altijd communicatie naar buiten, tenzij de kabel of glasvezel kasten buiten ook zonder spanning komen te zitten.

Het begrip meterkast gebruik ik liever niet (“hok met rotzooi die er niet hoort”)

Je hebt helemaal gelijk met het opnieuw moeten inrichten van je elektrische installatie.  De investering in alleen een kale accu levert je niets op. Als je het met “stopcontact accu's” denkt te kunnen redden levert het alleen maar extra gevaar op; onverantwoord en zou onmiddellijk verboden moeten worden. De term “thuisaccu” is eigenlijk al misleidend en nodigt uit tot gevaarlijke keuzes.

Mijn huisinstallatie heeft een geïntegreerde noodstroom voorziening die netjes aan de geldende installatie eisen voldoet. Het kritische deel van de huisinstallatie is gescheiden van het publieke net en wordt direct uit de accu gevoed.

De kern is een goed ingericht energie management systeem (EMS). Dit is hoofdzakelijk software, kosten zitten met name in de hardware componenten en die  zijn allemaal redelijk vergelijkbaar.

@jvdleeuw 
Ja, vroeger werd de meterkast wel voor andere dingen gebruikt.
Het grote verschil met nu is dat er toen niet meer dan 3 stoppen (smeltzekeringen) in zaten en dat was het dan ook, dus ruimte genoeg voor een stofzuiger o.i.d.

Tegenwoordig zit hij vol apparatuur en past er vrijwel niks meer in.
Afgezien van een 12 groepen kast zit er nog een 24 groepenkast in waar een viertal 3 fasen automaten in zitten en de nodige meters, alles tjok vol.
Daarnaast nog een kleinere 6 groepen kastje met meters om de warmtepomp te kunnen monitoren.
En nog veel meer.
Het is ook een beetje hobby natuurlijk.

Er pas dus ook geen accu meer in en er zal weer een extra 4 of 6 groepenkastje bij moeten voor de accu's en meters om ze te monitoren.
Het zijn wel stekker accu's, maar ik sluit ze wel direct aan, dus zonder stopcontact.

Ik zie het probleem met deze accu's niet zo, ze voldoen ook met stekker aan de Nederlandse regels.
Het wordt pas een probleem als je die omzeilt.
Heb jij de accu dan niet in huis maar buiten staan?

​Er pas dus ook geen accu meer in en er zal weer een extra 4 of 6 groepenkastje bij moeten voor de accu's en meters om ze te monitoren.
Het zijn wel stekker accu's, maar ik sluit ze wel direct aan, dus zonder stopcontact.

Ik zie het probleem met deze accu's niet zo, ze voldoen ook met stekker aan de Nederlandse regels.
Het wordt pas een probleem als je die omzeilt.
Heb jij de accu dan niet in huis maar buiten staan?

@Polvo55 Je maakt hier voor mij een paar tenenkrommende opmerkingen en ik hoop echt dat ik je niet goed begrijp.

• Stopcontact accu's worden in eens stekker accu's, maar je gaat ze zonder stopcontact aansluiten
  • Je gaat ze anders gebruiken dat ze bedoeld zijn, omzeilt daarmee de Nederlandse regels en zegt tegelijk dat het dan pas een probleem wordt.

In dit soort discussies wil ik niet betrokken worden.

Zorg dat je een goede, veilige installatie hebt, die goed gedocumenteerd is en voor elke installateur toegankelijk en duidelijk is.

En ja, bij mijn staan de accu’s gewoon binnen in een geschikte ruimte samen met de bijbehorende installatie componenten.

@jvdleeuw 
Ik denk dat je mij niet goed hebt begrepen, met verkeerd gebruiken bedoel ik ze op 2500 watt  instellen op een gewoon stopcontact.
Het maximale vermogen wat zo is toegestaan is 800 watt.
Maar je kunt ze wel op 2500 watt instellen met een vaste aansluiting op een eigen groep.
Alles volgens de regels.

@jvdleeuw 
Ik denk dat je mij niet goed hebt begrepen, met verkeerd gebruiken bedoel ik ze op 2500 watt  instellen op een gewoon stopcontact.
Het maximale vermogen wat zo is toegestaan is 800 watt.
Maar je kunt ze wel op 2500 watt instellen met een vaste aansluiting op een eigen groep.
Alles volgens de regels.

Ben reuze benieuwd naar de veiligheid- en installatie voorschriften, heb je een url   ?

Ik heb wel een link naar een informatie site met een bak aan informatie over de thuisbatterij.
Naast een uitleg van alle termen staat er ook informatie over wat wel en niet mag, erg uitgebreid.
Als je daar gaat lezen ben je wel even zoet.
https://klimaatproductenkiezen.eu/elektriciteit/thuisbatterij/

Ik heb wel een link naar een informatie site met een bak aan informatie over de thuisbatterij.
Naast een uitleg van alle termen staat er ook informatie over wat wel en niet mag, erg uitgebreid.
Als je daar gaat lezen ben je wel even zoet.
https://klimaatproductenkiezen.eu/elektriciteit/thuisbatterij/

Ik wil alleen maar echte datasheets en specs zien. Verkooppraatjes zijn niet mijn ding.

Beste ​@jvdleeuw Als je nu even de moeite had genomen om te kijken dan was je er al rap achter gekomen dat die site niks met verkoop praatjes te maken heeft, juist niet!!
Het is algemene informatie over allerlei soorten batterijen, hun voors en tegens, uitleg over kretologie en gebruikte termen en een paar reviews over de bedoelde stekker accu's met hun voor en nadelen en specificaties.
De site staat los van verkopende firma's

Maar als je een data blad wilt van een verkoper wilt hebben:
https://www.duramotion.nl/files/shop/prod/453/files/150.pdf
https://marstekenergy.eu/products/venus-energycube

Er zijn 2 firma's die deze accu onder een eigen naam verkopen,
De informatie bij deze firma's is niet onafhankelijk.

@Polvo55 Typisch USA/Canada product, twijfelachtige leverbaarheid, tav veiligheidsvoorschriften niet gedocumenteerd. Geen echte professionele verkoopkanalen in Europa

Zou ook in de 800W versie eigenlijk altijd op een aparte automaat in de verdeelkast aangesloten moeten worden en nooit zomaar op een willekeurige wandcontactdoos in huis.

Voor mij een levensgevaarlijk product dat niet bespreekbaar is zonder formeel EU keurmerk (KEMA/VDE)

@jvdleeuw Marstek is een Amerikaans bedrijf met een Europese afdeling
De batterijen worden in China gemaakt voor de Europese markt, in de VS/Canada hebben ze een andere netspanning en andere stekkers.
Het heeft ook gewoon een CE markering en voldoet aan alle Europese veiligheid en EMC regels.
Die staan allemaal op het datablad genoemd.
Maar ook nu constateer ik weer dat je de aangeboden info kennelijk niet leest en praat vanuit onderbuik gevoelens.

>>>emiels  

Laten we gewoon investeren in wijk/dorp/stad batterijen en de boel niet proberen te redden met inefficiente thuisbatterijen<<«

Ik zou dit commentaar nogal naïef willen noemen, de netbeheerders moeten knokken voor elk transformatie huisje, niemand wil ze voor, naast of achter zijn huis, daarnaast zelfs als plaatsing afgedwongen kan worden, waar haal je de mensen vandaan om ze te instaleren?

>>>>RAKKER

Buurtaccu's en thuisaccu’s zijn niet de oplossing. Niet duurzaam. Beter is het afschalen van windmolens of in de toekomst de overtollige stroom verwerken naar H2<<«

Zelfde verhaal, vergeten wordt weer het enorme tekort aan technisch personeel. Buurt accu's en batterij parken werken trouwens uitstekend zie de bekende voorbeelden in het buitenland, misschien niet ideaal, maar beter dan enorme piekbelasting

>>>>>>jvdleeuw

1. De gevolgen en kosten van het transport van elektriciteit t.g.v. het willen “verdienen aan laden/ontladen met een thuis accu. Hoe dan ook de netbelasting neemt alleen maar toe en ook de transportverliezen.
  2. Het verlies van energie door rendementsbeperkingen van accu's. Vergeet niet dat elke laad/ontlaad cyclus tevens AC/DC conversies betekent en dat je maar zo 15% zelf verliest. De hebberigheid om dan zelfs pieken en  dalen in prijzen te volgen en 2 cycli per dag te draaien maakt het ook voor levensduur van de accu niet veel beter.<<<<<«

Waar te beginnen? Gebrek aan kennis en toch pretenderen alles te weten?

Nogmaals het probleem is de piekbelasting

Rond 18.00 uur komen mensen thuis, laadpaal aan, koken, verwarming een tandje hoger, dus mijn batterij levert pakweg 25 kwh op dat moment, die ik inkoop op momenten dat er een overvloed is van kWh, meestal snachts of tussen 12 en 4 uur.

Batterijen worden dezer tijd gestuurd door AI

15 % is aan de maximale kant, maar inderdaad conversie kost energie.

Moderne batterijen hebben 8 000 of meer cyclus, dus zelfs 2 cyclus per dag, wat gemiddeld hoog is levert 4000 dagen dus pakweg 10 jaar.

Daarna garanderen de meeste fabrikanten tussen de 60 en 80% capaciteit. Dus ook na 10 jaar kan je nog lang plezier hebben van je batterij.

Om laden ontladen hebberigheid te noemen is wel heel apart, en verdient geen reactie.

All in all, ik heb enorm geïnvesteerd in warmtepompen, boilers zonnepanelen en een thuisbatterij, wij zijn hierdoor een netto leverancier sinds 2.5 jaar en dragen bij aan het terug dringen van de piekbelasting op het net

Je weet dat er een Quote knopje bij elk bericht staat? jou manier van quoten is nogal onoverzichtelijk en leest moeilijk.

Tennet heeft duidelijk problemen met dergelijke handel, en ik neig hunnie te geloven 😉 Dus laten we dat maar even als waarheid aannemen. 

@P.J.B Wat die transformator huisjes betreft, dat valt mee hoor.
Ze hebben er namelijk geen vergunning voor nodig, je ziet hier ook nooit bouw aanvragen voor.
Je komt er pas achter als ze naast of voor je huis aan het graven zijn.
Ze moeten komen op plekken waar dat technisch het beste uitkomt.

@EmielS 
Ook even rekening houden met het feit dat er 2 soorten piek belasting zijn, namelijk bij aanbod op een mooie zomerse dag en bij vraag als iedereen thuis komt 's avonds.
Iedere piekbelasting heeft een eigen aanpak nodig.

Omvormers van zonnepanelen schakelen zich zelf uit als de spanning boven de 253V komt, maar stroom leveren op het net door accu's is van een andere orde en daar moeten afspraken over komen om het net stabiel te houden.

@EmielS 
Ook even rekening houden met het feit dat er 2 soorten piek belasting zijn, namelijk bij aanbod op een mooie zomerse dag en bij vraag als iedereen thuis komt 's avonds.
Iedere piekbelasting heeft een eigen aanpak nodig.

Omvormers van zonnepanelen schakelen zich zelf uit als de spanning boven de 253V komt, maar stroom leveren op het net door accu's is van een andere orde en daar moeten afspraken over komen om het net stabiel te houden.

dat is bekend, en net zoals de netbeheerders maatregelen genomen hebben tegen een overload aan zonne energie (253V grens) zal dat dus ook gaan gebeuren voor batterijen, netstabiliteit is het allerhoogste goed en wat mij betreft is elke maatregel toegestaan om dat te bewerkstelligen. 

Ook wel grappig, paar reacties hierboven, dat we het toverwoord AI er ook weer bijhalen, alsof dat het wondermiddel is dat al onze problemen oplost 😁

Tennet heeft duidelijk problemen met dergelijke handel, en ik neig hunnie te geloven 😉 Dus laten we dat maar even als waarheid aannemen. 

Handel die ​@P.J.B doet is niet de handel waar Tennet het probleem mee heeft. Dat is de onbalanshandel waar nare truckjes mee uitgehaald worden om geld te verdienen.

Zoals hij dat doet is niet anders dan anderen met een dynamisch contract zonder accu. Zo verbruik is graag met lage prijzen en lever ik graag zonnestroom terug bij een hoge prijs. En dat zonder accu.

Hij/zij doet het met accu en dat is deels wel handel, maar niet direct waar je rijk mee wordt. De prijs moet tussen hoog en laag voldoende hoog zijn om de kosten van de accu en het laadverlies wat hij nogal laag aanhoud te compenseren.

Een deel van de piekbelasting wordt veroorzaakt door hoog teruglevering door panelen en accu's. Beide mogen ze niet leveren met een spanning boven 253V

Een ander piekbelasting wordt veroorzaakt door de consumenten met vaste contracten die geen enkele prikkel hebben om hun verbruik naar een gunstig tijdstip te verplaatsen.

Ik weiger een thuisaccu te gaan kopen. Ik heb al een grote mobiele en wel een dynamisch contract.

Vannacht de accu volgemaakt voor enkele centen per kWh.

Handel die ​@P.J.B doet is niet de handel waar Tennet het probleem mee heeft. Dat is de onbalanshandel waar nare truckjes mee uitgehaald worden om geld te verdienen.

eerste zin openeningspost:

quote:

Sinds 23 augustus een Bliq 25 kwh met 8 kwh omvormer geplaatst. (aanschaf 10,000 euro) Vanaf 1 oktober handelen op de onbelans markt, via frank energie

en hoe kijk je aan tegen de maatregelen die Tennet neemt?! Zij hebben blijkbaar in toenemende mate last van onbalans handelen en nemen nu dus blijkbaar al maatregelen.

<edit> link: https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5481539/geld-verdienen-met-slimme-thuisbatterijen-lastiger-na-ingrijpen

het lijkt mij een noodzakelijke actie, grote wind parken schakelde up of off om extra te kunnen profiteren van de onbalans.

Onbalans is natuurlijk een work in process er zal een goede formule voor moeten worden gevonden. ik zelf ben even sinds 1 december over gestapt naar dynamisch, voor 1 of een aantal maand(en) als experiment. Puur financieel gezien levert onbalans handelen natuurlijk meer op, maar ik ben benieuwd wat het verschil precies is.

Even voor de duidelijkheid, ik heb de thuisbatterij niet uitsluitend gekocht als verdien model🤓

Sinds 1 december dus tijdelijk naar dynamisch over gestapt. Resultaat tot en met gisteren

Inkoop gemiddelde 13.9 cent

344 kwh voor 47.73 euro

Verkoop gemiddelde 17.2 cent

146 kwh voor 25.07 euro

eerste zin openeningspost:

quote:

Sorry, dus niet goed gelezen.

De handel in onbalans is toch niet zo profijtelijk als voorgeschoteld is. Velen stoppen daar al mee.

En als Tennet de regels aanscherpt, zal de rest ook wel stoppen. Zeker als de salderingsregeling afgeschaft is voor de energiebelasting.

Met mijn dynamisch contract zonder accu. Inkoop 14,1. Verkoop 13,9. Alleen is de verhouding 10 : 1.

Reageer