Skip to main content

Sinds 23 augustus een Bliq 25 kwh met 8 kwh omvormer geplaatst. (aanschaf 10,000 euro) Vanaf 1 oktober handelen op de onbelans markt, via frank energie

Daarnaast 39 panelen en een hybride warmtepomp van 7 kwh, met backup van electrische cv

Geen gas aansluiting, tot op heden geen energie rekening, maar terug gave van plus minus 300 a 450 euro per jaar, dankzij de compensatie regeling.

Ter lering en of vermaak zal ik per maand kosten en of opbrengst doorgeven

 

De handel in onbalans is toch niet zo profijtelijk als voorgeschoteld is. Velen stoppen daar al mee.

En als Tennet de regels aanscherpt, zal de rest ook wel stoppen. 

Ik zit t/m eind oktober op meer dan 7 euro per dag met onbalans, (de november bonus weet ik pas eind december) om mijn batterij terug te verdienen, inclusief renteverlies etc in 5 jaar moet ik gemiddeld 5 euro per dag verdienen.

Inclusief conversie verlies en 12 euro management kosten van Bliq per maand zit ik nu boven de 7 euro per dag.

Dus dat 'niet zo profijtelijk' klopt dus niet, als die 7 euro per dag doorloopt is de thuisbatterij in 3 a 4 jaar terugverdiend.

Ikzelf overweeg per februari of maart weer verder te gaan met de onbalans.

Dat Tennet de regels aanscherpt is uiteraard alleen maar toe te juichen, daar worden we allemaal alleen maar beter van!


>>>>>>jvdleeuw

  1. De gevolgen en kosten van het transport van elektriciteit t.g.v. het willen “verdienen aan laden/ontladen met een thuis accu. Hoe dan ook de netbelasting neemt alleen maar toe en ook de transportverliezen.
  2. Het verlies van energie door rendementsbeperkingen van accu's. Vergeet niet dat elke laad/ontlaad cyclus tevens AC/DC conversies betekent en dat je maar zo 15% zelf verliest. De hebberigheid om dan zelfs pieken en  dalen in prijzen te volgen en 2 cycli per dag te draaien maakt het ook voor levensduur van de accu niet veel beter.<<<<<«

Waar te beginnen? Gebrek aan kennis en toch pretenderen alles te weten?

Nogmaals het probleem is de piekbelasting

Rond 18.00 uur komen mensen thuis, laadpaal aan, koken, verwarming een tandje hoger, dus mijn batterij levert pakweg 25 kwh op dat moment, die ik inkoop op momenten dat er een overvloed is van kWh, meestal snachts of tussen 12 en 4 uur.

Batterijen worden dezer tijd gestuurd door AI

15 % is aan de maximale kant, maar inderdaad conversie kost energie.

Moderne batterijen hebben 8 000 of meer cyclus, dus zelfs 2 cyclus per dag, wat gemiddeld hoog is levert 4000 dagen dus pakweg 10 jaar.

Daarna garanderen de meeste fabrikanten tussen de 60 en 80% capaciteit. Dus ook na 10 jaar kan je nog lang plezier hebben van je batterij.

Om laden ontladen hebberigheid te noemen is wel heel apart, en verdient geen reactie.

All in all, ik heb enorm geïnvesteerd in warmtepompen, boilers zonnepanelen en een thuisbatterij, wij zijn hierdoor een netto leverancier sinds 2.5 jaar en dragen bij aan het terug dringen van de piekbelasting op het net

@P.J.B Deze “valse quote” had ik gemist, excuses, Hierbij alsnog een reactie

Mijn boodschap was dus niet goed overgekomen. Ik heb het niet over piekbelasting maar over onnodig transporteren van grotere hoeveelheden elektrische energie als er al veel drukte op het net is. Je betoog gaat op als er sprake is van een oneindige transportcapaciteit van het elektriciteitsnet, dat is helaas niet zo. Bedenk hierbij ook dat de tarieven suggereren dat er tekorten resp. overschotten zijn, maar daar gaat het om landelijke gemiddeldes terwijl lokale omstandigheden geweldig kunnen verschillen.

Daarbij komt bij dat bij dat transport van energie de laadklep niet goed dicht zit en je 10 tallen procenten van de lading onderweg verliest. Omdat je voor het restant maar veel minder hoeft te betalen merk je dat niet zo, maar het is en blijft wel energieverspilling. De hedendaagse aansturing hiervoor heeft niet veel met AI te maken, allemaal standaard algoritmen op basis van harde actuele input gegevens.

Ik heb zeker niet de pretentie alles te weten, integendeel. Maar ik baseer me wel op feiten en actuele metingen. Ik ga niet voor de financiële maar voor de energiebesparingswinst en heb daarbij in inmiddels al 8 jaar lang totaal geen geld aan energie (inclusief auto-brandstof) uit hoeven geven.

 


Reageer