>>>>>>jvdleeuw
- De gevolgen en kosten van het transport van elektriciteit t.g.v. het willen “verdienen aan laden/ontladen met een thuis accu. Hoe dan ook de netbelasting neemt alleen maar toe en ook de transportverliezen.
- Het verlies van energie door rendementsbeperkingen van accu's. Vergeet niet dat elke laad/ontlaad cyclus tevens AC/DC conversies betekent en dat je maar zo 15% zelf verliest. De hebberigheid om dan zelfs pieken en dalen in prijzen te volgen en 2 cycli per dag te draaien maakt het ook voor levensduur van de accu niet veel beter.<<<<<«
Waar te beginnen? Gebrek aan kennis en toch pretenderen alles te weten?
Nogmaals het probleem is de piekbelasting
Rond 18.00 uur komen mensen thuis, laadpaal aan, koken, verwarming een tandje hoger, dus mijn batterij levert pakweg 25 kwh op dat moment, die ik inkoop op momenten dat er een overvloed is van kWh, meestal snachts of tussen 12 en 4 uur.
Batterijen worden dezer tijd gestuurd door AI
15 % is aan de maximale kant, maar inderdaad conversie kost energie.
Moderne batterijen hebben 8 000 of meer cyclus, dus zelfs 2 cyclus per dag, wat gemiddeld hoog is levert 4000 dagen dus pakweg 10 jaar.
Daarna garanderen de meeste fabrikanten tussen de 60 en 80% capaciteit. Dus ook na 10 jaar kan je nog lang plezier hebben van je batterij.
Om laden ontladen hebberigheid te noemen is wel heel apart, en verdient geen reactie.
All in all, ik heb enorm geïnvesteerd in warmtepompen, boilers zonnepanelen en een thuisbatterij, wij zijn hierdoor een netto leverancier sinds 2.5 jaar en dragen bij aan het terug dringen van de piekbelasting op het net