ik twijfel sterk of een batterij een oplossing is voor het probleem van het afschaffen van de salderingsregeling. in de zomer lever ik nu per saldo veel terug aan het net en in de winter kom ik opbrengst van de panelen te kort. Dan heb ik toch heel veel batterijen nodig om te voorzien in mijn winterbehoefte …. of zie ik het niet goed?
Die p1 meter wordt er in eerste instantie niet bijgeleverd en komt pas volgend jaar.
Alleen daarom al op dit moment niet interessant.
Er is ook nog een hoop in ontwikkeling op software gebied.
Het merendeel berust op beweringen van de leverancier wat allemaal zou moeten kunnen en hoe het zou moeten werken.
Dus eerst maar rustig afwachten of ze het allemaal waar kunnen maken.
Ik blijf het topic op tweakers met interesse volgen, als ze niet waarmaken wat ze beloven dan zullen daar snel berichten over verschijnen.
klopt. Ik zou ook rustig ff wachten of bedingen dat je die p1 meter gratis krijgt nageleverd. Verder s mijn interesse vooral gewoon mijn eigen energie opwekking benutten in de avond en nacht. Als de businesscase tenminste klopt. Vandaar ook mijn bijdrage initiële met een berekening (waar je het nodige nog van kan vinden) in de hoop ook een wat meer berekend besluit t.z.t. te kunnen nemen.
Een thuisbatterij is naar mijn voorlopige mening niet DE oplossing voor de saldering. Echter denk ik dat u het meer moet zien als opslagmogelijkheid van opgewekte en te veel aan energie. Deze energie kunt u dan later zelf gebruiken en of verkopen op het net.
Een thuisbatterij is naar mijn voorlopige mening niet DE oplossing voor de saldering. Echter denk ik dat u het meer moet zien als opslagmogelijkheid van opgewekte en te veel aan energie. Deze energie kunt u dan later zelf gebruiken en of verkopen op het net.
Mij ontgaat volledig wat u reactie toevoegt aan wat ik zelf schreef?
U heeft gelijk. Ik denk dat we ons wat minder moeten in deze discussie wat minder moeten blind staren op het “terug verdienen” en wat meer dienen te kijken naar rendement op geïnvesteerd vermogen. Rente op ons geld is weinig tot negatief. Zeker als de inflatie wordt meegenomen. Dan zou het kunnen zijn dat men beter kan investeren in bv thuisbatterijen. op termijn zal die energie alleen maar duurder worden.
zolang je ‘rendement’ en ‘thuisbatterij’ in 1 adem noemt, gaat het mis. Rendement op geinvesteerd vermogen versus rente op spaargeld is natuurlijk geen vergelijk, tenzij het rendement zoveel is dat het geinvesteerde vermogen weer terugverdient wordt. En dan zijn we weer terug bij stelling 1: een thuisbatterij is financieel niet rendabel, met die nuance erbij dat handelen op de energiemarkt wel wat oplevert, maar of dat blijft is de vraag.
‘Thuisbatterij’ en ‘hobby’ kan overigens prima in 1 adem genoemd worden
Even een praktische situatie geschetst.
Ik zou de thuis batterij in eerste instantie voor eigen behoefte gebruiken.
Dus overdag laden met zonne energie en 's avonds en 's nachts weer voor eigen gebruik ontladen.
Een 5kW versie zou daarvoor optimaal zijn, ik zou vrijwel de volle capaciteit gaan benutten.
Maar er wordt soms meer elektriciteit gebruikt, een tweede van 5kW er bij of eentje van 10kW zou het verschil op kunnen vangen, maar wordt dan niet meer volledig gebruikt.
Een derde van 5kW of eentje van 15kW is voor mij overkill, de keren dat die aangesproken wordt zijn uitzonderingen.
Dan blijft er meestal dus wel een 5 kWh energie over waarmee je kunt handelen op de energie markt.
Dit geldt dan vooral voor de zomer, in de winter is er volstrekt te weinig zon om de accu’s op te laden.
Op dit moment (grijze november dagen) haal ik maar 1 à 2 kW op met de zonnepanelen.
Dus is het vooral zaak om op goedkope momenten de accu's op te laden.
Het verschil is nu echter maar een paar cent, 5kW zou dan maar een dubbeltje opleveren als je die zou terug leveren en als je het wel zelf gebruikt zou het je een dubbeltje besparen met goedkopere stroom.
Is dat nog interessant?
In de zomer kan het verschil hoger zijn, ik heb het niet nagetrokken, maar stel dat het verschil op zonnige dagen oploopt tot 20 cent, dan zou ik met de geschetste 5kWh een euro kunnen verdienen.
Maar dat is ook lang alle dagen niet zo, alleen op mooie zonnige dagen.
Het meeste profijt heb je dus van eigen gebruik.
Een super zware accu heb je dan ook niet nodig.
Met een kleinere accu komt terug verdienen sneller in beeld.
In mijn situatie: ik gebruik in de zomer gemiddeld een 8kWh per dag, 3 overdag, 4 's avonds en 1 's nachts.
Op een donkere regenachtige zomerdag na zal ik me grotendeels zelf kunnen bedruipen.
In de winter heb ik zo goed als niks aan een accu, een dubbeltje per dag is hooguit een tientje over de hele winter periode.
In geld:
Stel dat ik in de drie zomer maanden en een maand ervoor en een maand erna, dus 5 maand optimaal gebruik kan maken van de accu.
Ik lever dan 150 dagen 5 kWh = 750 kWh minder terug want die gaan nu in de accu, dat scheelt terug lever kosten, stel die op 10 cent per kWh dan is dat 75 euro.
Daarnaast trek ik ook 750 kWh minder uit het net, tegen 30 cent per kWh is dat 250 Euro.
Totaal dus 325 euro.
Als zo'n accu 1900 euro kost heb je hem dus na 6 jaar terug verdiend
Nu zal echt niet elke dag in de zomer optimaal zijn, maar het zal ook niet na 5 maanden direct stoppen.
In de overgang naar de winter zul je vast ook nog wel goede dagen hebben.
Dus ik denk dat het een reëel scenario is.
Een 2e accu zal niet optimaal gebruikt worden en zal van die 750kWh hooguit 900 tot 1000 kWh kunnen maken, dus nog 150 tot 250 kWh meer, maar die verdien je dan niet meer terug.
Die is tegen die tijd versleten.
Nu is een 10kW versie goedkoper dan 2 van 5 kW, mogelijk dat het dan wel terug te verdienen is.
Ik zou de thuis batterij in eerste instantie voor eigen behoefte gebruiken.
Dus overdag laden met zonne energie en 's avonds en 's nachts weer voor eigen gebruik ontladen.
Een 5kW versie zou daarvoor optimaal zijn, ik zou vrijwel de volle capaciteit gaan benutten.
Maar er wordt soms meer elektriciteit gebruikt, een tweede van 5kW er bij of eentje van 10kW zou het verschil op kunnen vangen, maar wordt dan niet meer volledig gebruikt.
Een derde van 5kW of eentje van 15kW is voor mij overkill, de keren dat die aangesproken wordt zijn uitzonderingen.
Dan blijft er meestal dus wel een 5 kWh energie over waarmee je kunt handelen op de energie markt.
Dit geldt dan vooral voor de zomer, in de winter is er volstrekt te weinig zon om de accu’s op te laden.
Op dit moment (grijze november dagen) haal ik maar 1 à 2 kW op met de zonnepanelen.
Dus is het vooral zaak om op goedkope momenten de accu's op te laden.
Het verschil is nu echter maar een paar cent, 5kW zou dan maar een dubbeltje opleveren als je die zou terug leveren en als je het wel zelf gebruikt zou het je een dubbeltje besparen met goedkopere stroom.
Is dat nog interessant?
In de zomer kan het verschil hoger zijn, ik heb het niet nagetrokken, maar stel dat het verschil op zonnige dagen oploopt tot 20 cent, dan zou ik met de geschetste 5kWh een euro kunnen verdienen.
Maar dat is ook lang alle dagen niet zo, alleen op mooie zonnige dagen.
Het meeste profijt heb je dus van eigen gebruik.
Een super zware accu heb je dan ook niet nodig.
Met een kleinere accu komt terug verdienen sneller in beeld.
In mijn situatie: ik gebruik in de zomer gemiddeld een 8kWh per dag, 3 overdag, 4 's avonds en 1 's nachts.
Op een donkere regenachtige zomerdag na zal ik me grotendeels zelf kunnen bedruipen.
In de winter heb ik zo goed als niks aan een accu, een dubbeltje per dag is hooguit een tientje over de hele winter periode.
In geld:
Stel dat ik in de drie zomer maanden en een maand ervoor en een maand erna, dus 5 maand optimaal gebruik kan maken van de accu.
Ik lever dan 150 dagen 5 kWh = 750 kWh minder terug want die gaan nu in de accu, dat scheelt terug lever kosten, stel die op 10 cent per kWh dan is dat 75 euro.
Daarnaast trek ik ook 750 kWh minder uit het net, tegen 30 cent per kWh is dat 250 Euro.
Totaal dus 325 euro.
Nu zal echt niet elke dag in de zomer optimaal zijn, maar het zal ook niet na 5 maanden direct stoppen.
Een 2e accu zal niet optimaal gebruikt worden en zal van die 750kWh hooguit 900 tot 1000 kWh kunnen maken, dus nog 150 tot 250 kWh meer, maar die verdien je dan niet meer terug.
Nu is een 10kW versie goedkoper dan 2 van 5 kW, mogelijk dat het dan wel terug te verdienen is.
Als je je accu zo kan aansturen dat deze wanneer er overdag te weinig zonne energie was laad tijdens de goedkope nachtelijke uren, dan de accu juist ook weer overdag bijspringen. Dus in 1e instantie zonne energie, maar dat werkt vooral maar 200 -225 dagen per jaar. maar op deze manier kan de accu ook weer nuttig zijn. Belangrijk criterium is dus dat je de accu slim geautomatiseerd kan aansturen.
In geld:
Totaal dus 325 euro.
Eerst even het tijdvak waarin je berekening speelt, als dit de komende 2 salderingsjaren nog is, dan klopt een stukje terugleverboete, maar of je nou wel of niet iets in het net stopt, als er nog gesaldeerd kan worden is dat om het even, qua geld.
Na salderen is er een onbekend ander verhaal, of er dan nog terugleverboete is, is onbekend, Wat dan je teruglever tarief is (ben je hierboven ook vergeten), is onbekend. Wel zal er iets meer flexibele tarievering komen.
Kortom, tijdens saldering is er echt geen case te maken, en wat daarna speelt is totaal onbekend, maar waarschijnlijk wordt een batterij dan interssanter, zeker ook omdat de batterij techniek verder ontwikkelt en dan wil iedereen waarschijnlijk een batterij en zakt de prijs ook.
zolang je ‘rendement’ en ‘thuisbatterij’ in 1 adem noemt, gaat het mis. Rendement op geinvesteerd vermogen versus rente op spaargeld is natuurlijk geen vergelijk, tenzij het rendement zoveel is dat het geinvesteerde vermogen weer terugverdient wordt. En dan zijn we weer terug bij stelling 1: een thuisbatterij is financieel niet rendabel, met die nuance erbij dat handelen op de energiemarkt wel wat oplevert, maar of dat blijft is de vraag.
‘Thuisbatterij’ en ‘hobby’ kan overigens prima in 1 adem genoemd worden
I begg to differ in deze. In deze kijk ik naar wat vermogen oplevert na bv 10 jaar. Hierbij wel even rekening houden met de inflatie, als je nu bv 10000 euro hebt en dit op rente weg zet is het voordeel ± 700 euro. (over 10 jaar). 10000 euro is na 10 jaar 13439 euro waard echter wordt de rente winst grotendeels door de inflatie teniet gedaan. Ik durf het wel aan dat mij de thuisbatterij meer oplevert dan 700 euro.
Die moet na 10 jaar ook terug verdiend zijn als je die twee wilt vergelijken.
Bovendien hadden we het over een accu van nog geen 2000 euro en geen 10 K€
Misschien wel afgeschreven maar die doet het dan heus nog wel. Wel zal de opbrengst iets terug lopen over de tijd. Indien je kwaliteits accu’s (batterijen) goed behandeld gaan ze lang mee. In iedergeval meer dan 10 jaar. Of het nu 2000 of 10000 euro is maakt niet uit het is maar een rekenvoorbeeld. Je kan natuurlijk altijd het geld op de bank laten staan, alleen levert dat in iedergeval weinig op (vooral nog). Het blijft in deze materie of je een early adapter bent of niet. Vooruitzien is en blijft een gok. Ik durf het wel aan.
Misschien wel afgeschreven maar die doet het dan heus nog wel. Wel zal de opbrengst iets terug lopen over de tijd. Indien je kwaliteits accu’s (batterijen) goed behandeld gaan ze lang mee. In iedergeval meer dan 10 jaar. Of het nu 2000 of 10000 euro is maakt niet uit het is maar een rekenvoorbeeld. Je kan natuurlijk altijd het geld op de bank laten staan, alleen levert dat in iedergeval weinig op (vooral nog). Het blijft in deze materie of je een early adapter bent of niet. Vooruitzien is en blijft een gok. Ik durf het wel aan.
zo kan ik ook rekenen! maar die batterij is na 10 jaar niks meer waard, doet het mogelijk nog een paar jaar maar geef mij dan maar die 10k aan cash geld wat op de bank staat. Hier trapt niemand in, helaas.
We spreken elkaar ovet 10 jaar
Laten we vooropstellen dat een accu geen vorm van beleggen is.
Maar je wilt wel voordeel halen uit je investering, dus in ieder geval je maandelijkse energie rekening naar beneden brengen en de kost gaat voor de baat uit niet waar?
10k kun je op de bank laten staan, prima als je verder geen buffer hebt voor tegenvallers.
Ik zou er dan ook geen accu of zonnepanelen voor kopen.
Heb je 10k voor iets anders beschikbaar kun je kiezen uit sparen, beleggen maar ook verduurzamen of iets anders kopen zoals een auto.
Ik ben geen belegger, sparen levert de inflatie niet eens op, een auto heb ik al, dus is een accu een andere mogelijkheid om er iets nuttigs mee te doen.
We spreken elkaar ovet 10 jaar
zo kan ik ook elke discussie winnen
knip
Je vergeet in jouw berekening de laadverliezen. Reken maar op 15 % van de stroom die je niet meer kunt gebruiken.
Er zijn op dit moment meerdere verdienmodellen. Opslag van overtollige zonnestroom om later te gebruiken. Dat heeft een redelijk toekomstperspectief. Het verkopen van zonnestroom en het handelen op onbalans is nog erg ongewis. Met de huidige salderingsregeling krijg je de energiebelasting weer terug. Als dat niet meer zo is, vrees ik het ergste over het verdienmodel.
Het verdienmodel is nu nog zo ongewis dat ik mij er voorlopig echt niet aan ga branden. En dan denk is vooral aan het veiligheidsaspect. Ik wil voorlopig zo’n ding niet in huis.
Laatste reactie en dan sluiten we deze discussie. Idd het verdienmodel is ongewis. Sparen levert de inflatie niet eens op, een auto heb ik al, dus is een accu een andere mogelijkheid om er iets nuttigs mee te doen.
Een en ander doet mij weer denken aan wanneer de zonnecellen op de markt kwamen, toen waren er gelijksoortige discussies.
In mijn situatie onderzoek ik het zakelijk aanschaffen van een dergelijk systeem. Zakelijke aftrekbaarheid is interessant waarbij het rendement al gauw positief wordt. Maar ja dat is niet voor iedereen.
We gaan het zien.
Groet.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.