Mijn hoofdrekensommetje voor de opbrengst en terugverdientijd van een thuisbatterij is erg simpel: Mijn verbruik en aantal zonnepanelen zijn voldoende voor een thuisbatterij van circa 20 kWh. Als het lukt die 200 dagen per jaar te vullen levert dat 4000 kWh op. Dat kan ik makkelijk kwijt in mijn verbruik buiten zonne-uren. Bij een kWh prijs van € 0,25 (vast contract VandeBron) betekenen die 4000 kWh een opbrengst van € 1000,- per jaar. Een 20 kWh thuisbatterij kost momenteel ongeveer € 10.000,- . Dus heel grof gerekend is de terugverdientijd 10 jaar. Er moeten dus andere dan financiële argumenten komen om zo’n thuisbatterij te rechtvaardigen.
Het is voor iedereen weer anders en erg afhankelijk van jou persoonlijke omstandigheden.
Een argument kan zijn dat je met een accu ook zonder net spanning je zelf kan bedruipen.
Nu valt de stroom niet zo vaak uit, maar wel steeds vaker.
Ik zie tegenwoordig veel vaker berichten dat er in onze regio weer ergens een stroomstoring is.
Dat kan ook een argument zijn.
Overigens heb ik nu ook al communicatie middelen die op accu's werken en los van gsm.
Mocht de hele zooi uitvallen kan ik in ieder geval communiceren met de buitenwereld.
U vergeet dat je alleen maar je thuisbatterij kan laden als deze, na de vorige keer laden, is ontladen. En dan natuurlijk met een nuttig verbruik. U rekent met een prijs voor elke kWh uit de batterij van € 0,25. U gaat in de zomer tijdens de avond, nacht en vroege ochtend toch geen 20 kWh verbruiken? Dat zou alleen het geval kunnen zijn als je uit je thuisaccu een elektrische boiler 's avonds zou gaan opwarmen. Maar dan is het opwarmen van een elektrische voorraadboiler als 's middags de zon schijnt een stuk goedkoper ((en je hebt geen op- en ontlaadverlies van je dure thuisbatterij).
Een tijdje dacht ik dat een noodstroomvoorziening via een thuisaccu zo’n niet-financiëel argument zou zijn, maar wat me aangeboden wordt blijkt bij nauwkeurige beschouwing slechts één fase te voeden. En alleen al voor mijn warmtepomp heb ik drie fasen nodig; daarnaast ook voor koken, de doorstroom boiler de beregeningspomp en de machines in mijn werkplaats. Een serieus diesel aggregaat zoals op bouwplaatsen in gebruik ligt wat mij betreft dus meer voor de hand als backup voor het toegenomen aantal netstoringen.
Het is voor iedereen weer anders en erg afhankelijk van jou persoonlijke omstandigheden.
Een argument kan zijn dat je met een accu ook zonder net spanning je zelf kan bedruipen.
Nu valt de stroom niet zo vaak uit, maar wel steeds vaker.
Ik zie tegenwoordig veel vaker berichten dat er in onze regio weer ergens een stroomstoring is.
Dat kan ook een argument zijn.
Overigens heb ik nu ook al communicatie middelen die op accu's werken en los van gsm.
Mocht de hele zooi uitvallen kan ik in ieder geval communiceren met de buitenwereld.
Dan zal die thuisaccu toch eerst aangepast moeten worden. Thuisaccu's vallen, net als omvormers van zonnepanelen, om veiligheidsredenen uit bij een stroomstoring. Zodat monteurs spanningsvrij aan de bekabeling op straat kunnen werken,
Je wordt dan losgekoppeld van het net.
Deze systemen zijn dan wel wat duurder.
Een tijdje dacht ik dat een noodstroomvoorziening via een thuisaccu zo’n niet-financiëel argument zou zijn, maar wat me aangeboden wordt blijkt bij nauwkeurige beschouwing slechts één fase te voeden. En alleen al voor mijn warmtepomp heb ik drie fasen nodig
Komen we weer op die lezersbrief in het Eigen Huis Magazine dat in het daarop volgende nummer gecorrigeerd moest worden. Want je elektriciteitsmeter rekent de som van de drie verschillende fasen.
Goede Driepinter, over de maanden april t/m september 2024 kwam mijn verbruik tijdens daltarief uit op 550 kWh per maand ofwel 18 kWh per nacht. Aangezien de zonloze periode veel langer duurt dan de daltarief periode en aangezien de efficiëncy van energie overzetting vast tegenvalt denk ik die 20 kWh wel kwijt te kunnen. En met een gemiddelde opbrengst per maand van mijn 30 zonnepanelen in dezelfde periode van 1500 kWh ofwel zeg 50 kWh per dag zou er ook wel gelegenheid zijn een thuisbatterij van 20 kWh op te laden.
Het lijkt mij dat je een elektrische boiler en EV in de zomer vooral overdag moet laden. Dus zonder thuisaccu.
Mijn ‘kale’ electriciteitsverbruik is de afgelopen 5 jaar gemiddeld 11.000 kWh/jaar. Sinds 2 jaar heb ik een 20 kW warmtepomp van lucht naar water naar 1000 liter buffervat. Dat heeft het jaarlijks electriciteits verbruik verhoogd naar 22.000 kWh. Die 11.000 kWh extra voor verwarming per jaar kosten me nu € 2.750,- . We hebben hier buiten geen gas; het alternatief houtpellets voor 44.000 kWh kost me € 3.080,- per jaar met veel meer onderhoud. Propaan kost me nu per jaar € 7.040,- dus dat vermijd ik liefst. Alledrie warmtebronnen verwarmen het 1000 liter vat. Als electriciteit weer veel duurder wordt dan houtpellets gaat de warmtepomp uit en de houtpellet-CV aan. Het is me wel helder dat er moeilijk algemene regels en adviezen zijn te geven, de keuzes zijn erg afhankelijk van je individuele situatie.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.