Kan iemand mij uitleggen hoe een thuisbatterij wat oplevert.in de wintermaanden leveren de panelen minder op dan het dagelijks gebruik,in de zomer leveren mijn panelen tussen de 20 en 30 kwh per dag op,als ik 10kwh per dag gebruik,dan kan ik de overige 10 tot 20 opslaan,maar een flinke accu kan 25kwh opslaan,dus na 2 dagen zit hij vol en overhouden van bv 2000kwh die ik nu over heb voor de wintermaanden om bv elektrisch te verwarmen lukt dan niet,de max bij een heel grote thuisaccu op te slaan aantal kwh is rond de 25,dus 8 maanden per jaar is hij nutteloos en in de winter heb je niks om op te slaan.
Zie ik dit nu verkeerd of denk ik verkeerd
Bladzijde 1 / 1
hier hebben we het al diverse keren over gehad, naast het feit dat een batterij in de klassieke inzet 8 maanden niks kan doen, is ie voor de overige 4 maanden ook nog niet eens rendabel.
De niet-klassieke inzet brengt meer op, je handelt dan in stroom door de accu te laten als de dynamische tarieven laag zijn en levert terug als de tarieven hoog zijn, en dat is de korte versie. Heeft dus niks meer te maken met je panelen. Deze vorm zal overigens ingeperkt worden qua opbrengst want handelen met energie in een kritische infra levert ook weer allemaal gedoe op, stop je geld dan in bitcoins, zou ik zeggen
@F.C.D Je bent een heel eind, toch nog iets verder doordenken.
In grote lijnen gaat het als volgt.
Het zomerse dagoverschot gebruik je in principe om diezelfde dag de nacht door te komen. Die periode hoef je dus geen stroom af te nemen. Je hebt het verbruik van je PV opbrengst naar de nacht verschoven. De accu zal dan normaal gesproken eind van de dag vol zitten.
In de winter zal de dagopbrengst onvoldoende zijn en zul je zelfs overdag moeten bijkopen. De accu zal dan bijna altijd ontladen zijn.
Een accu met een laadcapaciteit van het verbruik van een normale dag is ruim voldoende.
Deze vorm zal overigens ingeperkt worden qua opbrengst want handelen met energie in een kritische infra levert ook weer allemaal gedoe op, stop je geld dan in bitcoins, zou ik zeggen
De netbeheerders hebben inmiddels een voorzet gedaan met de voorwaarden waaraan “handelen” mbv een accu zou moeten voldoen. Dat laat ruim mogelijkheden om je energie afname te schuiven naar goedkope uren en het verbruik uit de accu deels uit te stellen naar de dure uren. Dat moet dan wel met een dynamische prijzen contract.
Met alle voorgenomen werkzaamheden in de infrastructuur: 20 jaar lang opgebroken wegen, leidingen vervangen en 50.000 transformator huisjes bijplaatsen, gaat die accu mits goed geïnstalleerd wel helpen de onvermijdelijke net storingen goed door te komen.
hier hebben we het al diverse keren over gehad, naast het feit dat een batterij in de klassieke inzet 8 maanden niks kan doen, is ie voor de overige 4 maanden ook nog niet eens rendabel.
@EmielS Is dat niet een beetje andersom? 8 maanden gebruik en vier maanden vrijwel niks? Zolang je binnen de grenzen van de saldering blijft levert het financieel niks op, buiten de saldering kan het wel interessant zijn maar levert de zon veel meer energie dan je kunt opslaan. Handel in stroom wordt ook mogelijk en vergt geen investering.
Ik heb het niet zo op die hand met thuis accu's, het zorgt voor meer net belasting.
Kan iemand mij uitleggen hoe een thuisbatterij wat oplevert.in de wintermaanden leveren de panelen minder op dan het dagelijks gebruik,in de zomer leveren mijn panelen tussen de 20 en 30 kwh per dag op,als ik 10kwh per dag gebruik,dan kan ik de overige 10 tot 20 opslaan,maar een flinke accu kan 25kwh opslaan,dus na 2 dagen zit hij vol en overhouden van bv 2000kwh die ik nu over heb voor de wintermaanden om bv elektrisch te verwarmen lukt dan niet,de max bij een heel grote thuisaccu op te slaan aantal kwh is rond de 25,dus 8 maanden per jaar is hij nutteloos en in de winter heb je niks om op te slaan.
Zie ik dit nu verkeerd of denk ik verkeerd
Batterij laden op goedkope uren en terugleveren/eigen gebruik op dure uren, ik heb sinds ik dynamisch laad dagen gehad van 50 cent terugleverprijs na aankoop van 15 cent of minder. Conversie kosten zijn er uiteraard ook, in mijn geval tussen de 12 en 14% per cycle ( volledige oplaad en ontlaad)
Vandaag doet de batterij dus helemaal niks, er zit te weinig prijs verschil, ik neem aan dat hij vanavond cq van nacht weer helemaal oplaad
Nb batterij ontlaad zelden onde de 10% helemaal ontladen is schadelijk voor de thuisbatterij
@EmielS Is dat niet een beetje andersom? 8 maanden gebruik en vier maanden vrijwel niks? Zolang je binnen de grenzen van de saldering blijft levert het financieel niks op, buiten de saldering kan het wel interessant zijn maar levert de zon veel meer energie dan je kunt opslaan. Handel in stroom wordt ook mogelijk en vergt geen investering.
Ik heb het niet zo op die hand met thuis accu's, het zorgt voor meer net belasting.
ben het wel met je eens, 4 maanden is wel krap, er zit vast meer in. En inderdaad, de komende 2 jaar heeft het helemaal geen zin, salderen is zelfs een seizoenen batterij
En dat handelen wordt dus aan banden gelegd, terecht in mijn ogen.
@EmielS Handelen is er straks in twee soorten. 1e is er nu ook al met de thuisbatterij. Het andere handelen is jou zonne energie verkopen aan een buurman of bedrijf in de buurt. Dat is met de nieuwe energie wet mogelijk geworden. Er is al een club bezig dit op te tuigen. Je moet dat zo zien: ik krijg nog 1 of 2 cent voor mijn kWh’s van de energie boer en het bedrijf in de buurt betaalt 8 cent aan de energie boer. Nu koopt hij mijn kWh’s voor 4 cent, is hij de helft goed koper uit en ik krijg het dubbele. Of de energie boeren hier blij mee zijn betwijfel ik. Hun fantasie om geld binnen te halen is grenzeloos, dus is het afwachten dat ze niet weer een of andere kostenpost bedenken en ons in rekening brengen.
I know, ik lees tweakers en solarmagazin ;-)
@EmielS Handelen is er straks in twee soorten. 1e is er nu ook al met de thuisbatterij. Het andere handelen is jou zonne energie verkopen aan een buurman of bedrijf in de buurt. Dat is met de nieuwe energie wet mogelijk geworden. Er is al een club bezig dit op te tuigen. Je moet dat zo zien: ik krijg nog 1 of 2 cent voor mijn kWh’s van de energie boer en het bedrijf in de buurt betaalt 8 cent aan de energie boer. Nu koopt hij mijn kWh’s voor 4 cent, is hij de helft goed koper uit en ik krijg het dubbele. Of de energie boeren hier blij mee zijn betwijfel ik. Hun fantasie om geld binnen te halen is grenzeloos, dus is het afwachten dat ze niet weer een of andere kostenpost bedenken en ons in rekening brengen.
Op z'n Hollands polderen. Alles moet kunnen en iedereen op z'n eigen manier.
Ik verwacht hier geen oplossingen, er ontstaat een gigantische administratieve rompslomp die niet meer uitvoerbaar is. Bovendien gaat elke schakel die er in de keten wordt toegevoegd weer zijn eigen marge opeisen.
Simpel is best !!
@jvdleeuw Het is in België al mogelijk, hier lopen we een beetje achter. Het zijn Europese regels die hier wat laat ingevoerd worden.
Ik ben ook bang voor een administratieve chaos, dus wacht eerst wel een jaartje af. Als er een dynamisch contract voor nodig is haak ik sowieso al af.
@F.C.D Je bent een heel eind, toch nog iets verder doordenken.
In grote lijnen gaat het als volgt.
Het zomerse dagoverschot gebruik je in principe om diezelfde dag de nacht door te komen. Die periode hoef je dus geen stroom af te nemen. Je hebt het verbruik van je PV opbrengst naar de nacht verschoven. De accu zal dan normaal gesproken eind van de dag vol zitten.
In de winter zal de dagopbrengst onvoldoende zijn en zul je zelfs overdag moeten bijkopen. De accu zal dan bijna altijd ontladen zijn.
Een accu met een laadcapaciteit van het verbruik van een normale dag is ruim voldoende.
Dat is een zinvolle reactie. Misschien dat VEH dat ook eens in het magazine op kan nemen.
Heeft iemand al ervaring met het gebruik van de accu’s van de elektrische auto als thuisbatterij? Dus overdag met PV opladen en ‘s avonds en op de donkere dagen gebruiken in huis. Maw zoveel mogelijk zelfvoorzienend en geen belasting van het net. Dus geen verdienmodellen via handel in stroom.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.