Skip to main content
Beantwoord

Plug- in batterij van Homewizard

  • 5 September 2024
  • 11 reacties
  • 495 Bekeken

Heeft iemand al ervaring met de plug-in batterij van Homewizard.

@W.J.M.vanderS Ik heb helaas niet aan een test kunnen deelnemen. Waarschijnlijk moest ja dan ook een geheimhoudingsclausule tekenen.

Voor zover ik weet komt het product pas in november beschikbaar voor de NL-markt.


Voor zover ik weet zijn de eerste in maart geleverd?


Het HomeWizard Plug-In Battery topic

 

@W.J.M.vanderS 

Als ik het b.g. topic even snel scan met “ervaringen”, “problemen”, “resultaten”, “opbrengst”
kom ik geen relevante berichten van ervaringsdeskundigen tegen.

Als het niet bij tweakers te vinden is, bij de VEH-community lijkt me de kans nog kleiner.

Maar misschien vind jij wat?


Lijkt me weer zo'n proprietary oplossing die onvoldoende mogelijkheden laat om ook werkelijk slim in te zetten. Voor een duurzame echte slimme oplossing zou mijn voorkeur uitgaan naar een constructie waarin alle individuele componenten (accu, grootgebruikers, energieleverancier) onafhankelijk van elkaar uitwisselbaar blijven.


Homewizard-batterij wordt volgend jaar geleverd. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik in de winter te weinig energie opwek. Mijn installatie van 5200 Wp levert in de winter vrij weinig op. Vanwege de bomen op het grasveld aan de zuidkant van de straat valt er schaduw over de hele straat. Een grote accu heeft in mijn geval geen nut, en ik krijg hem in de wintermaanden niet vol. Met deze 2,7 kW van Homewizard verwacht ik het sluipverbruik te compenseren, ook in de winter. Optimaal is het niet, maar ik denk dat het het best haalbare is. Koelkasten kun je 's nachts nu eenmaal niet uitzetten, tenminste als je niet wilt dat het vlees er vanzelf uit komt kruipen. Kosten-baten-? Theoretisch pas na 8 à 10 jaar, zo tegen het einde van de levensduur. Dit berekent met de huidige energieprijzen. Een leuk experiment, meer zal het niet zijn. De P1 meter van Homewizard zal het uitwijzen of het werkt.


Lijkt me weer zo'n proprietary oplossing die onvoldoende mogelijkheden laat om ook werkelijk slim in te zetten. Voor een duurzame echte slimme oplossing zou mijn voorkeur uitgaan naar een constructie waarin alle individuele componenten (accu, grootgebruikers, energieleverancier) onafhankelijk van elkaar uitwisselbaar blijven.

Daar kan je niet op wachten. Denk ik. 


Lijkt me weer zo'n proprietary oplossing die onvoldoende mogelijkheden laat om ook werkelijk slim in te zetten. Voor een duurzame echte slimme oplossing zou mijn voorkeur uitgaan naar een constructie waarin alle individuele componenten (accu, grootgebruikers, energieleverancier) onafhankelijk van elkaar uitwisselbaar blijven.

Daar kan je niet op wachten. Denk ik. 

Daar hoef je niet op te wachten, dat is er gewoon al . Je moet er alleen voor willen kiezen. Er zal in ieder geval een degelijk en flexibel energie management systeem (EMS) gekozen moeten worden dat verder kijkt dan de PV panelen en het P1 contact op de slimme meter.


Lijkt me weer zo'n proprietary oplossing die onvoldoende mogelijkheden laat om ook werkelijk slim in te zetten. Voor een duurzame echte slimme oplossing zou mijn voorkeur uitgaan naar een constructie waarin alle individuele componenten (accu, grootgebruikers, energieleverancier) onafhankelijk van elkaar uitwisselbaar blijven.

Daar kan je niet op wachten. Denk ik. 

Daar hoef je niet op te wachten, dat is er gewoon al . Je moet er alleen voor willen kiezen. Er zal in ieder geval een degelijk en flexibel energie management systeem (EMS) gekozen moeten worden dat verder kijkt dan de PV panelen en het P1 contact op de slimme meter.

Ben ik toch benieuwd welk EMS jij dan gebruikt?


@W.J.M.vanderS Ik gebruik Dynamisch ESS van Victron in combinatie met Home Assistant in een dynamisch energie contract met Tibber


Lijkt me weer zo'n proprietary oplossing die onvoldoende mogelijkheden laat om ook werkelijk slim in te zetten. Voor een duurzame echte slimme oplossing zou mijn voorkeur uitgaan naar een constructie waarin alle individuele componenten (accu, grootgebruikers, energieleverancier) onafhankelijk van elkaar uitwisselbaar blijven.

Met “slim inzetten” worden door verschillende mensen verschillende dingen begrepen.
Uw invulling is voor de korte termijn nog utopisch. HomeWizard is een van de vele voor dit moment, maar wel de eenvoudigste en gerekend per kWh opslagcapaciteit de goedkoopste.
Op dit moment zijn al dergelijke oplossingen nog "proprietary" dus hierin ligt geen voor- of nadeel.
De HomeWizard thuisaccu is relatief simpel, dus ook simpel aansluiten (gewoon stekker in stopcontact, geen aparte groep nodig) en simpel gebruiken.
Overdag laden en in de avond als de zon verdwenen is gaat hij stroom afgeven.
Geen handel dus met energiemarkten, etc.
Voor mij de oplossing, de complexere (slimmere) oplossingen, zijn voor mij overkill of voor andere toepassingen bedoeld.
Een deel van mijn surplus opwekking overdag zal straks hierdoor verschoven worden naar verbruik in de avond. Niet alles, omdat de laadstroom beperkt is tot wat de stroomdraden in huis aankunnen. (ISO-norm) Je wilt ook geen brandrisico door oververhitte bekabeling.
Dit is dus niet de oplossing voor salderen, die regeling moet imho zonder meer op de schop omdat het een subsidie is en geen terugleververgoeding, immers je wekt op bij zon als stroom relatief goedkoop is en verrekent in de winter als de tarieven een stuk hoger liggen.
De tussenpartij (Stedin, Liander, etc.) mag het verschil bijlappen)
Als het een echte terugleververgoeding zou worden (je krijgt vergoedt tegen de tarieven van het levermoment) dan ben ik heel tevreden, en werkt de HomeWizard oplossing optimaal.

De eerste leveringen van de accu beginnen pas eind van dit jaar, dus echte hands-on ervaringen vanuit de dagelijkse praktijk zijn er nog niet. Alle huidige info is nog gebaseerd op laboratoriumonderzoeken en testresultaten van de (Nederlandse) fabrikant.


@Multigeo “Slim” en “simpel” is niet hetzelfde. Beide begrippen staan ook volledig los van de  “goedkoopste oplossing”. Als de goedkoopste oplossing van nu verplichtingen oplegt om voor de langere termijn extra kosten te aanvaarden zoals verplichtingen aan energieleveranciers of huurkoop van systemen heeft dat duidelijk niet mijn voorkeur.

Maar met alle respect, iedereen mag daarin zijn eigen keuze maken en zelf bepalen hoever in de toekomst zijn “utopie” mag liggen. Oplossen van problemen die voortkomen uit het opheffen van de salderingsregeling kun je op jaarbasis alleen maar financieel (bijv. middels een dynamisch contract) en niet technisch oplossen, dan praat je over een echte utopie 


Reageer