Skip to main content
Vraag

plug-in batterijen vs vaste thuisbatterij

• February 14, 2026
  • 4 reacties
  • 16 Bekeken

Beste mensen,

Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij van 5 kWh. In de thuisbatterijtest van VEH zie ik dat een vaste installatie rond de €5.000 kost.

Tegelijkertijd zijn er nu ook plug-in thuisbatterijen. Marstek heeft bijvoorbeeld een model van ongeveer €1.200. In mijn meterkast heb ik nog een vrije groep, dus laden en leveren met circa 2.500 W is mogelijk.

Mijn vraag: wat zijn de doorslaggevende redenen om voor een vaste installatie van €5.000 te kiezen in plaats van een stekker-thuisbatterij van €1.200?

Ik heb 5 zonnepanelen, opbrengst ca.2000 kWh, verbruik 3500, teruglevering 1000.
Ik ben vooral benieuwd naar verschillen in prestaties, veiligheid, regelgeving en terugverdientijd.

Groetjes Pekanut

4 reacties

• Nieuwe deelnemer
  • February 14, 2026

Let op dat het laadvermogen van een stekkerbatterij beperkt is tot 800 Watt. Bij voorkeur op een groep zetten waar heel weinig op zit. Het vermogen is mogelijk niet voldoende om al je zonnestroom op een zonnige dag op te slaan in een stekkerbatterij.

Daarnaast is de opslagcapaciteit beperkt, 2,1 - 2,7 kWh. Ook moet je kijken wat je in de toekomst wil doen. Wil je elektrisch gaan rijden met een eigen laadpaal, dan wil je mogelijk extra zonnepanelen en een batterij van 10 kWh.

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 14, 2026

@Pekanut Voor huis tuin en keuken gebruik zou ik voor een stekker batterij kiezen.
De praktijk leert dat tot 5 kWh meer dan voldoende is, meer is niet nodig.
Alles wat je daar boven zit is ook niet meer terug te verdienen.

Met vaste installaties (vaak grote) zit je ook nog met installatie kosten en maakt het onnodig duur.
De extra winst boven de 5 kWh is zo klein dat die extra capaciteit nooit rendabel zal zijn.
In mijn ogen is er helemaal géén reden om voor een vaste installatie te gaan.

Het kilowatt pompen is sowieso na 1-1-27 afgelopen.
Batterijen moet je dan echt zien als een verlengstuk van jou zonnepanelen.

@Sander1976 Niet het laad, maar het ontlaad vermogen is vaak tot 800 watt beperkt, maar zeker niet in alle gevallen.
Er zijn onderhand vele soorten stekker batterijen die tot 2400 watt kunne laden en ontladen.

Vuistregel; wil je meer dan 800 Watt kunnen ontladen dan moet dat net als de wasmachine of droger op een eigen groep.
Tot 800 Watt mag dat op ieder willekeurig stopcontact.

Waarom zou je met een EV een 10 kWh accu willen?
In zo'n auto zit 50 tot 100 Kwh accu, de thuisbatterij moet je daar los van zien.
Een EV trekt die zo leeg.

• Nieuwe deelnemer
  • February 14, 2026

Misschien was een EV niet een goed voorbeeld, accucapaciteit ligt inderdaad tussen de 30-100 kWh.
Maar denk na over toekomstplannen. Ga je verwarmen met een warmtepomp of elektrisch koken in de toekomst. Wil je ook een noodstroomvoorziening, kortom, je huis draait een tijdje door als de stroom uitvalt? Stel je koopt een stekkerbatterij terwijl je later toch een vaste batterij wilt hebben. Kijk ook eens naar een zonnestroomboiler, i.e. je zonnestroom gebruiker om een boiler met warm water te verwarmen. Kan overdag als de zon schijnt. Ook goedkoper dan een batterij.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • February 14, 2026

Bedankt voor deze antwoorden. 

Mijn plan is met 5kwh te beginnen. Veel systemen zijn modulair, dus kunnen worden uitgebreid. Warmtepomp en boiler op zonne-energie komen er niet. 

Ik was voraal benieuwd op her verschil tussen plug-in en vaste batterij. Marstek heeft een stopcontact op zijn batterij, dus een goede backup. Heeft iemand al ervaring met deze merk?