Skip to main content
Vraag

plug-in batterijen vs vaste thuisbatterij

• February 14, 2026
  • 12 reacties
  • 55 Bekeken

Beste mensen,

Ik ben me aan het oriënteren op een thuisbatterij van 5 kWh. In de thuisbatterijtest van VEH zie ik dat een vaste installatie rond de €5.000 kost.

Tegelijkertijd zijn er nu ook plug-in thuisbatterijen. Marstek heeft bijvoorbeeld een model van ongeveer €1.200. In mijn meterkast heb ik nog een vrije groep, dus laden en leveren met circa 2.500 W is mogelijk.

Mijn vraag: wat zijn de doorslaggevende redenen om voor een vaste installatie van €5.000 te kiezen in plaats van een stekker-thuisbatterij van €1.200?

Ik heb 5 zonnepanelen, opbrengst ca.2000 kWh, verbruik 3500, teruglevering 1000.
Ik ben vooral benieuwd naar verschillen in prestaties, veiligheid, regelgeving en terugverdientijd.

Groetjes Pekanut

12 reacties

• Nieuwe deelnemer
  • February 14, 2026

Let op dat het laadvermogen van een stekkerbatterij beperkt is tot 800 Watt. Bij voorkeur op een groep zetten waar heel weinig op zit. Het vermogen is mogelijk niet voldoende om al je zonnestroom op een zonnige dag op te slaan in een stekkerbatterij.

Daarnaast is de opslagcapaciteit beperkt, 2,1 - 2,7 kWh. Ook moet je kijken wat je in de toekomst wil doen. Wil je elektrisch gaan rijden met een eigen laadpaal, dan wil je mogelijk extra zonnepanelen en een batterij van 10 kWh.

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 14, 2026

@Pekanut Voor huis tuin en keuken gebruik zou ik voor een stekker batterij kiezen.
De praktijk leert dat tot 5 kWh meer dan voldoende is, meer is niet nodig.
Alles wat je daar boven zit is ook niet meer terug te verdienen.

Met vaste installaties (vaak grote) zit je ook nog met installatie kosten en maakt het onnodig duur.
De extra winst boven de 5 kWh is zo klein dat die extra capaciteit nooit rendabel zal zijn.
In mijn ogen is er helemaal géén reden om voor een vaste installatie te gaan.

Het kilowatt pompen is sowieso na 1-1-27 afgelopen.
Batterijen moet je dan echt zien als een verlengstuk van jou zonnepanelen.

@Sander1976 Niet het laad, maar het ontlaad vermogen is vaak tot 800 watt beperkt, maar zeker niet in alle gevallen.
Er zijn onderhand vele soorten stekker batterijen die tot 2400 watt kunne laden en ontladen.

Vuistregel; wil je meer dan 800 Watt kunnen ontladen dan moet dat net als de wasmachine of droger op een eigen groep.
Tot 800 Watt mag dat op ieder willekeurig stopcontact.

Waarom zou je met een EV een 10 kWh accu willen?
In zo'n auto zit 50 tot 100 Kwh accu, de thuisbatterij moet je daar los van zien.
Een EV trekt die zo leeg.

• Nieuwe deelnemer
  • February 14, 2026

Misschien was een EV niet een goed voorbeeld, accucapaciteit ligt inderdaad tussen de 30-100 kWh.
Maar denk na over toekomstplannen. Ga je verwarmen met een warmtepomp of elektrisch koken in de toekomst. Wil je ook een noodstroomvoorziening, kortom, je huis draait een tijdje door als de stroom uitvalt? Stel je koopt een stekkerbatterij terwijl je later toch een vaste batterij wilt hebben. Kijk ook eens naar een zonnestroomboiler, i.e. je zonnestroom gebruiker om een boiler met warm water te verwarmen. Kan overdag als de zon schijnt. Ook goedkoper dan een batterij.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • February 14, 2026

Bedankt voor deze antwoorden. 

Mijn plan is met 5kwh te beginnen. Veel systemen zijn modulair, dus kunnen worden uitgebreid. Warmtepomp en boiler op zonne-energie komen er niet. 

Ik was voraal benieuwd op her verschil tussen plug-in en vaste batterij. Marstek heeft een stopcontact op zijn batterij, dus een goede backup. Heeft iemand al ervaring met deze merk?

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 15, 2026

Ieder merk heeft zijn eigen voor en nadelen, ik heb voor Zendure gekozen omdat Marstek destijds alleen een meer dan 70 kg zwaar monster had en ik ook zonnepanelen direct op de Zendure kon aan sluiten wat bij Marstek niet kon.
Maar dat hoeft voor jou helemaal geen argument te zijn.
Marstek heeft het assortiment inmiddels ook uitgebreid, maar ik hou dat niet bij.
Daarnaast heb je nog Home Wizard, Zinvolt (was EvaPower) en Anker en er komen snel meer bij.
Sommige zijn uitgerust met een stopcontact, leuk extraatje, die van mij ook.
Maar stel je daar niet te veel van voor, je zult net meemaken dat de batterij leeg is als de stroom uitvalt.

Ik heb er een keer gebruik van gemaakt, het vergt wel wat voorbereiding maar ik kan pc, koelkast, vriezer en wifi door laten draaien.
Omdat ik zonnepanelen direct heb aangesloten worden de batterijen ook weer opgeladen, ook als er geen netspanning is.

Zendure heeft nog de meeste software mogelijkheden, maar is ook nog steeds niet ideaal.
Meer mogelijkheden betekent meer mogelijkheden om de beste instelling voor jou situatie te vinden, maar dus ook complexer om mee om te gaan.

Heb je voor een merk gekozen dan komt de volgende keuze stres, welk type het beste bij jou past.
Zowel Marstek als Zendure komen in snel tempo met nieuwe modellen uit.

• Nieuwe deelnemer
  • February 15, 2026

Ieder merk heeft zijn eigen voor en nadelen, ik heb voor Zendure gekozen omdat Marstek destijds alleen een meer dan 70 kg zwaar monster had en ik ook zonnepanelen direct op de Zendure kon aan sluiten wat bij Marstek niet kon.
Maar dat hoeft voor jou helemaal geen argument te zijn.
Marstek heeft het assortiment inmiddels ook uitgebreid, maar ik hou dat niet bij.
Daarnaast heb je nog Home Wizard, Zinvolt (was EvaPower) en Anker en er komen snel meer bij.
Sommige zijn uitgerust met een stopcontact, leuk extraatje, die van mij ook.
Maar stel je daar niet te veel van voor, je zult net meemaken dat de batterij leeg is als de stroom uitvalt.

Ik heb er een keer gebruik van gemaakt, het vergt wel wat voorbereiding maar ik kan pc, koelkast, vriezer en wifi door laten draaien.
Omdat ik zonnepanelen direct heb aangesloten worden de batterijen ook weer opgeladen, ook als er geen netspanning is.

Zendure heeft nog de meeste software mogelijkheden, maar is ook nog steeds niet ideaal.
Meer mogelijkheden betekent meer mogelijkheden om de beste instelling voor jou situatie te vinden, maar dus ook complexer om mee om te gaan.

Heb je voor een merk gekozen dan komt de volgende keuze stres, welk type het beste bij jou past.
Zowel Marstek als Zendure komen in snel tempo met nieuwe modellen uit.

Zie Zendure is geen stekkerbatterij aangezien je de DC zijde rechtstreeks op de batterij hebt aangesloten?

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 15, 2026

Bij sommige Zendure modellen kun je zonnepanelen direct aansluiten.
Maar het blijft wel gewoon een stekker batterij.
Het verschil is dat je bij een stekker batterij de stekker gewoon in een stopcontact kunt steken en bij een vaste batterij deze vast op de installatie wordt aangesloten.

In mijn ogen heeft de stekker batterij daarom nog een voordeel, bij verhuizing kun je hem gewoon meenemen, bij een vaste installatie kan dat niet.
Je kunt een installateur vragen on de vaste batterij te verhuizen en op het nieuwe adres opnieuw aan te sluiten, maar die kosten overstijgen vaak de restwaarde van de batterij.

Eén nuance, de batterijen die bij mij op de zonnepanelen aangesloten zitten kan ik niet zondermeer meenemen omdat de zonnepanelen zonder omvormer niks meer doen.
Het is een kosten overweging, ik zou de batterijen mee kunnen nemen en een goedkope Growatt omvormer van 150 euro er voor terug kunnen zetten.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • February 15, 2026

Dus kan je wel een hoop geld besparen als je een 5kwh stekker batterij koopt ipv een vaste installatie. Er zijn nu meer en meet aanbieders. Ik verwacht dat er over 2 jaar (geen subsidie meer) nog meer bijkomen. Het grootste probleem, zo begrijp ik, is de software van je batterij. Batterijen zelfs zijn voldoende veilig en betrouwbaar 

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • February 15, 2026

Ik ken ook alleen de Zendure, maar om de software nou een probleem te noemen gaat mij wat ver. Het kan altijd beter en Zendure brengt daarom binnenkort een sterk verbeterde HEMS oplossing uit. En die zal normaal gesproken prima werken. De Zendure hebben intern een brandvertragend middeltje, 100% veilig zullen ze nooit worden, maar dat is de CV ook niet ;-) 

Zeker voor de laagvermogens, tot 15-20kWh, is een stekkerbatterij een prima oplossing. Zendure heeft net weer een hele serie nieuwe modellen in de aanbieding.

Polvo55
  • Gevorderde
  • February 15, 2026

Die aanbiedingen zijn een wassen neus, volledig in strijd met de Nederlandse regels bieden ze doorlopend grote kortingen aan met van/voor prijzen waarvan de “van” prijzen nooit gevoerd zijn. zeker niet binnen de voorgeschreven 30 dagen.
Als je geluk hebt zwerven er codes rond die nog 5% extra korting geven.

Wat Hems betreft, er komt een Zenki 2.0 heb ik begrepen, was ook wel nodig, Zenki 1.0 werkt voor geen meter, ik ben weer terug op slimme of auto mode, die werken wel.
Het idee van Zenki is goed, maar de software moet zeker nog verder ontwikkeld worden.
Als 2.0 komt ga ik die zeker nog uitproberen.
Daar staat tegen over dat de meeste andere merken nog veel meer aan software ontwikkeling moeten doen.

Voor mensen als ​@Pekanut wordt de keuze er met al die nieuwe types en software mogelijkheden niet eenvoudiger op.

EmielS
  • Actieve deelnemer
  • February 15, 2026

Ik zou niet voor 100% perte keus gaan, dat is inderdaad veel uitzoekwerk en de verschillen tussen de top 3 zijn beperkt. Kijk bv op de energienerds site, daar staan keuzehulpen en testen. En inderdaad, de vraag is hoe onafhankelijk dat is. 

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • February 15, 2026

....Kijk bv op de energienerds site, daar staan keuzehulpen en testen. ...

Bedankt voor deze tip. Deze site is heel informatief