Skip to main content
Beantwoord

Thuisbatterij en energiebelasting

Stel je hebt geen zonnepanelen en je wilt toch een thuisbatterij aanschaffen. Deze moet je dan op de onbalansmarkt moeten laten handelen om kans te maken dat je de thuisbatterij ooit nog terugverdiend.

Echter, als de stroom goedkoop is, dan kun je de batterij laten laden. Echter, bij levering brengt je energieleverancier ook energiebelasting in rekening. Als in de loop van de dag de batterij weer op de onbalansmarkt gaat terugleveren, ontvang je een vergoeding, maar de energiebelasting krijg je dan niet terug neem ik aan? Hoe kan een thuisbatterij dan ooit zichzelf terugverdienenen?

Beste antwoord door Rakker

Sander1976 schreef:

Stel je hebt geen zonnepanelen en je wilt toch een thuisbatterij aanschaffen. Deze moet je dan op de onbalansmarkt moeten laten handelen om kans te maken dat je de thuisbatterij ooit nog terugverdiend.

Echter, als de stroom goedkoop is, dan kun je de batterij laten laden. Echter, bij levering brengt je energieleverancier ook energiebelasting in rekening. Als in de loop van de dag de batterij weer op de onbalansmarkt gaat terugleveren, ontvang je een vergoeding, maar de energiebelasting krijg je dan niet terug neem ik aan? Hoe kan een thuisbatterij dan ooit zichzelf terugverdienenen?

Zoals het nu is krijg je de energiebelasting terug bij terugleveren. Dat stopt per 1 jan 2027. Het winstgevend handelen op onbalans is dan wel grotendeels verdwenen. Dat handelen op onbalans is momenteel nog niet erg uitgekristalliseerd. De bedrijven zijn nog enigszins zoekende. Er zijn al een groot aantal klanten hiermee gestopt en zijn daarna zelf gaan handelen.

Zonder zonnepanelen zou ik niet aan een accu beginnen. Die verdien je bijna niet terug. Of je moet het als een hobbyproject zien wat niet terug verdiend hoeft te worden.

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

3 reacties

• Gevorderde
  • 250 reacties
  • 13 maart 2025

@Sander1976 Thuisbatterijen kunnen op ruwweg drie manieren worden ingezet.
1e Je koopt een zware accu van een energie leverancier zoals Frank energie of Zonneplan.
Zij gaan dan handelen op de onbalans markt met de energie en sturen zelf de batterij.
Je hebt dus zelf niks te zeggen over het gebruik en krijgt een deel van de opbrengt op je rekening gestort en een deel houden ze zelf voor de kosten en de winst.
Dat is op dit moment erg lucratief alleen wordt er sterk getwijfeld hoe lang dit systeem kan blijven bestaan en of dat lang genoeg is om de batterij terug te verdienen.

2e Je kopt zelf een batterij en gaat zelf handelen met de day ahead prijzen.
De grote van de batterij of stroom eventueel zelf gebruiken kun je zelf bepalen.
Die prijs verschillen zijn minder groot en het voordeel dus ook.
Dankzij de saldering kun je ook hier een leuk bedrag van over houden.
Alleen valt het grootste voordeel van de belasting teruggave na 1-1-27 weg door het vervallen van de saldering.
De vraag is of alleen handel op de onbalansmarkt dan nog genoeg oplevert.
Ik denk zelf van niet, maar er zijn ook forum leden die er anders overdenken. 

3e is een accu opladen met zonnestroom en die zelf gebruiken, die heb je niet dus is dit geen plan voor jou.
Op dit moment is er ook geen droogbrood mee te verdienen, ik heb er inmiddels een en afgezien van een mooie nul op de meter levert het mij geen cent op omdat ik ook nog geen terug leverkosten betaal.
Als ik die wel zou moeten betalen kan ik er +/- 150 euro per jaar mee besparen, maar dat is niet genoeg om de batterij terug te verdienen.
Na 1-1-27 levert het wel genoeg geld op om hem terug te verdienen, maar dan moet je in de strekking van een jaar of tien denken.

Voor de eerste 2 heb je een dynamisch contract nodig, voor de laatste maakt het soort contract niet uit.

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 467 reacties
  • Antwoord
  • 13 maart 2025
Sander1976 schreef:

Zoals het nu is krijg je de energiebelasting terug bij terugleveren. Dat stopt per 1 jan 2027. Het winstgevend handelen op onbalans is dan wel grotendeels verdwenen. Dat handelen op onbalans is momenteel nog niet erg uitgekristalliseerd. De bedrijven zijn nog enigszins zoekende. Er zijn al een groot aantal klanten hiermee gestopt en zijn daarna zelf gaan handelen.

Zonder zonnepanelen zou ik niet aan een accu beginnen. Die verdien je bijna niet terug. Of je moet het als een hobbyproject zien wat niet terug verdiend hoeft te worden.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1353 reacties
  • 14 maart 2025

Hier wordt het uitgelegd.

Consument met thuisbatterij krijgt te maken met dubbele energiebelasting

Als je je thuisbatterij laadt met stroom uit je zonnepanelen en daarnan(direct) weer uit je thuisbatterij gaat terugleveren op het net en je zou dan geen energiebelasting hoeven te betalen komt dat neer op een verkapte voortzetting van de salderingsregeling. Maar als je 's avonds of 's nachts teruglaadt kan dat nooit, direct, uit je zonnepanelen zijn. Minister Hermans Klimaat en Groene Groei ziet zogenaamd niet. Is totaal incapabel als minister van Klimaat en Groene Groei. Daarom waarschijnlijk de juiste persoon op dat ministerie met BBB en PVV in het kabinet.

Reageer