Skip to main content

Thuisbatterij: welke criteria zijn er om met de test thuis batterij mee te kunnen doen

  • 5 September 2024
  • 7 reacties
  • 200 Bekeken

Lees net over de thuisbatterij.    Ben 50 jaar lid van vereniging eigen huis. Doe aan vele activiteiten mee . Denk al een tijd na over een thuisbatterij

Vraag me af wat de criteria zijn om in aanmerking te komen voor zo’n thuisbatterij. Dit zou een prima gelegenheid zijn geweest om ervaring op te doen.
 

@JosH  Interessante eerste bijdrage.

En waarop kan je stemmen? - je bijdrage is namelijk als “stemming” geplaatst.

Verder denk ik dat 50 jaren lidmaatschap geen criterium voor de selectie zijn.

Er zijn vermoedelijk eerder technische criteria en de diverse contractvormen welke een rol spelen.

Bij de maar 14 deelnemers is waarschijnlijk ook geloot worden.

Misschien kan je in de andere topic verder discussiëren?


Ik krijg binnenkort een zoutbatterij ipv een thuis accu. Deze vorm van verduurzaming heeft een goed voortuitzicht en slaat ook de zonne-energie op die ik anders zou terug leveren.  Dit is de laatste stap voor ik van het gas ga, want ik heb naast mijn warmte pomp nog een kleine behoefte aan CV warmte die ik dankzij modules ook uit de zoutbatterij haal. COP waarde blijft rond de 1 liggen, maar dat is de CV ook. Motivatie was de kosten van de vaste aansluiting van het gas. Bij slechts 250 m³ gas verbruik betaal je relatief veel meer voor je aansluiting. Op deze manier ben ik optimaal voorbereid voor als de saldering afgeschaft wordt. De investeringen zijn goed betaalbaar, en renderen op termijn. Op deze manier kan ik ook een bijdrage leveren om het stroom net in Nederland te ontlasten. 


Sorry,  Was een gefrustreerde reactie


@JosH We hebben in augustus 2024 bij veertien van onze leden een thuisbatterij geïnstalleerd. Het gaat om uiteenlopende huishoudens die de batterij op verschillende manieren gebruiken. De deelnemers gaan de thuisaccu twee jaar uitproberen en delen hun ervaringen met ons.  De deelnemers gaan de thuisbatterij dus twee jaar uitproberen, maar zo lang hoef je natuurlijk niet te wachten op meer informatie. Elke maand vertelt een deelnemer op deze pagina over zijn of haar ervaringen. De eerste update kun je begin oktober lezen. 
Daarnaast volgt en analyseert Vereniging Eigen Huis hun energieverbruik. Dat doen we samen met onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft. Aanmelden voor het Energielab is niet meer mogelijk. 


Ja,  Ik had graag mee gedaan. Erg Interessant.


Bestaan er al rekenmodellen die je kan gebruiken om te kijken of een thuisbatterij loont?

Wij hebben zonnepanelen maar gebruiken bijvoorbeeld overdag niet alle geproduceerde stroom. 

Is een thuisbatterij een optie voor het bufferen/gebruik in de avonduren?

Is een dynamisch energiecontract een must voor een thuisbatterij?

 


de grote vraag is of je ‘s avonds wel de stroom van overdag kunt gebruiken (in de zomer). En zolang salderen kan, is dit natuurlijk een non-discussie. Bij salderen kun je niet alleen je opgewekte kWh’s ‘s avonds gebruiken maar zelfs je overschot van de zomer in de winter gebruiken. Dus als dat je drijfveer is, zou ik eerst even afwachten wat en wanneer er met salderen iets gebeurt. 

Maar dat is toch iets wat je zelf ook zou kunnen bedenken?!


Reageer