Skip to main content
Sticky

Vereniging Eigen Huis test samen met leden thuisbatterij. Waar ben jij benieuwd naar?

  • 5 September 2024
  • 72 reacties
  • 1426 Bekeken

Met haar Energielab test Vereniging Eigen Huis samen met leden nieuwe producten en diensten op het gebied van energie en verduurzamen. Komende tijd testen we de thuisbatterij.

De thuisbatterij staat steeds meer in de belangstelling. Dit komt onder andere doordat het kabinet de salderingsregeling wil afschaffen. Voor huiseigenaren met zonnepanelen wordt opslag van de eigen zonnestroom hierdoor steeds belangrijker. Verder komen leveranciers regelmatig met nieuwe toepassingen. Zo kun je een thuisbatterij tegenwoordig in combinatie met een dynamisch energiecontract gebruiken om mee in stroom te handelen. Vereniging Eigen Huis wil weten wat de thuisbatterij nu en in de toekomst voor huiseigenaren kan betekenen. De beste manier om daarachter te komen is door dit samen met onze leden in de praktijk te testen! 

De vereniging installeerde onlangs bij veertien van haar leden thuis een thuisbatterij. Het gaat om uiteenlopende huishoudens die de batterij op verschillende manieren gebruiken. Zij gaan de thuisaccu twee jaar uitproberen en delen hun ervaringen met ons. Daarnaast volgt en analyseert Vereniging Eigen Huis hun energieverbruik. Dat doen we samen met onderzoeksbureau CE Delft. Aanmelden voor het Energielab is niet meer mogelijk. Lees meer en volg de test op eigenhuis.nl/energielab

Welke vragen heb jij over de thuisbatterij? Wat zijn voorwaarden voor jou om er een aan te schaffen? Of heb je wellicht zelf al ervaring met de thuisbatterij? Laat het weten in de comments.

@Tom van Eigen Huis

Ik heb inmiddels bijna 2 jaar een thuisaccu in bedrijf.

Sinds 1 juni dit jaar heb ik een dynamisch energie contract (Tibber) en test ik zelf of ik met slim laden en terugleveren de salderingsregeling financieel gezien kan evenaren.

Als jullie (VEH) behoefte hebben aan meer aanvullende praktische meetgegevens wil ik mijn gegevens met alle plezier met jullie delen.


Voor mij geldt dat ik een fundamenteel probleem heb met dit concept. mijn PV situatie is volledig gebaseerd op salderen, in de zomer 4 keer meer opwek dan ik op kan maken (geen EV, nauwelijks km's) en in de winter 8 keer meer verbruik dan opwek. Dus dat gaat 'm niet worden.

Enige denkrichting zou kunnen zijn dat ik in de zomer de goedkoop opgewekte energie 's nachts duur teruglever. Maar of dat een positieve case zou kunnen zijn, is nog de vraag. 

ik heb de ruimte, een smart home en de interesse, maar ga er nog even geen aanschaffen


Beste @jvdleeuw Hartelijk bedankt voor het aanbod! Op dit moment is dat niet nodig. Wel vinden we het natuurlijk harstikke leuk en nuttig als je je algemene ervaringen wilt delen in deze community (dat kan als reactie op deze post of in een nieuwe post).


Geen vraag, eerder een aantal (economisch/technische) opmerkingen

  1. alleen i.c.m. dynamische tarieven (conditio sine qua non)
  2. alleen bij deelname aan de onbalansmarkt via een aggregator (idem)
    atm Zonneplan & Frank Energy voor zover ik weet
  3. grootste voordeel waarschijnlijk bij “early adopters”
    Meer deelnemers - Minder onbalans - Minder “winst”
  4. batterijtechnologie en aansturing via domotica is nog niet uitgekristalliseerd
    mogelijk incompatibele oplossingen - vendor lock-in
  5. ….

Just my 2mWh

Jammer dat het “Energielab” niet vermeldt welke thuisbatterij aanbieders/aggregatoren aan deze beperkte steekproef deelnemen. Ik vermoed maar dat dit Zonneplan (Nexus) en/of Frank Energie (Bliq) zijn.

Ik ben verder benieuwd naar de rendementsberekeningen/schattingen.
Waarschijnlijk is Zonneplan met een zgn. t.v.t. van 4,4 jaar veel te optimistisch.


Ik ben ook wel benieuwd welke leveranciers EH gebruikt in haar onderzoek. 


Gezocht thuisbatterij voor in schuur:

  • goedkoop
  • vorst bestendig
  • mag (flink) volume hebben
  • voldoende voor 2 dagen stroom opwekking (36 panelen, ruim 11000 Wp)

Het is mijn beeld dat veruit de meeste thuisaccu's gericht zijn op minimaal volume, maar daardoor uit veel duurdere materialen moeten bestaan (=kostbaar en dus minder vlug rendabel). Gelukkig heb ik wel ruimte.

Doel is om te bufferen voor avond en twee mindere dagen. Het verdienmodel bestaat uit het voorkomen van de terugleverboete (terugleververgoeding, ca 7ct/kWh). Op de VEH site las ik dat veruit de meeste accu’s nog niet rendabel zijn, maar voor boven geschreven situatie moet .m.i. wel een rendabele oplossing te bedenken zijn. Ik hoop dat een vergelijkbare situatie ook getest wordt in de net opgerichte testgroep.

 


Voor mij geldt dat ik een fundamenteel probleem heb met dit concept. mijn PV situatie is volledig gebaseerd op salderen, in de zomer 4 keer meer opwek dan ik op kan maken (geen EV, nauwelijks km's) en in de winter 8 keer meer verbruik dan opwek. Dus dat gaat 'm niet worden.

Enige denkrichting zou kunnen zijn dat ik in de zomer de goedkoop opgewekte energie 's nachts duur teruglever. Maar of dat een positieve case zou kunnen zijn, is nog de vraag. 

ik heb de ruimte, een smart home en de interesse, maar ga er nog even geen aanschaffen


Emiel - ik snap de redenering helemaal - maar wanneer mag je aan een nieuw energie contract? Wij, gezin met 3 personen, zijn in november aan de beurt en ik heb mee willen doen aan collectieve inkoop energie bij VEH - en nu ook bij Consumentenbond - (of omgekeerd) - een van beide moet nog met de uitslag komen.

De ‘winnaar’ van die vorige collectieve inkoop energie was Budget Energie - of ik even 900 euro (!) per jaar wil gaan betalen aan terugleverkosten!  Nou … no F (BEEP) way!

Ik heb 25 zonnepanelen en een zonneboiler - mijn gasverbruik per jaar met 3 personen is slechts 450 m3 - wat heel laag is - maar met een nieuw contract kost dat beetje gas alleen al 80 euro per maand!

Wij hebben juist GEEN warmtepomp maar we verwarmen en koelen 5 kamers met superzuinig airco - die zijn onderhoudsvrij en kunnen tenminste het hele jaar iets voor je betekenen.
Zie krantenartikel vandaag over veel problemen rondom onderhoud warmtepomp …

We hebben ook geen electrische auto - wellicht wordt de volgende per april volgend jaar een hybride maar daar reken ik nog niet mee.

Mijn plan is nu een zware batetrij - 30Kw of meer - neer te zetten - viia Tibber/Frank of iets dergelijk met dynamisch contract op de onbalans markt. Je wordt gewoon gedwongen want eigenlijk wil ik helemaal geen batterij … ondingen - te korte levensduur en nog vervuilend ook.

Door goedkoop de batterij te laden (met opbrengst zonnepanelen of wanneer stroomprijs laag is)
en te verkopen op duurdere momneten of juist ‘s avonds te gebrruiken - naast het niet hoeven (willen) betalen van de terugleverkosten moet dit interessanter zijn.

Ik wil maar aangeven: geen warmtepomp maar airco’s - hebben geen onderhoud nodig en kun je hele jaar gebruiken - en vermijden terugleverkosten lijkt me wellicht voor jou toch een optie.


Dit statement wil ik hier wel maken:
de boeren zijn boos, blokkeren snelwegen, slopen van alles en krijgen gelijk - maar meer dan half Nederland ligt vol met zonepanelen en de energiecowboys mogen dit allemaal gewoon maar doen - zonder enige actie van VEH of Consumentenbond.
Iedereen (met zonnepanelen) is -boos- over dit beleid en er gebeurd helemaal niets …
Waar blijft de actie - eventuieel naast deze batterijtest?

Wellicht moet salderen iets anders - ik snap ook dat er goekopere en duurdere perioden zijn qua kWh prijs … maar stoppen met salderen en teruglevereboetes? Gestoord.


 


Belangrijk punt is dat de terugverdientijd van thuisbatterijen op dit moment langer is dan de levensduur! Dat is een paar maanden geleden uitgezocht door CE Delft in een advies aan de overheid.


@Aart, dank. Heb je ook een deeplink naar het bedoelde rapport?


Het staat allemaal in dit Eigen Huis artikel:

https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/maatregelen/energie-opslaan/thuisbatterij

De link naar het rapport vind je hier:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/12/19/de-rol-van-thuis--en-buurtbatterijen-in-het-energiesysteem-van-de-toekomst

 


Geen vraag, eerder een aantal (economisch/technische) opmerkingen

  1. alleen i.c.m. dynamische tarieven (conditio sine qua non)
  2. alleen bij deelname aan de onbalansmarkt via een aggregator (idem)
    atm Zonneplan & Frank Energy voor zover ik weet
  3. grootste voordeel waarschijnlijk bij “early adopters”
    Hoe meer deelnemers - hoe minder onbalans
  4. batterijtechnologie en aansturing via domotica is nog niet uitgekristalliseerd
    mogelijk incompatibele oplossingen - vendor lock-in
  5. ….

Just my 2mWh

Jammer dat het “Energielab” niet vermeldt welke thuisbatterij aanbieders/aggregatoren aan deze beperkte steekproef deelnemen. Ik vermoed maar dat dit Zonneplan (Nexus) en/of Frank Energie (Bliq) zijn.

Ik ben verder benieuwd naar de rendementsberekeningen/schattingen.
Waarschijnlijk is Zonneplan met een zgn. t.v.t. van 4,4 jaar veel te optimistisch.


Grotendeels mee eens. Alleen minder pessimistisch. Vanuit de eigen ervaring tot nu toe. 

Hier Zonneplan Nexus i.c.m. dynamische tarieven, met handel op de onbalansmarkt. Capaciteit 20,48 kWh, 10 kW laden/ontladen (volgens specs Zonneplan). Geen zonnepanelen, enkel thuisbatterij. Sinds eind april, in januari al aangemeld maar er waren eerst nog aanpassingen nodig qua aansluiting en meterkast, en ook de slimme meter bleek niet slim genoeg, waardoor ik eerst afspraken moest maken met Zonneplan, daarna met onze netbeheerder en daarna weer met Zonneplan. Dat proces zou voor de consument een stuk makkelijker moeten kunnen worden gemaakt. Door de aanpassingen ook extra kosten, maar ook die komen in aanmerking voor BTW teruggave. Dat duurt overigens wel even, de verwachting is nu ‘september’, maar dat schijnt te komen doordat de Belastingdienst het proces hiervoor nog aan het inrichten is. Zal dus op termijn waarschijnlijk sneller gaan. 

Ik verwacht ook dat de eerste jaren het meest moeten opleveren en houd er rekening mee dat de verdiensten op termijn teruglopen. Het is onze eerste thuisbatterij en naar ik verwacht zal het ook onze laatste zijn. Uiteindelijk zullen grote partijen de markt overnemen. Maar voorlopig stelt de batterij en het powerplay platform niet teleur. In de wintermaanden zal de opbrengst p/m vast een stuk teruglopen maar sinds eind april tot nu staat de teller op bijna € 880,- dus lijkt de tvt nog niet ‘veel te optimistisch’. Ook als het de komende jaren minder snel gaat moet dat toch hard teruglopen wil de batterij zich helemaal niet meer terugverdienen. Ik verwacht nog zeker dat de batterij zich niet alleen zal terugverdienen maar ook daarna nog wat jaren opbrengst zal leveren, al zal dat minder zijn dan de eerste jaren. En daarnaast speelt bij mij toch zeker mee dat de batterij een aantal jaren zal bijdragen aan de transitie door onbalans te verminderen. Dan hoeft die niet per se een hoog financieel rendement op te leveren. Al is het natuurlijk leuker als dat wel het geval is. Voorlopig is het gewoon leuk dat we tegenwoordig onze energiefactuur gemaild krijgen met daarbij de vermelding wanneer het bedrag zal worden bijgeschreven. En dat zonder zonnepanelen. Maar natuurlijk wel met investering vooraf. Met dank aan een stukje erfenis.


Ik heb zelf de accu volgens het concept op tweakers " zelf een eenvoudige thuisaccu bouwen" nu operationeel. De eerste ervaring is in ieder geval dat het opladen en daarna ontladen minsten 20% aan energieverlies kost.

C.C.L


Ik heb zelf de accu volgens het concept op tweakers " zelf een eenvoudige thuisaccu bouwen" nu operationeel. De eerste ervaring is in ieder geval dat het opladen en daarna ontladen minsten 20% aan energieverlies kost.

C.C.L

Het gaat dus niet om het kunnen bouwen van een accu, het gaat om een goede manier van gebruik van die accu. Het minste dat je hier in  mee moet nemen is een degelijk batterij management systeem en een overall energie management systeem


Voor mij geldt dat ik een fundamenteel probleem heb met dit concept. mijn PV situatie is volledig gebaseerd op salderen, in de zomer 4 keer meer opwek dan ik op kan maken (geen EV, nauwelijks km's) en in de winter 8 keer meer verbruik dan opwek. Dus dat gaat 'm niet worden.

Enige denkrichting zou kunnen zijn dat ik in de zomer de goedkoop opgewekte energie 's nachts duur teruglever. Maar of dat een positieve case zou kunnen zijn, is nog de vraag. 

ik heb de ruimte, een smart home en de interesse, maar ga er nog even geen aanschaffen

Als je seizoen onbalans wilt oplossen moet dat ook niet met accu's, ik zou eerst een dynamisch contract overwegen. Neem zelf het risico van prijsschommelingen in plaats van dat aan energieleveranciers over te laten, zij maken daar alleen maar een verdienmodel van.


Graag hoor ik van iemand of een thuisbatterij in combinatie met een dynamisch energiecontract ook interessant kan zijn voor gebruikers die niet de mogelijkheid hebben om zelf zonnepanelen te installeren (appartementsbewoners) ?


Ik heb zelf een thuis accu waarbij ik mijn 3 fasen volledig kan benutten.

Ik hoef ook geen 3x35A aansluiting meer, maar 3x25A is genoeg nu ik met mijn opzet kan peak shaven.

Mijn voornaamste drijfveer is onafhankelijkheid. Bij stroomuitval of hoge voltages op het net, schakel ik het net uit. En draai ik off grid verder.

Van maart tot ergens oktober hoef ik geen kilowatt van welke energie leverancier dan ook. 

Het handelen op de energiemarkt zal een aflopende zaak gaan worden. Er is al een netbeheerder actief om regelgeving voor te bereiden. Het zorgt uiteindelijk voor stroom tekort.

Zelf zie ik wel meer langdurig duurzame opties ontstaan en ben die zelfs aan het uitwerken .


Graag hoor ik van iemand of een thuisbatterij in combinatie met een dynamisch energiecontract ook interessant kan zijn voor gebruikers die niet de mogelijkheid hebben om zelf zonnepanelen te installeren (appartementsbewoners) ?

Ik denk van niet. Ik ben nog nooit een positieve business case hierover tegengekomen 


Voor wie zich echt in eiland oplossingen en (tijdelijke) off-grid oplossingen wil verdiepen:

Notstrom und Ersatzstrom über Solaranlage: Was man dazu braucht​

Bij onze oosterburen is dit blijkbaar al een serieus thema - en het is wat ingewikkelder dan een “gewone” thuisbatterij die meestal niet off-grid kan werken.

Thuisaccu en zonnepanelen:
Met een “thuisaccu” van voldoende capaciteit en een dynamisch contract met een aggregator zijn zonnepanelen waarschijnlijk niet perse nodig.
Handelen op de onbalansmarkt is het trefwoord als ik me niet vergis.


Dat klopt. Geen van de standaard oplossingen van de grote merken, veelal zonnepanelen omvormer producenten, kunnen dit technisch regelen.

Ik heb dan ook Marine technologie zoals dat op mijn boot is geïmplementeerd, naar mijn huis gebracht. Werkt als een zonnetje!

Want op boten is off grid de standaard!




Mijn plan is nu een zware batetrij - 30Kw of meer - neer te zetten - viia Tibber/Frank of iets dergelijk met dynamisch contract op de onbalans markt. Je wordt gewoon gedwongen want eigenlijk wil ik helemaal geen batterij … ondingen - te korte levensduur en nog vervuilend ook.


Dit statement wil ik hier wel maken:
de boeren zijn boos, blokkeren snelwegen, slopen van alles en krijgen gelijk - maar meer dan half Nederland ligt vol met zonepanelen en de energiecowboys mogen dit allemaal gewoon maar doen - zonder enige actie van VEH of Consumentenbond.
Iedereen (met zonnepanelen) is -boos- over dit beleid en er gebeurd helemaal niets …
Waar blijft de actie - eventuieel naast deze batterijtest?

Wellicht moet salderen iets anders - ik snap ook dat er goekopere en duurdere perioden zijn qua kWh prijs … maar stoppen met salderen en teruglevereboetes? Gestoord.
 

Wie dwingt om een batterij te kopen? dit heb ik echt nog nooit gehoord. 

en ook hier geldt, verdiep je even in de energie wereld, napraten van feestboek is zoooo 2023 ;-)


Allemaal wel mooi verwoord, maar voor ons, de gewone leden, niet interessant. Wie zijn de testers in deze test, ik heb nooit een vraag gezien van VEH, wie er wil testen. 

Ik heb zonnepanelen geplaatst omdat dat volgens de VEH een goed plan zou zijn. Dus niet gaat me nu geld kosten ivm teruglevering en saladering. 

 

kun je dit ook met feiten onderbouwen? zonnepanelen zullen altijd geld opbrengen, nu wat minder dan voorheen, maar die terugleverboete betekent niet dat je ineens meer gaa betalen dan dat het opbrengt


Voor mij geldt dat ik een fundamenteel probleem heb met dit concept. mijn PV situatie is volledig gebaseerd op salderen, in de zomer 4 keer meer opwek dan ik op kan maken (geen EV, nauwelijks km's) en in de winter 8 keer meer verbruik dan opwek. Dus dat gaat 'm niet worden.

Enige denkrichting zou kunnen zijn dat ik in de zomer de goedkoop opgewekte energie 's nachts duur teruglever. Maar of dat een positieve case zou kunnen zijn, is nog de vraag. 

ik heb de ruimte, een smart home en de interesse, maar ga er nog even geen aanschaffen

Als je seizoen onbalans wilt oplossen moet dat ook niet met accu's, ik zou eerst een dynamisch contract overwegen. Neem zelf het risico van prijsschommelingen in plaats van dat aan energieleveranciers over te laten, zij maken daar alleen maar een verdienmodel van.

ik heb nu parallel aan mijn huidige energie leverancier een berekening meelopen (incl uurtarieve vs verbruik/opbrengst) en dynamisch is NU niet interessant. En een thuisaccu kan financieel niet uit, hoef je niet lang over na te denken

Die seizoensonbalans en accu's is natuurlijk bekende materie.


Ik zou graag willen stimuleren dat de accu pakketen, de aansturing, en dynamische energiemaatschappijen uitwisselbaar zijn. Zo kun je mee gaan de veranderingen van de landelijke besluiten, meegaan met laatste ontwikkelingen en ben je niet afhankelijk van leverancier. 


Daar heb je zelf een hele grote invloed op. Er zijn systemen op de markt die leverancier afhankelijk zijn; Of die alleen goed werken als ze aan internet zijn gekoppeld.

Ik heb gekozen voor een technische oplossing die aan mijn eis van onafhankelijkheid voldoet. 

De stimulans die jij beschrijft is niet in het belang van de verkopende partijen van dit soort partijen en systemen.

Bijv. Aan mijn Growatt hybride omvormer (via VEH) kan ik alleen Growatt accus koppelen, deze is slecht intergreerbaar, slecht gedocumenteerd en slecht gesupport door de leverancier. Kortom een slechte oplossing. En dat wist ik vooraf. Growatt heeft in de tussentijd not firmware upgrades uitgevoerd waardoor het een nog slechter product is geworden. De openheid van de interface tbv integratie is iets wat VEH bij de aanbieders had moeten afdwingen. Protectionisme is key op de consumentenmarkt, vrees ik.

Ik heb het VEH aanbod toch geaccepteerd, daar mijn winst zat in het meerwerk tbv de onafhankelijkheid. 

 

Ik zou graag willen stimuleren dat de accu pakketen, de aansturing, en dynamische energiemaatschappijen uitwisselbaar zijn. Zo kun je mee gaan de veranderingen van de landelijke besluiten, meegaan met laatste ontwikkelingen en ben je niet afhankelijk van leverancier. 

 


 

@Aart, hartelijk dank voor de link naar het rapport: Thuis- en buurtbatterijen – December 2023 Kansen, knelpunten en beleidsaanbevelingen.

Het staat allemaal in dit Eigen Huis artikel:

https://www.eigenhuis.nl/verduurzamen/maatregelen/energie-opslaan/thuisbatterij

De link naar het rapport vind je hier:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2023/12/19/de-rol-van-thuis--en-buurtbatterijen-in-het-energiesysteem-van-de-toekomst

 

Ik heb het rapport gescand op relevantie voor mijn vraag:

A) Ik was op zoek naar verschillende typen thuisbatterijen, aangezien de kosten per type batterij sterk kunnen variëren. Het lijkt erop dat ze met een gemiddelde hebben gerekend, waardoor ik geen antwoord vind op mijn specifieke vraag.

B) Ik wilde weten hoe ze eventuele terugleverkosten (in de volksmond: terugleverboete) in hun analyse hebben meegenomen. Ze noemen het "invoervergoedingen", maar gaan daar niet verder op in en lijken het niet te hebben meegenomen in hun berekening. Steeds meer energiemaatschappijen voerden in 2024 een dergelijk tarief in. (rapport is uit 2023)

C) Ze zijn uitgegaan van een 2-uurs capaciteit voor de thuisbatterij, zonder enig schaalvoordeel. Vanwege benodigde ingebouwde omvormer met minimale capaciteit een zeer dure aanschaf, wat elke kans op succes bij voorbaat uitsluit. Mijn vraag ging over een batterij die 1-2 dagen elektriciteitsbehoefte kan dekken.

D) Een groot deel van de tekst is minder relevant voor thuisbatterijen, aangezien het over veel grotere batterijen gaat.

Kortom, het rapport is op essentiële punten verouderd plus betreft een extreem ongunstige configuratie welke voor huishoudens inderdaad nooit rendabel kan zijn. Het helpt particulieren niet. Mijn vraag was:

Gezocht thuisbatterij voor in schuur:

  • goedkoop
  • vorst bestendig
  • mag (flink) volume hebben
  • voldoende voor 2 dagen stroom opwekking (36 panelen, ruim 11000 Wp)

M.i. vormen de door energieleveranciers ingevoerde terugleververgoeding de basis voor de nieuwe rentabiliteitsberekening van thuisbatterijen, waardoor ze wel rendabel kunnen worden, ook zonder dynamisch energiecontract. @VEH: Ik hoop dat de redactie haar tekst over thuisbatterijen, waar Aart naar linkte, kan actualiseren door het meenemen van deze nuance in het lezen van het rapport, plus het meenemen van de breed ingevoerde terugleververgoeding.

Kortom, mijn vraag blijft openstaan. @Aart, dank voor je inbreng.


Reageer