Skip to main content

Met haar Energielab test Vereniging Eigen Huis samen met leden nieuwe producten en diensten op het gebied van energie en verduurzamen. Komende tijd testen we de thuisbatterij.

De thuisbatterij staat steeds meer in de belangstelling. Dit komt onder andere doordat het kabinet de salderingsregeling wil afschaffen. Voor huiseigenaren met zonnepanelen wordt opslag van de eigen zonnestroom hierdoor steeds belangrijker. Verder komen leveranciers regelmatig met nieuwe toepassingen. Zo kun je een thuisbatterij tegenwoordig in combinatie met een dynamisch energiecontract gebruiken om mee in stroom te handelen. Vereniging Eigen Huis wil weten wat de thuisbatterij nu en in de toekomst voor huiseigenaren kan betekenen. De beste manier om daarachter te komen is door dit samen met onze leden in de praktijk te testen! 

De vereniging installeerde onlangs bij veertien van haar leden thuis een thuisbatterij. Het gaat om uiteenlopende huishoudens die de batterij op verschillende manieren gebruiken. Zij gaan de thuisaccu twee jaar uitproberen en delen hun ervaringen met ons. Daarnaast volgt en analyseert Vereniging Eigen Huis hun energieverbruik. Dat doen we samen met onderzoeksbureau CE Delft. Aanmelden voor het Energielab is niet meer mogelijk. Lees meer en volg de test op eigenhuis.nl/energielab

Welke vragen heb jij over de thuisbatterij? Wat zijn voorwaarden voor jou om er een aan te schaffen? Of heb je wellicht zelf al ervaring met de thuisbatterij? Laat het weten in de comments.

@L.A.vanS Jouw vraag kan je beter rechtstreeks aan de VEH lezerservice stellen, misschien kunnen/willen zij de vraag naar de testers en de selectieprocedure beantwoorden.

Hier in het forum krijg je van de forumleden geen antwoord omdat die het helaas ook niet weten.

 

@E.T.Z Misschien kan je hier in dit topic nog exact vermelden waarom in jouw thuis
geen 15 kWh Zonneplanaccu geplaatst kon worden? (Alleen ruimtegebrek? of nog wat anders?)


@L.A.vanS Dit topic is niet van jou - je hebt een opmerking in een (Sticky) discussie topic van @Tom Kikken  (community manager) geplaatst. Je kan hem vragen jouw bijdrage te verwijderen.

Dit is mijn laatste meta-reactie.


maar weer even ontopic.

Wat ik interessant zou vinden, @Tom Kikken , er is al best veel onderzoek gedaan naar de financiele onderbouwing van een thuisbatterij, zie bv dit artikel met links naar uitgebreide onderzoekn, op tweakers: Handelen op de onbalansmarkt - Achtergrond - Tweakers

Alle onderzoeken tonen aan dat de techniek prima werkt, je kunt laden en ontladen prima regelen, zeker als je domotica hobbyist bent. Dus wil je hobby matig spelen met een thuisbatterij, helemaal goed, als ik een paar duizend euro overheb ga ik dat zeker ook doen.

Maar de business case laat altijd een terugverdientijd zien van meer dan 15 jaar, en dus een enorme gok want de energie markt, en politiek, is wispelturiger dan het weer.

Dus waarom zo’n, kostbare, test? Uitkomst staat al vast en het enige wat ermee bereikt wordt is dat de thuisbatterij hype wederom aangewakkerd wordt, je ziet het hier in deze community letterlijk gebeuren. En de commercie pikt dit graag op, zo kwam mijn schoonvader laatst met de vraag of ie een thuisbatterij moest kopen want hij had een bericht gehad van z’n panelen leverancier dat dat toch echt wel slim was…… 

Kortom, maken we onszelf niet gek met dit soort onderwerpen?

 

 


Ik kan me voorstellen dat het initiatief voor deze (zeer beperkte) test van twee kanten kwam.

Misschien waren de (tot nu toe onbekende) bedrijven met een attractief* voorstel gekomen en de VEH (Energielab?/redactie?) dachten dat is iets wat misschien in toekomst interessant kan worden voor onze leden.
Gratis promotie van een product in ontwikkeling en een zgn. service voor de leden (in de toekomst)

Het mes snijdt aan twee kanten, of zoiets.

*Attractief = gesponsorde plaatsing (bij de leden)? => extra reclame


Maar VEH is toch onafhankelijk? Althans ‘commercieel onafhankelijk’ staat in de doelstellingen.


Ik ben benieuwd naar de resultaten. Ben zelf heel sceptisch want:

  1. zonnestroom zelf meer gebruiken levert mij jaarlijks misschien 100€ op. Ik zit bij vdbron en verwacht hoog in de 2000-3000 kWh staffel te gaan terugleveren. Door 1000 kWh zonnestroom meer zelf te gebruiken ( wat ik al een spectaculair resultaat zou noemen) ga ik van 250€ naar 150€ terugleververgoeding.  Zo ga je die batterij echt niet terugverdienen!
  2. als je wilt handelen op de onbalansmarkt lever je volledig over aan een nieuwe leverancier. Overstappen naar een andere leverancier kan dan niet meer want iedereen heeft zo zijn eigen systeem. En als ze er mee stoppen blijf je met een hele dure gadget zitten. En geen idee hoe die onbalansmarkt er over twee jaar uitziet. Of nog wel bestaat.  Maar voor nu is het voor die leveranciers lekker makkelijk verdienen want ze leggen de investeringskosten bij particulieren neer 

Dag allemaal, 

Matthijs hier, wij (mijn vriendin en ik) zijn geselecteerd als een van de thuistesters. Komende 2 jaar zullen wij de batterij testen en onze ervaringen via verschillende kanalen van VEH delen, waaronder ook in dit Topic. Als jullie vragen hebben over onze batterij, stel ze gerust en probeer ik ze zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Wij hebben een woning uit 1925 en zijn bezig met het verduurzamen hiervan. Vanuit mijn werk (ik ben bouwkundig adviseur) volg ik ontwikkelingen in het kader van duurzaamheid en beschik ik over enige technische kennis. T.o.v. de thuisbatterij (en zeker de door verschillende aanbieders genoemde terugverdientijden) heb ik nog wat twijfels. Ik hoop dat deze twijfels d.m.v. deze test als sneeuw voor de zon verdwijnen. 


Over onze batterij:
Vorige week is bij ons een AlphaESS Smile-G3 systeem geplaatst met 5kW 1-fase hybride omvormer en modulaire 3.8kWh batterij (specifiek: Smile-G3-S5-INV & SMILE-G3-BAT-3.8S). 

Onze batterij zal hoofdzakelijk de handel op de onbalans markt testen via het "Slim Stroom handelen” algoritme van Frank Energie. Hiervoor was het ook noodzakelijk om een dynamisch contract bij Frank Energie af te sluiten. Het algoritme handelt op basis van onbalansprijzen en niet zo zeer via EPEX. Dit doet het algoritme door de batterij via een API verbinding pulsen te sturen: “Laden", “Ontladen” of “Stand-by”. 

Ik hoop binnenkort de eerste resultaten te kunnen delen. 

Groet, Matthijs 
  

 

 


Ik ben ook wel benieuwd welke leveranciers EH gebruikt in haar onderzoek. 

Beste @darkfiber en @Pajonline. Dit zijn de leveranciers waarvan wij batterijen testen: Charged, Bliq en Solar Concept. Daarnaast werken we samen met Alliander. De merken van de batterijen in onze test zijn: Sessy, Bliq, Growatt, Pylontech, Alpha-ESS en Enphase.

We kunnen natuurlijk niet iedere batterij in de markt testen, maar hebben wel een brede selectie gemaakt van verschillende merken, vermogens en toepassingen. Aan de test doen verder uiteenlopende huishoudens mee als het gaat om bijvoorbeeld aantal personen en energieverbruik.


Ik kan me voorstellen dat het initiatief voor deze (zeer beperkte) test van twee kanten kwam.

Misschien waren de (tot nu toe onbekende) bedrijven met een attractief* voorstel gekomen en de VEH (Energielab?/redactie?) dachten dat is iets wat misschien in toekomst interessant kan worden voor onze leden.
Gratis promotie van een product in ontwikkeling en een zgn. service voor de leden (in de toekomst)

Het mes snijdt aan twee kanten, of zoiets.

*Attractief = gesponsorde plaatsing (bij de leden)? => extra reclame

 

Beste @EmielS en @darkfiber. Met onze test willen wij het eerlijke verhaal over de thuisbatterij vertellen, inclusief de nadelen en of deze überhaupt rendabel is. Als dat niet zo is, zullen wij dat zeker melden. Vereniging Eigen Huis wil haar leden onafhankelijke en objectieve informatie bieden. Juist in deze periode waarin de thuisbatterij steeds meer in de belangstelling staat. We zijn deze test op eigen initiatief gestart en de deelnemende leveranciers weten dat wij alle bevindingen van de deelnemers gaan delen, óók de negatieve.

Volgens het laatste onafhankelijke onderzoek hierover is de thuisbatterij op dit moment inderdaad niet rendabel. Dit benadrukken wij ook op onze website. Het bureau dat dit onderzoek heeft gedaan (CE Delft) is betrokken bij onze test. Met de test willen wij onder andere een idee krijgen van wat de thuisbatterij in verschillende toekomstscenario’s wel/niet voor huiseigenaren kan betekenen. Ook willen we onder andere toetsen of het handelen in stroom met een thuisbatterij echt zo aantrekkelijk is als sommige leveranciers claimen.


Hoi Matthijs,

 

Jouw tekst neigt naar dubbele interpretatie. Heb je slechts 3.8 kWh opgesteld?

Anders geformuleerd, wat is je totaal opgestelde capaciteit?

Met 3.8 kWh handelen is wel heel minimaal. Vandaar mijn vraag.

Ik benieuwd naar je bevindingen en ervaringen.

 

Groeten 

Marc


Hoi Matthijs,

 

Jouw tekst neigt naar dubbele interpretatie. Heb je slechts 3.8 kWh opgesteld?

Anders geformuleerd, wat is je totaal opgestelde capaciteit?

Met 3.8 kWh handelen is wel heel minimaal. Vandaar mijn vraag.

Ik benieuwd naar je bevindingen en ervaringen.

 

Groeten 

Marc


Dag Marc,

Het systeem bestaat uit 2 componenten:
1. Hybride omvormer met een vermogen van 5 kW; 
2. Een batterij met een capaciteit van 3.8 kWh.

Concreet wordt er dus gehandeld met 3.8 kWh (de keuze hiervoor is gemaakt door VEH). 
Het Alpha-ESS systeem biedt wel mogelijkheden om later extra capaciteit toe te voegen (modulair). 

Groet, Matthijs


@Marc T  Ik dacht in eerste instantie ook dat de accu groter zou moeten zijn, maar ik weet niet hoe het handelen op de onbalans markt precies uitziet. Welke algoritmes worden toegepast? Wat zijn de gevolgen voor het laden en ontladen van de individuele accu met welke snelheid en frequentie?

Ik denk dat dit moeilijk de doorgronden is en hoogstwaarschijnlijk wordt dit ook nog uitgetest.

De aggregator laat waarschijnlijk ook niet alles zien (bedrijfsgeheim).

En resultaten uit het verleden (en van deze test) kan je waarschijnlijk niet zomaar extrapoleren.

Bij zonneplan (15 kWh/20 kWh) wordt met maximaal vermogen of geladen of ontladen of niets gedaan, voor zover ik weet. Als de zonnepanelen toevallig produceren wordt dit natuurlijk “meegenomen".


 

Beste @EmielS en @darkfiber. Met onze test willen wij het eerlijke verhaal over de thuisbatterij vertellen, inclusief de nadelen en of deze überhaupt rendabel is. Als dat niet zo is, zullen wij dat zeker melden.

@Tom Kikken glukkig doen je dat al in het artikel. Maar we zullen echt uit moeten kijken dat we de hype niet in leven houden dat een batterij er is om geld te verdienen, dat is in geen enkel scenario het geval, zoals ook in het artikel staat. Alleen lezen we tegenwoordig niet meer, we horen een zin van 3 woorden (geld, verdienen, thuisbatterij) en het wordt zwart voor onze ogen. De nuances ontgaan ons, mogelijk uit desinteresse, of complexiteit, maar het ontgaat ons. Over een paar jaar, als de hele energiemarkt anders functioneert (laten we dat eens aannemen), hebben we weer hele hordes huishoudens die klagen dat ze thuisbatterijen moesten kopen maar dat dat op dat moment helemaal niet meer nodig is. 

 

Mijn boodschap blijft, wees uiterst voorzichtig in deze onduidelijke en onvoorspelbare markt om lange termijn initiatieven uit te proberen, want die nuance is na 0,1 sec verdwenen. Uitproberen prima, tenisch gaat dit heel mooi werken, hoef je geen kristallen bol voor te hebben, maar financieel is dit een drama qua voorspellen. En voor je het weet ‘heeft de politiek het weer gedaan’. 

 

en nogmaals, technisch lijkt het me prima om te experimenteren met een thuis batterij, slim huis geek here, maar financieel…..


@darkfiber Je stipt meerdere aspecten aan.

Accu grootte 

Bij handel is het altijd P x Q. Als de Prijs hoog is en je kan geen Quantity leveren, dan maak je geen omzet.

Ik heb mijn accu grootte (capaciteit) afgestemd op mijn huis verbruik: meten is weten! Waarbij onafhankelijkheid de drijfveer is.

Gevolgen van laden en ontladen van individuele accus is uiteraard 'slijtage'. Ook al kunnen moderne batterijen 100 leeg. Geen enkele fabrikant raad het aan. Ook de (ont) laad curves laten dit zien.

Dus wil je cashen op piek prijzen, dan moet je in korte tijd veel Volume produceren. Met 3.8 kWh kom je niet ver. Als je dan ook nog eens een kleine omvormer hebt, dan verbeterd dat de situatie niet.

Handelen op de onbalans markt

Laat ik eens een boude uitspraak doen: het kan niet! 

Het is een biedingen/auction systeem gereguleerd door TenneT.

Een individuele thuis batterij bezitter kan niet op de onbalans markt actief zijn. Helaas ontbreekt veelal de kennis over het marktmodel van de Europese energie markt, waardoor er veel incorrecte verhalen rond gaan.

Als individu, zal je, via een aggregator, jouw capaciteit beschikbaar kunnen maken. Deze kan aansluiting op de markt krijgen bij een BRP (Balance Responsible Party). Wanneer 'jouw' aggregator de bieding wint, dan zal die afgeroepen worden als er onbalans is. Dan pas ga je wat omzet maken.

Ik laat voor het gemak de frequentie en congestie markten even buiten beschouwing.

Rol aggregator

Uiteraard wordt het nodige geheim gehouden, want ze willen de biedingen tov de concurrentie geheim houden.

Tegen welke prijs jouw capaciteit wordt ingeboden zal je hoogstwaarschijnlijk nooit kunnen achterhalen.

Je weet ook niet tegen welke prijzen en hoeveelheden de elektriciteitscentrale van jouw huidige energieleverancier wordt ingeboden.

Zonneplan

Over wat zonneplan doet heb ik alleen een zeer persoonlijke mening: Ik zie het als de nieuwe woekerpolis affaire. De consument wordt verleid met winsten gebaseerd op toekomstig rendement tot het doen van een investering, waarbij de kosten niet inzichtelijk zijn en zelfs niet de wijze waarop eventuele winst wordt gerealiseerd. 

Het zonneplan belang is anders dan het consumenten belang in mijn ogen. Met een dynamisch contract is er altijd een opslag voor de leverancier, dus zij verdienen altijd. De kosten (afschrijving) zijn voor de consument. Daarnaast hebben zij alleen een inspanningsverplichting. En het werkt zolang je klant bij ze blijft.…

Kortom, het is 100 procent strijdig met mijn eis voor onafhankelijkheid.


@Marc T  Dank je voor de uitgebreide uitleg! Als je goed leest schrif ik ook niet dat je zelf op de onbalans markt handelt en noem ik de aggregator als “tussen(vangst)persoon”. De aggregator zal jouw thuisaccu naar zijn eigen inzicht aansturen.


Klopt. Mee eens, @darkfiber. Maar 'men' noemt het handelen, hetgeen mijns inziens niet mogelijk is daar het een auction is. Als men handelen als acteren definieert kom je al dichter in de buurt. Maar is het substantieel anders dan het 'handelen' op de intraday markt waar je kan kopen/verkopen.

@Marc T  Dank je voor de uitgebreide uitleg! Als je goed leest schrif ik ook niet dat je zelf op de onbalans markt handelt en noem ik de aggregator als “tussen(vangst)persoon”. De aggregator zal jouw thuisaccu naar zijn eigen inzicht aansturen.

 


Het gaat veel over thuisbatterijen, maar hoe denken jullie over de inzet van slimme boilers / warmebatterijen, zoals bijvoorbeeld NEStore ?

De verhouding tussen investering en opslagcapaciteit lijkt mij op dit moment veel interessanter dan die van elektrische batterijen, terwijl ook de kosten voor het maken van warm water vaak heel significant zijn.

NEStore is misschien nog wat aan de prijs. In plaats daarvan kun je ook denken aan een standaard elektrische boiler in combinatie met homewizard om de boiler te verwarmen op momenten dat de stroom goedkoop/gratis voorhanden is.

 


Beste @darkfiber en @Pajonline. Dit zijn de leveranciers waarvan wij batterijen testen: Charged, Bliq en Solar Concept. Daarnaast werken we samen met Alliander. De merken van de batterijen in onze test zijn: Sessy, Bliq, Growatt, Pylontech, Alpha-ESS en Enphase.

We kunnen natuurlijk niet iedere batterij in de markt testen, maar hebben wel een brede selectie gemaakt van verschillende merken, vermogens en toepassingen.

Beste Tom, het toepassen van een thuisaccu is niet alleen puur een keuze van een batterij type/merk. Resultaten worden zeker ook sterk beïnvloed door de manier waarop de batterij wordt toegepast. Zaken als wat voor energie contract, welk energie management systeem, wel of geen PV panelen zijn zeker zo belangrijk. Voor mij lijkt de keus van merk/type accu eigenlijk minder relevant, de accu zelf zou uitwisselbaar moeten zijn. 


Het gaat veel over thuisbatterijen, maar hoe denken jullie over de inzet van slimme boilers / warmebatterijen, zoals bijvoorbeeld NEStore ?

Dat speelt bij mij ook nog steeds door mijn hoofd. Zeker omdat “warmte” nog steeds de grootste vorm van energie verbruik vertegenwoordigd. Ik ga Nestore bestuderen

Feit is alleen dat met mijn all electric warmtepomp de bereiding van warm tapwater mij gemiddeld maar 1,5 kWh/dag kost. Met dubbeltjes sparen kom je niet zover.


Het zorgt uiteindelijk voor stroom tekort.

Thuisbatterijen kunnen samen met EV-laders en 1:1 elektrische verwarming (bij lage stroomprijzen) kunnen alleen tot een stroomtekort leiden als iedereen zijn thuisbatterij, elektrische auto gaat opladen of extra stroom gaat gebruiken (1:1 elektrische verwarming) 's nachts bij lage stroomprijzen (dus als er veel windenergie is) én je dus een dynamisch contract hebt. Aangezien de stroomprijs bepaald wordt door vraag en aanbod kan dat per difinitie dan alleen lokaal zijn. Volgens mij gaat dat niet zo snel gebeuren. Bovendien kunnen EV-laders ook afregelen als het voltage in de trafo-wijk gaat zakken tot onder de 230 Volt.



Met een “thuisaccu” van voldoende capaciteit en een dynamisch contract met een aggregator zijn zonnepanelen waarschijnlijk niet perse nodig.
Handelen op de onbalansmarkt is het trefwoord als ik me niet vergis.

Aggregatoren zijn naar mijn mening totaal ongewenst. Rendement is hooguit 40 % en een hoop vervuiling. Accijnsvrijstelling voor rode diesel is daarvoor totaal niet bedoeld. Een aggregator draait ook niet op hernieuwbare energie.


Ik ben benieuwd naar de resultaten. Ben zelf heel sceptisch want:

  1. zonnestroom zelf meer gebruiken levert mij jaarlijks misschien 100€ op. Ik zit bij vdbron en verwacht hoog in de 2000-3000 kWh staffel te gaan terugleveren. Door 1000 kWh zonnestroom meer zelf te gebruiken ( wat ik al een spectaculair resultaat zou noemen) ga ik van 250€ naar 150€ terugleververgoeding. 
  1. Dan moet je naar Budget Energie. Samen met nog een andere leverancier rekenen ze alleen de ‘saldeerbare’ teruglevering. Dat houdt in dat als je 2000 kWh teruglevert maar bijvoorbeeld maar 1500 kWh verbruikt je niet over de 2000 kWh teruglevering maar over slechts de 1500 kWh waarmee je saldeert.

 Dat houdt in dat je met je thuisbatterij, of door een hogere nuttig direct verbruik, 1. minder teruglevert maar 2. tevens ook minder gaat afnemen en dus minder gaat salderen. De besparing aan terugleverkosten gaat bij Budget Energie dus dubbel op.


Het gaat veel over thuisbatterijen, maar hoe denken jullie over de inzet van slimme boilers / warmebatterijen, zoals bijvoorbeeld NEStore ?

De verhouding tussen investering en opslagcapaciteit lijkt mij op dit moment veel interessanter dan die van elektrische batterijen, terwijl ook de kosten voor het maken van warm water vaak heel significant zijn.

NEStore is misschien nog wat aan de prijs. In plaats daarvan kun je ook denken aan een standaard elektrische boiler in combinatie met homewizard om de boiler te verwarmen op momenten dat de stroom goedkoop/gratis voorhanden is.

 

Het nadeel van electriciteit opslaan in de vorm van warm water, is dat je het daarna ook alleen maar daarvoor gebruikt, en er zit een grens aan hoeveel warm water je nodig hebt.

Bij het opslaan in een accu kan je het nog steeds overal voor gebruiken dat vind ik het grote voordeel van een accu.

Voor mij persoonlijk is de warmwater oplossing niet interessant, wij proberen zuinig met water om te springen en douchen dus niet lang, en het warm water wordt ook nog eens met een WP gemaakt waardoor we gemiddeld zo’n 20 kWh stroom per maand aan warm water kwijt zijn in de warme maanden van het jaar en gemiddeld zo’n 30 kWh per maand in de koude maanden.

Ter vergelijk, mijn zonnepanelen doen op hun piek in mei/juni op een mooie zonnige dag 90-100 kWh per dag, dus zelfs de grootste NEStore is binnen 2 uur vol, en krijg ik ook niet leeg die zelfde dag, dus daarna valt er weinig in op te slaan.

Ik ben bezig een thuis accu systeem te bouwen op basis van de eerder genoemde Victron apparatuur, het doel is om:

  1. Noodstroom voorziening te hebben voor het huis.
  1. In de zomer maanden de PV stroom verschoven in de tijd terug te leveren in de uren dat de stroom ook nodig is (en ook wat waard is).
  1. In de winter maanden zal de accu vooral gebruikt worden om de duurdere uren te vermijden door in de goedkoopste uren de accu te laden vanuit het net.

Ik heb geen intentie om stroom heen en weer te schuiven (handelen) met het net, de totale energie verliezen die daarbij optreden gaan al snel richting de 20%.

Ik schat op basis van mijn historisch verbruik en PV opwek straks zo’n 3000 kWh minder per jaar uit het net te hoeven halen, dat wordt dan gedekt door PV stroom die uit de accu’s komt.

Dan blijft er nog zo’n 3200 kWh per jaar die ik afneem van het net tussen half November en begin Maart en zo’n 8000 kWh per jaar die ik terug lever aan het net tussen begin Maart en half November.



Met een “thuisaccu” van voldoende capaciteit en een dynamisch contract met een aggregator zijn zonnepanelen waarschijnlijk niet perse nodig.
Handelen op de onbalansmarkt is het trefwoord als ik me niet vergis.

Aggregatoren zijn naar mijn mening totaal ongewenst. Rendement is hooguit 40 % en een hoop vervuiling. Accijnsvrijstelling voor rode diesel is daarvoor totaal niet bedoeld. Een aggregator draait ook niet op hernieuwbare energie.

 

De aggregator waar @darkfiber naar verwijst is een partij die op de energie markt capaciteit ter beschikking steld om tegen betaling onbalans op te vangen door vermogen af te nemen of juist af te schakelen.

Om dit te kunnen, hebben ze dan dus wel controle nodig over veel thuisbatterijen om de garanties die ze afgeven ook waar te kunnen maken.


@Driepinter Het is al aan het gebeuren. Arnhem blijkt per ongeluk proeftuin te zijn geworden.

De prijzen worden day ahead bepaald op basis van vraag en aanbod. In geval van lage or negatieve prijzen wordt aanbod aangepast door windmolen parken en zonneparken vooraf uit te zetten (curtailing).

Als dynamische consument zet je op de dag dan juist je accu op laden, je EV op charging en de wasmachine aan. Als er dan niet genoeg volume beschikbaar is, dan komt de BV Nederland stroom te kort.

Netbeheerders hebben een ander primair belang dan de consument: stabiliteit vs prijs.

Netbeheerders zullen dus invloed gaan uitoefenen op het toekomstige beleid. Sommige gaan zelfs zo ver dat ze hybride accu systemen gaan laten uitvallen.

https://www.nu.nl/klimaat/6320234/beloning-moet-voorkomen-dat-thuisbatterij-probleem-voor-het-stroomnet-wordt.html

 

https://www.nu.nl/tech/6315001/zonnepanelen-vallen-op-meerdere-plekken-sneller-uit-door-ingreep-netbeheerder.html


Reageer