@PC “…. tegen betaling onbalans op te vangen door vermogen af te nemen of juist af te schakelen. “?
Misschien bedoel je: … tegen betaling onbalans op te vangen door vermogen af te nemen (en de accu te laden) of juist nextra] in te voeden (en de accu te ontladen).
Ik dacht tot nu toe dat onbalans balanceren een 2-weg actie is.
Wat ik me afvraag: Wat doet de aggregator Zonneplan (als hij onbalans mag balanceren) bij het afnemen van het net met de eventuele invoeding/productie van de zonnepanelen? Hij heeft immers ook het “commando” over de omvormers (die van de klant bedoel ik).
@Driepinter Het is al aan het gebeuren. Arnhem blijkt per ongeluk proeftuin te zijn geworden.
De prijzen worden day ahead bepaald op basis van vraag en aanbod. In geval van lage or negatieve prijzen wordt aanbod aangepast door windmolen parken en zonneparken vooraf uit te zetten (curtailing).
Als dynamische consument zet je op de dag dan juist je accu op laden, je EV op charging en de wasmachine aan. Als er dan niet genoeg volume beschikbaar is, dan komt de BV Nederland stroom te kort.
Op minder zonnig of windrijke dagen dan voorspeld ontstaat geen stroomtekort (dat de stroom uit zou vallen). Mochten er teveel zonneparken en windmolenparken worden uitgezet vanwege negatieve day ahead prijzen en minder zon en wind dan de dag er voor voor 14:00 h voorspeld is er nog altijd de onbalansmarkt.
@Driepinter ik denk dat jij een aggregaat bedoeld, terwijl @darkfiber de marktrol correct benoemd.
@PC “…. tegen betaling onbalans op te vangen door vermogen af te nemen of juist af te schakelen. “?
Misschien bedoel je: … tegen betaling onbalans op te vangen door vermogen af te nemen (en de accu te laden) of juist nextra] in te voeden (en de accu te ontladen).
Ik dacht tot nu toe dat onbalans balanceren een 2-weg actie is.
Wat ik me afvraag: Wat doet de aggregator Zonneplan (als hij onbalans mag balanceren) bij het afnemen van het net met de eventuele invoeding/productie van de zonnepanelen? Hij heeft immers ook het “commando” over de omvormers (die van de klant bedoel ik).
Inderdaad dat bedoelde ik, iets te snel getyped, de beschikbare accu capaciteit voor zowel laden als ontladen om te kunnen bieden op de onbalans markt en zo geld verdienen.
Volgens mij gebruikt Zonneplan zijn controle over PV omvormers (i.c.m. een gedeelte van de beschikbare accu capaciteit) alleen om de onbalans die ze zelf veroorzaken als energie leverancier, te corrigeren om zo te voorkomen dat zij hoge kosten moeten betalen voor de onbalans die ze zelf veroorzaken.
Hoe de thuisbatterij het beste gebruikt kan worden heb ik nog gemist bij de Vereniging Eigen Huis.
Volgens mij moet de VEH dus eerst bepalen HOE de thuisbatterij het beste gebruikt kan worden. Alleen voor eigen gebruik, met of zonder eigen zonnepanelen, of 's avonds terugleveren in combinatie met een dynamisch contract. Of je batterij laten sturen voor de onbalansmarkt.
Alleen voor eigen gebruik dan heb je dus aan een paar kWh-opslag genoeg. Tenzij je 's avonds een (doorstroom)E-boiler gebruikt of je elektrische auto oplaadt. Voor beiden zijn echter goedkopere en efficiëntere alternatieven. Namelijk een voorraad E-boiler of je auto (in de zomer) 's middag opladen bij je werkgever. Daarnaast is het energiebalasting technisch om op zonnige winterdagen je thuisaccu met je PV-opbrengst te laden terwijl, als er ‘s nachts wind staat er juist 's nachts een stroomoverschot is. Want bij verbruik uit je accu 's avonds bespaar je immers de energiebelasting en btw. Ben je derhalve bereid om op een zonnige windrijke winterdag niet overdag maar juist 's nachts te thuisaccu te laden?
Volgens mij moet de VEH dus eerst bepalen HOE de thuisbatterij het beste gebruikt kan worden. Alleen voor eigen gebruik, met of zonder eigen zonnepanelen, of 's avonds terugleveren in combinatie met een dynamisch contract. Of je batterij laten sturen voor de onbalansmarkt.
Ik hoop toch echt wel dat VEH dit als een van de belangrijke doelen van de test heeft gekozen.
Misschien kan @Tom Kikken dit nog bevestigen. Ik zie nu eigenlijk alleen maar acties die lijken op ervaringen verzamelen. Zonder goed omschreven doel kun je het geen echte test noemen
@Driepinter , @jvdleeuw
Volgens mij staat het antwoord al in het artikel in het VEG Magazine p. 36/37:
Projectmanager Van Daatselaar: “Hierbij hebben we twee hoofdvragen. Ten eerste: Is de thuisbatterij een goede oplossing voor zonnepaneeleigenaren als de salderingsregeling niet meer bestaat? En ten tweede: is het handelen* in stroom echt zo aantrekkelijk?”
CE Delft helpt met data verzamelen en interpreteren.
Ik beschouw de beperkte 2-jarige test (13 deelnemers) als een soort momentopnames in de tijd.
Je kan hem hoogstwaarschijnlijk niet na de toekomst extrapoleren.
De technologische en energiepolitieke ontwikkelingen gaan snel en de politiek is ook nog onvoorspelbaar.
*”Handelen”: zelf via dynamische tarieven en/of deelnemen aan de onbalansveilingen via een aggregator (Ik hoop dat dit het mogelijke handelen kort en correct schetst)
@darkfiber Dank je voor de samenvatting van het doel van de test! Die was ik zelf ondertussen kwijtgeraakt.
De discussie wordt troebel door veel verkeerd begrip van de diverse marktrollen en hun verantwoordelijkheden.
Is het een goed alternatief?
Voor mij wel. Ik heb geen stroom meer nodig van een energieleverancier vanaf eind feb tot medio oktober.
Mijn primaire eis is en blijft onafhankelijkheid. Die heb ik geborgd.
Zelf denk ik dat het zelfs een nog beter alternatief gaat worden als de nieuwe energiewet van kracht gaat worden, nadat de salderingsregeling is afgeschaft. Dat is koffiedik kijken, maar ik heb mijn visie erop.
Handelen aantrekkelijk?
Nee. Niet op dit moment, onder de huidige condities.
Op dit moment zijn de mogelijkheden op de “onbalansmarkt” waarschijnlijk het grootst.
Na afschaffen van de salderingsregeling ziet de situatie (belastingtechnisch) anders uit.
De grote balanceerders (Megapacks) hebben op dit moment al speciale regelingen met de fiscus omdat de business case anders niet rond te krijgen is. Zij betalen dus bijvoorbeeld geen energiebelasting op de gebalanceerde MWh's (aan- en verkoop) als ik me niet vergis.
Een uitgebreide discussie is op tweakers.net te vinden (trefwoorden: saldering + onbalans)
We zitten in de aanloop naar de hype cycle van de thuisbatterij, data betekent dat ieder zichzelf respecterende organisatie hier in mee wil hypen, en VEH lijkt nu daar het voortouw in te nemen. De drie doelstellingen die ze nastreven zijn al lang uitgetest en positief bevonden op die ene financiele na. Maar in een energiewereld waar per jaar de financiele kaarten anders geschud zijn, is een investering van 5 tot minimaal 15 jaar natuurlijk uiterst onlogisch, geen enkele econoom zal dit adviseren De uitkomst is al bekend van deze 2 jaar, en de hype cycle wordt weer verder aangejaagd. Ik vraag me af of ik mijn VEH contributie hier aan zou willen besteden.
@EmielS Welke 3 doelstellingen (hoofdvragen?) bedoel je? - In het artikel lees ik van twee hoofdvragen en van een algemeen onderzoeksdoel naar “praktische zaken”.
Bij het laatste gaat het blijkbaar om de installatie zelf, mogelijke geluidsoverlast, en de “integratie” met aanwezige apparatuur zoals warmtepomp en laadpaal.
Dit interpreteer ik als integratie met domotica oplossingen, welke deels nog in ontwikkeling zijn.
Ik ben het eens met wat je schetst betreffende de onzekerheid van de diverse financiële scenario's.
Maar wat ik zo lees lijkt dit niet een onderzoeksdoel te zijn.
Ook deelnemers aan de test noemen het quasi zijdelings.
@darkfiber Dank je voor de samenvatting van het doel van de test! Die was ik zelf ondertussen kwijtgeraakt.
De discussie wordt troebel door veel verkeerd begrip van de diverse marktrollen en hun verantwoordelijkheden.
Is het een goed alternatief?
Voor mij wel. Ik heb geen stroom meer nodig van een energieleverancier vanaf eind feb tot medio oktober.
Als test is dat onzinnig. Want je blijft, jaarrond, afhankelijk van een energieleverancier. CE Delft kan gewoon zeggen dat een thuisbatterij alleen voor eigen verbruik wel of niet beter is dan (terug)leveren met een dynamisch contract. En voor wie. Financiëel voor je zelf (bij opslag voor eigen gebruik bespaar je, na afschaffing salderingsregeling, immers de € 0,13 energiebelasting en btw.
@EmielS Welke 3 doelstellingen (hoofdvragen?) bedoel je? - In het artikel lees ik van twee hoofdvragen en van een algemeen onderzoeksdoel naar “praktische zaken”.
Ik lees deze 3 doelstellingen (zie link in startpost), en volgens mij heb jij het ook hier over:
- Is de thuisbatterij een goede oplossing voor zonnepaneeleigenaren als de salderingsregeling is afgeschaft?
- Is handelen met een thuisbatterij echt zo aantrekkelijk als sommige leveranciers zeggen?
- Met welke praktische zaken moet je als huiseigenaar rekening houden? Hoe gaat de installatie bijvoorbeeld in zijn werk? En hoeveel geluid maakt zo’n thuisbatterij eigenlijk?
De eerste lijkt me 100% financieel en is nu geen zinnig woord over te zeggen, we weten immers niet de tarieven die dan zullen gelden. En je moet hier met domotica voor zorgen dat ie in de goedkope uren opgeladen wordt door de panelen en 's nacht gaat terugleveren. Is nu al prima haalbaar.
2e is super financieel, en lijkt me terecht want hoe die handel op de onbalansmarkt nu werkt kun je alleen uit marketing uitspraken halen en dat lijkt me niet heel betrouwbaar.
En de derde is weer super praktisch, prima om te weten.
Wat mij leuk lijkt als uitkomst is een detail analyse van de drie punten (eigenlijk de eerste 2), welk algoritme gebruik ik in mijn domotica? welke data is nodig en welke regels moet ik maken om ze effectief mogelijk te werken?
@Marc T Wat een strak regelwerk van TenneT voor de onbalansmarkt! De vraag is natuurlijk hoe vaak de verschillende regeltoestanden voorkomen en hoe lang deze duren.
De regeltoestand -2 met de grote tariefverschillen tussen “invoeden” en “afnemen” lijkt bijzonders interessant te zijn voor de winnaar van een veiling.
Waarschijnlijk kan de aggregator bij een verkeerde “regel” strategie en te late reactie ook behoorlijk wat verliezen.
Mijn mening: Voor een consument niet meer te volgen - misschien zelfs intransparant wat de contracten betreft.
Trouwens interessant dat bekendere? aanbieders van deze diensten niet aan de VEH test deelnemen:
Zonneplan, Frank Energie, Tibber, ...
De deelnemer Solar Concepts als aanbieder van hardware en diensten is sinds oktober 2023 onderdeel van Essent (E.ON).
@darkfiber De rol van een TSO is veelomvattend idd. Helaas vaak onzichtbaar voor mensen op fora als deze.
Maar dat er commerciële marktpartijen lijken te zijn die niet goed weten hoe het werkt, is wel iets zorgelijks in mijn ogen...
Volgens mij moet de VEH dus eerst bepalen HOE de thuisbatterij het beste gebruikt kan worden. Alleen voor eigen gebruik, met of zonder eigen zonnepanelen, of 's avonds terugleveren in combinatie met een dynamisch contract. Of je batterij laten sturen voor de onbalansmarkt.
Ik hoop toch echt wel dat VEH dit als een van de belangrijke doelen van de test heeft gekozen.
Misschien kan @Tom Kikken dit nog bevestigen. Ik zie nu eigenlijk alleen maar acties die lijken op ervaringen verzamelen. Zonder goed omschreven doel kun je het geen echte test noemen
Beste @Driepinter @jvdleeuw Ja, zeker. De thuisbatterijen in onze test maken gebruik van verschillende algoritmes op basis van arbitrage (trading op basis van dynamische tarieven) en/of onbalans. Daarnaast testen we ook batterijen in combinatie met een vast energiecontract, met als doel om alleen het gebruik van de eigen opwek door zonnepanelen te maximaliseren. We houden dus zeker rekening met de verschillende mogelijkheden voor het gebruik van de batterij.
De auto als thuisbatterij: een onafwendbare ontwikkeling.
Een accu groter dan 60 kWh is nu al te koop voor minder dan 20.000 euro en je kunt er nog mee rijden ook: de Kia Niro E of Hyundai Kona.
Over een paar jaar zijn tweedehands auto’s met V2H te koop onder de 20.000 euro: Kia EV3, Renault 5 etc.
In de zomer worden auto’s geladen met zonnestroom voor zover teruglevering dreigt (400 watt piek per zonnepaneel, verbruik auto 170 watt per km).
In de winter worden auto’s in de nacht geladen van het net en voorziet de auto het huis tijdens de ochtend- en avondpiek van stroom (huis verbruikt 10 kWh per dag).
Beiden: een bijdrage aan het reduceren van de netcongestie.
e.e.a. voor zover een individuele auto thuis is.
Er zijn veel van die auto’s: een ideaalcomplex.
Niet iedereen rijdt elektrisch (wel steeds meer); niet iedereen heeft een laadpaal thuis en niet iedereen heeft zonnepanelen: dit gaat toch gebeuren en het is een goede ontwikkeling.
@Ton dB Ook de ruimte vaart is een onontkoombare ontwikkeling, 55 jaar geleden was de eerste maanlanding en gisteren kwamen we niet verder dan “wandelen” op ca 1400 km hoogte.
Ik vrees dat er nogal wat drempels te nemen zijn voordat we echt kunnen spreken van een structurele oplossing in deze richting.
Een accu groter dan 60 kWh is nu al te koop voor minder dan 20.000 euro en je kunt er nog mee rijden ook: Je bent alleen wel uren lang bezig om hem op te laden zolang dat via een 230 VAC huisinstallatie moet. Als iedereen dat moet gaan doen explodeert het net en de zon levert een dergelijk energieblok hoogstens enkele dagen per jaar.
Over een paar jaar zijn tweedehands auto’s met V2H te koop onder de 20.000 euro: V2H is nu nog niet echt op de markt, laat staan V2G. Voordat we deze echt modellen op de 2dehands markt zullen tegenkomen zijn we minstens 10 jaar verder.
Mensen met voldoende PV panelen én een elektrische auto én een eigen laadpaal, die speciaal geschikt is voor V2H zouden wellicht per dag met gemiddeld met 20kWh uit de voeten kunnen. Het rendement van dit energieverbruik is echter heel laag: PV > VAC> DC> VAC (~60%). Dit gaat pas echt goed werken als ook DC voedingssystemen in de residentiële sfeer een plaats gaan krijgen. Per saldo gaat hier het energieverbruik eigenlijk alleen maar omhoog.
De mogelijke bijdrage aan het oplossen van de netcongestie problemen vanuit V2H hangt heel sterk af van hoeveel mensen uiteindelijk in de positie zullen komen om dat voor zichzelf te realiseren. De overheid zal hier zonder drastische beleidsveranderingen alleen maar als handicap fungeren. Denk aan wet en regelgeving op gebied van huisinstallaties, regelgeving van VVE’s in appartementen complexen, plaatsing laadpalen in de publieke ruimte, beschikbare PV ruimte in dicht bebouwde omgevingen.
Het ontbreekt mij aan allerlei statistische gegevens om effectieve deelname aan dat concept af te kunnen schatten. Het haalbare percentage lijkt me echter de dubbele cijfers niet te halen.
De congestie problemen lossen we hier dan ook echt niet mee op.
Ik zie het de komende 20 jaar zeker niet gebeuren,
Mijn plan is nu een zware batetrij - 30Kw of meer - neer te zetten - viia Tibber/Frank of iets dergelijk met dynamisch contract op de onbalans markt. Je wordt gewoon gedwongen want eigenlijk wil ik helemaal geen batterij … ondingen - te korte levensduur en nog vervuilend ook.
Dit statement wil ik hier wel maken:
de boeren zijn boos, blokkeren snelwegen, slopen van alles en krijgen gelijk - maar meer dan half Nederland ligt vol met zonepanelen en de energiecowboys mogen dit allemaal gewoon maar doen - zonder enige actie van VEH of Consumentenbond.
Iedereen (met zonnepanelen) is -boos- over dit beleid en er gebeurd helemaal niets …
Waar blijft de actie - eventuieel naast deze batterijtest?
Wellicht moet salderen iets anders - ik snap ook dat er goekopere en duurdere perioden zijn qua kWh prijs … maar stoppen met salderen en teruglevereboetes? Gestoord.
Wie dwingt om een batterij te kopen? dit heb ik echt nog nooit gehoord.
en ook hier geldt, verdiep je even in de energie wereld, napraten van feestboek is zoooo 2023 ;-)
Wat een rare reactie? Ik denk dat je eigenlijk Henk heet, getrouwd bent met Ingrid en SP stemt?
Net zo raar. Ik heb geen Facebook, doe niets met social media. Ok, alleen LinkedIn.
Ik heb me juist -enorm- verdiept in zonnepanelen, batterijen, zonneboilers, warmtepompen, airco’s, domotica - de mogelijkheden. Door te praten met vele specialisten en bedrijven, gemeentelijke adviesbedrijven en bijwonen van webinars - on-line en fysiek. Ook gebeld met een aantal energie maatschappijen - om het te snappen - daarmee vorm je een mening - dat hoeft niet dezelfde te zijn als jouw mening. Om dat af te doen als ‘napraten’ - heel bijzonder.
En hier laten we het bij.
Ik heb me juist -enorm- verdiept in zonnepanelen, batterijen, zonneboilers, warmtepompen, airco’s, domotica - de mogelijkheden. Door te praten met vele specialisten en bedrijven, gemeentelijke adviesbedrijven en bijwonen van webinars - on-line en fysiek. Ook gebeld met een aantal energie maatschappijen - om het te snappen - daarmee vorm je een mening - dat hoeft niet dezelfde te zijn als jouw mening. Om dat af te doen als ‘napraten’ - heel bijzonder.
En hier laten we het bij.
Dan ben je op basis van dit onderzoek toch wel tot wat ongewone conclusies gekomen. Daar mogen anderen zich best over verwonderen.
Mijn plan is nu een zware batetrij - 30Kw of meer - neer te zetten - viia Tibber/Frank of iets dergelijk met dynamisch contract op de onbalans markt. Je wordt gewoon gedwongen want eigenlijk wil ik helemaal geen batterij … ondingen - te korte levensduur en nog vervuilend ook.
En hier laten we het bij.
nou nee, want jij geeft aan dat je gedwongen wordt om een thuisbatterij te kopen, nogmaals de vraag, wie dwingt jou? En als je nou zou zeggen dat ze te duur zijn, dan heb je je verdiept, maar met de levensduur is niks mis mee.
Ik ben vooral benieuwd of het sommetje kloppend te krijgen is. Oftewel: verdien je het terug, zonder afhankelijkheid van een of andere subsidieregeling (die zomaar kan worden ingetrokken).
Ik ben benieuwd hoe voorkomen kan worden dat thuisbatterijen netcongestie veroorzaken. Dus veroorzaken en niet voorkomen. Thuisbatterijen voorkomen netcongestie als ze op zomerse zonnige middagen opladen en het voltage in de trafowijk (of voor je omvormer) dus niet oplopen tot 253 Volt. En thuisbatterijen voorkomen netcongestie als ze ten tijden van een hoge kWh prijs (en dus een hoge vraag) ontladen voor het thuisverbruik en op het net leveren.
Maar thuisbatterijen kunnen ook netcongestie veroorzaken. Dat zit hem in het feit dat handelen op de onbelansmarkt en tijdens lage en hoge prijzen LANDELIJK bepaald worden. Dat houdt dus in dat ten tijde van een landelijk tekort (en dus hoge kWh prijs) er in je wijk juist een overschot kan zijn. Dus op een zomerse middag wordt het onverwacht bewolkt en valt de wind weg. Maar bij jou in de wijk schijnt de zon juist volop. Maar dan krijgen ook de thuisbatterijen in jouw wijk het signaal van Tibber, Zonneplan e.d. om even 7 kW op het net te leveren. Dan kan al met één thuisbatterij, laat staan meerdere, juist in je wijk alle zonnepanelenomvormers uitvallen. Dan is er landelijk juist minder stroomlevering en werken thuisbatterijen zelfs averechts. Hetzelfde maar dan met een te lage spanning kan ook optreden tijdens lage prijzen. Dankzij de lage prijzen en, hopelijk meer dynamische contracten, worden dan in je wijk EV's opgeladen, (af)wassen gedraaid, huizen extra opgewarmd en dus ook thuisbatterijen geladen. Nu staan thuisbatterijen het vaakst in woonwijken terwijl 's nachts vooral de vraag laag is omdat veel fabrieken en kantoren stil en leeg staan. Dus wordt door de daardoor veroorzaakte lage prijzen in woonwijken extra elektriciteit verbruikt. Daar komt in de woonwijken ook nog eens de stroomvraag van thuisbatterijen die dan gaan opladen bij. Gevolg dat door de lage spanning (ook) overige apparaten gaan uitvallen.
Volgens mij is dat makkelijk te voorkomen. Door gewoon thuisbatterijen zo te programmeren dat ze vanaf bijvoorbeeld 240 Volt niet meer kunnen ontladen en bij 220 Volt niet meer kunnen opladen.
Is het genoemde bureau CE Delft ook ingehuurd om te reageren op de community?