Vereniging Eigen Huis test samen met leden thuisbatterij. Waar ben jij benieuwd naar?
Met haar Energielab test Vereniging Eigen Huis samen met leden nieuwe producten en diensten op het gebied van energie en verduurzamen. Komende tijd testen we de thuisbatterij.
De thuisbatterij staat steeds meer in de belangstelling. Dit komt onder andere doordat het kabinet de salderingsregeling wil afschaffen. Voor huiseigenaren met zonnepanelen wordt opslag van de eigen zonnestroom hierdoor steeds belangrijker. Verder komen leveranciers regelmatig met nieuwe toepassingen. Zo kun je een thuisbatterij tegenwoordig in combinatie met een dynamisch energiecontract gebruiken om mee in stroom te handelen. Vereniging Eigen Huis wil weten wat de thuisbatterij nu en in de toekomst voor huiseigenaren kan betekenen. De beste manier om daarachter te komen is door dit samen met onze leden in de praktijk te testen!
De vereniging installeerde onlangs bij veertien van haar leden thuis een thuisbatterij. Het gaat om uiteenlopende huishoudens die de batterij op verschillende manieren gebruiken. Zij gaan de thuisaccu twee jaar uitproberen en delen hun ervaringen met ons. Daarnaast volgt en analyseert Vereniging Eigen Huis hun energieverbruik. Dat doen we samen met onderzoeksbureau CE Delft. Aanmelden voor het Energielab is niet meer mogelijk. Lees meer en volg de test op eigenhuis.nl/energielab
Welke vragen heb jij over de thuisbatterij? Wat zijn voorwaarden voor jou om er een aan te schaffen? Of heb je wellicht zelf al ervaring met de thuisbatterij? Laat het weten in de comments.
Bladzijde 4 / 5
Maar thuisbatterijen kunnen ook netcongestie veroorzaken. Dat zit hem in het feit dat handelen op de onbelansmarkt en tijdens lage en hoge prijzen LANDELIJK bepaald worden.
Dat houdt dus in dat ten tijde van een landelijk tekort (en dus hoge kWh prijs) er in je wijk juist een overschot kan zijn. ……...
Volgens mij is dat makkelijk te voorkomen. Door gewoon thuisbatterijen zo te programmeren dat ze vanaf bijvoorbeeld 240 Volt niet meer kunnen ontladen en bij 220 Volt niet meer kunnen opladen.
@Driepinter goede suggestie en bedankt voor de tip
Een dergelijke instelling lijkt in mijn domotica eenvoudig toe te voegen.
Voor het laden en ontladen van de thuis-accu lijkt het me niet zo relevant, dat is beperkt tot een paar kW.
Voor de auto is het een ander verhaal, 11 kW telt natuurlijk zeker mee, ik ga daar een check op de actuele fasespanningen in de laad-timer meenemen.
@jvdleeuw Bedankt voor uw positieve reactie. Maar ik doel natuurlijk op dat elke thuisbatterij en EV-lader zo aangepast moet worden dat door het ontladen het stroomnet lokaal niet overbelasten (voltage mag niet > 253 Volt worden) en tijdens het laden met goedkope stroom het lokale stroomnet juist niet leeg trekken (voltage mag niet onder de 207 Volt worden). Op dat laatste is de kans groter aangezien stroom 's nachts goedkoper wordt omdat de industrie en kantoren minder stroom verbruiken terwijl met thuisbatterijen en EV-laders woonwijken juist leeg getrokken worden.
Maar ik doel natuurlijk op dat elke thuisbatterij en EV-lader zo aangepast moet worden dat door het ontladen het stroomnet lokaal niet overbelasten (voltage mag niet > 253 Volt worden) en tijdens het laden met goedkope stroom het lokale stroomnet juist niet leeg trekken (voltage mag niet onder de 207 Volt worden). Op dat laatste is de kans groter aangezien stroom 's nachts goedkoper wordt omdat de industrie en kantoren minder stroom verbruiken terwijl met thuisbatterijen en EV-laders woonwijken juist leeg getrokken worden.
Dat snap ik, maar ik ga alleen over mijn eigen installatie (Accu/PV/EV) en mijn doel is binnen de eigen mogelijkheden mee te werken aan het minimaliseren van de congestie.
Daarbij komt dat ik dit soort zaken zélf wil regelen, en anderen (netbeheerder e.d.) geen rechten wil en ga geven voor manipulatie van mijn installatie. Roepen dat elke thuis batterij en EV-lader aangepast moet worden lijkt mij niet zinvol.
Mijn motto: verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Heeft er al iemand ervaring met technische mankementen? Hoe gaat de afhandeling van de verschillende leveranciers? Wijzen ze naar elkaar, of is er een manier waarop kan worden bepaald, wie verantwoordelijk is?
De zonnepanelen zijn gebracht als duurzame energiebron icm waterpomp.
Onze wijk heeft geen gas en nu einde saldering en zalen als teruglevering kosten!
Accu’s zijn leuk voor mensen, die de ruimte en geld hebben om meteen in te stappen, maar zodra het gemeengoed wordt is de ‘hoge’ opbrengst voorbij.
accu’s zijn niet duurzaam te produceren en een toekomstige ramp met afvoeren, wanneer ze aan het eind van hun levensduur zijn.
Het is een probleem van de energieleveranciers en netwerkbeheerders, die dit al jaren moeten hebben zien aankomen.
Nog los van het brandgevaar en het vermoedelijke effect op je opstalverzekering.
Het opslaan van stroom op individueel niveau kan m.i. niet een goede lange termijn oplossing zijn. Hooguit in een vorm waarbij de elektrische auto, plaats onafhankelijk, zou kunnen laden en kan laten terugleveren.
Ik ben benieuwd naar een duurzamer alternatief…
En wat VEH voor initiatieven ontplooit voor alle mensen met panelen en een warmtepomp, die geen gas meer hebben…
Het opslaan van stroom op individueel niveau kan m.i. niet een goede lange termijn oplossing zijn. Hooguit in een vorm waarbij de elektrische auto, plaats onafhankelijk, zou kunnen laden en kan laten terugleveren.
Ik ben benieuwd naar een duurzamer alternatief…
En wat VEH voor initiatieven ontplooit voor alle mensen met panelen en een warmtepomp, die geen gas meer hebben…
Dat klopt helemaal. De huidige gedachte bij de experts is het opzetten van accu's op wijkniveau, maar dat gaat nog wel even duren.
Een ander belangrijk punt is dat de terugverdientijd van thuisbatterijen op dit moment langer is dan de levensduur! Dat is een paar maanden geleden uitgezocht door CE Delft in een advies aan de overheid.
De oplossing voor dit soort problemen is een goede coördinatie van alle benodigde puzzelstukjes.
De energietransitie wordt namelijk niet of nauwelijks gecoördineerd en dat is het grote probleem. Iedereen doet zijn eigen ding en dan krijg je zulke toestanden. Nu heb je nog steeds aanmoedigingen om overal zonnepanelen te leggen, maar het bijbehorende verzwaring van het net gaat nog wel even duren. Het aanleggen van een nieuwe elektra transportlijn duurt heel lang, bijvoorbeeld inclusief alle bezwaarrondes tenminste 9 jaar.
Ook is er ongecoördineerde haast om alles inclusief industrie, te elektrificeren, maar dat betekent een uitbreiding van 200% tot 400% van het huidige gebruik. Zelfs met kerncentrales erbij wordt dat moeilijk. Een energie expert zei laatst op TV te adviseren om nog wat gascentrales tot 2050 in reserve te houden.
Een begrip (met plaatje) wat je in de context van de netcongestie regelmatig tegenkomt is de zgn. Duck-Curve:
De thuisbatterij kan een beetje helpen de netcongestie “plat te kloppen” mits op de juiste manier gebruikt en eventueel extern aangestuurd. - Een structurele oplossing is hiermee waarschijnlijk niet mogelijk. Of een buurt- of wijkbatterij een betere oplossing is? Onderzoeksresultaten en/of simulaties moet ik nog zien.
Een begrip (met plaatje) wat je in de context van de netcongestie regelmatig tegenkomt is de zgn. Duck-Curve:
De thuisbatterij kan een beetje helpen de netcongestie “plat te kloppen” mits op de juiste manier gebruikt en eventueel extern aangestuurd. - Een structurele oplossing is hiermee waarschijnlijk niet mogelijk.
@darkfiber met de huidige middelen komen we best een heel eind. Hieronder mijn plaatje van je Duck curve, met een projectie van mijn “platslaan” poging. Vaak helpt het EV-opladen in het prijsdal ook mee, maar dat hoeft niet elke dag.
Groen is accu laden, blauw is accu ontladen. Structurele instelling maar wel lokaal aangestuurd; ik ben tegen externe beïnvloeding. Als er voldoende goede en effectieve prijsprikkels zijn is fysieke externe sturing helemaal niet nodig.
Als ik hier een regime van “maximaal eigen PV energie gebruiken” had ingezet als doel was alle opgeslagen energie in het nachtgebruik ingezet en was de congestie niet geholpen geweest
@jvdleeuw Mooie plaatjes en één exemplarisch verhaal! Maar de ene thuisbatterij is de andere niet. Wat er op dit moment onder de vlag “thuisbatterij” zeilt kan bijna diverser niet zijn. Van klein tot groot (Europees & Chinees), van simpele plug-in thuisaccu met externe cloud, tot off-grid en volledig met de aanwezige domotica geïntegreerd - van interne optimalisatie van het verbruik tot voornamelijk deelname aan de onbalansmarkt. Ik ben benieuwd hoe de markt de komende 2 jaar zich gaat ontwikkelen en of de politiek hier überhaupt iets van bakt.
Nog een tester op het forum! Ik ben Robbin en ben samen met mijn gezin uitgekozen als thuistester. We testen een accu en omvormer van Sessy met een capaciteit van 5 kW.
De accu draait nu ongeveer een maand en tot nu toe is de ervaring positief.
Ons test scenario is nul op de meter, dus zoveel mogelijk eigen opgewekte energie gebruiken in combinatie met onze 12 zonnepanelen.
Ik verwacht vooral op zonnige dagen mijn eigen energie te bewaren voor ‘s avonds en ‘s nachts. De laatste zonnige september dagen waren veelbelovend. In de laatste herfstachtige dagen komt de accu niet vol, zoals verwacht overigens..
Vooralsnog lijkt ons testscenario, op het verkleinen van de terugleverkosten/boete na, niet financieel nuttig te zijn. Wel ben ik benieuwd naar de uitkomsten voor de toekomst met mogelijk andere of geen salderingsregels.
Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in de techniek, efficiëntie en de grafiekjes die het apparaat produceert.
Mochten jullie vragen hebben; ik houdt een schuin oog op het forum.
Groet,
Robbin
nul op de meter staat volgens mij los van een thuisbatterij, nul op de meter gaat over terugleveren en afname en dat dat ongeveer hetzelfde is. Met een thuisbatterij zou je dat tot op dagbasis willen regelen, maar zoals je zelf al zegt gaat dat nooit lukken omdat de zon in de zomer wat nadrukkelijker aanwezig is dan in de winter als je de energie het hardst nodig hebt. De uitkomst is dus voorspelbaar. En het blijft mooie techniek om mee te spelen.
@Robbin. NOM of Nul-Op-de-Meter betekent quasi op 0 salderen op jaarbasis, tenminste is dat de meest gangbare definitie. M.a.w. de som uit levering en teruglevering op jaarbasis is nul.
Met een “thuisbatterij” kan je dit doel niet bereiken.
@Robbin. Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. NOM betekent op jaarbasis een energie balans van “nul”. Een accu voegt geen energie toe, maar levert juist verliezen op die balans op.
Bij zoveel mogelijk eigen opgewekte energie ook zelf gebruiken kan een accu helpen op basis van de dagelijkse cyclus. Je beperkt dan de teruglevering maar aan de seizoenswisselingen kun je niets doen. Als je 12 panelen voldoende zijn voor NOM, zul je in de zomer blijven terugleveren en in de winter tekort blijven komen en je krijgt accuverliezen op de koop toe.
Als je financieel wilt optimaliseren kun je ook een contract met dynamische prijzen overwegen. In die situatie verkoop je direct je zomeroverschotten en koop je in de winter extra energie in als je tekort komt. De accu kan je dan wel helpen het hele jaar door dagelijks op goedkope momenten in te kopen (accu te laden) en op de dure momenten te verkopen. Je verbruikt dan niet zoveel mogelijk direct je eigen opgewekte stroom maar met een dynamisch contract is er ook geen sprake van een terugleververgoeding
een thuisbatterij kan de salderingsregeling niet vervangen wegens de hoge opwek in de zomer die je zelf nauwelijks kunt gebruiken en de voorspelde gedwongen actie “van het gas” af.
Dat kan hooguit zin hebben voor de rijders van een EV die met pensioen zijn of de energie gebruiken voor een permanente behaaglijke niet te hoge temperatuur in de zomer.
Wil je alles elektrisch, ook de verwarming van je huis, dan is je verbruik met een warmtepomp in een bestaand en matig geïsoleerd huis uit de jaren 70 niet bij te sloffen. de 1600 m3 gas moet dan 16.000kWH worden. Energiemaatschappijen hebben nagelaten de opslag te regelen en zijn zelfs de concurrent geworden van de thuisopwekker. Omdat zij waterstofopslag kennelijk te duur vinden en niet effectief, leggen zij nu het probleem bij de consument. Een feest voor de portemonnee?
Voor de energiemaatschappijen en de overheid dan wel. Niet voor de kleine thuisopwekker.
De thuisbatterij kan een beetje helpen de netcongestie “plat te kloppen” mits op de juiste manier gebruikt en eventueel extern aangestuurd. - Een structurele oplossing is hiermee waarschijnlijk niet mogelijk. Of een buurt- of wijkbatterij een betere oplossing is? Onderzoeksresultaten en/of simulaties moet ik nog zien.
Alleen een betrouwbare energievoorziening in de vorm van een reeks kernenergiecentrales is zinvol. De rest is peanuts, zinloos concurrerend en vervuilend voor landschap en milieu. Alleen zonnepanelen op daken zijn dar een gunstige uitzondering op. Overigens niet voor de winterperiode. Elke vorm van opslag is momenteel veel te duur én inefficiënt en mineralen verslindend, mineralen die je beter kunt gebruiken. Reden dat die alleen met permanente subsidies van de grond komen. Hetzij door garantieprijzen hetzij door directe subsidies.
@Peter van Beurden Thuis- of andere batterijen/accu's zijn natuurlijk geen primaire bron van elektrische energie.
Er is volgens mij ook niemand die beweert dat men met accu's veel stroom voor langere tijd kan opslaan om op deze manier bijvoorbeeld elektrische energie van de zomer naar de winter te transporteren.
Welke grondlast geschikte “milieuvriendelijke” energiebron zinvol/wenselijk is om elektrische energie op te wekken is geen onderwerp van dit topic.
Nog een tester op het forum! Ik ben Robbin en ben samen met mijn gezin uitgekozen als thuistester. We testen een accu en omvormer van Sessy met een capaciteit van 5 kW.
Ons test scenario is nul op de meter, dus zoveel mogelijk eigen opgewekte energie gebruiken in combinatie met onze 12 zonnepanelen.
U bedoelt 5 kWh opslagcapaciteit.
‘Nul op de meter’ is uit het salderingstijdperk. Het heeft geen nut meer om in de zomer een inmiddels waardeloos overschot terug te leveren. Je kan het na 1 januari 2027 niet meer wegstrepen met je verbruik.
een thuisbatterij kan de salderingsregeling niet vervangen wegens de hoge opwek in de zomer die je zelf nauwelijks kunt gebruiken en de voorspelde gedwongen actie “van het gas” af.
Dat kan hooguit zin hebben voor de rijders van een EV die met pensioen zijn of de energie gebruiken voor een permanente behaaglijke niet te hoge temperatuur in de zomer.
Wil je alles elektrisch, ook de verwarming van je huis, dan is je verbruik met een warmtepomp in een bestaand en matig geïsoleerd huis uit de jaren 70 niet bij te sloffen. de 1600 m3 gas moet dan 16.000kWH worden. Energiemaatschappijen hebben nagelaten de opslag te regelen en zijn zelfs de concurrent geworden van de thuisopwekker. Omdat zij waterstofopslag kennelijk te duur vinden en niet effectief, leggen zij nu het probleem bij de consument. Een feest voor de portemonnee?
Voor de energiemaatschappijen en de overheid dan wel. Niet voor de kleine thuisopwekker.
1600 m3 gas uit Nederland geeft met een beter dan gemiddeld goed afgestelde CV ketel zo’n 14700 kWh Thermische Energie (en dus over het algemeen is dat minder dan dat).
Met een beetje normale WP heb je hier in een typische Nederlandse winter zo’n 3300 kWh electriciteit voor nodig om dat op te wekken, dat is dus bijna een factor 5 minder dan waar jij over praat.
@Peter van Beurden Waterstof - de heilige graal van de energietransitie (en waarvan soms te veel verwacht wordt).
De opslag is maar een deel van de opgave en ook maar een kleiner deel van de kosten. De conversie van stroom naar waterstof en van waterstof naar elektrische energie is net zo een uitdaging wat de efficiëntie aangaat.
De meeste energieleveranciers produceren trouwens zelf geen of weinig “energie” in welke vorm dan ook.
@Peter van Beurden Thuis- of andere batterijen/accu's zijn natuurlijk geen primaire bron van elektrische energie.
Er is volgens mij ook niemand die beweert dat men met accu's veel stroom voor langere tijd kan opslaan om op deze manier bijvoorbeeld elektrische energie van de zomer naar de winter te transporteren.
Welke grondlast geschikte “milieuvriendelijke” energiebron zinvol/wenselijk is om elektrische energie op te wekken is geen onderwerp van dit topic.
Inderdaad, geen topic maar onlosmakelijk verbonden met een zinvolle en betrouwbare energievoorziening op de langere termijn. Omdat je energie dus als thuisopwekker dus niet betaalbaar voor de winter kunt opslaan, zou dat op een betaalbare wijze door de energiebedrijven moeten gebeuren. Als zij dat niet kunnen, Voor de kale betaalbare prijs van fossiel zonder kunstmatige verhogingen, is het een doodlopende weg en zeker geen feest voor de portemonnee.
1600 m3 gas uit Nederland geeft met een beter dan gemiddeld goed afgestelde CV ketel zo’n 14700 kWh Thermische Energie (en dus over het algemeen is dat minder dan dat).
Met een beetje normale WP heb je hier in een typische Nederlandse winter zo’n 3300 kWh electriciteit voor nodig om dat op te wekken, dat is dus bijna een factor 5 minder dan waar jij over praat.
Een minder goed afgestelde ketel lijkt me nu juist minder thermische energie te leveren dus heb ik dan meer gas nodig. Het is luxe gerekend en uitgaande van een modern geïsoleerd huis van recente datum en de belofte dat een warmtepomp 400% rendement heeft. Maar misschien kunt u me even voorrekenen hoe u aan die 14700 kWh komt. 14700 : 4 = 3657. En bij welke buitentemperatuur gaat dat lukken?
@Peter van Beurden
Natuurlijk wel, alle energie puzzelstukjes moeten technische en in de tijd optimaal op elkaar aangepast zijn en dat is ook nog dynamisch omdat puzzelstukjes zelf ook veranderen. Puzzelstukjes zijn bijvoorbeeld zon - wind - opslag - kernenergie - transport. En de discussie daarover ontlopen of negeren is een slechte zaak.
Een goed voorbeeld van een dynamisch puzzelstukje dat soms genegeerd wordt, is kernenergie. De nieuwe SMR "groene" generatie 4 centrales zijn helemaal veilig (de kern kan niet smelten omdat die al vloeibaar is en bij temperatuurverhoging stopt de reactie gewoon) en het afvalprobleem is nagenoeg opgelost (het is heel veel minder afval dat je ook kunt verbranden of 300 jaar bewaren). En ze worden in de fabriek gemaakt wat ze betaalbaar en voorspelbaar maakt. En ze hebben geen waterkoeling nodig, dus kun je ze overal plaatsen.
Helaas wordt de energietransitie niet of nauwelijks gecoördineerd en dat is het grote probleem. Iedereen doet gewoon zijn eigen ding en dan krijg je veel van de bekende problemen. Ook dit moet onderwerp zijn in elke discussie.
@Aart Misschien is het weer aan de tijd het topic over "kernenergie - een bouwsteen in de energietransitie” weer nieuw leven in te blazen? Ik voor mijn part wacht liever nog iets langer tot waterstof tot helium verbrand gaat worden. Waterstof is de toekomst!
@Aart Misschien is het weer aan de tijd het topic over "kernenergie - een bouwsteen in de energietransitie” weer nieuw leven in te blazen? Ik voor mijn part wacht liever nog iets langer tot waterstof tot helium verbrand gaat worden. Waterstof is de toekomst!
Dank je wel, een nuttige en constructieve opmerking.
Bij je waterstof item heb ik een aanvullende opmerking: De nieuwe veilige en schone generatie 4 kerncentrales werken met een hoge temperatuur en lage druk. Dan heb je de omweg om via elektriciteit waterstof te maken niet nodig. Dat kan namelijk direct via een efficiënt hoge temperatuur thermo-chemisch proces. Dat zijn ideale manieren om industrie te vergroenen van hoogovens tot cement productie. Bijvoorbeeld zet een SMR generatie 4 centrale bij de hoogovens en je hebt geen vervuilende cokes meer nodig. En die veilige generatie 4 centrales kun je overal plaatsen omdat ze geen waterkoeling nodig hebben. Overigens draaien ze in China al productie, een gasgekoelde en een zoutgekoelde generatie 4 centrale.
@darkfiber en @jvdleeuw
Nul op de meter op jaarbasis is uiteraard niet mogelijk met een accu, tenminste niet in Nederland en/of zonder een bizarre hoeveelheid panelen en opslag capaciteit.
Het uitgangspunt is zoveel mogelijk eigen gebruik van de eigen opgewekte energie. Dit doet de software in de accu door het streven naar nul op de meter vandaar dat de fabrikant van mijn accu deze zo noemt. Ik zie het als een soort elektrisch buffervat (om de “duck curve” in mijn huis plat te drukken zeg maar).
Financieel optimaliseren met een dynamisch contract kan ook prima, en is interessant, maar daar zijn andere testers mee of bijna mee bezig!
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.