Skip to main content

Met haar Energielab test Vereniging Eigen Huis samen met leden nieuwe producten en diensten op het gebied van energie en verduurzamen. Komende tijd testen we de thuisbatterij.

De thuisbatterij staat steeds meer in de belangstelling. Dit komt onder andere doordat het kabinet de salderingsregeling wil afschaffen. Voor huiseigenaren met zonnepanelen wordt opslag van de eigen zonnestroom hierdoor steeds belangrijker. Verder komen leveranciers regelmatig met nieuwe toepassingen. Zo kun je een thuisbatterij tegenwoordig in combinatie met een dynamisch energiecontract gebruiken om mee in stroom te handelen. Vereniging Eigen Huis wil weten wat de thuisbatterij nu en in de toekomst voor huiseigenaren kan betekenen. De beste manier om daarachter te komen is door dit samen met onze leden in de praktijk te testen! 

De vereniging installeerde onlangs bij veertien van haar leden thuis een thuisbatterij. Het gaat om uiteenlopende huishoudens die de batterij op verschillende manieren gebruiken. Zij gaan de thuisaccu twee jaar uitproberen en delen hun ervaringen met ons. Daarnaast volgt en analyseert Vereniging Eigen Huis hun energieverbruik. Dat doen we samen met onderzoeksbureau CE Delft. Aanmelden voor het Energielab is niet meer mogelijk. Lees meer en volg de test op eigenhuis.nl/energielab

Welke vragen heb jij over de thuisbatterij? Wat zijn voorwaarden voor jou om er een aan te schaffen? Of heb je wellicht zelf al ervaring met de thuisbatterij? Laat het weten in de comments.

Wat ik interessant vind is dat het idee van de batterij als backup weinig aandacht lijkt te krijgen, terwijl er nu door de overheid wordt opgeroepen om weerbaar te zijn bij disasters. Als het electriciteitsnet een keer uitvalt door een hack of door uit de hand gelopen onbalans oid kan ik me voorstellen dat je er met een thuisbatterij met backup een stuk comfortabeler bijzit dan met je staaf zaklantaarn. Ook denk ik dat veel mensen (net als ik eerder) denken dat je met een batterij automatisch een backup hebt, maar dat is dus niet zo. Ik zou hier graag meer over weten: heeft iemand zo'n backup al eens getest? Dank alvast. 

Backup is de primaire reden voor mij, ik ben bezig om op basis van LiFePO4 accu cellen en Victron apparatuur een 60 kWh 3 fase noodstroom voorziening te bouwen in mijn huis. (Zelfde merk apparatuur als ​@jvdleeuw  gebruikt)

Met de enorme hoeveelheid onderhoud en uitbreidingen aan het netwerk de komende tijd lijkt het me niet heel onwaarschijnlijk dat we geconfronteerd gaan worden met wat meer stroom uitval de komende jaren, al dan niet geplanned.

Dank ​@jvdleeuw en@polvo55. Ik begreep dat er een koppeling tussen de batterij en de meterkast (vóór de automaten) moet komen, en dat je er dan ook voor kunt kiezen om bepaalde groepen uit te sluiten van het backup scenario. 

Reageer