Skip to main content
Vraag

Warmteproductie omvormer thuisbatterij

  • 15 September 2024
  • 13 reacties
  • 126 Bekeken

Wij hebben sinds 1 augustus van de firma Akutan een batterij van 10 kWh (2 x 5) en een omvormer op zolder. Het systeem werkt prima, maar produceert heel veel warmte. De zolder die in de zomer nooit warmer dan 25 C was is nu 30 C en dat is vervelend en ook niet goed voor de spullen die daar staan opgeslagen. We zetten nu het raam wel open maar dat helpt weinig en past ook niet in het concept van ons huis met balansventilatie. Wat zijn ervaringen van anderen hiermee? Wat voor oplossingen zouden er mogelijk zijn?

Ik zou in eerste instantie de leverancier hier toch op aanspreken. Je zit nu nog in de garantie termijn.

De omvormer zou een geïntegreerde slimme koeling hebben, maar blijkbaar heb je eerder een extra verwarming. Afgezien van de warmteontwikkeling zul je dus ook wel een rendements probleem hebben. (veel warmteverliezen)

Welke mogelijkheden heb je om opslag en afgifte van energie te monitoren ?


De omvormer heeft koeling en wordt daardoor niet warmer dan 50C, echter die warmte die wordt weggekoeld komt op zolder en dat is het probleem. Ik heb Akutan hier ook op aangesproken.

Elke omvormer produceeert toch warmte? Er komt 230 AC van de panelen, dat wordt omgevormd naar DC en opgeslagen en vervolgens weer van DC naar AC als we het gebruiken. Dus 2 x warmte productie.

Ik heb diverse monitoring charts om alles te volgen, maar nog niet de kennis om dat te interpreteren.

 


@Paulusk Kleine correctie: Van de panelen komt DC = gelijkstroom, bij een overschot wordt de DC in de omvormer min of meer direct (via een laadregelaar) in de accu gestopt voor later. Pas als in huis extra stroom nodig is wordt de opslag gebruikt, dan dus DC => AC (230V). Dit is het principe van een hybride omvormer.

>Edit1]: Naast dit proces wordt de rest van het DC-vermogen (wat niet in de accu gaat) natuurlijk gewoon in AC geconverteerd en teruggeleverd/in huis gebruikt.

@jvdleeuw De TS heeft volgens mij de panelen aan de Akutan Magma I omvormer hangen.
Trouwens - hoe gaan ze dit bij Enphase regelen?


@Paulusk Kleine correctie: Van de panelen komt DC = gelijkstroom, bij een overschot wordt de DC in de omvormer min of meer direct in de accu gestopt voor later. Pas als in huis extra stroom nodig is wordt de opslag gebruikt, dan dus DC => AC (230V). Dit is het principe van een hybride omvormer.

@darkfiber Behalve wanneer er sprake is van micro-omvormers

In dat geval is er wel sprake van een "slecht” ontwerp van de installatie


Als je de 10 kWh batterij elke dag leeg maakt en weer vol stopt, dan heb je elk etmaal ruwweg zo’n 2kWh aan warmte productie op zolder en dat zal zomers de boel inderdaad flink opwarmen.

In de winter is dat niet zo’n probleem, in de zomer wel, dan zal een extra ventilatie direct naar buiten met afzuiging bij de omvormer/batterij of een airco op zolder misschien een oplossing kunnen bieden.


Als je de 10 kWh batterij elke dag leeg maakt en weer vol stopt, dan heb je elk etmaal ruwweg zo’n 2kWh aan warmte productie op zolder en dat zal zomers de boel inderdaad flink opwarmen.

In de winter is dat niet zo’n probleem, in de zomer wel, dan zal een extra ventilatie direct naar buiten met afzuiging bij de omvormer/batterij of een airco op zolder misschien een oplossing kunnen bieden.

Protest. We hebben het hier over energie management en kijken of een accu verder kan helpen het gebruik te optimaliseren. De eerste stap energie bezuinigen is hier als “afgerond” beschouwd. Dan gaan we nu niet nodeloos toch weer energie affakkelen en uit het raam gooien ?


Ik zou op dit moment niet speculeren over hoe de accu sinds 1 augustus werd gebruikt,
maar idd “als” de accu elke dag wordt geladen én weer ontladen
kunnen de verliezen oplopen tot ongeveer  1 - 2 kWh/dag (ca. 20% is niet ongewoon voor AC gekoppelde systemen - waarschijnlijk hebben we hier een DC-gekoppelde accu).
@PC Met een beetje geluk zijn de conversieverliezen in dit geval ca. 5%.

@jvdleeuw  Van affakkelen is hier geen sprake volgens mij.


Het is inderdaad een installatie met micro omvormers op het dak die er al 3 jaar ligt en daar heb ik nu de batterijen bij geplaatst, dus het is niet als 1 geheel ontworpen. In de zomer ontlaadt de accu in de avond en nacht tot circa 60%, op dit moment tot ongeveer 40%. Dus van geheel ontladen is nog geen sprake. Het energiemanagement is nu dat we tussen 10 en 17 uur opladen van de panelen en dan de energie gaan gebruiken. Ik kan daar nog laden bij lage energieprijzen aan toevoegen, ga ik later in de herfst doen. 


@Paulusk  Dan heb je ons/mij in eerste instantie wel op het verkeerde been gezet omdat de Akutan oplossing m.n. als hybride oplossing wordt aangeboden. Een AC-gekoppelde oplossing had ik iig niet op het scherm. Micro omvormers en DC-gekoppelde thuisbatterij gaat natuurlijk niet samen, vziw.
Jouw thuisbatterij met aparte omvormer heeft duidelijk grotere verliezen, zoals @PC  al schreef.

Over de warmteproductie van de omvormer durf ik geen uitspraken te doen,
hoe warm werd de accu bij het laden overdag c.q. ontladen in de nacht?

P.S.: Zonder (automatisch!) gebruik te maken van dynamische tarieven en eventueel deelname aan de op dit moment lucratieve onbalansmarkt via een “aggregator” (trefwoord) loop je wel wat aan extra winsten mis.


Overigens denk ik dat dit wat betreft warmte productie op zolder wel de juiste keus is. De panelen wekken in de zomer 30 tot 40 kWh op, daarvan gaat dus 4 tot 8 in de batterij, de rest gaat het huis en het net in. Dus als die allemaal door de omvormer op zolder zou moeten worden omgezet van DC naar AC dan zou dat veel meer warmte productie opleveren lijkt mij. Hoe zien jullie dat?


Overigens denk ik dat dit wat betreft warmte productie op zolder wel de juiste keus is. De panelen wekken in de zomer 30 tot 40 kWh op, daarvan gaat dus 4 tot 8 in de batterij, de rest gaat het huis en het net in. Dus als die allemaal door de omvormer op zolder zou moeten worden omgezet van DC naar AC dan zou dat veel meer warmte productie opleveren lijkt mij. Hoe zien jullie dat?

Hier horen wel wat kanttekeningen bij.

Als er werkelijk sprake is van micro-omvormers, kan de lokatie van de accu's overal in huis zijn. Ze zijn immers gewoon rechtstreeks aan de 230V huisinstallatie aangesloten. Je kunt ze dus warmte laten dissiperen waar ja dat “nodig hebt”.

Hoeveel er dagelijks in de accu wordt opgeslagen hangt helemaal van de omvormer instellingen af en heeft denk ik niets te maken met de momentane opbrengst van de zonnepanelen.

Ik ben wel nieuwsgierig naar het laad- en ontlaad regime van de accu, hoe is dat ingesteld? Je zou verwachten dat er gepoogd wordt het directe eigen verbruik te maximaliseren, dan heb je echter wel een uitlezing van je slimme meter nodig, is die er wel ?


Overigens denk ik dat dit wat betreft warmte productie op zolder wel de juiste keus is. De panelen wekken in de zomer 30 tot 40 kWh op, daarvan gaat dus 4 tot 8 in de batterij, de rest gaat het huis en het net in. Dus als die allemaal door de omvormer op zolder zou moeten worden omgezet van DC naar AC dan zou dat veel meer warmte productie opleveren lijkt mij. Hoe zien jullie dat?

 

Inderdaad, de micro omvormers (die overigens redelijk efficient zijn met 3.5% verlies) zullen hun warmte buiten afgeven dus hoewel het totale rendement met micro omvormers wat lager is, is de wamte dissipatie binnen lager dan als je de PV direct op de omvormer zet.

 

Bierviltje berekening geeft bij 8kWh in en uit de accu per dag bij 40 kWh opbrengst een totaal verlies met micro omvormers op zo’n 3 kWh waarvan 1.6 kWh binnen. Met PV direct aan de hybride omvormer gaat het totaal verlies richting de 2.6 kWh die in zijn geheel binnen gedissipeerd wordt.

Hierbij heb ik wat aannames (die misschien iets te gunstig zijn) moeten doen voor het rendement van je omvormer, want in tegenstelling tot bijvoorbeeld enphase micromvormers kan ik van Akutan geen zinnige rendements cijfers terug vinden op internet.

 

Het voordeel van dat je PV aan de AC met micro omvormers is aangesloten is wel dat je zoals @jvdleeuw al aangaf, je vrij bent om je batterij met omvormer op een locatie te zetten waar je het minste last van die warmte hebt.

 


In de zomer is het handig als de warmte niet binnen geproduceerd wordt. In de lange stookwinter is dat natuurlijk net andersom. Alleen heb je dan helaas wat minder opwek. Ook de grote accuverliezen kunnen met handelen nogal wat positieve warmte opleveren.

Handig plaatsen voor het meeste voordeel is de uitdaging.


Reageer