Skip to main content
Vraag

Dak (na) isoleren?

Hallo, mijn naam is jack van bezouw en heb een woning uit 1909 welke in 1985 deels is verbouwd.

Bij mijn speurtocht naar evt mogelijke isolatie verbetermogelijkheden kwam bij mijn dak terecht en daar ontstond voor mij toch wel een vraag!

De opbouw van mijn dak van buiten naar binnen is:

dakpannen die aangebracht zijn op tempexdakplaten van 11 cm dik.

deze platen zijn op deze manier opgebouwd: ( zie foto)

een watervaste plaat van 0,5cm dikte- de tempexplaat daarop gelijmd - en dan weer een watervaste plaat van 0,5 cm , de platen zijn onderling in de lengte verbonden met een plasticstrip.

De platen zijn zelf vast gespijkerd op mijn dwarsbalken en dat was het.

Kan ik hier nog iets aan isolatie doen want ik heb het idee dat ik daar veel warmte verlies.

tempexdakplaat

Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

7 reacties

@jvbezouw Welkom op Eigen Huis Community en dankjewel voor je bijdrage. Wellicht dat andere leden hun ervaringen in een reactie op je bericht kunnen delen. Groet, Stephanie

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 511 reacties
  • 7 mei 2025

11 cm tempexplaten geven een goede isolatiewaarde, mits goed aangebracht. Dus platen goed aansluitend, goed rondom gekit/gepurt of afgetaped.

Op de foto is dat niet te zien. In een oud huis zul je vast geen 11 cm isolatie in de muren en onder de vloer hebben.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
  • 7 mei 2025

Hallo Rakker,

het huis is in 1985 deels verbouwd waarbij een spouwmuur met isolatie is geplaatst, ook is het dak toen vernieuwd met de tempexplaten zoals vermeld, ik heb gezien dat de platen  met een soort tussenrail aan elkaar zitten.

Wij hebben de kozijnen in 2020 laten vervangen en direct HR++ glas geplaatst, tevens hebben wij de spouwmuren opnieuw laten isoleren met Thermosolution foam. de vloer is slecht geisoleerd , eigenlijk nauwelijks.

Dew reden van mijn vraag is eigenlijk deze ondanks dat de tempex zou isoleren koelt het boven , onder het dak dus snel koud  (14 gr),de warmte blijft niet hangen.

dus hoe kan ik het een en ander beter isoleren?

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 511 reacties
  • 8 mei 2025

Je zou kunnen isoleren tegen de tempexplaten aan. Daarbij zou ik de dwarsbalken (gordingen)vrij laten. Die zou ik niet opsluiten.

Driepinter
Forum|alt.badge.img+4
  • Verduurzamer
  • 1379 reacties
  • 8 mei 2025

Ik zou met een goedkoop infraroodthermometertje in de winter op zoek gaan naar koudebruggen.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
  • 8 mei 2025

Dank je wel voor de reacties.

Rakker, mij is verteld dat ik niet zomaar tegen deze platen mocht naisoleren van daar eigenlijk mijn vraag van hoe dan?

Driepinter das inderdaad een idee waar ik niet aan gedacht had! gaan we doen. Dank je wel,

Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 511 reacties
  • 8 mei 2025

Als je het zeker wilt weten kun je ubakus.de gebruiken. Het gaat er om dat er niet condens ontstaat op een verkeerde plek. Daarom zei ik ook dat je de gordingen beter vrij kunt laten.

Maar ga eerst maar op zoek naar lekken en naar de kwaliteit van aanbrengen. 11 cm isolatie moet gewoon prima zijn. Ik heb maar 3 cm op het dak. 1981  huis.

• Auteur
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
  • 9 mei 2025

Rakker dank je wel voor de adviezen , ik ga het een en ander bekijken en indien mogelijk toepassen.

DANK JULLIE WEL!

Reageer