Om in de voetsporen van
Vandaag las ik in Solar Magazine de volgende titel: Alle stroom die we met zonnepanelen kunnen oogsten, moeten we oogsten.
Het is echter inmiddels duidelijk dat al die stroom waardeloos is, dus waarom zouden we?
Per 1-1-27 mag ik (huidige tarieven) voor 2500 kWh een slordige 800 euro neer tellen.
De kosten voor terug leveren worden zo snel opgevoerd dat ik tegen die tijd voor die zelfde 2500 kWh nog 6 euro krijg bij terug leveren.
Ik snap dat de energie maatschappijen kosten maken op piek uren, maar het zijn niet alleen maar piek uren.
Buiten de piekuren krijg je per saldo ook niks voor je kWh, maar de energie maatschappijen incasseren dan wel de volle mep.
Ik heb derhalve besloten per 1-1-27 geen stroom meer terug te leveren, die 6 euro overleef ik wel.
Er komen steeds meer hybride omvormers op de markt en de software wordt ook steeds geavanceerder en terug leveren stoppen is niet meer dan een vinkje zetten.
Ik heb nu 2 batterijen van Zendure en er komen nog drie, genoeg voor mezelf, te weinig om mee te handelen.
Daarmee kan ik de hele zomer me zelf bedruipen.
Met een simpel schuifje in de app kan ik terug leveren blokkeren, de accu's worden opgeladen met de zonnepanelen en daarna wordt er niks meer terug geleverd.
In de winter geven de zonnepanelen niet genoeg om de accu's op te laden, dus van terug leveren is sowieso geen sprake.
Alleen moet ik bij een volgend contract na 1-1-27 dan nog opgeven dat ik zonnepanelen heb?
Zonder zonepanelen kun je veel gunstiger contracten krijgen, denk maar aan de veel hoger instap bonussen.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar.