Skip to main content

Thuisbatterij: stand van de techniek

  • 29 september 2024
  • 2 reacties
  • 105 Bekeken

Omdat ik zelden thuis ben tijdens zonuren, heb ik nog geen panelen. Andere investeringen leveren dan meer op. 
 

Wel ben ik gaan lezen over thuisbatterijen.  Misschien heeft iemand wat aan mijn bevindingen of kan iemand ze verbeteren. 
 

Een te kleine batterij is te snel vol en kan bijna niets aansturen in huis: snel leeg ook. 
 

Een te grote batterij laadt niet goed op en kan ook bijna niets aandrijven. 
 

Een goede modulaire batterij bestaat uit kleine samenwerkende units. Als een unit vol is, wordt de volgende opgeladen. Zo is een batterij zelden te groot en als hij te klein is, koop je units erbij. Een slim systeem wisselt ook de batterij af die als eerste laadt en ontlaadt om de slijtage evenredig te verdelen. 
 

Een autobatterij kan als thuisbatterij meewerken maar dat is niet slim. De auto is bedoeld om zo lang mogelijk mee te rijden: het is duur betaald om de autobatterij te laten slijten op het thuisnet. 
 

Een lithiumbatterij is kleiner en lichter dan andere typen en daarom zitten ze in voertuigen. Nadeel is dat ze niet bedoeld zijn om constant te laden en te ontladen onder zware omstandigheden.

 

Een vanadiumbatterij kan veel harder werken dan een lithiumbatterij en slijt daarvan nauwelijks. Nadeel is dat een vanadiumbatterij veel groter en zwaarder is dan een lithiumbatterij. De industrie werkt off grid of om pieken te ontwijken, met vanadiumbatterijen. Helaas zijn consumenten weer de sjaak en kunnen die niet aan vanadiumsystemen komen.

 

Energiemaatschappijen willen in je batterij kunnen kijken. Ik vond dat eerst nogal communistisch maar ik begrijp dat thuisbatterijeigenaren vaak willen speculeren met hun systeem. Goedkoop gewone stroom opslaan tijdens de daluren en op de piekmomenten terugleveren. Zelfs zonder tussenkomst van zonnepanelen. Ik vind dit niet alleen asociaal, het is ook nog eens extra belastend voor het stroomnet door nog meer  congestie. Ik vind dat een thuisbatterij je apparaten thuis moet laten werken en verder niets. 
 

Liefst zou ik een dubbel grid thuis willen hebben met de thuisbatterij. Bij voldoende opgeslagen zonne-energie zou ik dan zelf willen kunnen beslissen of ik op maatschappijstroom of op zonne-energie mijn apparaat ga laten werken. 

Forum|alt.badge.img
  • Actieve deelnemer
  • 29 september 2024
Geoff schreef:

Omdat ik zelden thuis ben tijdens zonuren, heb ik nog geen panelen. Andere investeringen leveren dan meer op. 
 

Wel ben ik gaan lezen over thuisbatterijen.  Misschien heeft iemand wat aan mijn bevindingen of kan iemand ze verbeteren. 
 

Een te kleine batterij is te snel vol en kan bijna niets aansturen in huis: snel leeg ook. 

Kies de juiste batterij, daarbij moet je niet alleen kijken naar de capaciteit (hoeveel energie zit er in) maar ook naar het vermogen dat de batterij kan leveren. Te klein werkt niet, te groot werkt wel maar kost dan onnodig veel geld.

 

Geoff schreef:

Een te grote batterij laadt niet goed op en kan ook bijna niets aandrijven.

 

Nee, dat is onzin.

 

Geoff schreef:

Een goede modulaire batterij bestaat uit kleine samenwerkende units. Als een unit vol is, wordt de volgende opgeladen. Zo is een batterij zelden te groot en als hij te klein is, koop je units erbij. Een slim systeem wisselt ook de batterij af die als eerste laadt en ontlaadt om de slijtage evenredig te verdelen.

Nee, zo werkt dat niet, modules staan parallell, ze laden te gelijker tijd op en ze ontladen ook te gelijker tijd.

 

Geoff schreef:

Een autobatterij kan als thuisbatterij meewerken maar dat is niet slim. De auto is bedoeld om zo lang mogelijk mee te rijden: het is duur betaald om de autobatterij te laten slijten op het thuisnet. 
 

Een lithiumbatterij is kleiner en lichter dan andere typen en daarom zitten ze in voertuigen. Nadeel is dat ze niet bedoeld zijn om constant te laden en te ontladen onder zware omstandigheden.

 

Een vanadiumbatterij kan veel harder werken dan een lithiumbatterij en slijt daarvan nauwelijks. Nadeel is dat een vanadiumbatterij veel groter en zwaarder is dan een lithiumbatterij. De industrie werkt off grid of om pieken te ontwijken, met vanadiumbatterijen. Helaas zijn consumenten weer de sjaak en kunnen die niet aan vanadiumsystemen komen.

Een vanadium batterij is een redox flow batterij, enorm groot en lomp en totaal niet praktisch in een huis omgeving.

 

Geoff schreef:

Energiemaatschappijen willen in je batterij kunnen kijken. Ik vond dat eerst nogal communistisch maar ik begrijp dat thuisbatterijeigenaren vaak willen speculeren met hun systeem. Goedkoop gewone stroom opslaan tijdens de daluren en op de piekmomenten terugleveren. Zelfs zonder tussenkomst van zonnepanelen. Ik vind dit niet alleen asociaal, het is ook nog eens extra belastend voor het stroomnet door nog meer  congestie. Ik vind dat een thuisbatterij je apparaten thuis moet laten werken en verder niets. 

Het afschaffen van het salderen zal daar al een eind aan maken, met de extra energie belasting en B.T.W. die er dan betaald wordt is het niet meer rendabel.

 

Geoff schreef:

Liefst zou ik een dubbel grid thuis willen hebben met de thuisbatterij. Bij voldoende opgeslagen zonne-energie zou ik dan zelf willen kunnen beslissen of ik op maatschappijstroom of op zonne-energie mijn apparaat ga laten werken. 

Dat kan, met de multi-plus II omvormer van victron kan je je hele huis uit de batterijen draaien, en losgekoppeld van het net zijn. Het enige dat je dan moet doen als je niet handmatig wil schakelen is een stukje automatisering die automatisch je omvormer(s) loskoppeld van het net of juist aankoppeld naar het net aan de hand van de State Of Charge (SOC) van je batterijen.

 

 


darkfiber
Forum|alt.badge.img+1
  • Verduurzamer
  • 29 september 2024

@Geoff Stand van de techniek van de “thuisbatterij”?

Je noemt een aantal "buzzwords”: Vanadium(flow?)accu, Lithiumbatterij- welke type bedoel je?
Een redoxflowbatterij is door de externe opslag en het pompsysteem ingewikkelder en pas vanaf een bepaalde grootte zinvol en rendabel. (Trouwens met 60-75% round-trip-efficiency duidelijk minder efficiënt dan de Lithiumtypes)
Voor een thuisbatterij komt voornamelijk het LiFePO4-type  op dit moment in aanmerking.

Bij serieuze thuisbatterijen worden BMS (batterijmanagementsystemen) toegepast
om bijvoorbeeld optimaal te laden en te ontladen en de batterijconditie te bewaken (o.a. de celtemperaturen)

M.n. van de energiepolitiek zou ik op dit moment behoorlijk in de war kunnen raken.
Ik heb waarschijnlijk meer achtergrondkennis (en ervaring) wat de techniek betreft.

Dubbele grid thuis? Ik kan me hierbij niets zinnigs i.c.m. een particulier huishouden voorstellen.


Reageer