Ik wil mijn huis verder verduurzamen en tegelijkertijd slimmer omgaan met energie. Nu heb ik al zonnepanelen, die ik lever aan het net. Nu is de vraag wat alimmer is na 2027 om te doen: een thuisbatterij nemen en/of een auto waarvan de accu ook aan het huis kan leveren.
Wat denken jullie?
Ik denk dat je beter een thuisaccu kunt kopen. Een thuisaccu is altijd thuis en kan daar gebruikt worden. Een EV heeft een nogal dure laadpaal nodig en de accu daarvan slijt ook. Veel autofabrikanten geven een maximaal aantal kwh op om nog garantie te behouden.
Drie redenen om een autoaccu als thuisaccu te gebruiken:
1. Prijs. Geïnstalleerd kosten thuisaccu’s circa € 500,- per kWh en autoaccu’s € 650,- per kWh, maar dan krijg je er wel als verpakking een auto bij cadeau.
2. Kwaliteit. Thuisaccu worden typisch in aantallen van een paar duizend tot een paar tienduizend verhandeld. Autoaccu’s worden typisch in aantallen van een paar miljoen gebouwd onder controle van één partij, de auto fabrikant.
3. Levensduur. Thuisaccu’s worden hooguit voor 5 tot 10 jaar gegarandeerd. Autoaccus worden gebouwd voor een paar miljoen kilometers. De rest van de auto gaat niet zo lang mee. Het autoaccupakketr wordt na de levensduur van de auto gerecyceld to thuisaccu.
Kortom de moeite om nog een jaartje de ontwikkelingen op de markt af te wachten.
hier is helaas nu geen zinnig antwoord op te geven. De grote onbekende in dit verhaal is wat de tarieven en tariefstructuur gaan doen als de sladering stopt. Dat is allesbepalend welke oplossing dan het beste is.
Nu een keus maken voor over 2 jaar is niet slim
Binnen de community is er blijkbaar nog niemand die een autoaccu als opslag gebruikt!?
Zit er een grens aan de lengte van de kabels van de thuisbatterij met de omvormer en met de stoppenkast? Energie verlies bij bepaalde lengte?
wat zegt google? of beter, wat zegt ChatGPT? Daar zit kennis, hier op deze community inderdaad beperkte kennis
Dit wordt er weer een uit de serie van vragen waarvan de beantwoording vastloopt op de ontzettend grote verschillen in gebruikersomstandigheden; er is geen algemeen antwoord te geven op deze vraag.
Tegenover de 3 redenen door
- Uiteraard die speciale dure laadpaal waarvoor nog niet eens de goede wettelijke regels zijn vastgesteld en veiligheid nog veel te weinig aandacht krijgt
- Veel te dure accu oplossing, alleen geschikt voor mensen (zakelijke rijders) die een EV rijden. Een accu capaciteit van 10 kWh is ruim voldoende. De EV capaciteit van bijna 100kWh vraagt onnodig veel van de aansluitvoorzieningen.
- De mobiliteit van de accu, Deze staat niet altijd bij huis en is dus als fall back onbetrouwbaar.
- De gebrekkige energie efficientie. AC/DC Rendements verliezen zijn dubbel zo hoog.
- De eisen te stellen aan een thuisaccu zijn heel anders dan die voor een auto, dat wordt dus nooit een optimale oplossing. Bij huis zijn kg/kwh en m3/kwh veel minder relevant en kunnen niieuwe ontwikkelingen op accu gebied veel sneller hun weg vinden.
- Energie kosten worden veel hoger. Vergelijk de PV kWh prijs in je thuisaccu maar eens met je (publieke) EV laadpaal kWh-prijs.
Een grotere oorzaak is het gebrek aan lange termijn denken van onze wet- en regelgevers, en als we dat inderdaad aanvullen met duidelijke kostenstructuur, dan komen we ergens.
1e Kan de installatie van de thuisbatterij zo afgesteld worden, dat eerst de thuis batterij op met prioriteit eerst opgeladen wordt door de zonnepanelen en daarna pas als er geen zon is op goedkope tijden via een dynamisch contract? 2e Kan de thuisbatterij niet ontladen worden door het net?
1e Kan de installatie van de thuisbatterij zo afgesteld worden, dat eerst de thuis batterij op met prioriteit eerst opgeladen wordt door de zonnepanelen en daarna pas als er geen zon is op goedkope tijden via een dynamisch contract? 2e Kan de thuisbatterij niet ontladen worden door het net?
Alles kan zolang je een energie management systeem hebt gekozen dat aan je eisen voldoet. Alles staat of valt met het juiste energie management systeem.
Je risico is de “objectiviteit” van dat systeem. Veel systemen zijn fundamenteel onderdeel van het verdienmodel van de leverancier; daar heb je eigenlijk niet zoveel aan.
Als je al een EV hebt en een laadpaal wilt om die de komende 2 jaar nog ‘bijna gratis’ te laden,
dan zou het idd logisch zijn een laadpaal te gebruiken die 2 kanten op gebruikt kan worden.
Maar volgens mij is dat in NL nog niet echt beschikbaar?
Ik ga er trouwens van uit dat er max 11kWu over zo’n laadpunt zal gaan, niet 100kWu of zo?
Anne.
Als je al een EV hebt en een laadpaal wilt om die de komende 2 jaar nog ‘bijna gratis’ te laden,
dan zou het idd logisch zijn een laadpaal te gebruiken die 2 kanten op gebruikt kan worden.
Maar volgens mij is dat in NL nog niet echt beschikbaar?
Ik ga er trouwens van uit dat er max 11kWu over zo’n laadpunt zal gaan, niet 100kWu of zo?
Anne.
Als je nog 2 jaar bijna gratis kunt laden moet je niet wachten op iets dat er nog niet is en als het al komt ook behoorlijk gepeperd in prijs zal zijn.
Een bidirectionele laadpaal moet vanaf de auto accu net-synchroon 230 volt AC kunnen leveren en veilig in het net kunnen invoeden. net als een PV invertor maar dan net iets gecompliceerder. in beveiliging en aansturing
Ik zou er zeker niet op wachten !
Wij hebben een hybride en buiten een Schuko-WCD met slot er op en dit laadt net zo goed als een prive laadpaal. Ik heb zelf in de meterkast een mini KWH-meterop die laadgroep dus is het te monitoren. Wel de bekabeling al voorbereid, als eventueel via 3 fasen geladen moet gaan worden.
Van Renault begrijp ik dat zij ergens in 2026 hun EV met bi-directionele laadpaal ook in Nederland gaan leveren. In Frankrijk is het al een tijdje beschikbaar, en ze rollen nu uit in onze buurlanden.
Wat ik er van begreep is dat voor bidirectionele laadpaal DC wordt gebruikt. De laadpaal moet dat weer omvormen naar 230 V AC. Dat wordt sowieso een dure laadpaal en met alle nadelen hierboven al genoemd gewoon nog niet doen.
Een thuisaccu zal eerder lonend zijn.
Elke accu, zowel thuis- als auto-, voorzover ik weet is altijd gebaseerd op een DC proces. Ik mag hopen dat de laadpaal dat omvormt naar 3 fase 400V AC.
Elke accu, zowel thuis- als auto-, voorzover ik weet is altijd gebaseerd op een DC proces. Ik mag hopen dat de laadpaal dat omvormt naar 3 fase 400V AC.
Ik hoop nog veel meer. namelijk dat hij dat ook veilig doet en conform alle geldende regels voor het invoeden van energie op ons elektriciteitsnet.
Als we hier een goede risico analyse op los laten moeten we misschien rtoch wel concluderen dat dit geen verstandige optie is.
Als plaats voor zo’n bi-directionele laadpaal heb ik niet het huis of de grote open veldschuur in gedachten maar de kleinere schuur opzij op het erf een eindje van de andere bebouwing, met verbinding naar de satellietmeterkast aldaar. En dan met een ervaren bedrijfs electricien moet het wel lukken.
Als plaats voor zo’n bi-directionele laadpaal heb ik niet het huis of de grote open veldschuur in gedachten maar de kleinere schuur opzij op het erf een eindje van de andere bebouwing, met verbinding naar de satellietmeterkast aldaar. En dan met een ervaren bedrijfs electricien moet het wel lukken.
Met een professionele gecertificeerde installateur moet de elektrische veiligheid wel gewaarborgd kunnen worden. De praktijk van alle dag is tegenwoordig helaas vaak onvoldoende.
Dat BI directioneel laden, daar ben ik niet zo'n voorstander van. stel dat je auto aan de stekker staat en je wil de andere achtend ergens naar toe en het blijkt dat je maar een ½ accu nog aan capaciteit over heb. Dan kan je lelijk in de knoei komen.
Naar ik begrijp zijn die systemen in zoverre slim dat je kunt instellen tot hoever ze mogen ontladen. Overigens schijnt het schema te zijn : overdag laden op zonnestroom, ‘s avonds lading tot ingesteld maximum zelf gebruiken in huishouden, ‘s nachts laden op goedkope nachtstroom, ‘s ochtends lading zelf gebruiken tot ingesteld maximum, en zo verder.
Als gepensioneerde met de zonnepanelen richting het zuidwesten, is het meestal erg gemakkelijk om boodschappen vroeg te plannen, zodat de stekker-hybride (40Km op zon afstand) auto weer thuis is om rond het middaguur gratis te kunnen laden. Deze werkwijze is voor werkenden bijna onmogelijk. Een werkgever staat meestal niet te trappelen om gratis zoneenergie overdag aan zijn personeel te schenken. Echter als de nutsbedrijven op afstand je omvormer kunnen besturen, zijn zij degene die het beletten je eigen opgewekte energie in je auto op te slaan afgezien van of het BI-directioneel mogelijk is. Het los van het net kunnen opereren(OFFgrid) zonder een referentie frequentie, werkt momenteel niet.
10kWu is nog geen 15% van mijn accu en met 250kWu is dat in een paar minuten bijgeladen aan een snellader.
Anne.
Ik rij hybride dus geen snellader mogelijk. alleen maar aan de stekker of rijdend (mild hybride). Maar voorde dagelijkse boodschappen ( 40Km)is dit ideaal en voor vakanties gewoon naar de pomp of laden pas op de camping. Op vakanties wordt de accu gebruikt als extra reserve!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEigen Huis Community
Log in om te kunnen reageren, een vraag te stellen of discussie te starten.
InloggenEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.