Vraag

Advies nodig: VvE heeft problemen, geen bestuur en geen draagkracht vanuit beheerder

  • 27 December 2023
  • 4 reacties
  • 88 Bekeken

Servicekosten moeten enorm verhoogd worden door slecht beleid in het verleden op o.a. het vlak van financiën. Bestuur is afgetreden. Nieuw bestuur lukt niet. Beheerderskantoor weet hier geen raad mee. Ik zat (net) in het bestuur en merk nu dat sturing erg hard nodig is om te zorgen dat er rust komt en diverse initiatieven bij elkaar gehouden worden. Kan ik als 1 persoon het bestuur opstarten zodat de samenhang op de diverse acties en initiatieven bij elkaar blijven? Of is dat onverstandig. 


4 reacties

Reputatie 2

Hoe je het ook bekijkt, alle eigenaren van het gebouw hebben een verplichting om er gezamenlijk voor te zorgen dat alle faciliteiten in het gebouw blijven werken, goed onderhouden worden en een veilige woonplek voor iedereen te garanderen.

Wanneer er slecht beleid is gevoerd in het verleden door het toenmalige bestuur, dan hebben alle andere eigenaren niet goed opgelet en heeft de kascommissie zijn werk niet goed gedaan.

Maar of het verstandig is als 1 persoon de kar te gaan trekken? Mijn advies zou zijn ten minste twee andere eigenaren te overtuigen dat het belangrijk is het bestuur nieuw leven in te blazen en gezamenlijk afspraken te maken hierover.  

Het bevestigd wat ik al vermoedde, dank je wel voor je reactie. Dat we allemaal als eigenaar ook een verantwoordelijkheid hebben wordt niet door iedereen gedeeld. Er zijn nu eigenaren die de vorige eigenaar of het bestuur juridisch aansprakelijk willen stellen. 

Reputatie 2

Wil je een appartement gaan kopen dan is een van de eerste punten die je onderzoekt of de VvE financieel gezond is, actief is, een plan heeft voor toekomstig groot onderhoud en hiervoor voldoende reserves heeft opgebouwd. (Zo zal ook de hypotheekverstrekker hier naar kijken). Heeft een koper dat niet gedaan, dan wens ik deze veel succes met het aansprakelijk stellen van de vorige eigenaar. Het bestuur aansprakelijk stellen is ook niet zo eenvoudig. Hebben de bewoners elk jaar het bestuur decharge verleend voor de jaarrekening dan is het bestuur niet meer aansprakelijk.

Het punt is dat je wel dat je met z’n allen in één gebouw woont en een oplossing moet vinden voor het probleem. En ja, waarschijnlijk moet je door de zure appel heen bijten voordat alles weer op de rails staat. Ongetwijfeld kan een deskundig beheerder, VEH of Stichting VvEBelang hier bij helpen.

Dank je wel voor de extra toelichting! We hebben wel wat te doen in 2024! 

Reageer