Skip to main content

Heeft iemand hier ervaring met het plaatsen van een wand lader in een parkeerkelder van een appartementencomplex? Mijn situatie is als volgt: het appartementencomplex waar ik ga wonen (appartement op +4, parkeerplaats op -2) is momenteel in aanbouw en de aannemer biedt aan een lader te installeren a €6500 (Eve Single S S-line). Ik heb vandaag even met de elektricien gebeld en hij gaf aan dat ‘even een laadpaal installeren in de parkeerkelder’ totaal niet te vergelijken is met een paal die in je tuin staat, bovendien bestaat er enorm veel regelgeving omtrent verzekering en eisen vanuit de brandweer. Alles via je eigen meterkast laten lopen kan niet en moet je uberhaupt niet willen, want in het geval van calamiteiten moet de brandweer alles in 1x moeten kunnen uitschakelen, en als iedereen op eigen houtje een laadpaal gaat installeren wordt het een chaos. ik heb aangegeven dat er zover ik weet regelgeving bestaat dat iedere parkeerplek in een parkeergarage tegenwoordig moet voorbereidt zijn op een laadpaal, dit klopt, alleen de voorbereiding betekent niks meer dan een loze leiding. In de meterkast moeten er allerlei zaken aangepast worden, je hebt te maken met licensies (?), load balancing (is volgens mij std op elke laadpaal tegenwoordig?) oftewel, heel simpel is het niet. Het moet hoe dan ook altijd via de VVE geregeld worden. Hij geeft het advies, als je het geld hebt moet je het nu gewoon doen. Het gaat nooit goedkoper worden. CAO's gaan einde jaar ook weer met 12% omhoog

1. Klopt bovenstaand verhaal? Is het hierbij mogelijk / simpelweg niet toegestaan -in het algemeen- om dit via de eigen meterkast te laten verlopen ipv de algemene meterkast van de VVE? Ik zie het al gebeuren dat er een energiecontract wordt afgesloten voor de hoofdprijs ipv een dynamisch contract bijv. 

2. Wat is een redelijke prijs voor de installatie? €6500 is gevoelsmatig zo’n 50% te duur of onderschat ik dit nu gigantisch?

Bij ons appartementen gebouw MAG het niet van de VVE.

En wij hebben niet eens een parkeergarage maar afgeschermde buitenplaatsen veelal onder de galerij.

Hier in de buurt is een nieuw appartementen gebouw gebouwd en was de bewoners beloofd een laadpaal mogelijkheid te bieden.  Helaas is daar ook een streep door gegaan. Zeker in een garage zijn elektrische auto's een probleem, zelfs zonder laadpaal.

Bij ons is het ook niet mogelijk om het op eigen stroom aan te sluiten, dus zou het ook nog vve stroom worden. Ondanks dat het een redelijk nieuw (8 jaar) gebouw is, is de installatie daar in de verste verte niet op berekend zou enorme kosten geven. Dus dan komt natuurlijk de vraag wie betaald dat? Niet iedereen heeft een electrische auto laat staan wilt een laadpaal.

En de brandweer zal daar ook wel een strikte mening over hebben…

 

Dus ik ben bang dat het geschetste verhaal aardig klopt helaas.


Dit verhaal is niet correct. Lees de akte van splitsing maar door. Voor nieuwe gebouwen, in nieuwe aktes van splitsing staat waarschijnlijk dat een eigenaar op eigen verantwoording een laadpunt mag aanleggen en dat hij uitsluitend een melding hoeft te doen aan het bestuur van de VvE. (Zo staat dit in onze akte van splitsing obv modelreglement 2017). De ALV kan wel aanvullende eisen stellen waar het laadpunt aan moet voldoen. Wanneer de ALV besluit om laadpunten niet toe te staan, dan is dit een besluit nietig.

De belangrijkste vraag is hoe wil je het laadpunt aansluiten? Via de algemene aansluiting van het gebouw zodat de VvE optreedt als energie leverancier en alle eigenaren van laadpalen moet factureren voor het verbruik? Of sluit je het laadpunt aan op je eigen meterkast? De laatste optie is voor alle bewoners het makkelijkst. 

In ons gebouw (3 jaar oud) heeft de aannemer een voorbereiding aangeboden, dit was een bedrade leiding van groepenkast naar parkeerplaats voorzien van een kabel geschikt voor het laden met 11 kW of 22 kW. Vervolgens hebben verschillende eigenaren op eigen kosten een laadpunt laten aangelegen. De laadpunten zijn voorzien van loadbalancing en zijn aangesloten op een noodstop voorziening (eis van de ALV obv gesprekken met brandweer). Bij alle ingangen naar de parkeerkelder is een noodstop aangebracht waarmee alle afzonderlijke laadpunten tegelijk uitgeschakeld kunnen worden.

Let wel op: voor loadbalancing is een UTP kabel nodig van laadpunt naar slimme meter. Afhankelijk van de lengte van deze UTP kabel kan een versterker nodig zijn.

De kosten zijn wel enigszins aan de bovenkant van het spectrum, maar is er een alternatief?

En de eindeloze discussie over elektrische voertuigen in parkeerkelders……...😩


Ah dat is mooi!

Alleen is model 2017 bij ons niet gebruikt vrees ik.

Bouw begonnen in 2015.

Heel goed dat het veranderd is.

 

En de eindeloze discussie over elektrische voertuigen in parkeerkelders……..

Ik heb zelf geen elektrische auto en volg het niet zo. Ik krijg dan ook alleen mee wat er over gezegd wordt tijdens vve vergadering en dan wordt geclaimd dat de brandweer dat stelt…

Van media moet je het tegenwoordig niet hebben wat erover gezegd wordt… Komt veel onzin naar voren helaas. Je leest en ziet alleen als het echt mis gaat, en dan is de schuld de elektrische auto...


Ik had al eerder gereageerd, maar die is niet geplaatst. Kreeg melding dat moderator het moest goedkeuren…

Nogmaals proberen.

Heel mooi dat het nu in het modelreglement staat. Alleen is ons gebouw nu bijna 9 jaar.

En de start van de bouw was meerdere keren uitgesteld, dus zal nog oude reglement zijn..

Dus helaas, geen voorbereidingen. Sowieso alles zo goedkoop mogelijk en zo min mogelijk voorbereidingen. Werd gesteld als levensloopbestendig maar veel toegangsdeuren niet elektrisch, dus deels achteraf gedaan. Maar u wel ontsierende kabelgoten…

En de eindeloze discussie over elektrische voertuigen in parkeerkelders……..

Tja de media beter opvoeden?🤐

Hier niet eens een kelder, maar voornamelijk openlucht. Auto's staan deels onder gebouw omdat de begane grond laag smaller want zijn alleen schuurtjes.


Er is n nieuw Bbl 01-07-24  van kracht aangaande laadpalen parkeerkelder versus brandveiligheid.

Op t web is er veel info te vinden.

Aannemer moet derde info ook hebben.


Reageer