Beantwoord

contract binnen VVE voor zonnepanelen

  • 10 November 2023
  • 6 reacties
  • 154 Bekeken

  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

Wij zijn als VVE al ver met uitzoeken van plaatsen van zonnepanelen op ons dak ; we willen de appartementen individueel koppelen aan een aantal zonnepanelen ; heeft iemand ervaring hoe dit te regelen ? ervaringen met splitsingsakte c.q. gebruikersovereenkomst ?

We hebben 8 appartementen en iedereen is akkoord met plaatsing van de panelen

 

icon

Beste antwoord door HvandenB 10 November 2023, 10:59

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 2

De zonnepanelen liggen op het gemeenschappelijk dak. Wat je zal moeten afspreken wie de eigenaar zal worden van deze zonnepanelen: de VvE voor alle panelen of de individuele eigenaar voor zijn deel van de panelen? In het laatste geval wat te doen als er een schade ontstaat aan het gemeenschappelijk dak veroorzaakt door de panelen van een van de eigenaren? Ook moet je afspreken van wie eigenaar is van de  omvormer.

Nu word ik niet gehinderd door veel kennis, maar het lijkt mij het makkelijkste wanneer de VvE eigenaar is van de hele installatie, van panelen en bekabeling tot aan omvormers. Elke eigenaar betaalt 12,5% van den kosten (er van uitgaande dat elke eigenaar hetzelfde aantal panelen krijgt). Dit maakt het t.a.v. de akte van splitsing ook makkelijker: voor het besluiten tot een nieuwe installatie heb je alleen een gekwalificeerde meerderheid nodig. De afspraken rond de zonnepanelen leg je verder vast in het huishoudelijk reglement of in een gebruikersovereenkomst tussen VvE en eigenaar.

Let wel op, de opstalverzekering zal een vijf jaarlijkse keuring kunnen eisen van de installatie door een onafhankelijke instantie. 

Dank Herman 

Reputatie 6
Badge

we willen de appartementen individueel koppelen aan een aantal zonnepanelen ;

Ik weet niet om hoeveel panelen het hierbij gaat, maar fysieke individuele koppeling betekent dat ieder ook een eigen omvormer nodig zal hebben met de daarbij behorende installatie kosten.

Een goede administratieve oplossing voor verdeling van kosten en opbrengsten lijkt me een stuk voordeliger. Als de VVE een eigen aansluiting bij de netbeheerder heeft lijkt me het voorstel van @HvandenB zeker niet verkeerd.

Die goede administratieve oplossing zal natuurlijk wel de nodige discussie vragen.

Dank voor je reactie 

Reputatie 1

ik zou gaan voor het beheer en eigendom door de VvE en de stroomopbrengst te gebruiken voor de gemeenschappelijke ruimtes en installaties. Denk daarbij aan de lift, verlichting, afzuiging enz. Als je de eigenaar apart wil bedienen dienen toch alle meterkasten aangepast moeten worden? Ik verwacht dan niet veel “winst” voor de eigenaren.

Maar nu komt het…  zonnepanelen worden op het (bitumen)dak geplaatst, hoe oud is dat dak? Als het nog een paar jaar mee kan en je gaat er nu installaties opzetten, dan loop je de kans dat het dak beschadigd en dan moet je als nog vervroegd vervangen. Gaat ie nog 10 jaar of langer mee dan is het te overwegen.

Dank voor je reactie ; we gaan sowieso ook het dak vernieuwen ; een lift hebben we niet en ook geen afzuiginstallatie ; afweging wordt ook inderdaad de meerkosten om per appartement e.e.a. aan te sluiten

 

 

Reageer