Beantwoord

Eigen laadpaal via VvE afrekenen?

  • 16 April 2024
  • 9 reacties
  • 64 Bekeken

Ik heb een nieuwbouwappartement met eigen parkeerplaats. Via het bouwbedrijf ook een laadpaal laten plaatsen zodat ik bij oplevering direct mijn auto op mijn eigen plaats kon opladen. Tot zover ging het goed. Sinds december 2023 kan ik laden op mijn eigen parkeerplaats. Tot op heden heb ik echter nog niets terug kunnen vinden van extra stroomkosten bij mijn energieleverancier, dus toch maar eens een gesprekje aangeknoopt met de buurman. Die vertelde dat de stroom via de VvE wordt geleverd en dat we eens per jaar worden afgerekend voor het opladen van de auto. Eens per jaar? Via de VvE? Ik hoor allemaal nieuws. Ik heb geen idee welke tariefafspraken de VvE heeft, wat zij betalen voor stroom, en eens per jaar betekent dat ik nogal wat moet reserveren. Ik heb een prettig energiecontract bij Engie, heb mijn voorschot op mijn laadpaal aangepast, van deze voorwaarden wist ik niets. Ik weet ook niet of ik het hiermee eens kan zijn. Van de beheerder hoor ik dat ik tot de vergadering moet wachten om een toelichting te krijgen, het punt staat op de agenda. Ik ben benieuwd of iemand weet of dit gebruikelijk is, en of ik de energie gewoon maandelijks kan betalen, aan mijn eigen energiemaatschappij. Er zou toch een tussenmeter zijn, die kan ik toch gewoon aan mijn energiecontract koppelen en klaar is Kees?

icon

Beste antwoord door HvandenB 16 April 2024, 18:42

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 2

Het is jammer dat het op deze manier is geregeld en dat er schijnbaar geen duidelijke communicatie is geweest hoe het laden is geregeld.

Zoals je het nu beschrijft is het laadpunt aangesloten op de elektra aansluiting voor de algemene ruimtes. Om de kosten voor het laden door te kunnen belasten aan elke bewoner moet de VvE per aansluitpunt een tussenmeter plaatsen. Het is niet mogelijk deze tussenmeter aan je eigen energieleverancier te hangen. Je bent afhankelijk van het energiecontract dat de VvE heeft afgesloten. 

Een betere oplossing was geweest wanneer tijdens de bouw de kabel van jou laadpunt naar jou individuele groepenkast was gelegd. Dan heb je alles zelf in de hand. Of heb je misschien verkeerd gekeken en zit er in jou groepenkast toch een schakelautomaat voor jouw laadpunt?

Overigens, hoe heeft de VvE het in dit geval geregeld om overbelasting te voorkomen wanneer meerdere voertuigen tegelijkertijd laden? Wordt er bijvoorbeeld aan dynamic load balancing toegepast?

 

Dank voor je snelle reactie Herman. Er is helemaal niets over aansluiting, energie of wat ook gecommuniceerd, ik kon de meerwerkoptie ‘laadpaal’ aanvinken, betaalde rond de 6000 euro meerkosten en er kwam een laadpaal. Verder weet ik niets. Ik ben er gewoon van uitgegaan dat het goed geregeld zou worden. Deze constructie vind ik echt waardeloos. Ik heb wel een schakelaar in mijn groepenkast voor mijn zonnepanelen, maar niets voor mijn laadpaal. De VvE is ook verrast, denk ik, dat zij dit moeten oplossen met de individuele bewoners die een laadpaal hebben laten plaatsen. Ik neem aan dat er nu niets meer aan te doen is?

Dit is de optie die ik heb aangevinkt in de woonwensenlijst van het nieuwbouwcomplex:

Het leveren en aanbrengen van een elektrische laadpaal bij de parkeerplek t.b.v. het opladen van een elektrische auto.
Indien u opdracht geeft voor de laadpaal wordt het volgende uitgevoerd:

  • Meter tbv load balancing;
  • Een individuele montagepaal met daarop de Wallbox gemonteerd;
  • Betreft de Wallbox Copper SB Socket (geen laadkabel). Middels deze link kunt u datasheet openen. Deze Wallbox is erg geschikt voor gedeeld gebruik en werkt met alle typen auto's, daarom een goede keuze.
  • De installatie wordt ingericht met E-flux software, zij bieden een speciale oplossing voor VVE's. De gekozen laadpalen werken goed samen met E-flux. Per laadpaal kost dit abonnement € 4,00 per maand. Meer informatie, klik hier.

De optieprijs is exclusief internetverbinding (deze zal door VvE zelf afgesloten moeten worden), abonnementskosten en eventuele toebehoren, zoals o.a. de aansluitkabel (autotype afhankelijk).

Reputatie 2

Ik denk niet eenvoudig is dit te veranderen.

Ter vergelijking: in mijn nieuwbouw appartement kostte het 750 Euro om een kabel te leggen van mijn parkeerplaats naar mijn groepenkast en vervolgens 2000 Euro voor het installeren van het laadpunt, de schakelautomaat en de dynamic load balancing. Geen abonnement of iets dergelijks.

Kan je niet de technische commissie van de VvE vragen hoe het nu precies zit?

Dank voor je reactie Herman. Zo te zien heb jij het beter voor elkaar dan ik hier.

Het is voor mij geen dagelijkse kost. Ik vraag me af of ik had kunnen weten, op basis van de informatie van Ballast Nedam die ik hierboven heb gedeeld (het meerwerk dat ik heb gekocht) dat ik geen kabel van de parkeerplaats naar mijn groepenkast zou krijgen. Ik heb echt het gevoel een kat in de zak te hebben gekocht, ik ben niet blij met deze constructie. 

Onze technische commissie weet niets over onze laadpalen, de wijze waarop die zijn aangelegd en verrekening van de kosten voor het laden. Ik kreeg net reactie van de technische commissie dat zij evenveel vragen hebben als ik, voor hen is dit ook nieuwe informatie.

De vraag ligt nu bij onze administratief beheerder, ik ben benieuwd of die hier wel iets van weten. Ik denk eerlijk gezegd van niet, zij hebben ook maar gewoon de VvE administratie ingericht en zijn denk ik niet van de hoed en de rand op de hoogte hoe onze installaties zijn aangelegd. De enige die echt weet hoe het zit is Ballast Nedam, die hebben de goedkoopste installatie duur verkocht en die vinden het wel best na de oplevering. 

 

Reputatie 2

Het is vreemd dat de technische commissie en/of bestuur ook van niets weet. Dit had toch duidelijk moeten zijn verteld bij de oplevering van de algemene ruimtes.

Zijn er meerdere laadpunten aangelegd? Zo ja, dan hebben deze eigenaren eenzelfde probleem. Wanneer de laadpunten in een parkeerkelder zijn aangebracht zijn er wellicht nog andere zaken die geregeld (hadden) moeten worden in verband met brandveiligheidseisen.

Ter vergelijking, in ons gebouw zijn er 20 appartementen en hebben 5 bewoners een laadpunt aangesloten op de individuele meter met load balancing. Er is een centrale noodstop voorziening waarmee het laden van alle voertuigen in één keer gestopt kan worden.

Maar vooralsnog heb je nog niet hoeven te betalen voor het laden en financiert de VvE de kosten blijkbaar voor. Maar ja, de VvE daar hoor je zelf ook bij….

De beheerder en bestuur kunnen vragen beantwoorden niet uitstellen tot de ALV. Ze kunnen wel zeggen we weten het niet en zullen het uitzoeken.

Ben het eens met HvandenB dat je er weinig aan kan veranderen (zonder veel kosten). Als het inderdaad een kwestie is van wij weten het nog niet, zou je nog wel die firma van de €5 service kunnen bellen en vragen welk kWh tarief gehanteerd wordt. En of je/VvE daar BTW over moet betalen.

Ik denk niet dat je wegkomt met “ Via de VvE? Ik hoor allemaal nieuws.” De woonwensenlijst noemt bijvoorbeeld de VVE en noemt gedeeld gebruik.

Beste Herman en Dick,

Contact gehad met de juridische helpdesk. Die verwijzen naar het splitsingsreglement. In het standaard, niet gepersonaliseerde splitsingsreglement staat een artikel dat een laadpaal zo moet worden aangelegd dat hij altijd door de bewoner zelf wordt afgerekend. 

Ons reglement wijkt natuurlijk af. Dit staat er bij ons in. Met andere woorden: nog voordat er iemand een paal had aangevraagd was er al in de splitsingsakte geregeld dat de palen op een energievoorziening mogen worden aangesloten die ten laste van de gezamenlijke eigenaars komen. Er is een tussenmeter, de VvE weet dus wel wat ik verbruikt heb, maar hoeveel ik verbruik en tegen welk tarief, weet ik zelf dus niet...:

 

28.3 Een Eigenaar die gerechtigd is tot een Appartementsrecht dat bestemd is dan wel mede bestemd is voor de stalling van een motorrijtuig is bevoegd om, zonder toestemming van de Vergadering, voor eigen rekening en risico een oplaadpunt voor een elektrisch aangedreven motorrijtuig te doen aanbrengen.

Het betreffende oplaadpunt dient:

- te worden aangebracht binnen de begrenzing van het Privé-gedeelte (daaronder mede begrepen: een muur die het Privé-gedeelte begrenst, het plafond boven het Privé-gedeelte en een kolom die direct naast het Privé-gedeelte staat);

- te worden aangebracht door een ter zake van oplaadpunten erkende installateur op basis van een door hem opgesteld werkplan;

- zodanig te worden aangebracht dat de kosten van het stroomverbruik ten laste komen van degene die van het oplaadpunt gebruik maakt (indien het oplaadpunt wordt aangesloten op een ten laste van de gezamenlijke Eigenaars komende energievoorziening, dient een tussenmeter te worden geplaatst zodanig dat het elektriciteitsverbruik van het oplaadpunt wordt doorbelast aan de betreffende Eigenaar);

- bij gebruik niet te leiden tot beperking van de beschikbare energie voor andere apparatuur van de Eigenaars; technische oplossingen ter voorkoming dat het oplaadpunt leidt tot uitval en/of storing van andere apparatuur die door de Eigenaars wordt gebruikt, komen gelijkelijk voor rekening van de Eigenaars ten behoeve van wie een oplaadpunt is of op enig moment wordt aangebracht;

- door de Eigenaar voor zijn rekening en risico in goede staat te worden onderhouden; en

- te voldoen aan de eventueel in een Huishoudelijk Reglement opgenomen voorschriften.

De extra administratiekosten van de Vereniging in verband met een oplaadpunt komen ten laste van de Eigenaar ten behoeve van wie het oplaadpunt is aangebracht. Een Eigenaar die voornemens is een oplaadpunt te doen aanbrengen, doet daarvan mededeling aan het Bestuur onder overlegging van het werkplan.

Alvorens de Eigenaar bevoegd is het oplaadpunt te installeren, dient de verzekeraar voor de installatie toestemming te verlenen. Een verhoging van de premie die verband houdt met het gebruik van het oplaadpunt komt voor rekening van de betreffende Eigenaar.

Nadat het oplaadpunt is geïnstalleerd dient de Eigenaar aan het Bestuur een certificaat of garantiedocument te overleggen waaruit blijkt dat het oplaadpunt conform de daarvoor geldende voorschriften is geïnstalleerd.

De Eigenaar die een oplaadpunt doet aanbrengen, is bevoegd om de kabels en leidingen die noodzakelijk zijn om het oplaadpunt op het elektriciteitsnet aan te sluiten te laten lopen via de Gemeenschappelijke Ruimten, mits dat geschiedt op een daartoe geëigende en de voor de andere Eigenaars minst bezwarende wijze.

Wanneer het oplaadpunt blijvend niet meer wordt gebruikt dient degene die op dat moment tot het betreffende Appartementsrecht gerechtigd is het oplaadpunt en de daarbij behorende kabels en leidingen en overige werken op eerste verzoek van het Bestuur voor eigen rekening en risico te verwijderen.

Reputatie 2

De tekst in de splitsingsakte is niet specifiek voor jullie appartement maar is een standaard tekst uit het modelreglement. De letterlijke tekst staat ook zo in onze akte.

Er staat niet dat het laadpunt MOET worden aangesloten op de stroomvoorziening die ten laste komt van alle eigenaars, maar er staat INDIEN (als) dit zo is, er een tussenmeter wordt geplaatst.

 

Reageer